یکشنبه, مهر ۱

تیک توک: کمک ترامپ به مایکروسافت برای خرید ارزان

 دونالد ترامپ و ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت در آخر هفته صحبت کردند و تصمیم گرفتند که مایکروسافت به تلاش خود برای خریدن عملیات تیک توک در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند ادامه دهد. تیک توک به شرکت چینی بایت‌دانس (Bytedance) تعلق دارد. «امنیت ملی» دلیل ظاهری برای «انفصال» است. نکته اساسی در کل این ماجرا مجبور کردن یک شرکت غیرآمریکایی به فروختن خود به یک شرکت آمریکایی است. بنابراین، داستان واقعی این است که در پشت همه خودنمایی‌ها و اعمال فشارها، مایکروسافت رسانه اجتماعی بهتری را، که سریعاً رشد می‌کند و در سراسر جهان جا پا دارد، با تخفیف بسیار می‌خرد.

 دونالد ترامپ و ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت در آخر هفته صحبت کردند و تصمیم گرفتند که مایکروسافت به تلاش خود برای خریدن عملیات تیک توک در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند ادامه دهد. تیک توک به شرکت چینی بایت‌دانس (Bytedance) تعلق دارد. «امنیت ملی» دلیل ظاهری برای «انفصال» است. نکته اساسی در کل این ماجرا مجبور کردن یک شرکت غیرآمریکایی به فروختن خود به یک شرکت آمریکایی است. بنابراین، داستان واقعی این است که در پشت همه خودنمایی‌ها و اعمال فشارها، مایکروسافت رسانه اجتماعی بهتری را، که سریعاً رشد می‌کند و در سراسر جهان جا پا دارد، با تخفیف بسیار می‌خرد.

 
 
 
 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
منبع: نیوز کلیک
نویسنده: سوباهاش ری

۵ اوت ۲۰۲۰
 
 
 
 
 
نکته اساسی در کل این داستان اعمال فشار شدید به یک شرکت غیرآمریکایی برای فروختن خود به یک شرکت آمریکایی است.
 
 
دونالد ترامپ و ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت در آخر هفته صحبت کردند و تصمیم گرفتند که مایکروسافت به تلاش خود برای خریدن عملیات تیک توک در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند ادامه دهد. تیک توک به شرکت چینی بایت‌دانس (Bytedance) تعلق دارد. «امنیت ملی» دلیل ظاهری برای «انفصال» است.
   
در هند نیز، تیک توک و ۵۸ نرم‌افزار (apps) چینی دیگر در ۱۹ ژوئیه به وسیله دولت هند به دلیل «زیان برای حاکمیت و تمامیت ارضی هند، دفاع هند، امنیت دولت و نظام عمومی» ممنوع اعلام شدند. رسانه‌های اجتماعی دارای بستر ویدئویی کوتاه، که وسیعاً مورد استفادۀ بخش‌های نه چندان مرفه جامعه قرار می‌گیرند، در صورت قطعی شدن معاملۀ مایکروسافت ممکن است دوباره جان بگیرند.

دولت هند در صورت انتقال مدیریت تیک توک به ایالات متحده ممکن است ممنوعیت را لغو کند. اگر معامله انجام نشود اینستاگرام فیس‌بوک ممکن ترافیک بیش‌تری دریافت کند، اما طبق آخرین گزارش مجله «فست کمپانی» دانلود گزینه‌هایی مانند نرم‌افزار هندی روپوسو (Roposo)، زیلی (Zili) از شرکت چینی شیائومی (Xiaomi Corporation)، و دابسمش (Dubsmash) آمریکایی شدیداً افزایش یافته است.

مذاکرات بین مایکروسافت و بایت‌دانس برای خریدن تیک توک حتا پیش از این‌که ترامپ حمله به آن‌را شروع کند در جریان بود. ترامپ در هفته‌های اخبر انتقاد تند علیه تیک توک را تشدید کرده است. او خواهان غیرقانونی شدن نرم‌افزار متحرک در ایالات متحده تا ۱۵ سپتامبر شد. این حرکت جدید برای این‌که مایکروسافت تیک توک را بخرد، تلاش رییس‌جمهور برای دور زدن موانع قانونی ممنوع کردن آن است.

{styleboxjp}برای نادلا، تحت فشار بودن تیک توک مزیت روشنی است که فقط می تواند قیمت آن را پایین بیاورد{/styleboxjp}.

آخرین آمار دروغ نمی‌گویند: ۸۰۰ میلیون کاربر در جهان، و ۵٫۱ میلیارد دانلود. همان‌طور که در مقاله اکتبر ۲۰۱۹ واشنگتن پست منتشر شد، تیک توک به یک نیروی جهانی مبدل می‌شود و اکنون یک رقیب نیرومند برای اینستاگرام است.

یک حمله حقیر به یک بستر رسانه احتماعی متعلق به یک شرکت چینی ممکن است برای ترامپِ کینه‌توز چند آفرین همراه بیاورد، اما محتملاً کاهش محبوبیت او را متوقف نخواهد کرد. اما در یک سطح جدید‌تر، حرکت می‌تواند به دلیل اَعمال تجاری خودسرانه رییس‌جمهور ایالات متحده به اعتبار کشور لطمه بزند. با توجه به رفتار حقیر و عجیب صدر کشور در طی ریاست جمهوری آن، این باور ممکن است مضحک به نظر نرسد که دلیل واقعی حمله او به تیک توک خشم او از ویدئوهایی است که جوانان آمریکایی در آن ترامپ را، به ویژه پس از مرگ هِرمن کِین نامزد پیشین ریاست جمهوری از کووید-۱۹، که چند روز پس از شرکت در یک گردهم‌آیی انتخاباتی ترامپ در تولسای اوکلاهما در ۲۰ ژوئن در بیمارستان بستری شد، مسخره می‌کنند. {styleboxjp}ترامپ هم‌چنین به هوآوی، یک شرکت چینی دیگر حمله کرد و آن‌را نیز یک خطر امنیتی نامید{/styleboxjp}.

برای مایکروسافتِ نادلا، این یک تلاش دیگر برای یافتن یک جای پای محکم در فضای مصرفی است، زیرا تمرکز آن طی چند سال گذشته بر نیازهای کاربران تجاری بوده است. محبوبیت کنونی تیک توک ممکن است با به راه انداختن یک نبرد مستقیم با اینستاگرام فیس‌بوک، به آن بیش‌تر از یک جای پا بدهد. خرید ممکن است به شرکت امکان بدهد با دیگر رسانه‌های اجتماعی اصلی رقابت کند، اما با توجه به ناتوانی گوگل در زمینه تولید رسانه ای اجتماعی، این خرید موفقیت مایکروسافت را تضمین نخواهد کرد. مایکروسافت مالک لینکد‌این (LinkedIn)، یک بستر برای اهل حرفه است، و نتیجتاً طبق تعریف، مخاطبین آن، بر خلاف مخاطبین کم‌تر مرفه و تماس‌های مخاطبین گستردۀ تیک توک، محدود است. نرم افزار پیام‌رسان آن، اسکایپ (Skype) موفقیت محدودی دارد.
 
نکته اساسی در کل این ماجرا مجبور کردن یک شرکت غیرآمریکایی به فروختن خود به یک شرکت آمریکایی است. اتهام، هنوز ثابت نشده، این است که شرکت چینی داده‌ها را به طرف‌های سوم می‌فروشد  و این‌که این داده‌ها در دسترس حزب کمونیست چین نیز قرار دارند. تیک توک در بدترین حالت تفاوتی با رقبای خود ندارد و حتا ممکن است از آن‌ها، بویژه اسنپ‌چت (Snapchat) متعلق به فیس‌بوک بهتر باشد، که اگر به تأیید مؤسسات معتبر برسد، می‌تواند به تغییر در رجحان صاحبان آگهی‌های تجاری نسبت به این‌ها بیانجامد.

{styleboxjp}در جریان در خانه ماندن ویروس کرونا، دانلو تیک توک، به ویژه در هند، افزایش چشم‌گیر داشت، و تعداد کاربران آن در ایالات متحده از ژانویه حدود ۵۰ درصد افزایش یافت{/styleboxjp}.

ایلیوت آندرسون، یک هَکِر اخلاقی فرانسوی، در نخستین بخش از گزارش‌های وعده دادۀ خود در بارۀ عملکرد نرم‌افزار تیک توک، در ۳ اوت مقاله‌ای را منتشر کرد، که اساساً نشان می‌دهد هیچ فعالیت شبکه‌ای چشم‌گیر یا انتقال داده‌ها از نرم‌افزار به هیچ نقطه در چین وجود ندارد که نشان دهد نرم‌افزار داده‌‌ها را به مقامات چینی می‌رساند. با وجود این‌که این تحقیق مقدماتی است، و مدارک بیش‌تری لازم است، اما تیک توک در گفت‌وگو با مقامات در ایالات متحده و در جاهای دیگر بوده است تا ترس آن‌ها را تخفیف دهد. به علاوه، اگر یک هکر اخلاقی قادر است در نظر اول نشان دهد که هیچ شالوده‌ای برای این ترس وجود ندارد، بسیار محتمل است که آژانس‌های دولتی بتوانند به همین نتیجه برسند.
 
نگرانی پیرامون حریم خصوصی در زیست‌بوم متحرک نگرانی بزرگ‌تری است که نمی‌تواند تحت‌الشعاع بیگانه‌هراسی، منافع ایدئولوژیک یا صرفاً تجاری قرار گیرد. تمرکز داده‌های کاربران بدون پاسخگویی چه در شرکت‌ها، چه در حزب کمونیست چین، یه یک اندازه نگران‌کننده است.

ویتنی مریل در ۲۹ ژوئن در توئیتر نوشت که تیک توک در گوشی‌های همراه مبتنی بر سیستم عامل آندروید بیش‌تر از دیگر نرم‌افزارهای موجود در دیگر گوشی‌ها داده‌ها را بررسی نمی‌کند.

{styleboxjp}تیک توک در سه ماهه نخستین ۲۰۲۰، با ۳۱۵ میلیون بارگیری جدید (در آَپ‌استور و گوگل پلی) رکورد جدیدی زد{/styleboxjp}.

آن‌چه که نهایتاً مهم است این است که تیک توک در مقایسه با دیگر رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، تا چه حد یک بستر مطمئن برای آگهی‌هاست. یک سازمان مستقر در نیویورک به نام «گوست دِتا» (Ghost Data) در تحلیل تیک توک و اینستاگرام در برخورد با مشکل پیام‌های هرز و ویدئوهای جعلی، به این نتیجه رسید که تیک توک در به حداقل رساندن تأثیر پیام‌های هرز بهتر عمل می‌کند و بهتر پاسخ می‌دهد.

به نظر تحلیل‌گران «تیک توک برای "پاکیزه" نگه داشتن بستر نرم‌افزار خود بسیار تلاش نمود.» گزارش از یک مقاله بلومبرگ نقل‌قول می‌آورد که می‌گوید «در سال ۲۰۱۹، درآمد اینستاگرام از فروش تبلیغات بیش‌تر از یوتیوب بود.» اما اینستاگرام رویاروی با رقیبی که برای کاهش پیام‌های هرز و تماشای دروغین ویدئو در موقعیت بهتری قرار دارد، با یک چالش واقعی مواجه است، به ویژه زمانی‌که محبوبیت تیک توک تصاعدی افزایش می‌یابد.»

بنابراین، داستان واقعی این است که در پشت همه خودنمایی‌ها و اعمال فشارها، مایکروسافت رسانه اجتماعی بهتری را، که سریعاً رشد می‌کند و در سراسر جهان جا پا دارد، بر اساس چشم‌انداز بالقوه خطرناک افتادن داده‌های شخصی مردم کشورهای دمکراتیک به دست حزب کمونیست چین، با تخفیف بسیار می‌خرد.

 
 
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *