یکشنبه, مهر ۱

آپارتید پزشکی اسراییل و محرومیت فلسطین از واکسن کووید

 در حالی‌که ایالات متحده تاکنون فقط ۱٬۶۷ درصد از جمعیت خود را در برابر کووید-۱۹ مایه‌کوبی کرده است، اسرائیل تاکنون این واکسن را به بیش از ۱۶ درصد از شهروندان خود داده است. در توضیح این رسانه‌ها به نظام مراقبت بهداشتی بسیار دیجیتال و «اجتماعی» اسراییل، و به این واقعیت که اسراییل کوچک اما ثروتمند است (که به آن امکان می‌دهد برای هر واحد واکسن فایزر ۲۸ دلار بپردازد، در حالی‌که ایالات متحده برای هر تزریق واکسن فایزر ۱۹٬۵ دلار می‌پردازد) استناد می‌کنند. اما فراتر از عناوین بزرگداشت میزان مایه‌کوبی اسرائیل، داستان بسیار تاریک‌تری درباره نابرابری بهداشتی نهفته است.

 در حالی‌که ایالات متحده تاکنون فقط ۱٬۶۷ درصد از جمعیت خود را در برابر کووید-۱۹ مایه‌کوبی کرده است، اسرائیل تاکنون این واکسن را به بیش از ۱۶ درصد از شهروندان خود داده است. در توضیح این رسانه‌ها به نظام مراقبت بهداشتی بسیار دیجیتال و «اجتماعی» اسراییل، و به این واقعیت که اسراییل کوچک اما ثروتمند است (که به آن امکان می‌دهد برای هر واحد واکسن فایزر ۲۸ دلار بپردازد، در حالی‌که ایالات متحده برای هر تزریق واکسن فایزر ۱۹٬۵ دلار می‌پردازد) استناد می‌کنند. اما فراتر از عناوین بزرگداشت میزان مایه‌کوبی اسرائیل، داستان بسیار تاریک‌تری درباره نابرابری بهداشتی نهفته است.

 

 

تارنگاشت عدالت

منبع: نیوز کلیک
نویسنده: آریل گولد

۹ ژانویه ۲۰۲۱

 
 
آیا اسراییل پیشگامی در واکسن را اعمال می‌کند یا آپارتید پزشکی را؟
 

این روزها رسانه‌ها با عناوینی مانند «چگونه اسرائیل در مایه‌کوبی علیه کووید-۱۹ به یک رهبر جهانی مبدل شد» سرگرم هستند. در حالی‌که ایالات متحده تاکنون فقط ۱٬۶۷ درصد از جمعیت خود را در برابر کووید-۱۹ مایه‌کوبی کرده است، اسرائیل تاکنون این واکسن را به بیش از ۱۶ درصد از شهروندان خود داده است. در توضیح این رسانه‌ها به نظام مراقبت بهداشتی بسیار دیجیتال و «اجتماعی» اسراییل، و به این واقعیت که اسراییل کوچک اما ثروتمند است (که به آن امکان می‌دهد برای هر واحد واکسن فایزر ۲۸ دلار بپردازد، در حالی‌که ایالات متحده برای هر تزریق واکسن فایزر ۱۹٬۵ دلار می‌پردازد) استناد می‌کنند. اما فراتر از عناوین بزرگداشت میزان مایه‌کوبی اسرائیل، داستان بسیار تاریک‌تری درباره نابرابری بهداشتی نهفته است.

 اسراییل حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. حدود ۲۰ درصد جمعیت اسراییل شهروندان فلسطینی اسراییل هستند. این مردم می‌توانند در انتخابات رأی بدهند، در کنِست نماینده داشته باشند، و علیه کووید-۱۹ مایه‌کوبی شوند. اما حدود ۵ میلیون فلسطینی دیگر وجود دارند که بدون حقوق تحت حکومت اسراییل قرار دارند، و مانند باقی جهان از همه‌گیری رنج می‌برند.

از سال ۱۹۶۷، جمعیت شهرک‌های یهودی‌نشین به بیش از  ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است، و شوراهای منطقه‌ای شهرک‌ها ۴۰ درصد از اراضی ساحل غربی را کنترل می‌کنند. علی‌رغم معاملات عادی‌سازی آمریکایی با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ رخ داند، و قرار بود الحاق ساحل غربی را به اسراییل متوقف نمایند، بنا به گزارش الجزیره، سال ۲۰۲۰ «بالاترین» تعداد واحدهای یهودی‌نشین را از آغاز ردگیری ارقام در سال ۲۰۱۲ بوسیله گروه «اکنون صلح» نشان می‌دهد.

با وجود این‌که تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس ظاهراً دولت‌های رسمی در ساحل غربی و نواز غزه هستند، در عمل اسراییل همه‌کاره است. اسراییل مرزها، ارز، بانک مرکزی را کنترل می‌کند و به نمایندگی تشکیلات خودگردان مالیات می‌گیرد. اسراییل حق خود می‌داند در سرزمین‌های فلسطینی دست به اقدامات نظامی بزند و میزان آزادی، با نبود آن‌را، برای فلسطینی‌ها کنترل کند. حتا در مناطقی مانند رام‌الله که ظاهراً تحت کنترل کامل تشکیلات خودگردان هستند، اسراییل حق دارد هر زمان که می‌خواهد وارد شهر شود، خیابان‌ها و مغازه‌ها را ببندد، وارد خانه‌ها شود، و بدون حکم دست به بازداشت نظامی بزند.

توزیع واکسن کووید-۱۹ در اسراییل یکی از بدترین جوانب نظام نابرابری دز کشور است. انتخابات اسراییل ۵ میلیون فلسطینی را که در ساحل غربی و نواز غزه زندگی می‌کنند در بر نمی‌گیرد. گرچه فلسطینی‌های ساکن شرق بیت‌المقدس می‌توانند در انتخابات محلی شرکت کنند، اما نمی‌توانند در انتخابات ملی، مانند انتخاباتی که در مارس ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد (چهارمین انتخابات در دو سال) رأی بدهند.

نظام دادرسی اسراییل در ساحل غربی، شاید عریان‌ترین نمایش دو مجموعه از قوانین برای دو گروه از مردم باشد. در حالی‌که قوانین مدنی اسراییل در مورد شهرک‌نشین‌هایی که طبق حقوق بین‌الملل بطور غیرقانونی در آن‌جا ساکن هستند اعمال می‌شود، محلات فلسطینی تحت قوانین نظامی اسراییل قرار دارند. این طبق فرمان نظامی ۱۰۱، آن‌ها را حتا از اعتراض مسالمت‌آمیز منع می‌کند.

طبق پیمان اسلو که در سال ۱۹۹۳ امضاء شد، مسئولیت مراقبت بهداشتی از فلسطینی‌ها در ساحل غربی و نواز غزه فقط با تشکیلات خودگردان. اما آن معاملات بخشی از نگرشی بود که یک توافق‌نامه صلح کامل را در عرض پنج سال در نظر داشت. تقریباً سه دهه بعد،  این توافق‌نامه صلج بزرگ‌تر هنوز رخ نداده و اسراییل فعالیت‌های شهرک‌سازی اشغالگرانه خود را گسترش داده و با زیرپا گذاشتن حقوق بین‌الملل از انجام تعهدات اخلاقی، حقوقی، و انسانی خود به مثابه یک قدرت اشعالگر امتناع می‌کند.

قلسطینی‌ها در ساحل غربی و نوار غزه شدیداً به واکسن کووید-۱۹ نیاز دارند. تا ۷ ژانویه ۱۴۵۲۵۲ مورد ابتلا و ۱۵۳۶ مرگ ناشی از کووید-۱۹ در مناطق فلسطنی وجود داشت. نرخ‌ ابتلا و مرگ بطرز خطرناکی رو به افزایش است. وضعیت در غزه بویژه نگران‌کننده است.  غزه هر روز حداقل ۱۲ ساعت برق ندارد. در نتیجۀ محاصره هوایی، زمینی و دریایی، و هم‌چنین حملات متعدد اسراییل به این منطقه پرجمعیت، در غزه کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی همراه با فقر و بیکاری گسترده وجود دارد.  قرنطینه و رعایت نظافت در نوار غزه بسیار دشوار است.

بنا به گزارش گاردین، هدف مشارکت «دسترسی جهانی به واکسن‌های کووید-۱۹» (Covax) که از جانب سازمان جهانی بهداشت تأسیس شد کمک به کشورهای فقیر است و «تعهد کرده است واکسن لازم برای مایه‌کوبی ۲۰ درصد فلسطینی‌ها» را تأمین کند. مقاله گاردین می‌افزاید اما واکسن‌های «کواکس» هنوز «برای استفاده اضطراری از جانب سازمان جهانی بهداشت تأیید نشده‌اند.» مقاله گاردین به نقل از جرالد راکنسچاب سرپرست دفتر سازمان جهانی بهداشت برای مناطق اشغالی فلسطینی می‌گوید واکسن‌های طرح «کواکس» احتمالاً تا «اوائل و اواسط ۲۰۲۱» برای توزبع در سرزمین‌های فلسطینی در دسترس نخواهند بود.‌ به گفته وزیر بهداشت فلسطین، سرزمین‌های فلسطینی گرفتار بحران مالی هستند، و هیچ پولی برای خرید واکسن وچود ندارد. بنا به گزارش «رادیو عمومی ملی» حتا در صورت موجود بودن پول، واکسن‌هایی که آن‌ها سعی کردند از روسیه بخرند در دسترس نیست زیرا روسیه به تشکیلات خودگردان اطلاع داد که برای فروش به اندازه کافی واکسن ندارد.

در هفته اول ۲۰۲۱، تشکیلات خودگردان فلسطین جویای این شد که آیا اسراییل در تهیه واکسن به آن‌ها کمک خواهد کرد. تا کنون، اسراییل گفته است که پس از مایه‌کوبی شهروندان اسراییلی و فلسطینی‌های شرق بیت‌المقدس، واکسن‌های مازاد را به ساحل عربی و نوار غزه خواهد داد. اگر این آپارتید پزشکی نیست، پس چیست؟

 

https://www.newsclick.in/is-israel-practicing-vaccine-leadership-medical-apartheid

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *