سه شنبه, مهر ۳

الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است اما…

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی برای خرید ۱۶٬۸ میلیون دز واکسن کرونا،گفت: الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است… رییس اتاق ایران و کره جنوبی درباره هزینه نگهداری از پول‌‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی گفت: در بسیاری از کشورها بانک‌ها برای نگهداری از سپرده‌های مردمی، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و این رقم بسیار ناچیز است و در چارچوب نظام و سیستم بانکی کشورها است…. سخنگوی وزارت امور خارجه: توقیف کشتی کره‌ای یک موضوع کاملاً فنی است…

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی برای خرید ۱۶٬۸ میلیون دز واکسن کرونا،گفت: الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است… رییس اتاق ایران و کره جنوبی درباره هزینه نگهداری از پول‌‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی گفت: در بسیاری از کشورها بانک‌ها برای نگهداری از سپرده‌های مردمی، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و این رقم بسیار ناچیز است و در چارچوب نظام و سیستم بانکی کشورها است…. سخنگوی وزارت امور خارجه: توقیف کشتی کره‌ای یک موضوع کاملاً فنی است…

 
 
 
 
تسنیم
۴ دی ۱۳۹۹
 
 

اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا/همتی: ۷میلیارد دلار در کره داریم، از ما هزینه نگهداری می‌خواهند!

 
 
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی برای خرید ۱۶٬۸ میلیون دز واکسن کرونا،گفت: الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی در بخش خبری ۲۱ سیما با اشاره به تامین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا، گفت: تمام تلاش مان را با همکاری وزارت بهداشت برای تامین واکسن ادامه می دهیم و وزارت بهداشت تلاش خوبی کرده برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان بهداشت جهانی که بتوانیم نزدیک ۱۶٬۸میلیون دز واکسن بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: اینکه قبلا انجام نشده به این دلیل بود که فکر می کردیم از منابعی که در کره داریم بتوانیم تامین کنیم و برای همین نیز سازمان بهداشت جهانی و کارگزار مربوطه به آن از دولت آمریکا مجوز گرفته بود که از طریق کره پرداخت شود.

همتی ادامه داد: ما فکر می کردیم کره این کار را می کند ولی در آخرین لحظه گفتند شما تعهد بدهید که فرایند را قبول دارید چرا ما قبول نکردیم چون باید ۱۸۰ میلیون یورو را منتقل می کردیم از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا و تبدیل به دلار می شد و از آنجا به اروپا و بانک سوییسی منتقل می شد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ما تجربه داریم و دادگاه های آمریکا متاسفانه احکامی را ناعادلانه علیه اموال ایران گرفته اند و تاکنون نیز ۲ میلیارد دلاراز اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کردند و برای همین از این طریق نتوانستیم و ریسک بود که ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند.

وی تاکید کرد: اگر کره تضمین می کرد که پول برسد به دست سوییسی ها که تضمین ندادند و برای همین منظور ما مسیر دیگری را شروع کردیم که طی ۱۰ روز گذشته دوباره تلاش کردیم و امروز به نتیجه رسیدیم. ما از طریق ۳ بانک شروع کردیم و یک بانک ترکیه ای، یکی اروپایی و دیگری از شعب بانک های فعال خودمان در امور بین الملل بود که توانست از اوفک مجوز بگیرد.

همتی ادامه داد: قبلا هم چند بار مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ما مجوز کلی را گرفته ایم، بله مجوز کلی گرفته بودند ولی هر بار ما می خواستیم به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی در سوییس و بانک یو بی اس پول بریزیم می گفتند هر مرحله بروید مجوز جداگانه بگیرید.

رئیس کل بانک مرکزی با مغرضانه خواندن این نوع اقدامات آمریکا، بیان داشت: بعضی ها نادانسته و یا مغرضانه تلاش می کنند که اقدامات غیرانسانی آمریکا را تطهیر کنند. من سوال می کنم آمریکا که می گوید مجوز خرید دارو را داده، نفت را که کامل تحریم کرده، پول های بانک مرکزی را در همه جای دنیا تحریم کرده، پتروشیمی و فولاد ما را که تحریم کرده و اگر واقعا تحریم نکرده منابع را ما از کجا باید تامین کنیم و اینها را بخریم؟

وی خاطرنشان کرد: ما از اول سال تاکنون ۲٬۷میلیارد دلار دارو خریدیم ولی با روش های مختلف و جابجایی و با دور زدن بوده است. همه بانک ها را تحریم کردند و این یک مورد خاص نیز تحت فشار افکار عمومی جهان قبول کردند.

همتی تاکید کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت قرارداد بستند و یک بحث هایی در جامعه مطرح شده که پول کافی نداشتند ولی ما پول کافی داریم و الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است و حتی تضمین هم نمی دهند که آمریکایی ها برداشت نکنند. دوستان وزارت بهداشت با چین هم در حال مذاکره هستند و پول هم آماده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در رسانه ها می گویند که فشار افکار عمومی باعث شده که این اقدام بشود، ما افتخار می کنیم که جوابگوی افکار عمومی باشیم و چند ماه است که شروع کردیم و ما یک لحظه از این کار غفلت نمی کنیم.

وی تصریح کرد: تکیه ما بر این است که تولید داخل را همزمان دنبال کنیم. اولا دستور دادم که اولویت یک بگذارند تامین ارز و منابع مورد نیاز خط تولید واکسن و هر چقدر که منابع مورد نیاز باشد بلافاصه تامین ارز می شود. ما نمی توانیم چون تولید داخلی می شود به خرید بین المللی بی توجه باشیم و ما خریدمان را انجام می دهیم و ۲۰۰ میلیون یورو برای۱۶٬۸ میلیون دز واکسن تخصیص دادیم و محدودیتی در این زمینه نداریم.

*****

ایلنا
۱۴ دی ۱۳۹۹

رییس اتاق ایران و کره‌جنوبی در گفت وگو با ایلنا:
آغاز مذاکره با کره جنوبی برای تهاتر پول‌های بلوکه شده با واکسن کرونا
 
 
رییس اتاق ایران و کره جنوبی از مذاکره با کره‌ای‌ها برای تهاتر ۸٬۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده کشورمان با انواع کالا خبر داد که بخشی از این کالاها، واکسن کرونا است.

حسین تنهایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزییات جلسه اعضای اتاق با معاون اول رییس جمهور درباره تعیین تکلیف پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌ای با آقای جهانگیری درباره پول‌های بولکه شده کشورمان در کره جنوبی داشتیم و پیشنهاداتی برای ارایه به کره در رابطه با نحوه تهاتر دلار‌های ایران در این کشور با انواع کالا فهرست شد.

وی ادامه داد:‌ کره‌ای‌ها هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده انجام نداده‌اند و در جلسه روز گذشته راهکارهای مورد نظر برای تهاتر را به معاون اول ارایه کردیم.

رییس اتاق ایران و کره‌جنوبی با اشاره به برگزاری جلسه هیات ایرانی با کره‌‌ای‌ها برای ارایه راهکارها و پیشنهادات درباره تهاتر دلارهای ایران با انواع کالای کره‌ای گفت: در جلسه روز گذشته با آقای جهانگیری، نوع کالاهای قابل تهاتر و تعرفه‌ آن‌ها را مشخص کردیم و باید دید در جلسه آینده با کره‌ای‌ها برای تهاتر تا کجا پیش می‌رویم و آنها برای تهاتر با فهرست مشخص شده مد نظر ایران، چقدر همکاری می‌کنند.

تنهایی درباره کالاهای مد نظر برای تهاتر دلارهای ایران با کالاهای کره‌ای اظهار داشت: با توجه به اولویت‌های کشور؛ مواد اولیه، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو و لوازم خانگی و قطعات لوازم خانگی را جز اولویت‌های لیست تهاتر پول‌های بلوکه شده با کالاهای کره‌ای قرار داده‌ایم.  

وی تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع بحث تهاتر دلارهای بلوکه شده ایران در کره با واکسن کرونا است که در جلسه روز گذشته با آقای جهانگیری به این موضوع پرداختیم و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت درباره این موضوع در حال انجام است.

تنهایی با بیان اینکه رقم پول‌های بلوکه شده در کره چیزی حدود ۸ تا ۸٬۵میلیارد دلار است، ادامه داد: برای واردات هر یک از کالاهای تهاتر شده به ازای پول‌های بلوکه شده، رقمی را در نظر می‌گیریم اما باید دید کره‌ای‌ها در این‌باره چقدر با ایران همکاری و همراهی می‌کنند.       

رییس اتاق ایران و کره‌جنوبی درباره هزینه نگهداری از پول‌‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی گفت: در بسیاری از کشورها بانک‌ها برای نگهداری از سپرده‌های مردمی، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و این رقم بسیار ناچیز است و در چارچوب نظام و سیستم بانکی کشورها است.

*****
 
 
تسنیم
۱۵ دی ۱۳۹۹

 
 سخنگوی وزارت خارجه: توقیف کشتی کره‌ای یک موضوع کاملاً فنی است
 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به توقیف یک فروند کشتی تحت پرچم کره‌جنوبی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرده که توقیف این کشتی یک موضوع کاملاً فنی بوده و کشتی کره‌ای به‌دلیل ایجاد آلودگی و با حکم دستگاه قضائی توقیف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای تأکید کرد که موضوع توقیف این کشتی یک موضوع کاملاً فنی است.

وی در این خصوص اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملاً فنی است و کشتی به‌دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.

خطیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده است و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *