دوشنبه, مهر ۲

تحرکات غربیها علیه ایران محکوم است

این واقعیت که اسرائیل بیش از بیست سال است که سلاح های اتمی دارد و از پیوستن به پیمان منع گسترش اتمی خودداری کرده است، اینکه ایالات متحده و جامعه اروپا مطلقاً در اینمورد کاری نکرده اند، و  اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در برخورد با برنامه گسترده هسته ای اسرائیل تلاشی نکرده است، نشانگر معیارهای دوگانه غرب میباشند

این واقعیت که اسرائیل بیش از بیست سال است که سلاح های اتمی دارد و از پیوستن به پیمان منع گسترش اتمی خودداری کرده است، اینکه ایالات متحده و جامعه اروپا مطلقاً در اینمورد کاری نکرده اند، و  اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در برخورد با برنامه گسترده هسته ای اسرائیل تلاشی نکرده است، نشانگر معیارهای دوگانه غرب میباشند

تارنگاشت عدالت

 

گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا

برگردان: ا. آذرنگ

 

 تلاش ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای فرستادن ایران به شورای امنیت سازمان ملل برپایه این ادعا که ایران قصد توسعه صنایع هسته ای دارد – حرکتی که از طرف استرالیا نیز حمایت می شود – با مخالفت شدید روسیه، چین، و جنبش عدم تعهد ( نم) روبرو شده است.

هفته گذشته، دیپلمات های آمریکایی، کانادایی، انگلیسی و استرالیایی از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستند تا پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. این درخواست به رغم این واقعیت صورت گرفت که فعالیت های هسته ای ایران کاملاً همسو و منطبق بر همه مقررات بین المللی بوده و در چهارچوب ماده چهار پیمان منع گسترش هسته ای- که می گوید همه امضاء کنندگان آن حق مطلق دستیابی به انرژی هسته ای مسالمت آمیز دارند- است. موضوع اصلی در اینجا سلاح های هسته ای نبوده، بلکه حق هر ملت برای توسعه صنایع هسته ای برای مقاصد مسالمت آمیز و غیر نظامی است.

سرگئی لوروف، وزیر امورخارجه روسیه، این حرکتها علیه ایران را « غیر سازنده» خواند. او در یک سخنرانی در سانفرانسیسکو گفت:« در شرایطی که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کند، غنی سازی را ادامه نمی دهد و موافقتنامه ها را رعایت می کند، در شرایطی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران به کار خود ادامه می دهند، ارجاع این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل غیر سازنده خواهد بود. این به سیاسی کردن غیر ضروری اوضاع میانجامد. ایران تعهدات خود را زیرپا نگذاشته است و فعالیت های ایران، رژیم منع گسترش را تهدید نمی کند.»

روسیه در حال ساختن یک نیروگاه هسته ای یک میلیارد دلاری در ایران است و آن کشور را یک متحد کلیدی خود در خاورمیانه میداند. روسیه و چین اعضاء دائمی شورای امنیت هستند و می توانند با بکارگرفتن از حق وتو خود جلوی هر حرکت علیه ایران را بگیرنند.

علی اصغر سلطانیه، عضو ارشد گروه مذاکره کننده اتمی ایران گفت ایران در پیمان منع گسترش باقی خواهد ماند و به تعهدات خود عمل خواهد کرد. با این وصف، اگر ایران از سوی غرب زیر فشار شدید قرار گیرد، اقدامات داوطلبانه خود را پایان خواهد داد. این مقام ایرانی گفت:« این گزارش که ایران تهدید به کناره گیری از پیمان منع گسترش کرده است، کاملاً نادرست است.» ایران قویاً معتقد است که این مساله میتواند در آژانس بین المللی انرژی اتمی حل شود.دیپلمات های دولتهای جنبش عدم تعهد، چین و روسیه، پس از آنکه در ملاقات با غلامرضا آقازاده، سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران در جریان موضع هسته ای ایران قرار گفتند، بیش از پیش در دفاع از سیاست هسته ای ایران مصمم هستند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران که اخیراً انتخاب شد، در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد ایران آماده است در فعالیت های هسته ای خود با بخشهای خصوصی و عمومی کشورهای خارجی همکاری کند. اما اروپایی ها با بی حوصله گی به این ابتکار مهم تهران برخورد کردند. 

این واقعیت که اسرائیل بیش از بیست سال است که سلاح های اتمی دارد و از پیوستن به پیمان منع گسترش اتمی خودداری کرده است، اینکه ایالات متحده و جامعه اروپا مطلقاً در اینمورد کاری نکرده اند، و  اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در برخورد با برنامه گسترده هسته ای اسرائیل تلاشی نکرده است، نشانگر معیارهای دوگانه غرب میباشند.
 

http://www.cpa.org.au/garchve05/1247iran.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *