دوشنبه, مهر ۲

ازدحام صاحبان سرمایه در بروکسل

تارنگاشت عدالت

 

منبع: نشریه چپ، شماره ١١، نوامبر ٢٠٠۵

نویسنده: یوهان شویستت، نماینده پارلمان اروپا و عضو حزب چپ سوئد

برگردان: بابک

 

 

طی هفته های گذشته کمیسیون اتحادیه اروپا اجازه استفاده از عایقهای شیمیایی  Deka BDEرا به تصویب رساند.

تارنگاشت عدالت

 

منبع: نشریه چپ، شماره ١١، نوامبر ٢٠٠۵

نویسنده: یوهان شویستت، نماینده پارلمان اروپا و عضو حزب چپ سوئد

برگردان: بابک

 

 

طی هفته های گذشته کمیسیون اتحادیه اروپا اجازه استفاده از عایقهای شیمیایی  Deka BDEرا به تصویب رساند.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده است، که طی هشدارهایی اعلام گردیده بود که استفاده از این مواد تاثیرات مخربی بر روی سلامتی افراد داشته و اینکه این مواد در بدن جذب و ذخیره شده و قابل دفع نخواهند بود.

تصمیم کمیسیون اروپا بدون توجه به مصوبه پارلمان اروپا و شورای وزیران مبنی بر ممنوعیت استفاده از این نوع عایقها گرفته شده است.

مصوبه کمیسیون اروپا در شرایطی گرفته شده است که موادی که بطور نسبی دارای خطر کمتری هستند، برای استفاده وجود دارد.

البته این احتمال وجود دارد که دادگاه اتحادیه اروپا نسبت به این قانون شکنی کمیسیون اروپا از خود واکنش نشان دهد.

در بحث اتخاذ سیاستهای زیست محیطی، جدال اصلی در اتحادیه اروپا حول تصویب سیاستی جدید در ارتباط با استفاده از مواد شیمیایی می باشد.

تصویب این سیاست با پیشنهاد کمیسیون اروپایی از اختیارات قانونی پارلمان و شورای وزیران می باشد.

اما این کمیسیون در لحظات آخر، تلاش گسترده ای بکار برد تا تغییراتی را در این پیش نویس که سالها قبل تهیه شده بود، وارد کند.

تلاشهایی که در جای خود بسیار غیر معمولی تلقی شده است.

هدف کمیسیون اروپایی از این تغییرات، کاستن از بار مسئولیت صاحبان صنایع بزرگ و معاف کردن آنها از انجام آزمایش های ضروری بر روی محصولات تولیدیشان می باشد.

خانم مارگارت والستروم که اینک معاون رییس کمیسیون اروپایی است، خود از بانیان تهیه این لایحه در گذشته بوده است.

وی بشدت با این عمل کمیسیون اروپایی به مخالفت برخاسته است. با توجه به جایگاه امروز ایشان، این مخالفت بسیار غیر معمول می باشد.

این دو مثال، نشانگر اتخاذ روندی جدید در سیاستهای اتحادیه اروپا می باشد. با گذشت بیش از یکسال از انتخاب کمیسیون اروپا، مشخص شده است که این کمیسیون اصولا فاقد کارایی و ابتکار است.

این کمیسیون تنها به درخواست صاحبان صنایع بزرگ که خواهان تصویب قوانینی ضعیف و بی خاصیت از جانب این کمیسیون هستند توجه دارد.

طی این مدت، بخش عمده ای از لوایح که طی سالها تهیه و آماده تصویب شده اند، یا با دست کاری های انجام شده توسط این کمیسیون  کلا بی خاصیت شده اند و یا بسیار ضعیف و ناکارامد هستند.

بدون شک این پدیده ای خطرناک در اتحادیه اروپا می باشد. چرا که طبق قوانین، فقط کارمندان کمیسیون اروپایی هستند که حق دارند قوانین جدید را نوشته و برای تصویب به اتحادیه اروپا پیشنهاد دهند.

کمیسیون اروپایی ماهیت جدیدی یافته است. این کمیسیون به مثابه ماشین تصویب قوانین که از جانب خیل عظیم لابی های صاحبان صنایع بزرگ به آن دیکته می شود، عمل می کند.

این توسعه ارتجاعی نه تنها از جانب اکثریت راست در کمیسیون اروپایی، که از جانب اکثریت راست در پارلمان اتحادیه اروپا نیز تقویت می شود. این روند باعث شده است تا گرایشات مترقی در پارلمان در راه تصویب قوانین مترقی در ارتباط با محیط زیست با مشکلات فراوانی مواجه باشند.

در گذشته، پارلمان اروپا دارای نقش مهمی در پیشبرد و تصویب قوانین در ایجاد محدودیت ها با هدف حفظ و ارتقاء استانداردهای حافظ محیط زیست بود. اما امروز اصلا نمی توان این نقش برجسته را در کار پارلمان اروپا مشاهده کرد.

فراکسیون چپ GUE/NGL به همراه احزاب محیط زیست، لوایحی را در جهت بهتر شدن سیاستهای محیط زیستی در اتحادیه اروپا مطرح می کنند. اما آنها در این راه تنها هستند. در این وادی اغلب احزاب سوسیال دموکرات بشدت تحت تاثیر لابی های صاحبان سرمایه قرار دارند.

با روشن شدن نتایج انتخابات در لهستان و آلمان ـ وزن نیروهای راست در شورای وزیران اتحادیه اروپا سنگین تر شد. این تغییر توازن نیروها در تصامیمی که در آینده گرفته خواهد شد، خود را نشان خواهد داد.

به جرات می توان گفت که سیاستهای جدید در اتحادیه اروپا یک وجهه مثبت داشته است. شفاف تر شدن مرزبندی ها میان گرایشات راست و چپ در اتحادیه اروپا.

امروز دیگر این ادعا که ارگانهای حقوقی اتحادیه اروپا به شمول پارلمان آن فارغ از دلبستگی و تاثیر از جانب احزاب سیاسی عمل می کنند، خریداری ندارد.

طی ده سالی که از عضویت کشور سوئد در اتحادیه اروپا می گذرد، این اتحادیه به این شدت به سمت راست نچرخیده بود.

این مسئله باید مورد توجه کسانی قرار بگیرد که در آرزوها و تصوراتشان، به دنبال ایجاد یک اتحادیه اروپا به مثابه پروژه ای مترقی بودند.

امروز اتحادیه اروپا امکان تدوین سیاستهای مترقی در رابطه با محیط زیست و قوانین معطوف به دفاع از حقوق کار را بشدت مورد تهدید قرار داده است.

در این شرایط فقط یک آلترناتیو وجود دارد، پیشبرد مبارزه در قالب یک جبهه وسیع از تمامی نیروهایی که مخالف عملکردهای ارتجاعی اتحادیه اروپا هستند.

جبهه ای برای دفاع از حقوق مزدبگیران و اتخاذ یک سیاست محیط زیستی مترقی.

 

http://www.vansterpartiet.se/cs-media/xyz/000029475.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *