سه شنبه, مهر ۳

شناسایی بیش از ۴۱۰ هزار کارگر فاقد مسکن

 آمار اعلام شده وزارت کار و امور اجتماعی از ۳۰ استان کشور در سال ۸۶ حاکی از شناسایی ۸۵ هزار و ۶۰۰ کارگر فاقد مسکن در استان خوزستان به عنوان بالاترین آمار و شناسایی ۲ هزار و ۲۴۱ کارگر در استان خراسان جنوبی به عنوان کمترین آمار است.

 

 

 آمار اعلام شده وزارت کار و امور اجتماعی از ۳۰ استان کشور در سال ۸۶ حاکی از شناسایی ۸۵ هزار و ۶۰۰ کارگر فاقد مسکن در استان خوزستان به عنوان بالاترین آمار و شناسایی ۲ هزار و ۲۴۱ کارگر در استان خراسان جنوبی به عنوان کمترین آمار است.

 

 

خبرگزاری مهر

شناسایی بیش از ۴۱۰ هزار کارگر فاقد مسکن انجام شد

محور فعالیت طرح مسکن مهر سه حوزه کارگری، کارمندی و آزاد را شامل می شود که در بخش کارگری تا پایان سال گذشته بیش از ۴۱۰ هزار کارگر فاقد مسکن شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر تا پایان سال گذشته ۸ هزار تعاونی مسکن مهر در کشور تشکیل شده که ۳.۵ میلیون نفر نیز در این تعاونی ها ثبت نام کرده اند و از این تعداد ثبت نام بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط استفاده از تسهیلات زمینهای ۹۹ ساله شناخته شدند که به ۹۰۰ هزار نفر نیز زمین ساخت واحد مسکونی اختصاص یافته است.

تعاونی های مسکن مهر در ۳ حوزه تعاونی های مسکن کارمندان، کارگران و آزاد فعایت دارند که در حوزه کارگری علاوه بر توجه به امر ایجاد اشتغال در کشور، تا پایان سال ۸۶ بیش از۴۱۰ هزار کارگر فاقد مسکن نیز در کشور مورد شناسایی قرار گرفتند.

آمار اعلام شده وزارت کار و امور اجتماعی از ۳۰ استان کشور در سال ۸۶ حاکی از شناسایی ۸۵ هزار و ۶۰۰ کارگر فاقد مسکن در استان خوزستان به عنوان بالاترین آمار و شناسایی ۲ هزار و ۲۴۱ کارگر در استان خراسان جنوبی به عنوان کمترین آمار است.

این در حالی است که استانهای تهران و منطقه کرج با بیش از ۴۴ هزار کارگر شناسایی شده فاقد مسکن و استان مرکزی با بیش از ۳۵ هزار کارگر و استانهای فارس، قزوین، اصفهان و خراسان رضوی با بیش از ۲۰ هزار ثبت نام دارای بیشترین آمار شناسایی کارگر فاقد مسکن در کشور تا پایان سال ۸۶ اعلام شدند.

در همین حال بیش از هزار و ۹۸۵ هکتار زمین نیز به امر ساخت واحد مسکونی برای کارگران فاقد مسکن کشور اختصاص یافته که در این بخش بیشترین زمین اختصاص یافته مربوط به استان تهران و کمترین زمین اختصاص یافته مربوط به استان کهکیلویه و بویر احمد است.

با تلاشهای به عمل آمده برای تحقق امر ساخت واحد مسکونی برای کارگران فاقد مسکن در کشور تا روزهای پایانی سال گذشته، شرایط ساخت بیش از ۱۷۵ هزار واحد مسکونی در کشور فراهم شد که در این مورد نیز بیشترین آمار مربوط به استانهای تهران و خوزستان با بیش از ۲۶ هزار واحد مسکونی و کمترین آمار برای استانهای کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و مازندران با ۲۲۵، ۶۸۳ و ۹۰۰ واحد مسکونی است.

 برای هر ۷۵ واحد مسکونی یک هکتار زمین در کشور در نظر گرفته شده که در همین ارتباط ۱۴۲ پروژه در کشور در حال آماده سازی است که بیشترین تعداد آن در استان چهار محال و بختیاری با ۳۸ پروژه و کمترین آن مربوط به ۱۳  استانی است که پروژه ای را در مرحله آماده سازی ندارند و بارزترین آن استان تهران است.

هم اکنون ۲۶ پروژه ساخت واحد مسکونی برای کارگران در کشور در مرحله ساخت قرار دارد که ۱۲ مورد آن مربوط به استان هرمزگان است.

طرح مسکن مهر راهکار حمایت از اقشار کم درآمد

دولت نهم در سال گذشته برنامه ریزی برای ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را برای اقشار کم درآمد آغاز نموده و قرار است این برنامه در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی، برنامه مسکن در قالب واگذاری حق بهره برداری از زمین برای ساخت مسکن کوچک با متوسط زیر بنای هر واحد ۷۵ متر مربع، با هدف کاهش و حذف هزینه زمین از قیمت تمام شده ساختمان برای انطباق با توان مالی خانوارهای متوسط و کم درآمد در نظر گرفته شده که با برنامه ریزی دولت در سال ۸۶ اقدامات واگذاری زمین و مهیا شدن شرایط ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی انجام شده است.

در این طرح که قرار است در سال جاری نیز ادامه داشته باشد وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و تعاون به عنوان وزارتخانه های اصلی با کمک سایر دستگاه ها در تحقق این امر تلاش خواهند نمود که بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده علاوه بر ثبت نام از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی دریافت زمینهای ۹۹ ساله تا پایان سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز مورد پالایش قرار گرفتند و برای ۹۰۰ هزار نفر نیز شرایط دریافت زمین فراهم شده است.

شناسایی و معرفی افراد واجد شرایط ۴ گانه اعلام شده قبلی، توسط وزارت تعاون انجام می شود و بعد از آن افراد به وزارت مسکن و شهرسازی معرفی تا از طریق این وزارتخانه سایر کارهای واگذاری زمین صورت پذیرد، ولی در برنامه ریزی های انجام شده قرار شد تا حق بهره برداری از زمین برای ساکنین کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز به صورت شهرهای جدید همجوار انجام شود.

بر اساس ضوابط پیش بینی شده افراد متقاضی واجد شرایط در ادارات و واحدهای کارگری و صنفی، اعم از واحدهای دارای تعاونی مسکن و فاقد تعاونی مسکن، می توانند از طریق تعاونی های مسکن و ادارات کل تعاون شهرستانهای مربوطه اقدام نمایند.

همچنین افرادی که نمی توانند در تعاونی های مسکن یاد شده عضو باشند نیز بر اساس پیش بینی ها پس از فراخوان استانی ادارات تعاون استانها، با عضویت در تعاونی های مسکن مهر شرایط استفاده از تسهیلات طرح مذکور را پیدا کردند، ولی در مجموع ادارت تعاون استانها متقاضیان واجد شرایط را به تفکیک شهرهای مختلف در قالب تعاونی های مسکن کارگری، کارمندی، مسکن مهر و صنفی به سازمان مسکن و شهرسازی استانها معرفی می کنند.

شایان ذکر است که در طرح مسکن مهر، علاوه بر اجاره زمین به متقاضی به صورت ۹۹ ساله، ۱۰ میلیون ریال وام بانکی برای عملیات آماده سازی زمین و ۱۴۰ میلیون ریال دیگر نیز برای ساخت واحد مسکونی به صورت بازپرداخت ۱۵ ساله در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *