شنبه, شهریور ۳۱

دولت آرژانتین و مقابله با گرانی مواد غذایی

 دولت آرژانتین اخیراً برای مقابله با افزایش قیمت محصولات غذایی و کاهش نرخ تورم، بر صادرات محصولات کشاورزی، که مهم‌ترین بخش صادرات آن کشور را تشکیل می‌دهند، چهل درصد مالیات وضع کرد. این سیاست دولت با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شده است.

 دولت آرژانتین اخیراً برای مقابله با افزایش قیمت محصولات غذایی و کاهش نرخ تورم، بر صادرات محصولات کشاورزی، که مهم‌ترین بخش صادرات آن کشور را تشکیل می‌دهند، چهل درصد مالیات وضع کرد. این سیاست دولت با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شده است.

 

تارنگاشت عدالت 

 

دولت آرژانتین و مقابله با گرانی مواد غذایی

 

آرژانتین با ۳۹٫۵ میلیون جمعیت، کشوری است برخوردار از منابع طبیعی غنی. پی‌آمدهای دو دهه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری به انفجار و ذوب اقتصاد آن کشور در سال ۲۰۰۱ انجامید. نرخ تورم در آن کشور که یک دهه پیش، بیش از ۵۰۰۰ درصد بود، طی چند ماه گذشته بین  ۲۰ و ۲۵ درصد نوسان داشته است. بیش از ۶۰ درصد مردم آن کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دولت آرژانتین اخیراً برای مقابله با افزایش قیمت محصولات غذایی و کاهش نرخ تورم، بر صادرات محصولات کشاورزی، که مهم‌ترین بخش صادرات آن کشور ا تشکیل می‌دهند، چهل درصد مالیات وضع کرد. این سیاست دولت با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شده است. شرکت‌های کشت و صنعت آن کشور علیه آن دست به اعتصای زده اند و مردم عادی و سندیکاهای کارگری از آن حمایت می‌کنند. در این باره، دو گزارش از نظر خوانندگان می‌گذرد.

***

ادامه اعتصاب تولید کنندگان محصولات کشاورزی آرژانتین
شبکه الجزیره (۳۰ مارس ۲۰۰۸)

کشاورزان آرژانتینی کم‌تر از ۲۴ ساعت بعد از اعلام یک آتش‌بس کوتاه، اعتصاب سراسری ١۷ روزه خود علیه افزایش مالیات بر صادرات را از سر گرفتند.
اعتصاب، که موجب کمبود مواد غذایی در سراسر کشور و بروز درگیری‌ها بین کشاورزان و رانندگان کامیون شده است، روز شنبه [۳۰ مارس] بعد از شکست مذاکرات از سر گرفته شد. اعتصاب به بزرگ‌ترین آزمون برای خانم  کریستینا فرناندز دِ کرشنر، رییس‌جمهور آرژانتین تبدیل شده است، که در دسامبر قدرت را به دست گرفت. دولت کرشنر از پذیرش تقاضای کشاورزان برای تعلیق ۹۰ روزه افزایش مالیات بر صادرات محصولات سویا که مهم‌ترین صادرات آن کشور است، امتناع کرده است.

ادامه تظاهرات
چهار گروه بزرگ کشت و صنعت کشور، طی اعلامیه مشترکی گقتند: «به این دلیل که کشاورزان و دام‌داران پاسخی به شکایات خود دریافت نکرده اند…. ما تصمیم گرفتیم به اقدام اعتراضی ادامه دهیم.» آن‌ها گفتند آماده اند در روز دوشنیه با دولت گفت‌وگو کنند، اما اعتصاب حداقل تا چهارشنبه ادامه خواهد یافت.
دولت گفته است مادام که کشاورزان حمل و نقل محصولات کشاورزی را مسدود کرده اند با آن‌ها ملاقات نخواهد کرد. اعتصاب جمعه شب بعد از آن‌که کرشنر خواهان مذاکره پیرامون نگرانی‌های آن‌ها در ارتباط با افزایش مالیات صادرات سویا از ۳۵ درصد به ۴۴٫۱ درصد شد، موقتاً به جالت تعلیق درآمد.
نیمی از اراضی حاصل‌خیز آرژانتین برای کاشت دانه سویا مورد استفاده قرار می‌گیرد، و آن کشور بزرگ‌ترین صادرکننده سویا در جهان است، و سالانه معادل ۱۳ میلیارد دلار سویا به چین، هند، جنوب شرقی آسیا و اروپا صادر می‌کند.
کشاورزان طی تعلیق کوتاه‌مدت اعتصاب به کامیون‌ها اجازه حمل محصولات کشاورزی را دادند و مذاکره در کاخ ریاست جمهوری را شروع کردند. اما بعد از پنج ساعت مذاکرات با شکست روبه‌رو شد و گروه‌های بزرگ کشت و صنعت دستور از سرگرفتن تظاهراتی را دادند که صادرات آرژانتین- بزرگ‌ترین صادرکننده دانه‌های سویا، ذرت، گندم و گوشت گاو، را فلج کرده است.
کرشنر و وزرای دولت او کشاورزان را «باج‌گیر» لقب داده اند و می‌گویند قیمت‌های محصولات کشاورزی که در بازارهای جهانی سر به آسمان می‌زند، همراه با کاهش ارزش پزو آرژانتین، بسیاری از زمینداران بزرگ کشور را ثروتمندتر کرده است. اما کشاورزان می‌گویند افزایش مالیات، همراه با مالیات بر درآمد، هزینه حمل و نقل و قیمت بالای اراضی کشاورزی بسیاری از آن‌ها را ورشکست خواهد کرد. 
 

***

کرشنر خواهان پایان تظاهرات شد
شبکه الجزیره (۱ آوریل ۲۰۰۸)

ده‌ها هزار نفر از سراسر آرژانتین در خیابان‌های بوئنس آیرس در حمایت از رییس‌جمهور گرد آمدند و کریستینا کرشنر از کشاورزان اعتصابی خواست به تظاهرات فلج کننده خود علیه افزایش مالیات بر صادرات محصولات غذایی پایان دهند.
کرشنر که در یک راه‌پیمایی در پایتخت صحبت می‌کرد گفت آرژانتین دیگر اعتصاب را، که وارد بیستمین روز خود شده است، تحمل نخواهد کرد. او در جمع اعضای سندیکاهای کارگری و فعالین حقوق بشر گفت: «بیش از این به مردم لطمه نزنید، به راه‌بندان پایان دهید تا آرژانتینی‌ها بتوانند غذای خود را دریافت کنند. کشاورزان گفتند به تظاهرات خود، که موجب کمبود مواد غذایی و فلج صادرات محصولات کشاورزی شده و دولت را با بحران روبه‌رو کرده است، ادامه خواهند داد. این به جدی‌ترین چالش سیاسی برای دولت خانم کرشنر، که در دسامبر بعد از پایان دوره ریاست جمهوری همسرش  قدرت را به دست گرفت، تیدیل شده است.

زد و خوردها
رویارویی بعد از صدور حکم ریاست جمهوری در روز ١١ مارس شروع شد، حکمی که مالیات بر صادرات دانه‌های سویا را از ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش داد و عوارض جدیدی بر دیگر صادرات کشاورزی وضع نمود. بعد از زد و خورد بین طبقه متوسط آرژانتین- که به حمایت از کشاورزان که اکثر آن‌ها زمینداران ثروتمند هستند بیرون آمدند- و هواداران کرشنر بحران عمیق‌تر شد.
کشور نیز بعد از راه‌بندان‌هایی که کشاورزان ایجاد کردند و گلوگاه‌های اصلی ورود به شهرها را بستند با کمبود مواد غذایی روبه‌رو شد و شیر و گوشت نایاب شد و فروشگاه‌ها به سرعت از مواد غذایی خالی شدند.
آرژانتین یکی از صادرکنندگان اصلی دانه‌های سویا، و صادرکننده عمده ذرت، گوشت و گندم در جهان است. دولت آرژانتین می‌گوید مالیات بیش‌تر بر صادرات سویا به کنترل تورم محصولات غذایی داخلی و بازتوزیع ثروت در کشور کمک خواهد کرد.
دولت روز دوشنبه به کشاورزان کوچک امتیازاتی به شکل تخفیف در مالیات و پرداخت خسارت سفر آن‌ها پیشنهاد نمود که از طرف رهبران تظاهرات رد شد.

عدالت: تظاهرکنندگان در روز ۲ آوریل، پس از ۲۱ روز، اعتصاب خود را به مدت ۹۰ روز تعلیق کرده و برای مذاکره با دولت اعلام آمادگی نمودند.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/3249BE68-F821-4FEB-A778-7A11248CEA72.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *