دوشنبه, مهر ۲

گام جدی چین و روسیه برای حذف دلار

 سیاست‌های ضد دلاری چین و روسیه ادامه دارد/ یک چهارم مبادلات دو کشور با ارزهای ملی انجام شد/سفیر روسیه در چین اعلام کرد: سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن طی ۷ سال گذشته حدود ۱۳ برابر شده است.

 سیاست‌های ضد دلاری چین و روسیه ادامه دارد/ یک چهارم مبادلات دو کشور با ارزهای ملی انجام شد/سفیر روسیه در چین اعلام کرد: سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن طی ۷ سال گذشته حدود ۱۳ برابر شده است.

 

 

 

فارس

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از راشاتودی، آندری دنیسوف سفیر روسیه در چین اعلام کرد: سهم ارزهای ملی از مبادلات تجاری بین مسکو و پکن افزایش چشمگیری داشته است.  سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری ما با چین به طور مداوم در حال افزایش است و در ۹ ماهه نخست سال جاری به حدود ۲۵ درصد رسیده است. این یک پیشرفت بسیار بزرگ است. روند استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه سخت است اما با توجه به شرایط ژئوپلتیک کنونی بی‌نهایت مورد نیاز است.  به خاطر فشارهای اعمال شده علیه دو کشور که شریک تجاری هم هستند آنها مجبور شده‌اند که به سمت مبادله بر مبنای روبل و یوآن بروند.

دنیسوف گفته طی ۷ سال گذشته سهم ارزهای ملی دو کشور از کل مبادلات انجام شده از ۲ درصد به ۲۵ درصد رسیده است.

سفیر روسیه در چین ادامه داد: مسکو و پکن در این زمینه تنها نیستند و بسیاری دیگر از کشورها هم مجبور هستند تا دلار آمریکا را کنار بگذارند چرا که این ارز فقط یک ابزار مالی نیست بلکه اهرمی برای اعمال فشار آمریکایی‌ها است. روسیه و چین در ابتدای سال ۲۰۱۹ توافقی را با هدف استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دوجانبه خود امضاء کردند. در آن زمان دو طرف موافقت کردند که سهم ارزهای ملی خود از مبادلات تجاری را به ۵۰ درصد افزایش دهند. چین روسیه در سال جاری ۲۵ درصد مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دادند و هدفگذاری کردند که این رقم را به ۵۰ درصد برسانند.
گام جدی چین و روسیه برای حذف دلار/یک چهارم مبادلات دو کشور با ارزهای ملی انجام شد

بر اساس این گزارش دو طرف ین و روسیه توافقنامه بین دولتی را اوایل سال ۲۰۱۹ برای استفاده از ارزهای ملی امضا کردند و پس از آن مسکو و پکن توافق کردند که استفاده از ارزهای ملی را تا سطح ۵۰ درصد برسانند اوایل امسال اتحادیه توسعه خارجی چین گزارش داد که تجارت دو جانبه چین و روسیه در پایان ۲۰۱۹ از رقم ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

مسکو و پکن گام مهمی را برای حذف موانع استفاده از ارزهای ملی برداشته اند که می‌تواند به افزایش سریع توسعه همکاری‌های دو کشور منجر شود این دو کشور همچنین اعلام کردند که به دنبال این هستند تا پایان سال ۲۰۲۴ سطح مبادلات با ارزهای ملی را به ۲۰۰ میلیارد دلار برساند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، فیرستین، کارشناس آمریکایی موسسه پلنت پونزی، طی مصاحبه‌ای با برنامه کایزر ریپورت به اظهارنظر درباره پیشامدهای سال ۲۰۲۱ پرداخت.

وی گفت:‌ اگر شما به سال ۱۹۱۳ به بعد نگاه کنید، حدود ۱۰۰ سال یا بیشتر است که بانک مرکزی آمریکا تاسیس شده، اما ارزش دلار ۹۷ درصد کاهش یافته است و این رقم بسیار بزرگی است.

وی تاکید کرد: پرواضح است که شما نمی‌توانید کاری کنید که ارزش دلار به زیر صفر برود، اما ارزش آن باز هم کاهش خواهد یافت و سلطه دلار به پایان خواهد رسید.  این اتفاق خیلی زود خواهد افتاد و مردم حتی وقت نخواهند داشت که از دلار خارج شوند.

به گفته این کارشناس آمریکایی؛ ما در یک برهه زمانی بسیار خاص قرار داریم. در این برهه ما شاهد وجود حباب‌های بسیار بزرگ در بازارهای مختلف هستیم که هیچ ربطی به واقعیت‌های موجود در خیابان‌های آمریکا و سراسر این کشور ندارند.

به طور کلی البته از ماه آوریل به بعد دلار روند کاهش قیمت را تجربه کرده به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود این روند ادامه یابد. از ابتدای سال جاری تاکنون دلار بیش از ۷ درصد از ارزش خود در برابر سبد ارزهای جهانی را از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *