شنبه, شهریور ۳۱

از تجربیات دیگران بیاموزیم

 کسی نباید در این تردید داشته باشد که تجدید و افزایش رای اعتماد مردم اساسآ حاصل توان، آمال، تعهد و سازمان یافتگی میلیونها کارگر و فقیری است که در شهرکهای خاک آلود، در حلبی آبادها ی حاشیه شهرها و در روستاهای کشور زندگی می کنند. این مناطق پایگاه اصلی حمایت کنگره ملی آفریقا و متحدان آنرا تشکیل می دهند. … ما دستاوردهای ۱۰ سال گذشته را توضیح دادیم، طرح برنامه های کنگره ملی آفریقا را به بحث گذاشتیم و شاید از همه مهمتر، ما به امیدها ومحرومیت های زحمتکشان و فقرا گوش دادیم.

 

 کسی نباید در این تردید داشته باشد که تجدید و افزایش رای اعتماد مردم اساسآ حاصل توان، آمال، تعهد و سازمان یافتگی میلیونها کارگر و فقیری است که در شهرکهای خاک آلود، در حلبی آبادها ی حاشیه شهرها و در روستاهای کشور زندگی می کنند. این مناطق پایگاه اصلی حمایت کنگره ملی آفریقا و متحدان آنرا تشکیل می دهند. … ما دستاوردهای ۱۰ سال گذشته را توضیح دادیم، طرح برنامه های کنگره ملی آفریقا را به بحث گذاشتیم و شاید از همه مهمتر، ما به امیدها ومحرومیت های زحمتکشان و فقرا گوش دادیم.

 

 

تارنگاشت عدالت

ع. سهند

 

روزنامه « شرق» طی نوشته ای تحت عنوان « ده سال پس از ماندلا»  بقلم محبوبه حسین زاده، در ارتباط با برگزاری انتخابات درآفریقای جنوبی که به پیروزی کنگره ملی آفریقا انجامید چنین نوشت: "… تعصبات قومی و نژادی باعث شد تا یک بار دیگر کنگره ملی آفریقا که حامی سیاه پوستان نام گرفته است، پیروز رقابت های سومین انتخابات دموکراتیک در این کشور باشد. اتحاد دموکراتیک ( رقیب اصلی کنگره آفریقا ) نیز که با عنوان « مرد نبرد» و با وعده ایجاد یک میلیون شغل، درمان ایدز و محاکمه دستگاه های اداری و مالی فاسد و با شعار « آفریقای جنوبی لیاقت بیشتری دارد » به میدان آمده بود، تنها به صرف شناخته شدن با نام حزبی که « سفید پوستان» را ترجیح می دهد از گردونه رقابت حذف شد و بدین ترتیب تابو امبکی یک بار دیگر بر صندلی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی تکیه خواهد زد."

همدردی با حزب نژاد پرستان آفریقای جنوبی و نامهربانی با کنگره ملی آفریقا یعنی ائتلاف نیروهای ملی و مردمی آن کشور را در سطر سطر مقاله « شرق» می توان دید. بر خلاف ادعای مطرح شده درمقاله مورد نظر، تعصبات قومی و نژادی جایی در روند انتخابات دموکراتیک آفریقای جنوبی نداشتند. درپیروزی چشمگیر کنگره ملی آفریقا عوامل زیر نقش اصلی را بازی کردند:

· عملکرد کنگره ملی آفریقا دردفاع ازمنافع زحمتکشان ومردم عادی

· پیروی آن از یک ساست خارجی مستقل و پای بندی آن به اصول جنبش عدم تعهد

· مبارزه انتخاباتی برمحوریک برنامه روشن وبدون ابهام دردفاع ازمنافع و خواستهای زحمتکشان

· سازماندهی و بسیج مردم از طریق سازمانهای توده ای وبرمحورشعارهای برنامه ای

مطلب زیر که از خبرنامه حزب کمونیست آفریقای جنوبی، یکی از نیروهای شرکت کننده در ائتلاف ملی « کنگره ملی آفریقا» بر گرفته شده، نقش کلیدی توجه به خواستهای عاجل مردم در سازماندهی آنها برای شرکت در رقابت های انتخاباتی را نشان می دهد.

*******************

 پیروزی قاطع کنگره ملی آفریقا در انتخابات، بیانگر خواست مردم برای ادامه دگرگونیها درکشور ماست. با ۷۰ در صد آرا و با این پیروزی وسیع، اقشار اجتماعی و حوزه های انتخاباتی گوناگون حمایت خود از کنگره ملی آفریقا  را اعلام کردند.

 کسی نباید در این تردید داشته باشد که تجدید و افزایش رای اعتماد مردم اساسآ حاصل توان، آمال، تعهد و سازمان یافتگی میلیونها کارگر و فقیری است که در شهرکهای خاک آلود، در حلبی آبادها ی حاشیه شهرها و در روستاهای کشور زندگی می کنند. این مناطق پایگاه اصلی حمایت کنگره ملی آفریقا و متحدان آنرا تشکیل می دهند. از رئیس جمهور ما گرفته تا تک تک کادرهای اتحاد ما، سراسرکشور را در به در و خانه به خانه زیر پا گذاشتند. ما دستاوردهای ۱۰ سال گذشته را توضیح دادیم، طرح برنامه های کنگره ملی آفریقا را به بحث گذاشتیم و شاید از همه مهمتر، ما به امیدها ومحرومیت های زحمتکشان و فقرا گوش دادیم.

حزب کونیست آفریقای جنوبی با رفقای رهبری کنگره ملی آفریقا موافق است که گفته اند این پیروزی نباید دلیلی برای خودبینی و تکبر باشد. این پیروزی مسئولیت ما در انجام تعهدات انتخاباتی مان  بویژه در زمینه ایجاد اشتغال و مبارزه با فقر را افزایش داده است. اعتمادی که به این جنبش شده است چیزی نیست که بتوان آنرا سرسری گرفت. حرکت به جلو نمی تواند ادامه  " وضع موجود " باشد.

ما این نظر پرزیدنت« ام بکی» را قویآ تائید می کنیم که در ماه ها و سالهای آینده به مدیریت در سطوح محلی، به توسعه اقتصادی مناطق و به ایجاد اجتماعات پایدار باید توجه خاص شود. پویایی ارتباط بین جنبش و اتحاد ما و پایگاه توده ای آن، تنها از طریق درگیری فعال و برنامه های عمل در سطوح محلی، پایدار می ماند.

حزب کمونیست آفریقای جنوبی به دلائل زیر ا زکارگران و فقرا دعوت کرد به کنگره ملی آفریقا رای بدهند:

۱- برای یک بخش عمومی مقتدر- ثروتمندان می توانند هرچه که می خواهند را ازبخش خصوصی بخرند. کارگران و فقرا برای آموزش، بهداشت و درمان، حمایت پلیس، مسکن و کمکهای اجتماعی به یک بخش عمومی مقتدر نیاز دارند. طی ده سال گذشته دولت آموخته است که در حوزه هایی مانند برق، مسکن، تلفن و آب که رهبری مستقیم را بعهده داشته، می تواند زندگی مردم ما را بهتر کند. بخشی از تفسیرهای عمومی امید دارند که برنامه انتخاباتی کنگره ملی آفریقا به خصوصی سازی بیشتر بیانجامد. این مسئولیت کارگران و فقرا است که برای تضمین استحکام بخش عمومی تامین کننده منافعشان، قدرت توده ای خود را بسیج نمایند.

۲ – برای حقوق کارگران- وظیفه کنونی بسیج و سازماندهی کارگران برای تضمین اجرای موثر قوانینی است که دولت کنگره ملی آفریقا در گذشته، بویژه برای کمک به آسیب پذیرترین کارگران یعنی کارگران کشاورزی و خانگی گذرانده است.

۳ – برای اصلاحات ارضی و کشاورزی- تعهد برنامه کنگره ملی آفریقا به باز توزیع یکسوم اراضی کشاورزی، نقش رهبری کننده دولت، بسیج منابع لازم و سازماندهی قدرت توده ای فقرای روستا را می طلبد.

۴ – برای کار و معاش پایدار- یکصد میلیارد راند سرمایه گذاری  دولت در طرحهای عمومی باید بر تشویق تعاونی ها تمرکز داشته باشد. کارگران و فقرا باید برای افزایش سرمایه گذاری در طرحهای زیر بنایی و ایجاد کار و فرصت های اشتغال درشهرک ها و مناطق روستایی کشور، از بازوی سازمان یافته خود برای اعمال فشار بر سرمایه خصوصی استفاده کنند. حزب کمونیست آفریقای جنوبی قویآ معتقد است که در زمینه به عقب راندن سود جویی ثروتمندان و مبارزه برای بکاری گیری شیوه های کاربر در اقتصاد ما، چالش عظیمی در برابر کارگران و فقرا قرار دارد.

به اعتقاد حزب کمونیست آفریقای جنوبی تحقق این اهداف مسئولیت پذیری طبقه کارگر در قبال رای خود، از طریق تضمین حضور بازوی سازمان یافته و پایگاه توده ای آن در صف اول اجرای برنامه انتخاباتی کنگره ملی آفریقا را می طلبد. این بنوبه خود می طلبد که حزب کمونیست آفریقای جنوبی درجهت حفظ ارتباطات موجود با توده های مردم، از طریق همایش های توده ای، کارگری و توسعه محلات تلاش کند. بدون این، ما بعنوان یک جنبش نخواهیم توانست بسیج کارگران و فقرا را بمثابه نیروی اجتماعی پیشاهنگ برای پیشبردن بیشتر برنامعه دگرگونی ها، و در واقع تضمین اینکه این پیروزی انتخاباتی در درجه اول در خدمت منافع کارگران و فقرا باشد را تضمین کنیم. در نتیجه موضوع اتحاد و اجرای برنامه انتخاباتی کنگره ملی آفریقا نیز حیاتی است. همه اینها بخشی از مبارزه برای پایدار کردن معاش و محلات از طریق شتاب بخشیدن به دگرگونی ها، اجرای موافقتنامه نشست رشد و توسعه، حمایت از تعاونی ها، تقویت بخش عممومی و شتاب بخشیدن به روند اصلاحات ارضی به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *