سه شنبه, مهر ۳

مرگ بر امپریالیسم آمریکا

آمریکا در راستای برقراری کامل سلطۀ جهانی خود، کشورهای مشخصی مانند کوبا، کره شمالی، سوریه، ایران و دیگران را «محور شرارت» معرفی می‌کند. این کشورها در خط آتش آمریکا قرار گرفته اند. در حالی که  نزدیک به پنج دهه است که محاصره جنایتکارانۀ اقتصادی کوبا ادامه دارد، امپریالیسم آمریکا اکنون ایران را به عنوان قربانی بعدی هدف قرار داده است.

آمریکا در راستای برقراری کامل سلطۀ جهانی خود، کشورهای مشخصی مانند کوبا، کره شمالی، سوریه، ایران و دیگران را «محور شرارت» معرفی می‌کند. این کشورها در خط آتش آمریکا قرار گرفته اند. در حالی که  نزدیک به پنج دهه است که محاصره جنایتکارانۀ اقتصادی کوبا ادامه دارد، امپریالیسم آمریکا اکنون ایران را به عنوان قربانی بعدی هدف قرار داده است.

تارنگاشت عدالت

 

 

سرمقالۀ دمکراسی مردم (به مناسبت سفر رسمی بوش به هند)

برگردان: ع. سهند

 

تا پایان هفتۀ آینده ( ‏۴‏ مارس)، جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا سفر رسمی خود به هند را انجام داده است. چیزهای دیگر به کنار، از او با اعتراضات گسترده استقبال خواهد شد. این اعتراضات علیه سیاست امپریالیسم آمریکا و طرح آن برای سطله بر جهان برپا می‌شوند. دلایل بسیار موجهی برای محکومیت جهانی سیاست‌های دولت بوش وجود دارد.

تاکنون کاملاً معلوم شده است که همه بهانه‌ها برای توجیه تجاوز آمریکا به عراق و اشغال آن کشور، ساختگی بودند. نه آن‌طور که ادعا می‌شد سلاح کشتار جمعی وجود داشت، و نه کمترین ارتباطی بین عراق صدام حسین و القاعده. همان‌طور که به دفعات در این ستون گفته شده است، تهاجم به عراق و اشغال آن، برای کنترل دومین ذخایر بزرگ نفت جهان بود. 

در این سه سالی که از اشغال عراق از طرف آمریکا می‌گذرد، بیش از یکصد هزار عراقی کشته شده اند. زیربنای غیرنظامی آن کاملاً نابود شده است و نرخ بیکاری به ۵۰درصد افزایش یافته است. تاکنون بیش از ۲۲۵۰ سرباز آمریکایی کشته شده اند. با این وجود، همان‌طور که رسم سرمایه‌داری مزدور است، همه این‌ها تحت عنوان «عوارض جانبی» و در خدمت قرادادهای عظیم شرکت‌های فراملیتی آمریکایی توجیه می‌شوند.

  اقدامات اعتراضی علیه بوش در هند، منطبق با قطع‌نامه‌ای که با اتفاق آرا در پارلمان هند تصویب شد، خواهان خروج فوری آمریکا از عراق است.

امروزه امپریالیسم آمریکا نزدیک به ١۰هزار کلاهک اتمی در سراسر جهان در ۷۰۲ پایگاه نظامی در ١۳۲ کشور، مستقر کرده است. دو هزار از این کلاهک‌های اتمی در وضعیت «پرتاب فوری» قرار دارند و در عرض ١۵ دقیقه آماده پرتاب هستند. علاوه بر این، امپریالیسم آمریکا به اعتراف خود، بالغ بر نیمی از زرادخانۀ سلاح‌های شیمیایی جهان را در اختیار دارد.

به پشتوانه چنین زرادخانۀ ترسناکی، امپریالیسم آمریکا استراتژی جهانی «طیف کامل سلطه» را در پیش گرفته است. این یعنی، کنترل بر زمین، دریا، هوا و فضا و همه منابع مربوط به آن. حق خود داده «حمله پیشگیرانه»، بخشی از این استراتژی را تشکیل می‌دهد. این حق توجیهی است برای مداخله در هر کشوری که جسارت سرپیچی از دیکتات آن را داشته باشد.

آمریکا در راستای برقراری کامل سلطۀ جهانی خود، کشورهای مشخصی مانند کوبا، کره شمالی، سوریه، ایران و دیگران را «محور شرارت» معرفی می‌کند. این کشورها در خط آتش آمریکا قرار گرفته اند. در حالی که  نزدیک به پنج دهه است که محاصره جنایتکارانۀ اقتصادی کوبا ادامه دارد، امپریالیسم آمریکا اکنون ایران را به عنوان قربانی بعدی هدف قرار داده است. با نمایش دوباره آنچه یک دهه پیش در عراق اجرا شد، امپریالیسم آمریکا به این بهانه که ایران به طور پنهانی برنامه تولید سلاح اتمی را دنبال می‌کند، در صدد است آن کشور را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند. امپریالیسم آمریکا، با وجود این‌که کم‌ترین مدرکی وجود ندارد، عامداً مانع رسیدن به یک توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود و می‌خواهد شرایط را برای تحریم‌های سازمان ملل و حملات نظامی ایجاد کند. هدف، یک بار دیگر، به دست آوردن کنترل بر منابع نفت ایران است.

امپریالیسم آمریکا، هوگو چاوز رییس‌جمهور کشور نفت‌خیز ونزوئلا را نیز هدف قرار داده است. در سراسر آمریکای لاتین، همان‌طور که قبلاً در این ستون آمده است، مردم در کشور بعد از کشور، از طریق انتخابات دمکرایتک نیروهای هوادار آمریکا را طرد کرده اند. 

علاوه بر این، امپریالیسم آمریکا تحت شعار جهانی‌سازی، در صدد اجبار کل جهان در حال توسعه به پذیرش سیاست‌های اقتصادی نولیبرالی است، سیاست‌هایی که اقتصاد این کشورها را با منافع آمریکا منطبق کرده و سود غارتگرانه و نجومی سرمایۀ بین‌المللی را تسهیل می‌کند. هدف امپریالیسم آمریکا مستعمره کردن اقتصادی دوبارۀ کشورهای جهان سوم است.

بنابراین، اعتراضاتی که در جریان بازدید جورج بوش از هند صورت خواهد گرفت، مانند هر جای دیگر جهان، بر علیه برده کردن اکثریت مردم جهان است. این اعتراضات برای حفظ حرمت، حاکمیت و آزادی کشور ما و مردم آن برپا می‌شوند.

طبقات حاکم، در مخالفت با اعتراضات بخش‌های مترقی مردم ما علیه امپریالیسم آمریکا، از به اصطلاح «فرهنگ مشترک» و «مهمان‌نوازی هندی» استفاده می‌کنند. بدون توجه به آموزه‌های «سنن» و اساطیر خود ما، به ما می‌گویند «مهمان خداست» .(Athithi Devo Bhava) باید به یاد داشت که ویشنو( Vishnu)  در دربار شاه ماهابالی (Mahabali) به شکل وامانا(Vamana)  ظاهر شد. مهمان مورد استقبال گرم قرار گرفت و از او خواسته شد هر هدیه‌ای را که می‌خواهد، آرزو کند. وامانا خواهان زمینی به وسعت «سه پا» شد! خواست مهمان برآورده شد. مهمان یک پای خود را در بهشت ( swarga) و پای دیگر را در زمین (bhoo loka)  گذاشت و از ماهابالی پرسید پای سوم را کجا بگذارم؟ سر ماهابالی تنها جایی بود که اشغال نشده بود، و او پای سوم خود را آنجا گذاشت و با فشار ماهابالی را به جهنم (patala loka) فرستاد و او را کشت!

 به چنین مهمانانی که برای دریدن و بلعیدن ما می‌آیند، مطمئناً نباید خوشامد گفت.

در اعتراض علیه امپریالیسم آمریکا متحد شوید.

 

 

http://pd.cpim.org/2006/0226/02262006_edit.htm

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *