یکشنبه, مهر ۱

چه کسانی در پس درگیری‌های شمال لبنان پنهان هستند؟

 

تریپولی، لبنان: مأموریت ما ایجاد تسهیلات برای تحویل غذا، پتو و تشک بود، اما من در باره وضعیت سیاسی هم کنجکاو بودم. چه کسی در پشت رویدادهایی قرار دارد که به دنبال ادعای «سرقت از بانک» چنان سریع و خشونت‌بار منفجر شد؟ به نظر می‌رسد هر رسانه خبری در بیروت بر اساس این‌که کدام گروه صاحب آن باشد به منبع اطلاعاتی «داخلی» متفاوتی دسترسی دارد و مقصر واقعی را که سرنخ‌ها را تکان می‌دهد، «می‌شناسد». اما در لبنان «آنچه را که به شما می‌گویند باور نکنید و فقط نیمی از آنچه را که می‌بینید باور کنید!»

 

تریپولی، لبنان: مأموریت ما ایجاد تسهیلات برای تحویل غذا، پتو و تشک بود، اما من در باره وضعیت سیاسی هم کنجکاو بودم. چه کسی در پشت رویدادهایی قرار دارد که به دنبال ادعای «سرقت از بانک» چنان سریع و خشونت‌بار منفجر شد؟ به نظر می‌رسد هر رسانه خبری در بیروت بر اساس این‌که کدام گروه صاحب آن باشد به منبع اطلاعاتی «داخلی» متفاوتی دسترسی دارد و مقصر واقعی را که سرنخ‌ها را تکان می‌دهد، «می‌شناسد». اما در لبنان «آنچه را که به شما می‌گویند باور نکنید و فقط نیمی از آنچه را که می‌بینید باور کنید!»

 

تارنگاشت عدالت

 

منبع: گاردین (نشریه حزب کمونیست استرالیا، ٣٠ مه ٢٠٠٧)

نویسنده: فرانکلین لمب

برگردان: ع. سهند

 

 

تریپولی، لبنان: مأموریت ما ایجاد تسهیلات برای تحویل غذا، پتو و تشک بود، اما من در باره وضعیت سیاسی هم کنجکاو بودم. چه کسی در پشت رویدادهایی قرار دارد که به دنبال ادعای «سرقت از بانک» چنان سریع و خشونت‌بار منفجر شد؟ به نظر می‌رسد هر رسانه خبری در بیروت بر اساس این‌که کدام گروه صاحب آن باشد به منبع اطلاعاتی «داخلی» متفاوتی دسترسی دارد و مقصر واقعی را که سرنخ‌ها را تکان می‌دهد، «می‌شناسد». اما در لبنان «آنچه را که به شما می‌گویند باور نکنید و فقط نیمی از آنچه را که می‌بینید باور کنید!»

به ما توصیه شد هنگامی که به دژ «فتح الاسلام» نزدیک شویم از بیرون اردوگاه در تیررس تک تیراندازان ارتش لبنان و از داخل در تیررس تک تیراندازان «فتح الاسلام» قرار خواهیم گرفت و هر حرکت اشتباه یا بدشانسی می‌تواند مهلک باشد. پس از سه روز بمباران و بیش از ١٠٠ کشته و بدون برق و آب، اردوگاه از بوی تعفن گوشت سوخته و فاسد شده انسان، خانه‌های سوخته‌ای که اسباب و اثاثیه آن‌ها ذغال شده، فاضلاب و بوی زننده گلوله‌های منفجره شده خمپاره و تانک آکنده است.

تمام جمعیت اردوگاه می‌گوید «فتح الاسلام» در سپتامبر- اکتبر ٢٠٠۶ به اردوگاه آمدند و هیچ قوم و خویشی در اردوگاه ندارند. آن‌ها از عربستان سعودی، پاکستان، الجزیره، عراق، تونس و جاهای دیگر آمده اند. به غیر از برخی افراد طفیلی، هیچ فلسطینی در میان آن‌ها نیست. گفته می‌شود اکثر آن‌ها از گروه حریری پول می‌گیرند. به من گفته شد که ارتش برای بیرون راندن «فتح الاسلام» تمام خانه‌های اردوگاه را ویران خواهد کرد.

 

پناهندگان فلسطینی

در این اردوگاه، مانند دیگر اردوگاه‌های فلسطینی، فلسطینی‌هایی ساکنند که طی ۴۸- ۱٩۴٧ با زور از خانه، زمین و دارایی شخصی خود جدا شدند برای آنکه برای یهودیانی که قبل از تأسیس اسرائیل در سال ١٩۴۸ از اروپا و جاهای دیگر آمده بودند، جا باز کنند.

از ١۶ اردوگاه اصلی- که برای اسکان بیش از ١٠٠ هزار آواره‌ای که در جریان «نکبت» از مرزهای فلسطین عبور کرده و وارد لبنان شدند- ایجاد شد، رسماً ١٢ اردوگاه باقی مانده است. در اردوگاه‌های باقی‌مانده بیش از نیمی از ۴٣٣٢٧۶ آواره فلسطینی زندگی می‌کنند.

تمام فلسطینی‌های ساکن لبنان علناً مورد تبعیض قرار می‌گیرند و حتا به طور رسمی هم سرشماری نمی‌شوند. آن‌ها از حق شهروندی محرومند و از کار کردن در ٧٠ نوع فعالیت تجاری و حرفه‌ای (از آنجمله کار در «مک دونالد» ( McDonald) و «مرغ سوخاری کنتاکی»( Kentucky Fried Chicken)  در مرکز شهر بیروت ممنوع شده اند و نمی‌توانند صاحب خانه و زمین شوند. فلسطینی‌های لبنان اساساً هیچ حق اجتماعی یا مدنی ندارند و فقط از دسترسی محدود به تأسیسات آموزشی دولتی برخوردارند. آن‌ها به خدمات اجتماعی عمومی دسترسی ندارند. در نتیجه، اکثر آن‌ها کلاً به «آژانس سازمان ملل برای امداد و کار» (UNRWA) به عنوان تنها تأمین کننده احتیاجات خانواده‌هایشان، وابسته اند.

با توجه به شکست دولت بوش در عراق و افغانستان و حمایت‌های آن از اسرائیل برای ادامه تخریب لبنان در سال گذشته، شرایط لبنان از یک جنبه شبیه شرایط اوایل دهه ١٩۸٠ است که ظهور گروه‌های مقاومت در برابر آمریکا، تجاوز و اشغال از طرف اسرائیل را به دنبال داشت. اما گروه‌های امروز، به جای شیعه و هوادار حزب‌الله بودن، عمدتاً سنی و ضد حزب‌الله هستند. بنابراین، آن‌ها واجد شرایط لازم برای دریافت کمک‌های آمریکا هستند که از طریق حامیان سنی- هماهنگ با دولت بوش که  خود را به حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای سنی در جهت تضعیف حزب‌الله متعهد کرده است- در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. بعد از شکست اسرائیل در ژوئیه ٢٠٠۶، این طرح با وسواس بسیار از طرف کاخ سفید دنبال می‌شود.

برای درک آنچه که «فتح الاسلام» در اردوگاه «نهر البارد» به آن دست زده است، باید اجمالاً با «کلوپ ولچ» (Welch Club) که یگ گروه مبهوت کننده ولی پنهانی است آشنا شد. این کلوب نام پدرخوانده آن، «دیوید ولچ» را بر خود دارد که معاون کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکاست. او راهنمای دولت بوش است و به «الیوت آبرامز»(Eliot Abrams)  گزارش می‌دهد.

اعضای لبنانی «کلوب ولچ» افراد زیر  را در بر می‌گیرند: ولید جمبلاط، یکی از چهره‌های جنگ داخلی لبنان، جنگ‌سالار، فئودال و کلاّش معروف و رهبر حزب دروز (حزب سوسیالیست مترقی)؛ سمیر فرید جعجع، یکی دیگر از چهره‌های جنگ داخلی لبنان، جنگ‌سالار و تروریستی که به خاطر جنابات جنگی از آنجمله قتل عام هم‌کیشان مسیحی خود، ١١ سال زندانی بود. او رهبر حزب افراطی فالانژ است و «نیروهای لبنان» او مجری قتل عام اسرائیلی در صبرا و شتیلا بودند که منجر به کشته شدن ١٧٠٠ فلسطینی و لبنانی شد؛ سعد حریری، میلیاردر، شیخ سعودی و رهبر سنی «جنبش آینده» و رییس «کلوپ ولچ» است.

بیش از یک سال پیش، «جنبش آینده» (Future Movement) حریری شروع به ایجاد واحدهای اسلام‌گرای سنی نمود که اکنون تنشان برای دست به عمل زدن می‌خارد و سخت می‌کوشند حزب‌الله را تحریک کنند.

 

مخلوق آمریکا

«جنبش آینده» برای اجرای طرح‌های «کلوب ولچ» علیه ضد- حزب‌الله اقدام به تأسیس واحدهای «تروریستی» اسلام‌گرای سنی نموده است. نقشه آن بود که عملیات این واحد‌ها، که «فتح الاسلام» یکی از آن‌هاست، به گردن «القاعده»، سوریه و یا هر کس دیگری به غیر کلوپ انداخته شود. «جنبش آینده» بقایای افراطیون سابق در اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی را برای عضویت در میلیشای جدید اجیر کرد. هر جنگنده ماهانه ٧٠٠ دلار دریافت می‌کرد، مبلغی که در لبنان امروز بد نیست.

«فتح الاسلام» تا سه روز پیش حدود ۴٠٠ جنگنده  با مواجب عالی داشت. امروز آن‌ها همان تعداد هم داوطلب دارند. در تریپولی آپارتمان‌های تجملی رو به اقیانوس در اختیار رهبران آن‌ها قرار گرفت و آن‌ها در آنجا به انبار اسلحه پرداختند. به گفته اعضای «فتح الاسلام» و دیگر گروه‌های مشابه، آن‌ها به دستور سعد حریری، رییس «کلوپ ولچ» دست به عملیات می‌زدند. چه مشکلی پیش آمد؟ چرا سرقت از بانک و کشتار متعاقب آن اتفاق افتاد؟

 

دودلی بزرگ

به گفته فعالین «فتح الاسلام» دولت بوش از این‌که افرادی مثل «سیمور هرش»(Seymour Hirsh)  دور و بر کاخ سفید فضولی می‌کنند و از این‌که انظباطی که بعد از حمله به عراق در کاخ سفید وجود داشت در حال از بین رفتن است، دچار دودلی بزرگی شد. علاوه براین، اطلاعات حزب‌الله همه چیز را در ارتباط با فعالیت‌های کلوپ می‌دانست و در موقعیتی بود که می‌توانست فعالیت دو گروهی که قرار بود آتش جنگ داخلی سنی- شیعه را بر پا کنند، خنثا کند، حزب‌الله پیمان بسته است که جلوی چنین جنگی را بگیرد. هفته گذشته وضعیت کلوپ سریعاً رو به وخامت نهاد. «جنبش آینده» پرداخت مواجب «فتح الاسلام» به حسب آن در بانک خانوادگی حریری را متوقف کرد.

«فتح الاسلام» سعی کرد حداقل برای «حقوق پایان خدمت» مذاکره کند، اما موفق نشد و احساس کرد رودست خورده است (به یاد داشته باشید که بسیاری از جنگندگان آن‌ها جوانانی هستند که به راحتی سرخورده می‌شوند و حقوق آن‌ها خرج خانواده‌هایشان را تأمین می‌کرد). اعضای میلیشا بانکی که چک‌های بی‌ارزش آن‌ها را صادر کرده بود، غارت کردند. عصبانیت آن‌ها دو برابر شد وقتی خبردار شدند «جنبش آینده» در رسانه‌ها ادعا می‌کند مبلغ از دست رفته بسیار بیش‌تر از میزانی است که ربوده شده و این‌که کلوپ قصد دارد سر شرکت بیمه را کلاه بگذارد و در واقع سود هنگفتی ببرد.

در عرض یک ساعت، «فتح الاسلام» علیه پست‌ها، نقاط بازرسی ارتش لبنان و سربازان غیرمسلحی که سرکار نبوده و لباس غیرنظامی به تن داشتند به اقدام تلافی‌جویانه و کشتار نفرت‌انگیزی دست زد- منجمله سر حداقل چهار نفر را برید.

 

توطئه

کابینه سینیوره تشکیل جلسه داد و از ارتش لبنان خواست وارد اردوگاه پناهندگان شود و «فتح الاسلام» را هر طور که می‌تواند ساکت کند. به این دلیل که ورود به اردوگاه براساس موافقت‌نامه ١٩۶٩ جامعه عرب ممنوع است، ارتش از ورود به اردوگاه سرپیچی کرد و به دامنه توطئه «کلوپ ولچ» علیه خود پی برد. ارتش می‌داند ورود قهری آن به اردوگاه جبهه‌ای را علیه ارتش در ١٢ اردوگاه پناهندگان فلسطینی باز خواهد کرد و ارتش را بر محور شکاف‌های سکتاریستی متلاشی خواهد کرد. ارتش احساس می‌کند که از طرف «نیروهای امنیتی داخلی کلوپ» رودست خورده است، چونکه آن‌ها آن طور که قانون لبنان ملزم کرده است فعالیت‌های خود را با ارتش هماهنگ نکردند.

امروز، تنش‌ها بین ارتش لبنان و «کلوپ ولچ» بالا گرفته است. کلوپ سعی می‌کند پارلمان را در اختیار بگیرد و آماده است برای آن‌که لبنان را «از دست ندهد» دست به هر کاری بزند. کلوپ هنوز ٧٠ کرسی در پارلمان دارد در حالی که اپوزیسیون به رهبری حزب‌الله ۵۸ کرسی دارد. کلوپ نخست‌وزیر گوش به فرمانی در شخص فواد سینیوره دارد.

خطای بزرگ «کلوپ ولچ» این بود که سعی کرد بر ارتش لبنان اعمال نفوذ کند و آن را به خلع سلاح مقاومت به رهبری حزب‌الله وا دارد. هنگامی که ارتش هشیارانه امتناع کرد، کلوپ با هماهنگی با دولت بوش بر اسرائیل فشار وارد کرد تا در قبال دستگیری دو سرباز اسرائیلی به دست حزب‌الله واکنش شدید نشان دهد و از طریق «زیر پا گذاشتن قوانین» مربوط به پاسخ‌های محدودتر سعی کند طی جنگ ژوئیه ٢٠٠۶ حزب‌الله را نابود نماید.

«کلوپ ولچ» در حال حاضر ارتش لبنان را یک مشکل جدی ارزیابی می‌کند. دولت بوش سعی دارد برای از میان برداشتن یکی از دو مانع باقی مانده یر سر راه  اجرای نقشه اسرائیل در لبنان، ارتش را تضعیف کرده و به حاشیه براند.

 

ملیت لبنان

دلیل دیگری که کلوپ می‌خواهد ارتش لبنان را تضعیف کند این است که گرایشات ناسیونالیستی در ارتش بسیار قوی است و برای لبنان به عنوان یک سوپاپ اطمینان در جهت تضمین حق بازگشت فلسطینی‌ها به فلسطین، ملیت لبنان و فرهنگ مقاومت به رهبری حزب‌الله که با ارتش روابط عالی دارد، عمل می‌کند.

«کلوپ ولچ» به سهم خود می‌خواهد برخی از فلسطینی‌ها را در لبنان برای کار ارزان نگه دارد و باقی را به کشورهایی که آماده پذیرش آن‌ها هستند بفرستد (و هزینه آن را هم مالیات دهندگان آمریکایی بپردازند) و اجازه بدهد حداکثر چند هزار نفر برای حل و فصل موضوع «حق بازگشت» به فلسطین مراجعت کنند و هم‌زمان با آن معاهده‌ای با اسرائیل امضا کند که موجب ثروتمندتر شدن اعضای کلوپ شده و آب لبنان و بیش‌تر حق حاکمیت آن را به اسرائیل واگذار نماید.

داستان کوتاه و بلند این است که «فتح الاسلام» به هر قیمتی که شده باید ساکت شود. حکایت آن‌ها، اگر گفته شود، برای کلوپ و حامیان آن سم است. ما احتمالاً طی چند روز آینده شاهد نابودی آن‌ها خواهیم بود. حزب‌الله ناظر است و از ارتش لبنان حمایت می‌کند.

 

***

 

مقاله بالا به علت کمبود جا خلاصه شد. با سپاس از «کانترپانچ»(Counterpunch)  و «اینفورمیشن کلیرینگ هاووس» (Information Clearing House). کتاب اخیر فرانکلین لمب بنام: «بهایی که می‌پردازیم: یک ربع قرن استفاده اسرائیل از سلاح‌های آمریکایی علیه لبنان (٢٠٠۶- ١٩٧۸)» اکنون درwww.amazon.com.uk  موجود است. کتاب «حزب‌الله: راهنمای مختصر برای نوآموزان» به زودی منتشر خواهد شد. با دکتر لمب به نشانی زیر می‌توان تماس گرفت: fplamb@gmail.com

 

توضیحات «گاردین»:

١- سعد حریری، یک میلیاردر لبنانی و یک شیخ سعودی دارای تابعیت دوگانه است. او رییس «کلوپ ولچ» و رهبر «جنبش آینده» سنی است که رهبری یک بلوک بزرگ از نمایندگان پارلمان لبنان را به عهده دارد. او دومین پسر رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق و ترور شده لبنان است. او در عربستان سعودی به دنیا آمده و در «دانشگاه جورج تاون» آمریکا تحصیل کرده است.

٢- «فتح الاسلام» مانند «القاعده» هیولای دیگری است که آمریکا و کلوپ‌های آن، جهت توجیه سیاست‌های آمریکا تحت کارزار ضد- تروریستی خلق کرده اند. «فتح الاسلام» از طرف آمریکا به عنوان بخشی از استراتژی موسوم به «هرج و مرج سازمان یافته» (Organized Chaos) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

٣- دیوید ولچ که «کلوپ ولچ» نام او را دارد، سفیر سابق آمریکا در لبنان است.

۴- اعضای این کلوپ سوریه، ایران و حزب‌الله را مسؤول درگیری‌های جاری معرفی می‌کنند.

۵- حزب‌الله، متحدان آن و حزب کمونیست لبنان از ارتش لبنان حمایت می‌کنند.

۶- این نظر بسیار رایج است که زمان رویدادهای اخیر، قبل از انتخاب رییس‌جمهور جدید، بخشی از تحریکات برای به راه انداختن یک جنگ داخلی دیگر در لبنان است. چنان جنگی، همراه با رسیدگی دادگاه بین‌المللی به مرگ رفیق حریری نخست‌وزیر سابق، می‌تواند به هزینه مردم فلسطین و کشورهای همسایه به «راه حل» آمریکایی- اسرائیلی برای مسأله فلسطین انجامیده و آمریکا را از بحران کنونی که در عراق و منطقه با آن دست به گریبان است نجات دهد.
 

http://www.cpa.org.au/garchve07/1321lebanon.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *