یکشنبه, مهر ۱

خشونت ناشی از افزایش قیمت ها در مصر

 دبیرکل سازمان ملل، طی نامه ای هشدار داد که کمبودها بالاجبار قیمت ها را بالا برده و پیامدهای مخربی برای آسیب پذیرترین جوامع جهان خواهند داشت. حادترین تأثیرات در مصر مشاهده شده است، در آنجا، کمبود محصولات غذایی اساسی مانند نان، برنج، شکر و روغن خوراکی، همراه با قیمت های بالا موجب آن شده است که بسیاری علیه دولت مصر دست به تظاهرات زده و به خشونت متوسل شوند.  

 دبیرکل سازمان ملل، طی نامه ای هشدار داد که کمبودها بالاجبار قیمت ها را بالا برده و پیامدهای مخربی برای آسیب پذیرترین جوامع جهان خواهند داشت. حادترین تأثیرات در مصر مشاهده شده است، در آنجا، کمبود محصولات غذایی اساسی مانند نان، برنج، شکر و روغن خوراکی، همراه با قیمت های بالا موجب آن شده است که بسیاری علیه دولت مصر دست به تظاهرات زده و به خشونت متوسل شوند.  

 

 
تارنگاشت عدالت 

شبکه الجزیره

 
خشونت ناشی از افزایش قیمت‌ها در مصر

در شرایطی که ذخیره غذایی جهان به پایین‌ترین سطح خود طی دهه‌ها رسیده است،  دبیرکل سازمان ملل، نسبت به سرنوشت میلیون‌ها انسان که در معرض گرسنگی قرار دارند هشدار داد. طی نامه‌ای که در یک روزنامه آمریکایی منتشر شد، «بان کی مون» هشدار داد که کمبودها بالاجبار قیمت‌ها را بالا برده و پی‌آمدهای مخربی برای آسیب‌پذیرترین جوامع جهان خواهند داشت.

حادترین تأثیرات در مصر مشاهده شده است، در آنجا، هزاران نفر به علت کمبود محصولات غذایی و افزایش قیمت‌ها به خشونت متوسل شده اند. طی دو هفته گذشته، حداقل ١۰ نفر در شورش‌هایی که در نانوایی‌های دریافت کننده یارانه به وقوع پیوسته است، کشته شده اند.
کمبود محصولات غذایی اساسی مانند نان، برنج، شکر و روغن خوراکی، همراه با قیمت‌های بالا موجب آن شده است که بسیاری علیه دولت مصر دست به تظاهرات زده و به خشونت متوسل شوند.

بحران ملی
یک مرد مصری گفت: «مردم با هم می‌جنگند. برای نان آدم می‌کشند، بعضی‌ها حتا چاقو می‌کشند. چه اتفاق افتاده است؟ این یعنی چه؟ قحطی شده است؟
زنی که در صف نانوایی دولتی ایستاده است می‌گوید: «الان ۲ بعدازظهر است. من از ساعت ۷ صبح در صف بوده ام و نمی‌توانم حتا یک قُرص نان به دست آورم. پنج تا بچه دارم. نمی‌دانم چکار کنم؟ اگر نمی‌خواهید زیر دست و پا له شوید باید برای خرید نان رشوه بدهید.»

مصر یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان گندم در جهان است و تنها امسال حدود ۲٫۶ میلیارد دلار هزینه واردات گندم می‌کند. با این وجود، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها بسیاری از مصری‌ها را به مرز گرسنگی رسانده است.
جمال الشیال گزارشگر الجزیره از قاهره می‌نویسد مردم خواهان اقدامات جدی شده اند و می‌خواهند نیروهای نظامی برای حل بحران غذا فراخوانده شوند. یک مصری که در یک نانوایی در صف ایستاده است می‌گوید: «ارتش تنها قدرتی است که می‌تواند گندم مورد نیاز مردم را کشت کند. ما از دولت می‌خواهیم گندم را عادلانه بین فقرا توزیع کند.»
در عین حال، دولت مصر نام ۱۵ میلیون نفر دیگر را به لیست کسانی اضافه کرده است که واجد شرایط دریافت یارانه بر محصولات اساسی مانند شکر، برنج و روغن هستند، این خود بر مشکل افزوده است. مصری‌ها خواستار آن هستند که محصولات غذایی اساسی به طور عادی در دسترس آن‌ها قرار گیرد و دولت قیمت آن‌ها را کاهش دهد.

پدیده جهانی
کمبود مواد غذایی اکنون ابعاد جهانی به خود گرفته است؛ حدود ۷۳ میلیون نفر در ۷۸ کشور جهان به «برنامه جهانی غذای سازمان ملل» وابسته اند. براساس ارقام آن‌ها، از هر ۸۰ نفر یک نفر برای تأمین غذای مورد نیاز خود به کس دیگری وابسته است. اکثر این کمک‌ها در آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی توزیع می‌شوند، اما دولت‌های توسعه یافته نیز برای اولین بار تأثیرات آن را احساس می‌کنند.
برنج، ذرت، لبنیات و مرغ، محصولاتی هستند که در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفته اند.

عوامل متعدد
مارکوس پریور، سخنگوی «برنامه جهانی غذا» در شرق آفریقا گفت عوامل متعدی در به وجود آمدن این بحران جهانی نقش دارند. او به الجزیره گفت: «عناصر چندی وجود دارند که در یک‌زمان به هم اضافه شده اند. شاید مهم‌ترین آن‌ها افزایش قیمت‌های جهانی نفت باشد که در سراسر سیستم تولید غذا یک واکنش زنجیره‌ای را باعث شده است. از هزینه کود شیمیایی و بذر گرفته تا هزینه برداشت، بردن محصول به انبار و عرضه آن به بازار.»
پریور گفت افزایش عظیمی در تقاضا از جانب اقتصادهای پررُونق چین و هند وجود دارد: «مردم آن کشورها خیلی بیش‌تر از گذشته مواد غذایی مصرف می‌کنند.»
به گفته «سازمان جهانی غذا»، تغییرات جوی در سرتاسر جهان، عامل دیگری است که موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی شده است.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/958CC5D2-638C-428E-AF84-91041B355EF0.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *