شنبه, شهریور ۳۱

کودتا در کودتا

سئوالاتی از نماینده جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین

اگر کار اینطور آغاز شود که این مال تو و این مال من، تخم  بحران کاشته شده است. وحدت خلق، جواب به اشغالگران است و برای اینکار تفاهم مابین کلیه نیروهائی که برای آزادی فلسطین مبارزه می‌کنند، ضروریست.

 

سئوالاتی از نماینده جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین

اگر کار اینطور آغاز شود که این مال تو و این مال من، تخم  بحران کاشته شده است. وحدت خلق، جواب به اشغالگران است و برای اینکار تفاهم مابین کلیه نیروهائی که برای آزادی فلسطین مبارزه می‌کنند، ضروریست.

 

تارنگاشت عدالت 

 

س: فلسطینیان بر روی فلسطینیان آتش می‌گشایند. آیا راه برون رفتی از این شکاف عظیم در جامعه فلسطین وجود دارد؟
ج: مطمئناً راهی خروجی از این وضعیت اسفناک وجود دارد. نیروهای دمکراتیک در این زمینه فعالیت می‌کنند. در هفته گذشته شورای مرکزی در رمله نشستی داشت. اکنون نفوذ جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین افزایش می‌یابد. آنچه که به تصویب رسید دقیقاً قرینه مواضع ما می‌باشد. در سازمان حماس نیز جریانهائی وجود دارد که دارای مواضع منطقی است. ما با آنها بگفتمان خواهیم نشست همانطور که با افراد منطقی الفتح نیز حاضر بمذاکره می‌باشیم. پس از آن از خلق یاری خواهیم طلبید که رای خود را به حماس و الفتح داده. یعنی: انتخابات جدید در نواره غزه و در نواحی غربی رود اردن تا وحدت مجدداً تامین گردد.

س: من این احساس را داشتم که «کودتائی در کودتا» رخ داد، که جریانی در درون سازمان حماس خارج از دولت حنیه، قدرت در غزه را برای خود غصب کرد.
ج: بنا بر تحلیلات ما سه جریان در درون حماس وجود دارد. رادیکالترین بخش توسط «بریگاد قسم»، یعنی بازوی مسلح حماس مورد پشتیبانی قرار دارد. سپس جریانی که اسماعیل حنیه بدان تعلق دارد که نسبتاً معتدل است. جریان سوم از خارج، یعنی از درون اردوگاه‌های مهاجرین نشات می‌گیرد. اگر اطلاعیه‌های آنها را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که اختلافاتی وجود دارد.  این اشتباه است اگر بگوئیم که «حماس» کودتا کرد و یا «الفتح» چنین و چنان کرد. اینکار بحث برداشت اشتباه می‌گردد. متاسفانه روزنامه‌های چپ آلمان نیز این طرز برخورد را اشاعه دادند. این روشن است که بخش‌هائی از سازمان الفتح، مثلاً رئیس سازمان امنیت نوار غزه در آتش بیاری معرکه نقش داشتند، گذشته از نیروهای اشغالگر که ریشه اصلی این وضعیت بد است.
شرایط زندگی در نوار غزه فاجعه‌بار است و خشونت در بین مردم را تشدید می‌کند، چون هرروز بمعنای مبارزه برسر بقای وجود است. بعد اختلافات سیاسی نیز بدان اضافه می‌شود و در اینجا بایستی گفت که سازمان الفتح همه کاری کرد تا این اختلافات را دامن زند.

س: آیا می‌توانی دقیقتر بگوئی؟
ج: حماس و الفتح قراردادی امضا کرده بودند. آنها بین خود مناصب و امکانات را تقسیم کرده و نیروهای دیگر از طیف سیاسی را بکنار گذاشته بودند. ولی علیه اشغالگران ما محتاج وحدتیم، یعنی این‌که کلیه نیروها بایستی بکار گرفته شود. جبهه دمکراتیک از ابتدا این اقدام را شدیداً محکوم کرد.

{styleboxjp}

اگر کار اینطور آغاز شود که این مال تو و این مال من، تخم  بحران کاشته شده است.

{/styleboxjp}

وحدت خلق، جواب به اشغالگران است و برای اینکار تفاهم مابین کلیه نیروهائی که برای آزادی فلسطین مبارزه می‌کنند، ضروریست. یکسال پیش یک برنامه مشترک تهیه شد و به امضای ۱۳ سازمان مختلف رسید که طی آن سازمان حماس برای اولین بار حاضر شد تا استقرار یک کشور فلسطینی در کنار کشور اسرائیل در نوار غزه و نواحی غربی رود اردن را بپذیرد. یک روز بعد از آن یک سرباز اسرائیلی ربوده شد چون بخشی از سازمان حماس با این قرارداد مخالف بود.

س: نقش سازمان شما چیست؟
ج: وظیفه ما بازسازی پل مابین دوطرف بحران است و تقویت نفوذ خود، تا به اصطلاح نیروی سوم ، یعنی نیروهای دمکراتیک هم سرانجام بتوانند نقشی بعهده گیرند. مردم فقط دوقطب حماس و الفتح را می‌بینند و فراموش می‌کنند که  نیروهای چپ نیز وجود دارند که دارای کلید وحدت خلق فلسطین می‌باشند. ما برنامه‌ای برای یک راه حل سیاسی آماده کرده‌ایم، برنامه‌ای که همانطور که گفته شد به امضای حماس و الفتح نیز رسیده. ولی یکی از مشکلات ما این است که بدلایل مشخص و روشن هیچ کشور عربی و طبیعتاً همین‌طور کشور ایران حاضر به کمک بما نیست. پرزیدنت عباس از طرف ایالات متحده آمریکا مورد پشتیبانی قرار دارد و حماس از طرف «اخوان المسلم». ما بایستی که افراد خوب از دو جبهه را گرد هم آوریم و نیروهای دیگر را که مسئول روند فعلی هستند، بکنار بگذاریم.        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *