دوشنبه, مهر ۲

پیکار برای سیاست خارجی مستقل و واکنش نولیبرال های وطنی

نشست مشترک، موضع دولت هند در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون پرونده ایران را بررسی کرد. احزاب چپ، رای هند به قطعنامه در باره ایران را یک انحراف جدی از سیاست خارجی مستقل ارزیابی میکنند. با توجه به بستر تحولات اخیر در روابط هند –  آمریکا، احزاب چپ بسیج افکار دموکراتیک سراسر کشور در دفاع از یک سیاست خارجی مستقل را ضروری می دانند. در ارتباط با این موضوع، احزاب چپ تصمیم گرفتند همراه با دیگر نیروها، سازمان ها و شخصیت های برجسته سیاسی، کارزار ملی برای یک سیاست خارجی مستقل را سازمان دهند

نشست مشترک، موضع دولت هند در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون پرونده ایران را بررسی کرد. احزاب چپ، رای هند به قطعنامه در باره ایران را یک انحراف جدی از سیاست خارجی مستقل ارزیابی میکنند. با توجه به بستر تحولات اخیر در روابط هند –  آمریکا، احزاب چپ بسیج افکار دموکراتیک سراسر کشور در دفاع از یک سیاست خارجی مستقل را ضروری می دانند. در ارتباط با این موضوع، احزاب چپ تصمیم گرفتند همراه با دیگر نیروها، سازمان ها و شخصیت های برجسته سیاسی، کارزار ملی برای یک سیاست خارجی مستقل را سازمان دهند

تارنگاشت عدالت

 

ا. آذرنگ

 

 

احزاب چپ، حزب کمونیست هند ( مارکسیست)، حزب کمونیست هند، حزب سوسیالیست انقلابی و بلوک پیشرو در روز سه اکتبر دوهزاروپنج در پایان یک نشست، بیانیه مشترک زیر را صادر کردند:

نشست مشترک، موضع دولت هند در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون پرونده ایران را بررسی کرد. احزاب چپ، رای هند به قطعنامه در باره ایران را یک انحراف جدی از سیاست خارجی مستقل ارزیابی میکنند. با توجه به بستر تحولات اخیر در روابط هند –  آمریکا، احزاب چپ بسیج افکار دموکراتیک سراسر کشور در دفاع از یک سیاست خارجی مستقل را ضروری می دانند. در ارتباط با این موضوع، احزاب چپ تصمیم گرفتند همراه با دیگر نیروها، سازمان ها و شخصیت های برجسته سیاسی، کارزار ملی برای یک سیاست خارجی مستقل را سازمان دهند. نظر به این که نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نوامبر برپا خواهد شد، پیش از پایان ماه اکتبر همایشی در دهلی تشکیل خواهد شد. (خبرگزاری هند)

 

برای یک سیاست خارجی مستقل

تسلیم در برابر فشار آمریکا پیرامون مساله ایران، یکی از اشتباهات دولت ائتلاف ترقی خواه ملی به رهبری حزب کنگره بوده است؛ و چپ بدون تزلزل بر این باور است که  دولت باید پیش از نشست نوامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، سیاست خارجی مستقل و غیر متعهد خود را اعلام کند.

پراکاش کارات، دبیرکل حزب کمونیست هند ( مارکسیست) در یک راه پیمایی که از طرف جبهه چپ کلکته در اعتراض به تسلیم هند در برابر آمریکا پیرامون موضوع ساختمان خط لوله انتقال گاز از ایران به هند سازمان داده شده بود، سخنان بالا را عنوان کرد.

به گفته پراکاش کارات، چپ باید در دو ماه آینده بطور خستگی ناپذیر در سراسر کشور کارزار افشای سنگ اندازی های آمریکا بر سر راه ایجاد خط لوله گاز ایران به هند را سازماندهی کند. هدف دیگر این کارزار واداشتن دولت به خودداری از حمایت از موضع آمریکا در ارتباط با پرونده هسته ای ایران است.

به گفته رهبر حزب کمونیست هند ( مارکسیست) زانو زدن هند در برابر خط ضد ایرانی آمریکا، نه تنها موجب خدشه دار شدن تصویر هند در برابر جامعه ملل شده، بلکه به سرد شدن روابط بین هند و ایران نیز انجامیده  است. خوش خدمتی در جهت تامین منافع جهانی آمریکا، موجب پایین آمدن وجهه جهانی هند و سقوط آن از جایگاه رهبری جنبش غیر متعهد ها شده است. به گفته پراکاش کارات، زانو زدن در برابر یک قدرت امپریالیستی که قصد نابود کردن حاکمیت دیگر ملت ها را دارد، مطمئناً نمی تواند راه مناسبی برای تامین امنیت کسی باشد.

پراکاش کارات یادآور شد که دولت ائتلاف ترقی خواه متحد، احتمالاً چشم به دریافت سوخت هسته ای از آمریکا دوخته است. این به هیچوجه جوابگوی نیاز انرژی ما نخواهد بود، و برای هند بهتر بود اگر تهدیدات آمریکا را نادیده می گرفت و پیشنهاد انتقال پنج میلیون تن گاز در سال از ایران به هند را عملی می کرد. این خط لوله که قرار بود از پاکستان بگذرد، مطمئناً به سود سه کشور درگیر بود.

در ارتباط با اهداف امپریالیستی آمریکا، دبیر کل حزب کمونیست هند ( مارکسیست) یادآور شد که بیش از سه سال پیش، امپریالیست آمریکا سه کشور عراق، ایران، و جمهوری دموکراتیک خلق کره را بعنوان « محور شیطانی» هدف قرار داد. هدف اصلی دستیابی به منابع نفت و گاز منطقه بود. عراق پس از اشغال به ورطه آنارشیسم و ویرانی سقوط کرده و بیش از دویست و پنجاه هزار عراقی جان خود را از دست داده اند. مطمئناً ایران هدف بعدی است. 

به گفته پراکاش کارات، ایران کاملاً حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد، و هند دوست قدیمی ایران، اکنون از آن رویگردان شده و با پیشنهاد آمریکا برای ارجاع پرونده برنامه انرژی هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد موافقت کرده است. از ابتدا موضع هند این بود که این مساله باید در سطح آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود. این انحراف نشان دهنده سمتگیری احمقانه ای است که سیاست خارجی هند اخیراً دچار آن شده است.

پراکاش کارات گوشه هایی از تاریخ سالهای اخیر را به دولت ائتلاف ترقی خواه متحد یادآور شد و گفت در گذشته ای نه چندان دور، دولت بی جی پی به شریک کوچک آمریکا تبدیل شده بود. سال های قبل از انتخابات پارلمانی سال گذشته، شاهد مبارزه خستگی ناپذیر چپ در افشای این سیاست در برابر مردم بود. نتایج انتخابات ضربه شکننده ای به سیاست خیانت بار دولت بی جی پی نسبت به سنن ضد امپریالیستی و عدم تعهد در سیاست خارجی هند بود. پراکاش کارات هشدار داد که دولت ائتلاف ترقی خواه متحد پیش از آن که در آن مسیر گام نهد باید به اندازه کافی فکر کند.(خبر گزاری هند)

 

بیانیه مطبوعاتی کمیته کارزار برای سیاست خارجی مستقل

کمیته ملی کارزار برای سیاست خارجی مستقل، امروز تشکیل شد. این کمیته برای بسیج افکار عمومی علیه موضع دولت و رای آن در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، تشکیل شد. کمیته تصمیم گرفت بر محور این ارزیابی که موضع دولت بر خلاف سیاست خارجی مستقل است و منافع ملی را تامین نمی کند، کارزار خود را پیش ببرد.

کمیته تصمیم گرفت در جهت تصحیح موضع هند در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، یک کارزار سراسری را در کشور هدایت کند.

کمیته از نمایندگان چهار حزب چپ، حزب ساماجوادی، حزب جاناتا دال (سکولار) و از شخصیت های برجسته با گرایش های مختلف تشکیل شده است. اعضاء کمیته عبارتند از: قاضی و. آر. کریشنا ایوار، ا. ب. باردهان، پراکاش کارات،، رامگوپال یاداو، امار سینگ، دبابراتا بیسواس، آبانی روی، سیتارام یچوری، د. راجا، کونوار دانش علی، سورندرا موهان، اس. پی. شوکلا، بیهادرا کومار و سیما مصطفی.

 تصمیم گرفته شد که نمایندگان بیشتری به کمیته پذیرفته شوند. کمیته تصمیم گرفت در راستای بررسی جوانب گونه گون موضع هند، در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۰۵ در باشگاه قانون اساسی در دهلی نو یک سمینار برگزار کند. در این سمینار کارشناسان روابط خارجی و مسائل استراتژیک شرکت خواهند کرد.

کمیته در روز ۲۹ اکتبر ۲۰۰۵ در سالن ماوالانکار که در جوار باشگاه قانون اساسی قرار دارد، همایشی سازمان خواهد داد. در این همایش رهبران برجسته سیاسی سخنرانی خواهند کرد.

۱۰ اکتبر ۲۰۰۵
 

شانتاژ ضد کمونیستی «ایران ما»

در پی تحولاتی که در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روی داد و قطعنامه ای که علیه ایران و فعالیت های هسته اش صادر شد رای هند از جمله مسایل جالب توجه بود. این رای از آن جهت اهمیت داشت که ایران سرمایه گذاری فراوانی بر روی این کشور انجام داده و از مدتها پیش شروع به مذاکراتی با این کشور کرده بود. بگونه ای که مثلث شرق ( هند و چین و روسیه) به عنوان حامیان ایران در شورا مطرح می شد.

در آن ماجرا تنها همراه ایران ، کشور ونزوئلا بود که به قطعنامه رای مخالف داد و بقیه رای خود را حداقل ممتنع کردند. اما جدا از کشور های عضو جنبش عدم تعهد که اعتراض مختصری به مواضع اروپا و امریکا داشتند برخی از احزاب کمونیست هم در قالب بیانیه هایی به این نظر اعتراض و دولت کشورهای خود را مورد اعتراض قرار دادند. در همین زمینه دبیرکل حزب کمونیست هند دیروز پس از انتقاد از سیاست‌‏خارجی دولت این کشور، از "مان‌‏موهان سینگ" نخست‌‏وزیر خواست تا در نشست بعدی شورای‌‏حکام آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌‏ای ایران، در رأی‌‏گیری با آمریکا هم‌‏موضع نشود. به گزارش خبرگزاری ها ، "براکاش کارات" گفت : هند نباید در رأی‌‏گیری ماه آینده به قطعنامه آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی بر ضد ایران، با آمریکا موضع یکسان در پیش گیرد. وی همچنین خواستار درپیش‌‏گرفتن سیاست مستقل از سوی هند شد و گفت: احزاب چپ، مبارزات گسترده‌‏ای درباره طرح‌‏های آمریکا آغاز خواهند کرد.

کارات به علت رأی موافق هند علیه سیاست هسته‌‏ای ایران همراه با آمریکا و اتحادیه‌‏ اروپا، دولت هند را به تخطی از تعهدش به در پیش‌‏گرفتن سیاست‌‏خارجی مستقل متهم ساخت. این در حالی است که یک روز قبل نخست وزیر هند اعلام کرده بود از موضع قبلی خود عقب نشینی نخواهد کرد. پیش از این نیز مطرح شده بود که یکی از مقامات هند اعلام کرده است ؛ هند برای آنکه کنگره آمریکا برای همراهی با هند نظر مساعدی داشته باشد باید منافع امریکا را در نظر بگیرد. اما حمایت های احزاب کمونیست در این بین در خور توجه است. ارتباطات گسترده احزابی چون حزب موتلفه اسلامی با حزب کمونیست چین و رفت وآمد های پیوسته این دو گروه نیز از چند سال پیش شکل جدی تری به خود گرفت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ماهیتا با تفکرات کمونیستی مرزبندی داشته و در سال های ابتدایی انقلاب نیز برخورد شدیدی با حزب کمونیست و طرفدارانش در ایران صورت گرفت. هر چند از مدتها پیش هر از چند گاهی در موضع گیری نسبت به مدل اصلاحاتی که در چین روی داده بود ابراز خرسندی می شد و حتی در سفرهای دوره ای نیز ادعا شد که " می خواهیم تجربیات را انتقال دهیم".
اما ظاهرا جمهوری اسلامی برای مبارزه با غرب حاضراست به شرق با هر مرامی چراغ سبز نشان دهند.حتی اگر روزگاری آن مرام را تکفیر و طرد کرده باشد!
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *