یکشنبه, مهر ۱

یک «جنگ صاعقه آسای اسرائیلی»

 شواهد دال بر اقدامات نظامی قریب الوقوع اسرائیل در یمن است.عربستان سعودی سال جدید را به نحوه معمول  با حملات هوایی به جمع بزرگی از مردم غیرنظامی در یک جشن عروسی در یمن آغاز کرد. در شب آغاز سال نو حداقل ۵ فرد غیرنظامی توسط حملات خمپاره ای جنگجویان مورد حمایت عربستان  به یک جشن عروسی در یک منطقه مسکونی ی "الهوک" در شهر بندری الحدیده به قتل رسیدند.

 شواهد دال بر اقدامات نظامی قریب الوقوع اسرائیل در یمن است.عربستان سعودی سال جدید را به نحوه معمول  با حملات هوایی به جمع بزرگی از مردم غیرنظامی در یک جشن عروسی در یمن آغاز کرد. در شب آغاز سال نو حداقل ۵ فرد غیرنظامی توسط حملات خمپاره ای جنگجویان مورد حمایت عربستان  به یک جشن عروسی در یک منطقه مسکونی ی "الهوک" در شهر بندری الحدیده به قتل رسیدند.

 

 

 

 

 تارنگاشت عدالت


منبع: لینکه سایتونگ

۶ ژانویه ۲۰۲۱

از: احمد عبدالکریم

 

 

 

عربستان سعودی سال جدید را به نحوه معمول  با حملات هوایی به جمع بزرگی از مردم غیرنظامی در یک جشن عروسی در یمن آغاز کرد. در شب آغاز سال نو حداقل ۵ فرد غیرنظامی توسط حملات خمپاره ای جنگجویان مورد حمایت عربستان  به یک جشن عروسی در یک منطقه مسکونی ی "الهوک" در شهر بندری الحدیده به قتل رسیدند.

روندی که در تمامی سطح خاور میانه صورت می گیرد، در یمن مبین آنست که پایان جنگ عربستان سعودی علیه یمن در سال ۲۰۲۱ غیر محتمل است. به دنبال موج عادی شدن روابط بین کشورهای حومه خلیج و تل آویو در پهنه کشور یمن و در کرانه سواحل دریای سرخ اوضاع در حال تشدید است.

تقریباً پس از ۶ سال جنگ اکنون یمن با شدیدترین بحران انسانی در جهان روبروست. میلیون ها نفر با فقر و گرسنگی روبرو هستند و حداقل ۸۰٪ مردم این کشور نیازمند کمک و حمایت انساندوستانه می باشند. تقریباً ۱۳،۵ میلیون انسان  با شدیدترین کمبود مواد غذایی رو به رو هستند و بنابر برداشت سازمان های امدادی بین المللی  این رقم می تواند در سال ۲۰۲۱ به ۱۶،۲ میلیون نفر افزایش پیدا کند. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد FAO زنگ های خطر را به صدا درآورد که خطر آن می رود که تا اواسط ۲۰۲۱  قحطی و گرسنگی میلیون ها نفر  در یمن شدت پیدا خواهد کرد. همین طور برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحدWFP بحران در یمن را «شدیدترین بحران جهان» نامیده است.

محاصره فقیرترین کشور جهان توسط عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ کنترل شدید همه جوانب زندگی در این کشور را به دنبال داشت. ولی نشانه ای موجود نیست که محاصره فرودگاه بین المللی "صنعا" و بندر "حدیده" توسط عربستان سعودی که مهم ترین بنادر دریایی و هوایی یمن است و با درنظر گرفتن همه گیری کووید۔۱۹ که نسبت به حملات هوایی عربستان، مرگ و میر بیشتری  به دنبال داشته، لغو خواهد گردید.

حمله صاعقه آسای اسرائیل

این طور به نظر می رسد که در خلال سال ۲۰۲۱ تنش تشدید خواهد یافت، زیرا تقابل نظامی مستقیم بین اسرائیل و یمن با اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی بیش از پیش محتمل شده است. از جمله اظهارات  سخنگوی ارتش اسرائیل  ژنرال "هدای زیلبرمان" که در مقابل یک وب سایت سعودی نیات ارتش اسرائیل برای انجام یک جنگ صاعقه آسا علیه یمن را آشکار کرد و تایید نمود که اسرائیل اوضاع عراق و یمن را دقیقاً زیر نظر دارد. در مقابل MintPress بسیاری از مصاحبه شوندگان یمنی نگران بودند که یمن مجبور باشد هزینه تنش بین ایالات متحده و ایران را بپردازد.

"زیلبرمان" در مصاحبه با وب سایت خبری سعودی "ایلاف" گفت رژیم تل آویو احتمال می دهد که ایران از طریق یمن و یا عراق به این کشور ضربه ای وارد آورد. او یمن را «حلقه دوم ایران بعد از لبنان و سوریه می داند». این اظهارات پس از اظهارات مشابه بنیامین نتانیاهو در ماه اکتبر صورت گرفت. نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد ایران می خواهد اسرائیل را با حملات موشکی دقیق مورد حمله قرار دهد.

بنابر اطلاعات "مینت پرس" که از طرف نمایندگان دولت یمن در صنعا  مورد تایید قرار گرفت، هم فکری و هم آهنگی بین اسرائیل و کشورهای حومه خلیج در جریان است تا به بهانه انتقام جویی محتمل ایران  از قتل دانشمند ایرانی "محسن فخری زاده" و فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی که در یمن به عنوان قهرمان مبارز مورد ستایش مردم است،  وخیم تر شدن اوضاع در یمن را توجیه سازد. سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ در اثر حمله هوایی ایالات متحده آمریکا به فرودگاه بین المللی عراق  به قتل رسید.

این اطلاعات از طرف معاون نخست وزیر و مسئول امور امنیتی و دفاعی در دولت صنعا، "جلال الرویشان" مورد تایید قرار گرفت. او در مقابل رسانه های محلی گفت که اسرائیل پس از عادی سازی اخیر روابط با کشورهای خلیج از جمله کشورهایی که در ائتلاف علیه یمن شرکت دارند(امارات متحده و بحرین)، اقدام به تحویل سلاح به منطقه نموده است. او ادامه داد: «آن چه که آنها طی ۶ سال نتوانستند به انجام برسانند، طی یک ماه دوران جو بایدن نیز نخواهند توانست تحقق بخشند.»

سرلشگر عبدﷲ الحکیم" رئیس سازمان ضدجاسوسی نظامی در صنعا  طی بیانیه ای گفت: ارتش یمن  با مقر خود در صنعا «اقدامات و تحریکات (اسرائیل) و اقدامات خصمانه برنامه ریزی شده آن را زیر نظر دارد … چشمان ما در مقابل اقدامات صهیونیست ها در منطقه کور نیست و آنها باید جدی بودن هشدار ما را درک کنند که هر اقدام نسنجیده و یا بی ملاحظه ای پیامدهای وحشتناکی برای تل آویو به همراه خواهد داشت.»

خطر یک جنگ تمام عیار

یک مقام عالیرتبه وزارت امور خارجه یمن در صنعا  به "مینت پرس" گفت که هر حمله اسرائیل  و یا هر جنگی علیه یمن  می تواند سرآغاز یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه گردد و اسرائیل اولین کشوری خواهد بود که لطمه خواهد دید. او اضافه کرد که منافع اسرائیل و هم پیمانانش در منطقه دریای سرخ یک هدف مشروع در چارچوب حق دفاع از خود خواهد بود که توسط کلیه کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی تضمین شده است.

هر اقدام نظامی اسرائیل در یمن بدون شک باعث وخیم تر شدن اوضاع  در منطقه خواهد شد. پس از آشکار شدن نیات اسرائیل  رهبران یمن  طی اظهارات و بیانیه های خود اسرائیل را به حملات انتقام جویانه متقابل در دریای سرخ و مناطق دیگر در منطقه  تهدید کردند. بادرنظر گرفتن لحنی که مقامات رسمی در صنعا در مصاحبه های خود با "مینت پرس" به کار می گیرند و همین طور واقعیتی که حوثی ها ابأ ندارند تا موشکهای و پهپادهای انتقامی خود را به سوی اهداف در عربستان سعودی و یا امارات متحده عربی پرتاب کنند، علاوه بر ابعاد  تهیه مقدمات در محل که برای تقابل دردناک با اسرائیل انتخاب می شود، این چشم انداز که موشک های انصارﷲ بر اسرائیل فروخواهد ریخت، نیز واقعی به نظر می رسد.

پس از انفجار شدیدی که اخیراً در فرودگاه بین المللی عدن و در کاخ ریاست جمهوری صورت گرفت نظر مردم این مناطق در مصاحبه ای با "مینت پرس" بر این بود که حتی کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که زیر کنترل مطلق نیروهای موتلفه به رهبری عربستان سعودی قرار دارد غیرمحتمل به نظر می رسد که در سال ۲۰۲۱ شاهد پایان درد و رنج خود باشن، زیرا شاه نشینان خلیج شهرت دارند که همه جا بی ثباتی و ویرانی به جای می گذارند.

چهارشنبه هفته گذشته پس از فرود هواپیمای حامل «دولت یمن» که در ریاض مجدداً تشکیل شده بود انفجار شدیدی فرودگاه  عدن در یمن جنوبی  را که توسط نیروهای مسلح مورد حمایت امارات متحده عربی (شورای موقت جنواب)کنترل می شود، به لرزه درآورد. حداقل ۲۵ نفر از جمله مقامات دولتی در اثر انفجار به هلاکت رسیدند و ۱۱۰ نفر مجروح شدند. چند لحظه پس از حمله به فرودگاه بین المللی عدن  انفجارهایی نیز در بخش "المعاشق"    عدن که دولت تازه تشکیل شده به آنجا منتقل شده بود صورت گرفت.

با این که هم پیمانان عربستان سعودی  انصارﷲ را مسبب این حملات اعلام داشتند، انصارﷲ این اتهامات را به طور قاطع نادرست اعلام کردند. این حملات پس از این که فراکسیون هایی که با نیروهای مورد حمایت امارات متحده در جنوب همکاری می کنند، از ریاض به عدن بازگشتند و اعلام کردند که کابینه خودگمارده را که عمدتاً زیر فشار کار می کند، سقط خواهند کرد، صورت گرفت.

زیر ریاست "بایدن" بمباران ها ادامه خواهد داشت

آینده  تیره و سیاهی در انتظار اکثر مردم یمن است، نه تنهابه خاطر روندهای جاری در محل بلکه همین طور به خاطر سیلی از مجوزهایی که ایالات متحده آمریکا  هم برای گروه موتلفه پیرامون عربستان سعودی و همین طور برای اسرائیل صادر کرده است. مجوزهایی  برای فروش اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی. کشورهایی با کارنامه هولناک نقض قوانین حقوق بشر، که هنوز علیه فقیرترین کشور در خاور میانه به جنگ مشغولند.

این مجوزها که احتمالاً باوجود مخالفت فزاینده انظار عمومی ایالات متحده از طرف کنگره برای فروش بمب به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار تایید شد، در واقع آخرین هدیه دولت ترامپ می باشد. روز سه شنبه  مقامات همکاری دفاعی امنیتی وزارت امور خارجه اجازه فروش GBU-39 بمبهای هدایت شونده با قطر کوچک به عربستان سعودی را  صادر کردند. این مجوزها همین طور به عنوان پاداش عادی سازی روابط با اسرائیل، فروش  پهپادهای پیشرفته و جنگنده های اف۔ ۳۵ به ارزش ۶۵،۶ میلیون دلار به امارات متحده عربی را رقم زدند.

رئیس جمهور آینده، جو بایدن تا حدی علیه برخورد شرارت آمیز عربستان سعودی در یمن شکوه کرد ولی با درنظر گرفتن واقعیت ژئوپولیتیکی در خاور میانه اکثر مردم یمن  شانس زیادی برای تحولات مثبت در سال ۲۰۲۱ توسط بایدن پیش بینی نمی کنند. این واقعیت شامل روابط غیرقابل تغییر با اسرائیل، تامین مالی عربستان سعودی، مساعی فراوان برای عادی سازی روابط  بین کشورهای عربی  خاور میانه  و اسرائیل  و مهم تر از همه وسواس پایدار  دستگاه های دیپلماسی رقیب در ایالات متحده  و ریاض و ابوظبی در کوشش برای عقب ر اندن به اصطلاح «نفوذ ایران»  در خاور میانه و ارتباط دادن جنگ یمن با این کوشش می باشد.

فارغ از این که واقعاً چه کسی در پس انفجارهای اخیر در عدن  بوده است، ظاهراً  همه شواهد دال بر تشدید وضعیت بوده و به این معنی است که جنگ در یمن در سال ۲۰۲۱ احتمالاً باز هم بیشتر تشدید خواهد شد و بازهم شهروندان یمنی بیشتری به هلاکت خواهند رسید و یا از خانه و کاشانه خود رانده خواهند شد. شیوع و گسترش اپیدمی ها به شدت ادامه خواهد یافت، شهرها، بیمارستان ها و مدارس بیشتری ویران خواهد گردید و میلیون ها نفر فاقد امکانات معاش باقی خواهند ماند.

با این که فراخوان های بین المللی برای پایان بخشیدن به جنگ و همین طور مذاکرات غیرمستقیم بین انصارﷲ و عربستان سعودی وجود دارد ولی تنها تعداد کمی از مردم امیدوارند که این جنگ تلخ تا آخر سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید. در حقیقت جنگنده های سعودی کماکان به طور منظم در مناطق شمالی یمن پرواز می کنند. روز ۵شنبه حداقل ۱۵ حمله هوایی  به مناطق مسکونی صنعأ از جمله به فرودگاه بین المللی  صنعأ ، "ریما حمید"  در بخش "سنحان" و "وادی رجام" در بخش "بنی حشیش" در شرق صنعأ صورت گرفت. در اقدامی تلافی جویانه علیه ادامه جنگ و محاصره،  ارتش یمن که از انصارﷲ حمایت می کند، با امکانات پیشرفته نظامی خود در زمینه دریایی در چارچوب یک سازوکار نظامی که از دو ماه پیش آغاز شده تانکرهای نفتی عربستان سعودی  در دریای سرخ  را تهدید کرد تا پادشاهی عربستان را برای پایان بخشیدن به جنگ ویران ساز زیر فشار قرار دهد.

 

احمد عبدالکریم یک روزنامه نگار یمنی است که در مورد جنگ در یمن برای MintPress News و همین طور مطبوعات محلی قلم می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *