دوشنبه, مهر ۲

احزاب کمونیست هند و قطع‌نامه شورای حکام

حزب کمونیست هند و حزب کمونیست هند (مارکسیست) طی بیانیه‌های جداگانه‌ای، رأی دولت هند در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از موضع آمریکا و اتحادیه اروپا را محکوم کردند. در زیر، نظرات این دو حزب که بخش اصلی بلوک چپ «ائتلاف ترقی‌خواه متحد» حاکم بر هند را تشکیل می‌دهند، از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

حزب کمونیست هند و حزب کمونیست هند (مارکسیست) طی بیانیه‌های جداگانه‌ای، رأی دولت هند در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از موضع آمریکا و اتحادیه اروپا را محکوم کردند. در زیر، نظرات این دو حزب که بخش اصلی بلوک چپ «ائتلاف ترقی‌خواه متحد» حاکم بر هند را تشکیل می‌دهند، از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

تارنگاشت عدالت

 

برگردان: ع. سهند
 

 

بیانیه مطبوعاتی

دبیرخانه مرکزی حزب کمونیست هند، بیانیه مطبوعاتی زیر را صادر کرده است:

حزب کمونیست هند موضع اتخاذ شده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف دولت هند در رأی دادن به قطع‌نامه ایالات متحده و جامعه اروپا پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را قویاً محکوم می‌کند.

این گام دولت «ائتلاف ترقی‌خواه متحد» یعنی پشت کردن به یک کشور دوست است، که امروزه هدف تهدیدات آمریکا قرار دارد و رییس‌جمهور آن شخصاً از نخست‌وزیر درخواست حمایت کرده بود.

نخست‌وزیر در عوض «انعطاف‌پذیر بودن»، یعنی تسلیم در برابر تهدید آمریکا- اتحادیه اروپا؛ و دادن «امتیاز» جهت «احتراز از رویارویی»، یعنی دست برداشتن از برنامه هسته‌ای را به ایران توصیه کرده است. سؤظن در باره برنامه هسته‌ای ایران همانقدر واقعی است، که وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق.

قطع‌نامه در زمانی که معلوم نیست، ایران را به شورای امنیت خواهد برد. روشن است که اقدام هند در چهارچوب معامله اتمی قرار دارد که اخیراً با ایالات متحده امضا کرد- و حزب ما آن را به عنوان قراردادی که هند را تحت فشار آمریکا قرار می‌دهد، نقد کرده است. به اصطلاح توضیح دولت در انکار این اتهام و توضیح اینکه دولت هند تنها بعد از مذاکره با رهبری آلمان، فرانسه و بریتانیا، و بعد از توافق آن‌ها برای دادن وقت بیشتر به ایران چنین کاری کرده است، چیزی جز تلاش سخت برای حفط آبروی خود نیست. دولت «ائتلاف ترقی‌خواه متحد» در این فاصله چه انتظاری به غیر از «انعطاف پذیری» و «احتراز از رویارویی» از ایران دارد؟

این قدم دلیل روشنی بر این است که دولت «ائتلاف ترقی‌خواه متحد» سیاست خارجی غیرمتعهد هند، و حمایت از کشورهای جهان سوم را، به خاطر نزدیکی با آمریکا و اتحادیه اروپا کنار گذاشته است. هند باید این واقعیت را در نظر بگیرد که روسیه، چین و بسیاری از کشورهای جهان سوم به قطع‌نامه رأی ممتنع دادند.

حزب کمونیست هند مصرانه یادآور می‌شود وقت آن است که هند در جریان گفت و گوها در کنار ایران بایستد.

 

دبیر خانه مرکزی حزب کمونیست هند

۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵

 

***

 بیانیه مطبوعاتی

دفتر سیاسی حزب کمونیست هند (مارکسیست) بیانیه زیر را صادر کرده است:

قطع‌نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره موضوع هسته‌ای ایران، غیرقابل توجیه و یک‌جانبه است. شرم‌آور است که هند در کنار آمریکا و کشورهای غربی رأی به ارجاع ایران به شورای امنیت سازمان ملل داده است.

دولت منموهان سینگ در برابر فشار دولت آمریکا تسلیم شده و از موضع اعلام شده‌اش فاصله گرفته است. تا زمان رأی‌گیری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موضع دولت هند این بود که موضوع ایران باید در چهارچوب آژانس بین‌المللی انرژیی اتمی بررسی شده و آن تصمیمات نیز باید با اجماع اتخاذ شوند. هند هم‌چنین حق ایران- به عنوان یکی از امضاکنندگان قرارداد منع گسترش اتمی- برای توسعه فن‌آوری هسته‌ای در چهارچوب مقررات بین‌المللی را به رسمیت شناخته بود.

اکنون همه این مواضع زیرپا گذاشته شده اند. اولاً، قطع‌نامه شورای حکام می‌گوید: «تاریخ پنهانکاری» فعالیت‌های هسته‌ای و «فقدان اعتماد به این که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً برای مقاصد صلح‌آمیز است، موجب بروز مسایلی شده که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت شورای امنیت است.» این ناقض موضعی است که می‌گوید موضوع ایران باید در چهارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بحث شود.

ثانیاً، تا لحظه رأی‌گیری موضع دولت این بود که «هند از حل همه مسایل از طریق مذاکره و اجماع در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.» تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معمولاً با اجماع بوده است. این بار با زیرپا گذاشتن این رسم، قطع‌نامه به رأی‌گیری گذاشته شد. از ۳۵ عضو شورای حکام، ۲۲ عضو به قطع‌نامه رأی مثبت دادند. شایان ذکر است که روسیه، چین، ده کشور دیگر که به جنبش غیرمتعهدها تعلق دارند- مانند آفریقای جنوبی، برزیل، مکزیک، و سری‌لانکا به قطع‌نامه رأی ممتنع دادند. حتا پاکستان که بیشتر مدیون ایالات متحده است، رأی ممتنع داد. هند با تصمیم به حمایت از موضع آمریکا در باره ایران از صف کشورهای غیرمتعهد خارج شده است. رأی مثبت هند- در کنار آمریکا و سه کشور اروپایی به قطع‌نامه- ناقض این موضع هند است که تصمیمات شورای حکام باید از طریق اجماع باشد.

آیا دولت منموهان سینگ می‌تواند خواست‌های قطع‌نامه از ایران را برای متوقف کردن غنی‌سازی و ساختن نیروگاه پژوهشی آب سنگین، توجیه کند؟ این برخلاف موضع اعلام شده هند در حمایت از حق ایران به عنوان یک امضاکننده قرارداد منع گسترش اتمی در دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای است.

موافقت‌نامه ایالات متحده- هند که در جریان بازدید نخست‌وزیر از آمریکا در ماه ژوئیه به امضا رسید، دست و پای دولت منموهان سینگ را بسته است. حزب کمونیست هند (مارکسیست) پیش از این هشدار داده بود که موافقت‌نامه ایالات متحده – هند در عمل هند را به یک متحد آمریکا مبدل کرده است. دولت با تسلیم در برابر تهدید آمریکا، می‌گوید مجبور به انتخاب بین آمریکا و ایران شد و این که در صورت اتخاذ یک موضع مستقل در شورای حکام، کنگره آمریکا قرارداد دوجانبه ایالات متحده- هند را تصویب نمی‌کرد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست هند (مارکسیست) قویاً موضع اتخاذ شده از طرف دولت هند در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم می‌کند. این موضع به جایگاه هند در جنبش عدم تعهد و کشورهای جهان سوم آسیب بی‌اندزه‌ای وارد کرده است. دولت «ائتلاف ترقی‌خواه متحد» باید بداند که چنین موضعی مورد پذیرش مردم هند قرار نخواهد گرفت.

در ماه نوامبر، زمانی که موضوع ایران یک‌بار دیگر در آژانس بین‌المللی انرژی مطرح خواهد شد، هند باید موضعی منطبق با یک سیاست خارجی مستقل و با منافع ملی اتخاذ کند. هند باید با باج‌خواهی قدرت‌های اتمی و هر نوع برخورد تبعیض‌آمیز با ایران مخالفت کند. حزب کمونیست هند (مارکسیست) برای مجبور کردن دولت منموهان سینگ به اتخاذ چنین موضعی، سازماندهی یک کارزار سراسری در کشور را پیشنهاد می‌کند.

 

دفتر سیاسی حزب کمونیست هند (مارکسیست)

۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *