یکشنبه, مهر ۱

اخبار کنفرانس سران جامعه عرب

رئیس جمهور سوریه در مراسم افتتاحیه اجلاس سران عرب در دمشق بر اهتمام کشورش برای حفظ حاکمیت و استقلال لبنان تاکید کرده و از کشورهای عربی خواست برای حل بحران لبنان تلاش کنند. بشار اسد طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بیستمین اجلاس سران عرب که از امروز به مدت دو روز در دمشق برگزار شد رژیم صهیونیستی را به عدم جدیت در پیگیری روند تحقق صلح خاورمیانه و مخالفت با ابتکارات حل بحران منطقه و ستیزه‌جویی به بهانه حفظ امنیت خود متهم کرد و گفت امنیت تنها با تحقق صلح محقق می‌شود. رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد:حل بحران لبنان نیز با حل اختلافات داخلی این کشور همراه است و دمشق از توافق لبنانی‌ها حمایت می‌کند.

رئیس جمهور سوریه در مراسم افتتاحیه اجلاس سران عرب در دمشق بر اهتمام کشورش برای حفظ حاکمیت و استقلال لبنان تاکید کرده و از کشورهای عربی خواست برای حل بحران لبنان تلاش کنند. بشار اسد طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بیستمین اجلاس سران عرب که از امروز به مدت دو روز در دمشق برگزار شد رژیم صهیونیستی را به عدم جدیت در پیگیری روند تحقق صلح خاورمیانه و مخالفت با ابتکارات حل بحران منطقه و ستیزه‌جویی به بهانه حفظ امنیت خود متهم کرد و گفت امنیت تنها با تحقق صلح محقق می‌شود. رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد:حل بحران لبنان نیز با حل اختلافات داخلی این کشور همراه است و دمشق از توافق لبنانی‌ها حمایت می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران 

 

بیانیه نخست اجلاس سران عرب در دمشق 
 
 
 

سران عرب عصر شنبه به جلسه‌ی خود در دمشق با موضوع « بررسی بحران روابط کشورهای عربی» پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، سران عرب در جلسه‌ی روز شنبه خود که پشت درهای بسته برگزار شد هم‌چنین در بیانیه‌ای بر اجرای طرح عربی به عنوان راه ‌حلی در جهت حل بحران لبنان تاکید کردند.

سران عرب در این بیانیه‌ بر اهمیت همبستگی عربی و بررسی روابط کشورهای عربی که بر وحدت تصمیم‌گیری این کشورهای در مسائل سرنوشت‌ساز تاثیر می‌گذارد نیز تاکید کردند.

سران عرب هم‌چنین بر لزوم اجرای قطعنامه‌های صادره از نشست‌های عربی هماهنگ با بررسی آینده این کشورها و بحران‌ها قبل از وقوع تاکید کردند.

در اجلاس سران عرب بر پایبندی به طرح صلح عربی که اساس بحران درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی است تاکید شده و هم چنین از این رژیم خواسته شد تا این طرح را بپذیرد.

سران عرب عنوان داشته‌اند پذیرش و اجرای طرح صلح عربی توسط اسراییل به برقراری صلح میان این رژیم و کشورهای عربی منجر خواهد شد و این مساله‌ای است که تنها با موافقت رژیم صهیونیستی با این طرح محقق خواهد شد.

سران عرب هم چنین بر لزوم حفظ نتایج کنفرانس آناپولیس در جهت آغاز مذاکرات جدی در زمینه حل مسایل مربوط به وضعیت نهایی برای دستیابی به کشور مستقل فلسطین و پایان دادن به خطرات ناشی از نابودی فرصت‌های برقراری صلح در منطقه تاکید کردند.

سران عرب هم چنین کمیته‌ی وزارتی ویژه‌ای را در باره طرح صلح عربی به منظور ارزیابی استراتژی کشورهای عربی در زمینه‌ی صلح با توجه به تحولات بعد از کنفرانس آناپولیس تشکیل دادند.

قرار است این کمیته ارزیابی‌های خود را در ماه مه آینده پایان دهد و نشست فوق‌العاده شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه به منظور بررسی گزارش کمیته و تصمیم‌گیری‌های مناسب در زمینه‌ آینده روند صلح برگزار شود.

سران عرب هم چنین از تمام کشورهای جهان به ویژه آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی که در کنفرانس آناپولیس و پاریس شرکت کرده بودند خواستند تا بر رژیم صهیونیستی برای پیشرفت در روند صلح و توقف فوری شهرک‌سازی‌، هم‌چنین پایان دادن به مذاکرات فلسطین و اسراییل در یک چارچوب زمانی مشخص بر لزوم ازسرگیری مذاکرات مستقیم در خصوص تمام مسایل مربوط به درگیری اعراب و اسراییل و درخواست از رژیم صهیونیستی در جهت تلاشش در زمینه برقراری صلح عادلانه و فراگیر، فشار وارد کنند.

سران عرب هم‌چنین درباره بحران لبنان تاکید کردند: طرح اتحادیه عرب در جهت حل بحران لبنان باید هر چه سریعتر اجرا شود.

رهبران کشورهای عربی از رهبران سیاسی این کشور خواستند در راستای انتخاب میشل سلیمان به عنوان نامزد توافقی احراز پست ریاست‌جمهوری در زمان معین و توافق بر سر اساس تشکیل دولت متحد ملی در سریعترین زمان ممکن وارد عمل شوند.

سران عرب همچنین از رهبران جناح اکثریت و معارضان خواستند برای تحقق تلاشها و پیشنهادات عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب در جهت اجرای طرح این اتحادیه و دستیابی به توافق وارد عمل شوند.

رهبران کشورهای عربی درباره روابط سوریه و لبنان نیز عنوان داشته‌اند روابط این دو کشور باید در مسیر صحیح حرکت کند به طوری که منافع دو کشور را محقق سازد. رهبران کشورهای عربی عمرو موسی را مسوول تلاش در این زمینه کرده‌اند.

این رهبران درباره همبستگی با لبنان و حمایت از این کشور بر حمایت از دولت لبنان در رویارویی با گروه‌های تروریست به ویژه حمایت از ارتش لبنان در درگیری‌ها با گروه‌ فتح الاسلام در اردوگاه نهرالبارد تاکید و اقدامات این گروه علیه ارتش و گروه‌های امنیتی لبنان را شدیدا محکوم کردند.

سران عرب از شورای امنیت نیز خواستند رژیم صهیونیستی را به اجرای مسوولیت‌هایش در زمینه برقراری آتش بس کامل و توقف نقض حاکمیت لبنان وادار کند.

شرکت‌کنندگان در اجلاس دمشق در ادامه بر تشکیل فوری دادگاه بین‌المللی ویژه بررسی ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان به دور از هر گونه سیاسی‌گری و حس انتقام‌جویی تاکید کردند.

درباره تحولات فلسطین نیز این رهبران عنوان داشتند: کشورهای عربی باید متعهد به برقراری صلح کامل و عادلانه به عنوان راه‌حلی استراتژیک شوند؛ چرا که برقراری صلحی عادلانه و کامل غیر قابل انکار است و تنها از طریق عقب‌نشینی کامل رژیم اشغالگر قدس از سرزمین‌های فلسطینی و دیگر سرزمین‌های عربی اشغال شده محقق خواهد شد.

این رهبران در ادامه تاکید کردند برقراری صلح عادلانه برای حل مشکل آوارگان فلسطینی و ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس بنابر آنچه در طرح صلح عربی آمده است ضروری است.

آن‌ها هم‌چنین با هر گونه تلاش در زمینه نابودی وحدت سرزمین‌های فلسطینی و اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی مخالفت و اعلام کردند فلسطین شریک کامل در روند صلح است و ارتباط نوار غزه و کرانه باختری باید حفظ شود.

رهبران عرب هم‌چنین بر لزوم احترام به مشروعیت تشکیلات خودگردان فلسطین و احترام به سازمان‌های وابسته به آن و شورای قانونگذاری تاکید کردند و افزودند: باید اوضاع نوار غزه به وضعیت قبل از اواسط ژوئن ۲۰۰۷ بازگردد و زمینه برای ازسرگیری مذاکرات ملی فراهم شود.

رهبران کشورهای عربی درباره‌ی بلندی‌های جولان نیز تاکید کردند: کشورهای عربی از درخواست سوریه در زمینه بازپس گرفتن کامل بلندی‌های جولان تا طول خط مرزی چهارم ژوئن ۱۹۶۷ حمایت می‌کنند و مخالف تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه سوریه هستند.

سران عرب هم چنین با آنچه قانون بازخواست سوریه با ادعای نقض اصول قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل خوانده می‌شود مخالفت کردند.

سران عرب درباره اوضاع عراق بار دیگر بر حل سیاسی و امنیتی چالش‌های عراق تاکید کردند.

این سران هم چنین احترام به وحدت حاکمیت و استقلال و هویت عربی اسلامی عراق را ضروری دانستند و هر گونه تلاش در زمینه تقسیم این کشور را رد کردند.

سران عرب عنوان کردند برقراری ثبات در عراق و حل بحران کنونی این کشور مستلزم راه‌ حل سیاسی و امنیتی هماهنگ با نابودی ریشه‌های آشوب طایفه‌ای و تروریسم در این کشور است.

سران عرب بر حمایت کشورهای عربی و کشورهای همجوار عراق در زمینه برقراری آشتی ملی در این کشور تاکید کردند.

این کشورها هم‌چنین از آمریکا خواستند تا در زمینه قوانینی که در راستای جانبداری علنی از رژیم صهیونیستی است برای دوری از هر گونه چالش در منطقه بازنگری کنند.

سران کشورهای عربی بر حمایت از صلح پیشرفت و وحدت سودان نیز تاکید و از تلاشهای اتحادیه آفریقا و سازمان ملل با همکاری اتحادیه‌ی عرب در زمینه حل و فصل بحران دارفور قدردانی کردند.

این کشورها هم‌چنین بر اهمیت ادامه تلاش دولت سودان و اتحادیه‌ی آفریقا در زمینه‌ی برقراری امنیت در دارفور و نظارت بر میانجی‌گری سیاسی میان دولت سودان و شورشیانی که توافقنامه‌ی ابوجا را امضا نکرده‌اند، تاکید کردند.

رهبران عرب در ادامه درباره تروریسم بین‌المللی و راه‌های مبارزه با آن بار دیگر ضمن محکوم کردن انواع مختلف تروریسم با هر انگیزه و توجیهی، ایجاد ارتباط میان تروریسم و اسلام را رد کردند.

رهبران عرب خواستار حفظ ارزشهای صلح و آشتی و نابودی تروریسم و تندروی شدند.

این رهبران هم‌چنین بر لزوم تلاش عملی در زمینه نابودی ریشه‌های تروریسم و عوامل تقویت آن، هم‌چنین دوری از اجرای دو گانه قوانین بین‌المللی و پایان دادن به اشغالگری‌های خارجی تاکید کردند.

سران عرب هم چنین ضمن استقبال از استفاده مسالمت‌آمیز کشورهای عربی از انرژی هسته‌ای اعلام کردند برنامه‌ی ملی استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در زمینه‌های مسالمت‌آمیز بنا به درخواست هیات عربی انرژی اتمی بوده و کشورهای عربی استراتژی ویژه‌ای را در جهت استفاده از این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۰ اختیار کرده‌اند و به این ترتیب در نشست آتی شورای اتحادیه عرب که در سطح وزیران خارجه برگزار می‌شود، آن را ارایه خواهند داد.

سران عرب در ادامه معاون رییس‌جمهور یمن را مسوول پیگیری برقراری آشتی میان جنبش فتح و حماس کردند.

بر اساس این گزارش در پایان هم‌چنین بار دیگر ادعای امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی در این بیانیه تکرار شده است.

اجلاس سران عرب روز یکشنبه پایان می‌یابد و بیانیه پایانی آن صادر می‌شود.

***
 

خبرگزاری فارس

بشار اسد:سوریه بر حفظ حاکمیت و استقلال لبنان اهتمام می‌ورزد

 

رئیس جمهور سوریه در مراسم افتتاحیه اجلاس سران عرب در دمشق بر اهتمام کشورش برای حفظ حاکمیت و استقلال لبنان تاکید کرده و از کشورهای عربی خواست برای حل بحران لبنان تلاش کنند.
 
 
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "العربیه"،بشار اسد طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بیستمین اجلاس سران عرب که از امروز به مدت دو روز در دمشق برگزار شد رژیم صهیونیستی را به عدم جدیت در پیگیری روند تحقق صلح خاورمیانه و مخالفت با ابتکارات حل بحران منطقه و ستیزه‌جویی به بهانه حفظ امنیت خود متهم کرد و گفت امنیت تنها با تحقق صلح محقق می‌شود.

رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد:حل بحران لبنان نیز با حل اختلافات داخلی این کشور همراه است و دمشق از توافق لبنانی‌ها حمایت می‌کند.

بشار اسد با رد اتهامات مبنی بر دخالت سوریه در امور داخلی لبنان تاکید کرد کشورش برای میانجیگری درر حل بحران لبنان تحت فشار است.

اجلاس سران عرب با حضور ۱۱ تن از روسای کشورهای عربی و هشت نماینده دیگر کشورها عربی و بدون حضور لبنان از امروز به مدت دو روز در دمشق جریان دارد.

***

خبرگزاری نووستی

 

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که روسیه خواستار احیای استقلال عراق، پس از پایان عملیات بین المللی در این کشور است

دفتر مطبوعاتی کرملین اطلاع داد که پوتین در پیام خود برای شرکت کنندگان در اجلاس سران کشورهای عربی که امروز در دمشق گشایش یافت، خاطر نشان داشت: "ما از فعال شدن تلاش های بین المللی برای کمک به عادی سازی اوضاع در عراق در چارچوب روند چند جانبه ای که در ماه مه ۲۰۰۷ در شرم الشیخ آغاز شد، استقبال می کنیم. روسیه همواره خواستار حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق و احیای کامل استقلال این کشور پس از پایان حضور نظامی خارجیان بوده است".

رئیس جمهور خاطر نشان نمود که حل نهایی مشکل عراق تنها در صورت حل جامع آن بر اساس آشتی و وفاق ملی، در نظر داشتن منافع تمامی گروه های قومی و مذهبی و نیروهای سیاسی با نفوذ در کشور ممکن خواهد بود.

به گفته پوتین، اساس تعاملات روسیه و کشورهای اتحادیه عرب، تمایل متقابل به این است که خاور نزدیک و شمال آفریقا باید گام در راه توسعه ثباتمند گذاشته و تمامی کشورها و مردم آنها در شرایط صلح و امنیت زندگی کنند.  

در عین حال رئیس جمهور تاکید کرد که هنوز در منطقه کانون های تنش زایی بسیاری وجود دارند و مناقشات بستری برای افراط گرایی و تروریسم ایجاد می کنند. پوتین خاطر نشان داشت که اگر از روش های نظامی برای حل این ها استفاده شود، اوضاعی دشوارتر خواهد شد. به گفته وی لازم است که مشکلات مبرم بر اساس حقوق بین المللی و سازمان ملل متحد حل گردند.

رئیس جمهور خاطر نشان داشت: "کلید عادی سازی اوضاع در منطقه، حل جامع و عادلانه مناقشات عرب-اسرائیل بوده و خواهد بود. راه بسوی صلح درازمدت زمانی هموار خواهد شد که طرفین نه در ظاهر و بلکه در عمل از توسل به زور و زورگویی امتناع کنند.

پوتین تاکید کرد: "روسیه همانند سابق روی تمامی این مسائل، از جمله آماده سازی دیدار جدید پیرامون خاور نزدیک که ممکن است در مسکو برگزار شود، فعالانه کار خواهد کرد".

وی افزود که مسئله حفظ استقلال، عدم وابستگی سیاسی و تمامیت ارضی لبنان مسئله ای مبرم است که باید مبری از هر گونه دخالت خارجی باشد. همچنین به گفته وی، یکی از مسائل دارای اولویت، حفظ امنیت و ثبات در منطقه مهم و استراتژیک خلیج فارس است.

در بخشی دیگر از این پیام گفته می شود: " روسیه، همان طور که می دانید، طرح نوین شده امنیت منطقه ای را مطرح کرده که ما آن را در آینده بخشی از ساختار پس از بحران در کل خاور نزدیک تلقی می کنیم".

پیام رئیس جمهور فدراسیون روسیه در اجلاس سران کشورهای عربی از سوی "الکساندر سالتانوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه رئیس جمهور در خاور نزدیک قرائت شد.

***

خبرگزاری نووستی

 

ایران بجای عربستان سعودی 
 
 

"منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز وارد دمشق شد که در آنجا در اجلاس سران کشورهای عربی شرکت خواهد داشت که روز ۲۹ مارس آغاز می شود.

"احمد موسوی" سفیر ایران در در سوریه در آستانه برگزاری این اجلاس با اعلام موضع تهران در رابطه با تعاملات با جهان عرب گفت: ایران از نظر سیاسی و اقتصادی یکی از مقتدرترین کشورهای اسلامی است و موقعیت مهم ژئوپولیتیکی آن موضع این کشور را تحکیم می کند.

وی افزود: کشورهای عربی با برقراری روابط مستحکم با تهران می توانند نفوذ بیشتری بر سیاست بین المللی داشته و همچنین مسائل مختلف را ضمن کمک به یکدیگر حل کنند. تهران در دکترین سیاست خارجی خود، توسعه روابط با کشورهای مسلمان و همسایه را اولویت می داند.

در عین حال وی هشدار داد که "آمریکا و اسرائیل سعی دارند با ایجاد شکاف در جهان اسلام حکومت خود بر کشورها را حفظ کنند.

"ولید معلم" وزیر امور خارجه سوریه فرا خوانده است که حضور ایران در دیدار دمشق را بعنوان افزایش نفوذ تهران بر منطقه خاور نزدیک ندانست.

کارشناسان منطقه ای با توجه به اختلافات آشکار در جهان عرب، ارزیابی های متفاوتی از حضور وزیر خارجه ایران در اجلاس کشورهای عضو اتحادیه عرب دارند. اکنون اتحاد کشورهای عربی میانه رو به رهبری عربستان سعودی به دمشق اعتراض می کند که گویا از اپوزیسیون لبنان برای اقدامات سیاسی خود و از سرگیری حکمفرمایی خود در این کشور همسایه استفاده می کند. سیاست رژیم سوریه برای شراکت استراتژیک با ایران شیعی نیز برای ریاض که متفق اصلی آمریکا در خاور نزدیک و تکیه گاه اسلام سنی است، نگرانی برانگیز است. در نتیجه نیز عربستان سعودی اعلام کرد که در اجلاس دمشق شرکت نمی کند.

لبنان نیز این اجلاس را بایکوت کرد، هرچند که بررسی بحران حاد در سیاست داخلی لبنان در دستور کاری این دیدار قرار دارد. پیشتر وزیر اطلاعات لبنان گفته بود که این تصمیم پاسخی به دخالت های سوریه در امور داخلی کشور است که به لبنانیان اجازه نمی دهد رئیس جمهور خود را انتخاب کنند. مسئولین ائتلاف حاکم لبنان اتهامات مشابهی نیز به ایران می زنند، اما تهران به کرات اعلام کرده که از اپوزیسیون شیعی حزب الله تنها حمایت معنوی می کند.

***

خبرگزاری جمهوری اسلامی

 

دبیرکل اتحادیه عرب : چالشهای جدید اعراب ، به راه حل تازه نیاز دارد

 
دمشق – دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه در دمشق گفت : اعراب با چالشهای جدیدی در قرن ‪ ۲۱‬روبرو هستند که این مشکلات ، به راه حل تازه نیاز دارد.

عمرو موسی در مراسم گشایش بیستمین دوره کنفرانس سران عرب در
قصرالموتمرات دمشق افزود: ما از بحران عدم اطمینان بین خود رنج می‌بریم که این بی‌اعتمادی باعث افزایش دخالت خارجی در امور جهان عرب به ویژه مساله فلسطین شده است .

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: مصلحت امت عرب باید اولویت همه کشورهای عربی باشد.

به گفته موسی ، اگر کشورهای عربی قصد پیشرفت دارند باید حرکت کرده و تصمیمات مهم و قاطع اتخاذ کنند.

وی سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه شهرک‌سازی را مانعی اصلی بر سر راه اجرای طرح بوش برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در سال جاری خواند.

موسی با تشکر از تلاش‌های به عمل آمده در زمینه ایجاد وحدت در فلسطین ؟ ضمن حمایت از طرح یمن برای ایجاد مصالحه ملی در فلسطین بر لزوم اجرای این طرح و همچنین پایان چند دستگی در فلسطین تاکید کرد.

وی با تاکید بر لزوم عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح هسته ای؟ از مخالفت اسراییل با امضا کردن پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای انتقاد کرد و آن را مخل امنیت منطقه دانست .

موسی در ادامه اوضاع عراق را بسیار نگران‌کننده خواند و تاکید کرد که عراق باید متعلق به همه عراقیها اعم از کرد و عرب و شیعه و سنی بوده و ارتش و پلیس آن باید در خدمت مردم باشند.

دبیرکل اتحادیه عرب از صلح در سودان و حل منازعه در مناطق مختلف این کشور از جمله دارفور حمایت کرد.

وی حمایت خود را نیز از پیشرفت وتوسعه جزایر کومور و همچنین مصالحه ملی در سومالی اعلام کرد.

موسی گفت : تفاهم بین سوریه و لبنان و اجرای طرح عربی برای حل بحران لبنان باعث کاهش تنش در منطقه می‌شود.

وی افزود: شرکت نکردن لبنان در کنفرانس به معنای آن نیست که موضوع بحران لبنان بررسی نخواهد شد.

موسی در ادامه با تاکید بر ادامه مسیر طرح عربی برای حل بحران لبنان از اتفاق نظر طرفهای لبنانی در زمینه نامزدی میشل سلیمان برای ریاست جمهوری این کشور حمایت کرد و خواستار حل این مشکل شد.

وی با اشاره به حضور بالاترین سطوح کشورهای عربی در کنفرانس؟ خواستار اندیشیدن به مشکلات جهان عرب و حل آن شد.

دبیر کل اتحادیه همچنین بر اصلاح آموزش ، ایجاد زمینه پژوهش علمی ، استقرار دموکراسی ، حمایت از حقوق بشر، مقابله با فساد و فقر، رشد و توسعه اجتماعی و سیاسی و اهمیت به حقوق زنان در کشورهای عربی تاکید کرد و آن را تکلیف همه کشورهای عربی دانست .

عمرو موسی در ادامه با تاکید بر لزوم گسترش روابط بین کشورهای عربی؟ کنفرانس اقتصادی کویت در سال ‪ ۲۰۰۹‬را نقطه عطفی برای آغاز پیشرفت عظیم در کشورهای عربی خواند.

***

ایرنا

 

دبیرکل شورای همکاری: اهمیت کنفرانس دمشق تمرکز بر مساله فلسطین است ‪‬

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت : اهمیت کنفرانس سران عرب در دمشق ناشی از تمرکز آن بر مساله فلسطین و بسیج همه نیروها به منظور تقویت موضع عربی در قبال این مساله است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرحمن العطیه روز شنبه در حاشیه نشست سران عرب در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کنفرانس در چارچوب سازوکار برگزاری دوره‌ای کنفرانسهای عربی قرار دارد؟ اما استثنایی است زیرا در دمشق و در شرایط بسیار پیچیده منطقه برگزار می‌شود به ویژه در زمانی که نیروهای اشغالگر اسراییلی در حال کشتار و تخریب در سرزمینهای فلسطینی نشین هستند.

وی درباره طرح یمن گفت : برادران ما در یمن تلاش زیادی در این زمینه از خود نشان دادند و به نظر من این تلاش مکمل تلاش عربستان در توافقنامه مکه است .

العطیه در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از رهبران کشورهای عربی در این نشست حاضر نشدند، حضور نیافتن سران عرب در کنفرانس دمشق را به آنان و کشورهایشان مربوط دانست .

وی درباره روابط کشورهای عربی گفت : باید درباره این موضوع در جدول فعالیتهای کنفرانس با صراحت و شفافیت گفت و گو شود.

العطیه در ادامه ضرورت افزایش سطح روابط کشورهای عربی به منظور تحقق منویات و اهداف ملتهای عربی را مورد تاکید قرار داد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *