دوشنبه, مهر ۲

درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای

 منوچهر متکی امروز در دوشنبه -پایتخت تاجیکستان- گفت: ایران به دبیرخانه سازمان همکاریهای شانگهای درخواستی برای عضویت کامل در این سازمان داده است. روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ازاعضای این سازمان هستند و در حال حاضر ایران به همراه هند، مغولستان و پاکستان اعضای ناظر آن را تشکیل می دهند.

 منوچهر متکی امروز در دوشنبه -پایتخت تاجیکستان- گفت: ایران به دبیرخانه سازمان همکاریهای شانگهای درخواستی برای عضویت کامل در این سازمان داده است. روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ازاعضای این سازمان هستند و در حال حاضر ایران به همراه هند، مغولستان و پاکستان اعضای ناظر آن را تشکیل می دهند.

مهر

 

متکی اعلام کرد: درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در پایتخت تاجیکستان، خواستار عضویت کشورمان در سازمان همکاریهای شانگهای شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری نووستی، "منوچهر متکی" امروز در دوشنبه -پایتخت تاجیکستان- گفت : ایران به دبیرخانه سازمان همکاریهای شانگهای درخواستی برای عضویت کامل در این سازمان داده است.
روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ازاعضای این سازمان هستند و در حال حاضر ایران به همراه هند، مغولستان و پاکستان اعضای ناظر آن را تشکیل می دهند.
تاجیکستان در سال جاری میلادی ریاست سازمان را برعهده دارد و نشست سران نیز در شهر دوشنبه برگزار می شود.
متکی پس از دیدار با "امامعلی رحمان" رئیس جمهوری تاجیکستان در جمع خبرنگاران گفت : تهران خواستار عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای است و تاجیکستان در این ارتباط از ایران حمایت می کند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان تاکید کرد : موضع ایران در این مسئله همچنان بدون تغییر باقی مانده و ایران در آینده نیز با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.
متکی همچنین خبر داد که در دیدار با رئیس جمهوری تاجیکستان درباره احداث خط راه آهن از تاجیکستان به ایران از طریق افغانستان (دوشنبه- نیژنی پنج- هرات-مشهد) و نیز همکاری در زمینه پروژه های سوختی، علمی و فرهنگی گفتگو کرده است.
وی درباره ایجاد شبکه تلویزیونی سه کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان نیز اظهار داشت : وزیران امور خارجه سه کشور اسناد مربوطه را برای امضا توسط روسای جمهور در زمان دیدار آنها در چارچوب نشست سران سازمان همکاریهای شانگهای در ماه اوت سال جاری میلادی آماده می کنند.
امروز وزیران امور خارجه ایران،افغانستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه، دیداری سه جانبه انجام می دهند که در پایان آن اعلامیه ای مشترک تصویب خواهد شد.
سازمان همکاریهای شانگهای:
کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قزاقستان و تاجیکستان در سال ‪۲۰۰۱‬ سازمان همکاریهای شانگهای را برای تقویت محور همکاریهای خود تاسیس کرده و سپس ازبکستان به عنوان عضو دائم و کشورهای ایران، هند، پاکستان و مغولستان به عنوان ناظر به آن پیوستند.
همچون هر سازمان دیگری این سازمان نیز دارای اهدافی است که مشترکا توسط اعضاء دستیابی به آنها پیگیری می شود. این اهداف عمدتا امنیتی و سپس سیاسی و در درجات بعد نظامی و اقتصادی است.

این سازمان در سالهای اخیر موفقیتهای شایان توجهی در زمینه مقابله با جهان تک قطبی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم به دست آورده است و ایران درصدد پیوستن به این سازمان است.
تحلیلگران بر این باورند که تهران بر آن است با پیوستن به سازمان همکاریهای شانگهای موضوع منطقه گرایی را که پس از انقلاب اسلامی به دنبال آن بوده پیگیری کند.
به عقیده کارشناسان مسائل سیاسی، این سیاست در مجموعه اهداف، راهبردها و سیاستهای خارجی ایران منطبق با اهداف سیاست خارجی ایران منعکس در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. ترجیح داشتن روابط با همسایگان، کشورهای مسلمان و کشورهای در حال توسعه همگی در چتر منطقه گرایی ایران قابل جمع شدن است.

دکتر عباس ملکی رئیس موسسه مطالعات دریای خزر در این باره می گوید: ایران از مزیت ژئوپلیتیکی منحصر به فردی بهره می برد و این کشور تا پیش از فروپاشی اتحاد شوروی تنها از مزیتهای خود در خلیج فارس و خاورمیانه استفاده می کرد، اما پس از این رویداد به یکباره فرصتهای متعددی در شرق، شمال شرق و شمال غرب کشور بر روی ایران گشوده شد و نگرانی های امنیتی ایران ناشی از همسایگی با یکی از ابرقدرتهای جهان را کاملا منتفی کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *