شنبه, شهریور ۳۱

مومیا ابوجمال کماکان در خطر است

تنها یکی از سه قاضی جرات مقاومت داشت. حکم اعدام مومیا ابوجمال فعلاً ملغی شد ولی جان این ژورنالیست و نویسنده سیاه پوست باچشمان نافذ و موهای بلند فرفری کماکان در خطر است.وی  بایستی همچنان در حبس ابد باقی بماند.

 

تنها یکی از سه قاضی جرات مقاومت داشت. حکم اعدام مومیا ابوجمال فعلاً ملغی شد ولی جان این ژورنالیست و نویسنده سیاه پوست باچشمان نافذ و موهای بلند فرفری کماکان در خطر است.وی  بایستی همچنان در حبس ابد باقی بماند.

 

 

 

تارنگاشت عدالت

نویس دویچلاند ۲۹ مارچ ۰۸

سه قاضی دادگاه سوم تجدیدنظر استدلالات وکلای مدافع ابوجمال را شنیدند و یکسال در مورد آن فکر کردند و سرانجام در  118 صفحه‌ با جملات بسیار پرطمطراق و بغرنج حقوقی حکم خود را صادر کردند: مومیا ابوجمال دیگر نباید به جرم قتل یک پلیس سفید پوست در شب ۹ دسامبر سال ۱۹۸۱ به دادگاه احضار شود.

با اینکه شواهد و مدارک قلب گردید، شاهدین امر تحت فشار قرار گرفته و خریده  و دستچین شده بودند و با اینکه رئیس دادگاه یک نژادپرست است، با این وجود سه قاضی تصمیم  گرفتند که از این ببعد تنها می‌توان بخاطر تغییر مقدار مجازات  از دادگاه یاری طلبید. در طی ۱۸۰ روز آینده دادستان کشور می‌تواند دادگاهی با هیات منصفه تقاضا کند، البته نه بخاطر اثبات گناهکار و یا بی‌گناه بودن مومیا، بلکه به این خاطر که شاید بتوان از دادگاه حکم قتل او را گرفت.. اگر دادستان نخواهد از این امکان استفاده کند، حکم، حکم حبس ابد باقی خواهد ماند.

تنها قاضی «آمبرو» تعبیر دیگری از مطالعه پرونده داشت. وی در یک سند ۴۱ صفحه‌ای مثلاً مشخص می‌کند که انتخاب هیات منصفه بدون شک خصلت نژادپرستانه داشته است. بلی در فیلادلفیا و پنسیلوانیا که راسیسم بطور سیستماتیک عمل می‌کند و مثلاً مانع از انتخاب اعضای  هیات منصفه سیاه‌پوست می‌گردد، هیچ دادگاهی نمی‌تواند عادلانه عمل کند. این نظر هم‌اکنون مورد تائید دیوان عالی کشور نیز هست ولی در مورد مومیا ابوجمال ظاهراً صدق نمی‌کند.
بنا بگفته «مایکل شیفمان» سخنگوی شبکه علیه حکم اعدام این تصمیم دادگاه «دومین امکان بد» بود که اتفاق افتاد. «مومیا اعدام نخواهد شد ولی دادگاه جدید دیگری نیز نخواهد داشت.» وی گفت « نباید ناامید شد. اکنون باید اندیشید که چه امکاناتی دیگری هنوز موجود است»

احتمالاً ۱۲ آوریل روز جنبش جهانی برای آزادی مومیا و علیه حکم اعدام اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *