دوشنبه, مهر ۲

نیمی از وجودم در اوین است

به نظر من پیشنهاد تشکیل جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پیشنهاد بسیار مثبتی است و می تواند کلیه نیروهای آزادیخواه، مترقی، دموکرات و جریانات غیر وابسته به گروه های سیاسی را در بربگیرد. انتخابات، به هر حال، یک امر مقطعی است و ۲۷ خرداد پایان می گیرد، اما تشکیل این جبهه یک امر مستمر است که پایه اش تازه گذاشته شده و بعد از آن است که همه نیروها می توانند راهکارهایی را برای شکل گیری چنین جبهه ای ارائه بدهند

به نظر من پیشنهاد تشکیل جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پیشنهاد بسیار مثبتی است و می تواند کلیه نیروهای آزادیخواه، مترقی، دموکرات و جریانات غیر وابسته به گروه های سیاسی را در بربگیرد. انتخابات، به هر حال، یک امر مقطعی است و ۲۷ خرداد پایان می گیرد، اما تشکیل این جبهه یک امر مستمر است که پایه اش تازه گذاشته شده و بعد از آن است که همه نیروها می توانند راهکارهایی را برای شکل گیری چنین جبهه ای ارائه بدهند

روز

مریم کاشانی

۲۲ خرداد ۱۳۸۴

 محمدعلی عمویی: نیمی از وجودم در اوین است

 

شما سال هاست که از موضوع جبهه متحد سخن گفته اید، نظرتان درباره جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر چیست؟
تشکیل جبهه دموکراسی خواهی از میان همه نیروهایی که خواستار دموکراسی در جامعه ایران هستند و مدت هاست نیاز آن به جد در جامعه احساس شده، پیشنهاد بسیار مثبتی است. اما اینکه آقای معین، چنین جبهه ای را به شرکت در انتخابات مشروط کرده اند، در واقع نقض اصل پیشنهاد است و این جبهه را ضعیف می کند. به هر حال از میان مجموعه نیروهایی که خواستار دموکراسی در جامعه هستند، کسانی بنا به دلایل فراوان در انتخابات شرکت نمی کنند، کما اینکه کسان دیگری هم شرکت می کنند. لذا به گمان من نبایستی تشکیل این جبهه را منوط به شرکت در انتخابات کرد، این نقض اصل پیشنهاد است.

نظرتان درباره جبهه دموکراسی و نجات ایران که توسط نیروهایی مانند جبهه ملی مطرح شده، چیست؟
من آن آقایان را در این زمینه خیلی فعال نمی بینم.

پس راه حل چیست؟
با کمال تاسف شرایطی که گذاشته می شود، هماهنگی نیروهای جامعه ما را دشوار می کند. به نظر من پیشنهاد تشکیل جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پیشنهاد بسیار مثبتی است و می تواند کلیه نیروهای آزادیخواه، مترقی، دموکرات و جریانات غیر وابسته به گروه های سیاسی را در بربگیرد. انتخابات، به هر حال، یک امر مقطعی است و ۲۷ خرداد پایان می گیرد، اما تشکیل این جبهه یک امر مستمر است که پایه اش تازه گذاشته شده و بعد از آن است که همه نیروها می توانند راهکارهایی را برای شکل گیری چنین جبهه ای ارائه بدهند. در نتیجه تصور من این است که آنچه آقای معین پیشنهاد کرده، در واقع پس از انتخابات می تواند شکل بگیرد.

آقای معین قید شرکت در انتخابات را گذاشته اند، یا جریانات حامی ایشان؟
دقیقا اطلاع ندارم، ولی تصورم این است که این نظر جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی باشد.

حالا اگر به هر شکل این جبهه تشکیل بشود، چه نیروهایی نمی توانند و یا نباید درآن باشند؟
آنهایی که به تجربه ثابت کرده اند به دموکراسی باور ندارند. هر کس صادقانه در زمینه دموکراسی خواهی قدم بردارد، باید متوجه باشد که یکی از وجوه دموکراسی خواهی، دیگر پذیری است. کسانی که در عمل نشان داده اند، چنین باوری ندارند، نمی توانند در این جبهه باشند.

چشم انداز این حرکت را چه می بینید؟
من امیدوارم. این امید را هم سالیان سال است که دارم و به خاطر همان هم حرکت کرده ام، هرچند غالبا هم تاکنون موفقیت آمیز نبوده، اما این امید همیشه در من زنده است.

از تحصن بگویید. در چه وضع است و چقدر ادامه می یابد؟
بر اساس قطعنامه ای که دیشب قرائت شد، مادام که به این اعتراض پاسخ داده نشده، این گردهمایی ادامه پیدا می کند. آقای دکتر ناصر زرافشان وکیل شجاع پرونده قتل های زنجیره ای، اقدام مهمی کرد که گوشه هایی از این پرونده مطرح شد. به گمان من چنین اقدامی نباید اتهام تلقی شود و محکومیت زندان داشته باشد.

شما سال های فراوان در زندان های مختلف، از جمله اوین گذرانده اید. وقتی پای دیوار اوین بودید در ذهن تان چه می گذاشت؟ چه احساسی داشتید که دوباره باید پای آن دیوارها نشست و این حرف هارا زد؟
من تصورم این است که همه کسانی که به خاطر عقیده راهی زندان شده اند و ایامی را، چه یک روز و دو روز و چه سالیان دراز در زندان ـ اوین، گوهر دشت، رجایی شهر، وکیل آباد، عادل آباد و..ـ گذرانده اند به خوبی رنج کسانی را که به خاطر عقیده در زندان هستند، احساس می کنند. لذا من هم به نوبه خود، وقتی از زندانی شدن دکتر زرافشان، تقی رحمانی و سایر دوستان اعم از نیروهای چپ، ملی، ملی ـ مذهبی، دانشجویان، روزنامه نگاران و…اطلاع پیدا می کنم، احساس می کنم نیمی از وجود خودم در زندان است، چرا که شب ها و روزهای دشواری را در این زندان ها گذرانده ام و آن روزها برایم تجدید و تداعی می شود. به صورت بسیار زنده. لاجرم وظیفه خودم می دانم که در این حرکت شرکت کنم، این کمترین کاری است که یک فرد علاقمند به حقوق بشر می تواند انجام دهد.

می دانیم که شما روزها و شبهای سختی را در این زندان ها و از جمله اوین گذرانده اید، اما سخت ترین شبی که یادتان می آید، کدامست؟
نپرسید. یک شب و دوشب نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *