یکشنبه, مهر ۱

معاملۀ امارات-اسرائیل خنجر دیگری بر پشت فلسطین

 جدای از این فاکت عجیب که امارات متحده عربی فکر می‌کند با همان تهدیدات و فرصت‌های رویاروی اسرائیل مواجه است، سند نمی‌تواند این فاکت را پنهان نماید که امارات متحده عربی تعهد خود را به عدم عادی‌سازی روابط با اسرائیل تا توجه به دغدغه‌های فلسطینی‌ها نقض کرده است. لذا، احمقانه خواهد بود اگر اشاره به آرمان فلسطین در سند جدی گرفته شود. مواردی مانند معامله امارات متحده عربی- اسرائیل چالش‌هایی را که مقاومت با آن‌ روبه‌رو است بیش‌تر می‌کند و به اشغالگر در بافتن یک روایت مطلوب کمک می‌کند.

 جدای از این فاکت عجیب که امارات متحده عربی فکر می‌کند با همان تهدیدات و فرصت‌های رویاروی اسرائیل مواجه است، سند نمی‌تواند این فاکت را پنهان نماید که امارات متحده عربی تعهد خود را به عدم عادی‌سازی روابط با اسرائیل تا توجه به دغدغه‌های فلسطینی‌ها نقض کرده است. لذا، احمقانه خواهد بود اگر اشاره به آرمان فلسطین در سند جدی گرفته شود. مواردی مانند معامله امارات متحده عربی- اسرائیل چالش‌هایی را که مقاومت با آن‌ روبه‌رو است بیش‌تر می‌کند و به اشغالگر در بافتن یک روایت مطلوب کمک می‌کند.

 
 
 
 
 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
منبع: پیام مردم
نویسنده: عبدالرحمان

۲۴ اوت ۲۰۲۰
 
 
 
دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده معامله امارات متحده عربی- اسرائیل را اعلام می‌کند
 
 
در ۱۳ اوت، اسرائیل و امارات متحده عربی معاملۀ عادی‌سازی روابط را امضاء کردند. دربارۀ انگیزه‌ها در پشت تمایل محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و حاکم غیررسمی امارات متحده عربی، برای مبدل شدن به سومین کشور عربی که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و با آن رابطه برقرار می‌کند، گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد.‌ از نگرانی‌های امنیتی در برابر ایران تا بن‌بست در لیبی، طیفی از احتمالات را تشکیل می‌دهند. جاه‌طلبی‌های بن زاید این دولت ثروتمند اما کوچک خلیج را تقریباً در همه درگیری‌های اصلی در منطقه وسیع عربی- چه لیبی باشد یا سوریه، ایران یا سودان- گیر انداخته است. امارات متحده عربی آشکارا به دنبال یک متحد در این درگیری‌ها است. اما، این به قیمتی سنگین برای فلسطینی‌ها که همبستگی عربی یک نقش حیاتی در مبارزه آن‌ها علیه اشغال دارد، تمام می‌شود.

جای تعجب نیست که {styleboxjp}همه گروه‌های فلسطینی، بدون توجه به اختلافات‌شان، متحداً حرکت امارات متحده عربی را به مثابۀ خیانت به مسجد‌الاقصی، بیت‌المقدس و خلق فلسطین محکوم کردند{/styleboxjp}. فلسطینی‌ها مانند هر کس دیگری، مدت‌ها است که از «معاملات پشت پرده» بین امارات متحده عربی و اسرائیل مطلع هستند. آن‌ها از معاملات مشابهی که چند رژیم عربی دیگر انجام داده اند، خبر دارند. این دولت‌های عربی به دلیل اعلام همبستگی پان-عربی پیرامون مسأله فلسطین در گذشته، پیش از این در اذعان علنی به این معاملات مردد بودند. هر بار که یک دولت عربی دست در دست اسرائیل می‌گذارد، اشغال را تقویت می‌کند و برای مبارزه فلسطین چالش‌های بیش‌تر می‌آفریند.

«واقع‌گرایی» امارات متحده عربی نام دیگری برای جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای آن
امارات متحده عربی و اسرائیل، به ویژه به طور پنهان پیرامون یک‌سری موضوعات همکاری کرده اند. امارات متحده عربی تنها کشور عربی بود که رسماً در پرده‌برداری از به اصطلاح «نقشه صلح خاورمیانه» ترامپ در ژانویه امسال نماینده داشت. در مه و ژوئن، امارات متحده عربی از طریق فرودگاه‌های اسرائیل بدون مشورت با مقامات فلسطینی «وسایل امداد» به سرزمین‌های اشغالی فرستاد که مقامات فلسطینی آن‌را رد کردند.

انور قرقاش {styleboxjp}وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در دفاع از معامله کشور خود با اسرائیل به مثابۀ «واقع‌گرایی بسیار ضروری» دفاع کرد{/styleboxjp}. استدلال این است که درگیر ‌شدن با اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین دو موضوع متفاوت هستند. جای تعجب نیست که ترامپ در اعلام معامله از «یک راه‌حل عادلانه، جامع و ماندگار» برای درگیری اسرائیل- فلسطین، و این‌که «ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی پیرامون تهدیدات و فرصت‌ها در منطقه چشم‌انداز مشترکی دارند»، سخن گفت.

جدای از این فاکت عجیب که امارات متحده عربی فکر می‌کند با همان تهدیدات و فرصت‌های رویاروی اسرائیل مواجه است، سند نمی‌تواند این فاکت را پنهان نماید که امارات متحده عربی تعهد خود را به عدم عادی‌سازی روابط با اسرائیل تا توجه به دغدغه‌های فلسطینی‌ها نقض کرده است. لذا، احمقانه خواهد بود اگر اشاره به آرمان فلسطین در سند جدی گرفته شود.

این معامله‌ای است که برای پرداختن به جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیک و سلطه‌جویانه امارات متحده عربی در منطقه طراحی شده است. آرمان فلسطین برای خشنودی ایالات متحده و اسرائیل، برای حمایت بیش‌تر آن‌ها علیه ترکیه در لیبی، علیه ایران در خلیج فارس و یک‌سری پیچیده از دشمنان در یمن قربانی شده است.

یک خیانت دیگر به همبستگی پان-عربی
{styleboxjp}«عادی‌سازی» رابطه امارات متحده عربی با اسرائیل علیه روح و متن «ابتکار صلح عربی» است{/styleboxjp} که در مارس ۲۰۰۲ از سوی اعضای جامعه عرب تصویب شد. ابتکار صلح که به وسیله عربستان سعودی پیشنهاد شد، از اجرای قطع‌نامه‌های ۲۴۲، ۳۳۸ و ۱۹۱ به مثابه پیش‌شرط صلح جامع در منطقه و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل می‌گوید. در نشست‌های بعدی جامعه عرب در ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ بر این و بر مفهوم «زمین در برابر صلح» تأکید شد.

زمانی که حنان عشراوی، عضو کمیتۀ اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در پاسخ زاید که ادعا کرده بود معامله اسرائیل- امارات متحده عربی به معنی تعلیق پیشنهاد الحاق اراضی فلسطینی خواهد بود، گفت: «ما پوشش عورت هیچ‌کس نیستیم» و از امارات متحده عربی خواست «به ما لطف نکنید» احساسات همه فلسطینی‌ها منعکس می‌کرد که احساس می‌کنند به آن‌ها خیانت شده است. جمله عشراوی که گفت «باشد که "دوستان"تان به شما خیانت نکنند»، خشم کسی را بیان می‌کرد که به او خیانت شده است.

{styleboxjp}امارات متحده عربی نخستین کشوری نیست که به فلسطینی‌ها خیانت کرده است. مصر و اردن پیش از این چنین کردند{/styleboxjp} و کشورهایی که از معامله امارات متحده عربی- اسرائیل استقبال کردند- مانند بحرین و عمان- ممکن است به زودی چنین کاری کنند.

زمانی که نتانیاهو از امضای یک معامله صلح «بدون پس دادن اراضی، بدون تقسیم بیت‌المقدس» لاف می‌زند و می‌گوید «در خاورمیانه قوی‌تر زنده می‌ماند- و یک ملت نیرومند صلح می‌سازد» او به استمرار اشغال اشاره می‌کند. توسل او به «صلح در برابر صلح» در بیانیه، اصل «زمین در برابر صلح» را نفی می‌کند. این رد حق فلسطینی‌ها برای دولت خودشان است. این صهیونیسم در شکل ناب آن و یک موضع استعماری مشهور است. مواردی مانند معامله امارات متحده عربی- اسرائیل چالش‌هایی را که مقاومت با آن‌ روبه‌رو است بیش‌تر می‌کند و به  اشغالگر در بافتن یک روایت مطلوب کمک می‌کند.

 
 
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *