یکشنبه, مهر ۱

خصوصی سازی پالایشگاه ها و نیروگاه های کشور

 معاون سازمان خصوصی سازی از آمادگی ۹نیروگاه، پالا‌یشگاه اصفهان، کشتیرانی و ۲۰شرکت دولتی برای واگذاری به بخش خصوصی خبرداد.

 معاون سازمان خصوصی سازی از آمادگی ۹نیروگاه، پالا‌یشگاه اصفهان، کشتیرانی و ۲۰شرکت دولتی برای واگذاری به بخش خصوصی خبرداد.

 

 

حیات نو

 

پیشنهاد واگذارى بیمه‌ها به بانک‌ها 
 
معاون سازمان خصوصی سازی از آمادگی ۹نیروگاه، پالا‌یشگاه اصفهان، کشتیرانی و ۲۰شرکت دولتی برای واگذاری به بخش خصوصی خبرداد و گفت: برخی از پیشنهادات از جمله واگذاری شرکت‌های بیمه به بانک‌ها و سپس واگذاری آنها، واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را به تعویق می‌اندازد. اسماعیل غلا‌می‌در گفت‌وگو با مهر در مورد زمان واگذاری سهام بانک‌ها، گفت: برخی از پیشنهادات از جمله واگذاری شرکت‌های بیمه به بانک‌ها و سپس واگذاری آنها، کار واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را به عقب می‌اندازد. معاون امور آماده سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی سازی، تصریح کرد: اگر روش جدیدی برای واگذاری سهام بانک‌ها پیشنهاد و یا در دولت تصویب نشود، سهام بانک‌ها آماده واگذاری است. وی افزود: اما چنانچه شرکت‌های بیمه دولتی در قالب بانک‌ها واگذار شوند، زمان واگذاری آنها به تعویق می‌افتد، زیرا در این صورت باید مجمع جدید آنها برگزار شود، چون پرتفوی، میزان سهام و غیره آنها تغییر خواهد کرد.

غلا‌می‌خاطرنشان کرد: مشکلی از لحاظ واگذاری وجود ندارد و به طور حتم تا شهریور ماه سال جاری حداقل سهام دو بانک واگذار خواهد شد، اما اگر پیشنهادات جدید صورت گیرد، زمان واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها ۶ماه دیگر به تاخیر خواهد افتاد.

عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی همچنین در مورد واگذاری سهام شرکت‌های بیمه، گفت: قرار بود این شرکت‌ها از ابتدای سال ۸۶ استاندارد شماره ۲۸ سازمان حسابرسی را رعایت کنند و نحوه شناسایی درآمدها، حساب‌ها و صورت‌های مالی خود را بر اساس این استاندارد انجام دهند.وی با بیان اینکه اما شرکت‌های بیمه چندان تمایلی به اجرای این استاندارد ندارند، اظهار کرد: اگر این استاندارد اجرا نشود، حساب‌های آنها عدم اظهار نظر می‌شود، اما یکسری از شرکت‌های بیمه از جمله بیمه دانا استاندارد جدید و قدیم را اجرا کرده‌اند. غلا‌می‌با تاکید بر اینکه واگذاری شرکتهای بیمه نیازمند بررسی‌های بیشتر است، تصریح کرد: دلیل مذکور باعث عقب افتادن سهام این شرکت‌ها می‌شود. وی ادامه داد: اگر تصمیم جدیدی اخذ نشود، واگذاری سهام بانک‌ها نیز تسهیل می‌شود، زیرا اگر شرکتی به بانک‌ها داده شود، زیر مجموعه آنها قرار خواهد گرفت و سود آنها به بانک‌ها خواهد رفت و این امر را می‌توان سیاستی برای حل مشکل استاندارد شماره ۲۸ دانست.

آمادگی ۹ نیروگاه برای واگذاری
معاون امور آماده سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی سازی، از آمادگی ۹نیروگاه برای واگذاری به بخش خصوصی از طریق بورس خبرداد و گفت: این نیروگاه‌ها برای واگذاری تبدیل به شرکت شدند و اساسنامه آنها نیز به تصویب رسیده است، اما در مصوبات آنها آمده است که اولین مجمع آنها باید برگزار شود.وی از آمادگی پالا‌یشگاه اصفهان و کشتیرانی جمهوری اسلا‌می‌برای واگذاری به بخش خصوصی خبرداد و تصریح کرد: آنها نیز برای واگذاری به بخش خصوصی مشکلی ندارند و در اولین فرصت واگذار خواهند شد. غلا‌می‌با اشاره به اینکه شرکت مخابرات نیز تا حدودی آماده واگذاری به بخش خصوصی است، افزود: شرکت مخابرات باید ثبت شرکت و تبدیل به سهامی‌عام شود.وی خاطرنشان کرد: برای پذیرش این شرکت باید میزان ذخیره خدمت کارکنان و حقوق کارکنان بازنشسته در حساب‌ها اعمال شود و بودجه سال ۸۷ نیز در نظر گرفته شود.وی اظهار کرد: همچنین ۲۰ شرکت دولتی نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی است که در اولین جلسه امسال هیئت عالی واگذاری به تصویب خواهد رسید.

***
خراسان
اسامی ٣٠شرکت بزرگ دولتی که سهام آنها بابت بدهی  های دولت واگذار می شود اعلام شد
؛گروه اقتصادی- بر اساس مصوبه هیئت وزیران ٣٠شرکت بزرگ دولتی که قرار است تمام یا بخشی از سهام آنها بابت بدهی دولت به صندوق های ذخیره و بازنشستگی لشگری و کشوری و تامین اجتماعی و نهادها، سازمان ها و آستان قدس رضوی واگذار شود تعیین شد.
به گزارش مهر، بر اساس این مصوبه ١٠٠درصد سهام شرکت پتروشیمی خراسان، ٣٩درصد سهام شرکت بیمه دانا، ٢٠درصد سهام شرکت بیمه آسیا، ٢٠درصد سهام شرکت بیمه البرز، ٢۵درصد سهام شرکت بانک ملت، ٢٠درصد سهام پالایش نفت اصفهان، ٢٠درصد سهام شرکت پالایش نفت تبریز ، ١۵درصد سهام پتروشیمی فن آوران، ٧/ ١٧درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر، ٢٠درصد سهام پتروشیمی تبریز، ٢٠درصد سهام پتروشیمی مارون، ۶۶/ ۶١درصد سهام روکش چوبی ایران، ۴١درصد سهام گاز بید بلند(١) ،۴٩درصد سهام گاز استان همدان، ۶/ ۴۵ درصد سهام نورد و لوله اهواز، ١٠درصد سهام حفاری شمال، ٨درصد سهام مجمع آلومینیومی المهدی، باقیمانده سهام ودلت خودرو لنت ایران، ١٠درصد سهام صنایع فراساحل ، ١۵درصد سهام صنایع آموزشی، ١٠٠درصد سهام سرگرمی های علمی صنایع آموزشی، باقیمانده سهام دولت افست، باقیمانده سهام دولت سیمان فارس و خوزستان، ٣/ ١٢درصد سهام پشم بافی افشار یزد، ١٠درصد سهام آلومینیوم اراک (ایراکو)، ١/ ٣٠درصد سهام ایران شیندلر ، ۴٣درصد سهام تاسیسات ساختمانی تسیس، ٩/ ٣۶درصد سهام مخمل و ابریشم کاشان، ١٢/ ١۴درصد سهام گچ تهران بابت رد دیون قطعی دولت واگذار خواهد شد.
از سوی دیگر معاون سازمان خصوصی سازی از واگذاری ٩٨شرکت در سال ٨٧و عرضه سهام سه شرکت در اردیبهشت خبر داد.
مهدی عقدایی در گفت وگو با فارس در خصوص واگذاری شرکت های دولتی در سال ٨٧اظهار داشت: براساس مصوبات هیئت عالی واگذاری مقرر شده ٩٨شرکت دولتی از طریق بورس و مزایده در سال جاری واگذار شوند.
وی در رابطه با عرضه سهام شرکت های اصل ۴۴در بورس گفت: مقدمات آماده سازی بانک ها همچنان ادامه دارد و در صورت پذیرش بانک های مشمول اصل ۴۴، سازمان خصوصی سازی نسبت به عرضه سهام این گروه اقدام خواهد کرد.
معاون سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال فارس که عرضه سهام سه بیمه آسیا، دانا و البرز چه زمانی خواهد بود گفت: سهام شرکت های بیمه تا پایان نیمه اول سال در بورس عرضه خواهند شد.
وی درباره وضعیت عرضه سهام شرکت مخابرات به خاص بودن مقدمات عرضه سهام این شرکت عظیم اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به خاص بودن شرکت مخابرات و تولیدی نبودن آن ، مسائلی مانند تعهدات و چگونگی اجرای آنها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
عقدایی در برابر این پرسش که سهام چه شرکت هایی در اردیبهشت ماه عرضه و کشف قیمت خواهند شد به فارس گفت: در دومین ماه از سال سهام شرکت های مخابرات، کشتیرانی و پالایشگاه اصفهان واگذار خواهند شد.
وی گفت: با توجه به عقب ماندن پالایشگاه تبریز سهام این شرکت نیز در ماه های آینده عرضه می شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *