دوشنبه, مهر ۲

دست رد برسینه آمریکا

 آمریکا باید پایگاه مهم نظامی خود در «مانتا» در سواحل غربی خاک اکوادر را تا آخر سال ۲۰۰۹ تخلیه کند.

پرزیدنت کره آ: ترجیح می دهم دستم را قطع کنم تا قرارداداستفاده از خاک کشور توسط کشورهای خارجی را امضا نمایم.

 

 آمریکا باید پایگاه مهم نظامی خود در «مانتا» در سواحل غربی خاک اکوادر را تا آخر سال ۲۰۰۹ تخلیه کند.

پرزیدنت کره آ: ترجیح می دهم دستم را قطع کنم تا قرارداداستفاده از خاک کشور توسط کشورهای خارجی را امضا نمایم.

 

 

 تارنگاشت عدالت

خ. طهوری

دنیای جوان

رئیس جمهور اکوادر، رافائل کوره‌آ روز شنبه گذشته طی یک سخنرانی رادیوئی با کلامی روشن و قاطع علیه نفوذ سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)    در کشور خود سخن گفت. وی گفت: «بسیاری از سازمانهای امنیتی ما زیر نفوذ سازمان جاسوسی CIA قرار دارند.»  بگفته وی برخی از کارمندان هستند که بیشتر خود را در مقابل ایالات متحده آمریکا مسئول می‌دانند تا در مقابل دولت کشور متبوعه خود. پس از حمله ارتش کلمبیا به پناهگاه سازمان شورشیان «ارتش انقلابی کلمبیا» در خاک اکوادر ظاهراً جاسوسان دوطرفه اطلاعات در مورد واکنش Quito را به Bogotaگزارش داده بودند و بهمین دلیل لازم گردید که کلیه تقسیم بندی‌های سازمانهای امنیتی از نو مورد بازنگری و رفرم قرار گیرد.

این رفرم در رابطه مستقیم با تهاجم دولت چپ این کشور علیه نفوذ ایالات متحده آمریکا در اکوادر است. «کماندوی جنوب» ارتش آمریکا قریب ۹ سال است که در سواحل غربی اکوادر مهمترین پایگاه نظامی در منطقه را تاسیس کرده است. از پایگاه «مانتا» درسواحل  اقیانوس آرام عملیات نظامی متعددی فرماندهی می‌گردد. در حال حاضر اینکه آیا حمله کلمبیا به اکوادر از پایگاه آمریکائی مانتا آماده و آغاز گردیده بود یا نه، مورد بررسی است.

در اوائل هفته گذشته دیوان عالی قانون اساسی اکوادر ممنوعیت استقرار هرنوع پایگاه نظامی کشورهای خارجی در اکوادر را در قانون اساسی این کشور درج نمود. «اکوادر منطقه صلح است و بهمین دلیل نمی‌تواند تاسیسات نظامی خارجی و تاسیسات دیگر کشورهای خارجی که بتواند مورد استفاده نظامی قرار گیرد را بپذیرد.» شهردار دمکرات مسیحی «مانتا» کوشش می‌کند تا با رفراندوم منطقه‌ای از این ممنوعیت جلوگیری بعمل آورد. ولی «آلبرت آکوستا» رئیس دیوان عالی ابتکار وی را مشروع ندانست و آنرا رد کرد. به نظر «آکوستا» این مسئله مربوط به منافع ملی کشور است و اگر اساساً قرار باشد رفراندومی صورت گیرد، می‌بایستی که تمامی شهروندان اکوادر را خطاب قرار دهد. اکثریت مردم  اکوادر مخالف ادامه وجود پایگاه‌های آمریکائی در کشور خود می‌باشند. در گذشته پرزیدنت کوره‌آ علناً و بکرات گفته بود که برای وی مطلوب تر است که دست خود را قطع کند تا قرارداد پایگاه‌ نظامی ایالات متحده آمریکا را تمدید نماید. قرارداد رهن جاری در نوامبر سال ۲۰۰۹ به پایان خواهد رسید.

پایگاه مانتا در سال ۱۹۹۹، پس از اینکه آمریکا مجبور به ترک پاناما شد، تاسیس گردید. در آنزمان در چارچوب رفرم نظامی چندین «پایگاه عملیاتی پیشقراول»  Forwrd Operation Locations در آمریکای لاتین تاسیس شد. آمریکا در جنب پایگاه مانتا در سواحل اقیانوس آرام، در جزایر هلندی «آنتیل» و همینطور در السالوادر پایگاههای نظامی دیگری نیز تاسیس کرد. هدف ایالات متحده آمریکا  از اینکار ارتقا قابلیت تحرک و انعطاف خود از طریق ایجاد یک شبکه وسیع از پایگاه‌های کوچک است تا در صورت بخطر افتادن منافع خود، قادر باشد سریعاً واکنش نشان دهد. خانم « آنا استر سه‌سنیا»  که یک اقتصاددان مکزیکی و یک آنتی‌میلیتاریست قاطع است اشاره می‌کند که در پایگاه مانتا گرچه که تنها ۱۲ نفر نظامی مستقراند ولی « با اینحال پایگاه گنجایش  485 نفر پرسنل نظامی را دارد.» در جنب پرسنل نظامی این پایگاه انفراسترکتور لازم برای عملیات جاسوسی را داراست. باند فرودگاه آن،  هم برای جنگنده‌های شکاری   F -16و   C5 و هم برای هواپیماهای تجسسی AWACS مناسب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *