دوشنبه, مهر ۲

عزت‌الله سحابی: هدف انفجارها، اعلام شرایط اضطراری

در آستانه برگزاری انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ، حوزه رفتار های سیاسی جامعه ایران ، ابعاد معنادار جدیدی یافته ، ابعادی که دست کم در نزدیک به سه دهه گذشته ، از این زاویه ، فضای سیاسی کشور را تا بدین حد تحت الشعاع قرار نداده بود. انتخابات این دوره واجد چند ویژگی است که هر کدام از آنها به خودی خود تاثیر بسیارتعین کننده ای بر معادله کسب قدرت سیاسی در نظام حمهوری اسلامی دارند

در آستانه برگزاری انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ، حوزه رفتار های سیاسی جامعه ایران ، ابعاد معنادار جدیدی یافته ، ابعادی که دست کم در نزدیک به سه دهه گذشته ، از این زاویه ، فضای سیاسی کشور را تا بدین حد تحت الشعاع قرار نداده بود. انتخابات این دوره واجد چند ویژگی است که هر کدام از آنها به خودی خود تاثیر بسیارتعین کننده ای بر معادله کسب قدرت سیاسی در نظام حمهوری اسلامی دارند

ایران ما

(اولین روزنامه اینترنتی داخل کشور)

پریسا عمادی

در آستانه برگزاری انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ، حوزه رفتار های سیاسی جامعه ایران ، ابعاد معنادار جدیدی یافته ، ابعادی که دست کم در نزدیک به سه دهه گذشته ، از این زاویه ، فضای سیاسی کشور را تا بدین حد تحت الشعاع قرار نداده بود.
انتخابات این دوره واجد چند ویژگی است که هر کدام از آنها به خودی خود تاثیر بسیارتعین کننده ای بر معادله کسب قدرت سیاسی در نظام حمهوری اسلامی دارند.

گرد آمدن گروههایی از اقوام ، اقشار و فعالان سیاسی محذوف از صفحه شطرنج قدرت حول کاندیدای اصلی اصلاح طلبان ( معین ) ، حضور چهره هایی با صبغه نظامی یا منتسب به نهاد های شبه نظامی – اطلاعاتی در میان کاندیدا ها ،چند پارگی برخی مراجع فکری توده مردم – از قبیل تشکل های دانشجویی- در دستیابی به استراتژی واحد در امرانتخابات ، عدم اجماع و سهم طلبی افراطی کاندیداهایی وابسته به اردوگاه محافظه کاران ، تضعیف شدید مشروعیت نطام انتخاباتی در ایران ( با لحاظ کردن روند تعین صلاحیت ها ) ، اهمیت استراتژیک این انتخابات برای آینده سیاسی کشور در منطقه و جهان ، و … از حمله ویژگی ها یی است که هریک ، دامنه حرکت فعالان صحنه انتخابات را متاثر کرده است .
جدیدترین این ویژگی ها ، گسترش یافتن تحرکات خشونت بار گروههای فشار علیه اصلاح طلبان و طریق اولی ، وقوع انفجار هایی است که ظرف روز های اخیر دستکم سه منطقه کشور ( قم ، اهواز، و تهران ) را دچار نا امنی سازمان یافته کرده است .
در همین زمینه گفتگویی انجام داده ا یم با مهندس عزت الله سحابی .

آقای سحابی! تا پیش از اعلام جدی آقای معین – پس از اعلام رد صلاحیت اولیه و صدور بیانیه توسط ایشان – این طور به نظر میرسید که طیف فکری همطراز شما ، نگاه مثبتی نسبت به حضور در ا نتخابات ندارد، چه شد که شما و فعالانی همچون نهضت آزادی ها تغیر موضع داده اید ؟
اولا ما هیج وقت انتخابات را تحریم نکرده بودیم ، بلکه من در یکی از سخنرانی هایم ، آن هم قبل از کاندیداتوری آقای معین گفته بودم , وقتی قرار است رئیس حمهور آینده یک تدارکاتچی باشد ، و نمی تواند قانون اساسی را اجرا نماید ، چه انتخاباتی؟!
اما بعد از آمدن آقای معین و طرح موضوع حکم حکومتی – که منجر به صدور آن بیانیه از طرف آقای معین شد – دیدیم در آن بیانیه بسیاری از مواضع ما لحاظ گردیده و خصوصا با استناد ایشان به نام افرادی چون مصدق و طالقانی , ایشان را همسو با خود و جبهه دمکراسی خواهی دیدیم ، بنابراین صلاح دانستیم با ایشان همراه شویم

قطعا شما هم با تامل در فضای سیاسی فعلی متوجه شده اید که بسیاری از جوانان و دانشجویان کشور ، به لحاظ تصمیم گیری سرگردان هستند ، کسانی که نه انتخابات را تحریم می کنند و نه به باور رای دادن رسیده انمد . آیا شما برای این قشر از شهروندان برنامه ای به منظور جذب آنها به گروه رای دهندگان در انتخابات پیش رو دارید ؟
تصور ما این است که باید به آقای معین رای بدهند که لااقل ایشان به دور دوم برسند ، خصوصا نظر سنجی های سه روز گذشته نشان میدهد که ایشان نفر دوم هستند . آقای معین اگر حتی رئیس جمهور هم نشوند ، با این نوع تفمرات لا اقل مدیر معتبری برای هدایت و رسیدن به دمکراسی خواهند بود. البته ما رای دادن به آقای معین را به کسی تحمیل نمی کنیم ، ما فقط نظر خود را می گوییم و بد و خوب را عنوان می کنیم. در بین دوستان ما هم هستند کسانی که با رای دادن به ایشان مخالفند.
 

آقای سحابی ! حتما مطلع هستید که طی یکی دو روز گذشته در اهواز و تهران چند بمب گذاری صورت گرفته ، آیا به نظر شما این تحرکات می تواند برای تاثیر گذاری بر فضای انتخابات باشد ؟
ادعای تشخیص صحیح ندارم , اما تصور می کنم این گونه تحرکات از سوی جناح راست باشد تا با ایحاد رعب و وحشت و سپس اعلام شرایط اضطراری و غیر عادی جلوه دادن فضای امنیتی کشور ، رهبری را که به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی ، در شرایط اضطراری و غیر عادی می تواند به صلاحدید خویش اداره امور کشور را در دست بگیرد و انتخابات را ملغی نماید ، به این سمت هدایت کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *