شنبه, شهریور ۳۱

جهان باید جلوی اسرائیل را بگیرد

 مصاحبه میشل وارشاوسکی مارکسیست اسرائیلی و از بنیان‌گذاران مرکز اطلاعاتی دو ملیتی آلترناتیو با روزنامه مستقل کمونیستی «ایل مانیفستو» ایتالیا در رابطه با حمام خون در غزه و امکان پیدایش «انتفاضه» سوم و راجع به جنبش صلح در اسرائیل و غیره.  

 مصاحبه میشل وارشاوسکی مارکسیست اسرائیلی و از بنیان‌گذاران مرکز اطلاعاتی دو ملیتی آلترناتیو با روزنامه مستقل کمونیستی «ایل مانیفستو» ایتالیا در رابطه با حمام خون در غزه و امکان پیدایش «انتفاضه» سوم و راجع به جنبش صلح در اسرائیل و غیره.  

 

تارنگاشت عدالت

منبع : ارگان حزب کمونیست آلمان

 

گفتگو با میشل وارشاوسکی

 

میشل وارشاوسکی یک مارکسیست مشهور اسرائیلی و از بنیان‌گذاران مرکز اطلاعاتی دو ملیتی آلترناتیوAIC )www.alternativnews.org ) و یک تحلیلگر منطقی تکامل منطقه است. وی در اوائل سال ۱۹۸۷ توسط سازمان جاسوسی داخلی اسرائیل «شین بت» به اتهام «پشتیبانی از  سازمان‌های غیرقانونی فلسطینی» بویژه جبهه متحد برای آزادی فلسطین (PFLP)  دستگیر شد و در سال ۱۹۸۹ به ۳۰ ماه زندان که بعدها به ۸ ماه تقلیل یافت، محکوم گردید. وی ابا ندارد که به نزدیکی فکری خود با جبهه متحد برای آزادی فلسطین (PFLP)  و بویژه با مواضع بنیان‌گذار این جبهه، «جورج حباش» اذعان کند. روزنامه مستقل کمونیستی ایتالیائی «ایل مانیفستو» روز ۷ مارچ سال جاری مصاحبه‌ای در رابطه با حمام خون در غزه و امکان پیدایش «انتفاضه» سوم و راجع به جنبش صلح در اسرائیل و غیره ترتیب داد که در زیر انتشار می‌یابد.

س: سازمان‌های حقوق بشر اعلام کرده‌اند که وضعیت امروزی در نوار غزه بدتر از هرزمان در ۴۰ سال گذشته است. آیا فکر می‌کنید اسرائیل قدمی برای بهبود این وضعیت  برخواهد داشت؟
ج: این بسته به فشار بین‌المللی است. اگر از اروپا و آمریکا در این جهت فشاری وارد نشود اسرائیل سیاست خود را در مقابل مردم فلسطین در نوار غزه تغییر نخواهد داد.
س: اگر موشکهای القسام بازهم بسوی اسرائیل پرتاب شود دستگاه نظامی اسرائیل در نظر دارد از یکانهای توپخانه خود علیه مناطق پرجمعیت فلسطینی استفاده کند.
ج: ایده استفاده از توپخانه علیه مناطق پرجمعیت، ایده آقای وزیر جنگ و رئیس حزب کار، «اهود باراک» است که از مشاورینش سئوال کرده بود که آیا این اقدام ناقض حقوق بین‌الملل خواهد بود یا نه. این امکانی است که هم توسط ارتش و هم دولت بطور جدی در دست بررسی است. البته ارتش این تاکتیک را هم اکنون  بطور مرحله‌ای مورد استفاده قرار می‌دهد. مسئله تنها بر سر این است که آیا می‌توان ابعاد آنرا گسترش داد.
س: پس از کشتار اخیر توسط اسرائیل همه صحبت از (شوآ) «هولوکاست» و یا «جنوساید» می‌کردند. آیا می‌توان  از موضع حقوق بین‌الملل، عملکرد ارتش اسرائیل علیه نوار غزه را اینگونه تعبیر کرد؟
ج: عبارت «شوآ» توسط یک وزیر اسرائیلی، آقای «ماتن ویلنای» معاون وزیر جنگ مورد استفاده قرار گرفت. من با استفاده از این غلو زیاد موافق نیستم. به نظر من وضعیت آنقدر بحرانی است که استفاده از عبارات مناسب را ایجاب می‌کند. ما با نقض سیستماتیک حقوق بین‌الملل و جنایات جنگی ارتش اسرائیل مواجهیم. حمله به نقاط مسکونی و استعمال بی حد و حصر سرکوب، جنایت جنگی محسوب می‌گردد. این تعبیر، تعبیر حقوق بین‌الملل است. و ارتش اسرائیل این شیوه را بطور سیستماتیک، بویژه در هفته‌های اخیر بکار گرفته است.
س: برخورد نیروهای صلح دوست و انظار عمومی در اسرائیل نسبت به تشدید وخامت چیست؟
ج: انظار عمومی از یک طرف مدافع حملات به نوار غزه است، زیرا آنرا قصاص پرتاب موشک‌های القسام به شهرهای اسرائیلی «زدروت» و «آشکهلون» می‌داند. از طرف دیگر اکثریت همان انظار عمومی بنا بر نظر سنجی اخیر خواهان آغاز مذاکرات با حماس است. آنچه که به اردوگاه صلح مربوط می‌شود باید گفت که ما در همان وضعیتی قرار داریم که پس از آغاز انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ رشد یافت. اقلیتی وجود دارد که همواره فعال است (در روزهای اخیر در بیت‌المقدس و تل‌آویو تظاهراتی برپا کردیم) ولی این گروه فعال اقلیت است. ما قادریم ۵ تا ۶ هزار نفر را بخیابانها بکشانیم. اکنون دیگر با جنبش بزرگی که سازمان«صلح، امروز!» آنرا تا ۱۰ سال پیش رهبری می‌کرد، روبرو نیستیم.
س: در واکنش به محاصره نوار غزه در روزهای اخیر نیروهای فلسطینی نه تنها در نواحی غربی رود اردن، بلکه حتا در درون اسرائیل بحال آماده باش درآمدند. آیا معتقدید که وضعیت نوینی در شرف وقوع است؟
ج: من خیلی خوشحال شدم که شاهد تظاهرات توده‌ای که از بطن جامعه پدید‌آمده بود و در مناطق اشغالی صورت گرفت، باشم. این وضعیت در سالهای اخیر خیلی نادر بود. ولی هنوز خیلی زود است که مثل رسانه‌های اسرائیلی از آغاز انتفاضه سوم سخن بگوئیم که بمعنی قیام توده‌ای نوین و مداوم و نه فقط یک واکنش خشمناک در برابر کشتار توسط اسرائیل باشد.
س: پس از پیروزی حماس در سال ۲۰۰۶ ، اسرائیل جنگ علیه نوار غزه و همینطور شهرک‌سازی در بخش غربی رود اردن را تشدید ساخت. این اقدامات چه تاثیر بر وجه اسرائیل در سطح جهان دارد؟
ج: باوجود جنایاتی که اسرائیل اعمال می‌دارد وجه این کشور امروز بهتر از چندسال پیش است. از آنجا که امروز برداشت جهان از اسلام  بمثابه تهدیدی برای غرب، غالب است، امروز نه جامعه بین‌المللی و نه انظار بین‌المللی اسرائیل را آنچنان سخت مانند دوران شارون مورد انتقاد قرار نداده است. با میلیونها زن و مرد که حماس را بطریق دمکراتیک انتخاب کرده‌اند طوری رفتار می‌شود که گویا آنها انسان نیستند.      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *