یکشنبه, مهر ۱

مخالفت پوتین با رویکرد «فشار حداکثری» علیه ایران

 ما برگزاری یک نشست مجازی از سران دولت‌های عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل را، با مشارکت سران آلمان و ایران، هر چه زودتر، برای تدوین گام‌هایی که بتواند مانع درگیری یا افزایش در تنش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل بشود، پیشنهاد می‌کنیم. کسب حمایت جمعی برای اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که یک چهارچوب حقوقی بین‌المللی را برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تعیین نمود، مهم است.

 ما برگزاری یک نشست مجازی از سران دولت‌های عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل را، با مشارکت سران آلمان و ایران، هر چه زودتر، برای تدوین گام‌هایی که بتواند مانع درگیری یا افزایش در تنش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل بشود، پیشنهاد می‌کنیم. کسب حمایت جمعی برای اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که یک چهارچوب حقوقی بین‌المللی را برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تعیین نمود، مهم است.

 
 
 
 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
منبع: دفتر اجرایی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه
۱۴ اوت ۲۰۲۰
 
 
ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در روز جمعه ۱۴ اوت ۲۰۲۰ طی بیانیه‌ای همگرایی مسکو-تهران را برجسته نمود و یک بار دیگر بر مخالفت مسکو با رویکرد «فشار حداکثری» واشنگتن علیه ایران تأکید کرد. عناصر اصلی بیانیۀ پوتین عبارتند از:
● «ایران با اتهامات بی‌پایه رو‌به‌رو است.»
● «قطع‌نامه‌هایی [به وسیله واشنگتن] برای برچیدن تصمیماتی که به اتفاق آراء در شورای امنیت به تصویب رسیده است، تهیه می‌شوند.»
● «روسیه تعهد ناگسستنی خود را به برنامه جامع اقدام مشترک حفظ می‌کند.»
● «مفهوم امنیت جمعی روسیه برای منطقه خلیج فارس راه‌های مشخص و مؤثری را برای باز کردن گره نگرانی‌ها [در منطقه خلیج فارس] نشان می‌دهد.»
● «اخاذی و دیکته کردن، بدون توجه به منبع آن، در این منطقه جایی ندارد. رویکردهای یک‌جانبه به یافتن راه‌حل‌ها کمک نخواهند کرد.»
● «نیاز ضروری به ایجاد یک معماری امنیتی فراگیر در خلیج فارس وجود دارد.»
 
 
*****
 
 
بیانیه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه پیرامون پیشنهاد برگزاری نشست سران دولت‌های عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل
با مشارکت سران آلمان و ایران

بحث‌ها دربارۀ موضوع ایران در درون شورای امنیت سازمان ملل به نحو فزاینده‌ای تحمیلی می‌شوند. ایران با اتهامات بی‌پایه رو‌به‌رو است. قطع‌نامه‌هایی برای برچیدن تصمیماتی که به اتفاق آراء در شورای امنیت به تصویب رسیده است، تهیه می‌شوند.

روسیه تعهد ناگسستنی خود را به برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران حفظ می‌کند. تصویب آن در ۲۰۱۵ یک دست‌آورد سیاسی و دیپلماتیک برجسته بود که به دفع کردن خطر یک درگیری مسلحانه کمک کرد و  منع گسترش سلاح‌های اتمی را تقویت نمود.

در سال ۲۰۱۹، روسیه نسخه به‌روز شدۀ مفهوم امنیت جمعی خود را برای منطقۀ خلیج فارس، که راه‌های مشخص و مؤثری را برای باز کردن گره نگرانی‌ها در این منطقه نشان می‌دهد، ارایه نمود. ما قویاً معتقدیم که اگر ما به مواضع یکدیگر با توجه و مسؤولیت برخورد کنیم، و با یک روحیه جمعی محترمانه رفتار نماییم، بر این مشکلات می‌توان غلبه نمود.

{styleboxjp}مانند جاهای دیگر در جهان، اخاذی و دیکته کردن، بدون توجه به منبع آن، در این منطقه جایی ندارد. رویکردهای یک‌جانبه به یافتن راه‌حل‌ها کمک نخواهند کرد{/styleboxjp}.

ضروری است که تجربۀ مثبتی که قبلاً از طریق تلاش شدید به دست آمد، با ایجاد یک معماری امنیتی فراگیر در خلیج فارس حفظ شود.

براین اساس، ما برگزاری یک نشست مجازی از سران دولت‌های عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل را، با مشارکت سران آلمان و ایران، هر چه زودتر، برای تدوین گام‌هایی که بتواند مانع درگیری یا افزایش در تنش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل بشود، پیشنهاد می‌کنیم. کسب حمایت جمعی برای اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که یک چهارچوب حقوقی بین‌المللی را برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تعیین نمود، مهم است.

در این نشست رهبران، {styleboxjp}ما توافق پیرامون مؤلفه‌ها برای تلاش‌های مشترک در جهت تسهیل ظهور سازوکارهای قابل اعتماد در منطقۀ خلیج فارس را برای تضمین امنیت و اعتماد‌سازی پیشنهاد می‌کنیم. اگر کشورهای ما و دولت‌های منطقه‌ای ارادۀ سیاسی خود را ترکیب نمایند و انرژی ایجاد کنند، می‌توان به این دست یافت{/styleboxjp}.
 
ما از شرکای خود می‌خواهیم این پیشنهاد را با دقت بررسی کنند. در غیر این‌صورت، ما شاهد تشدید بیش‌تر تنش‌ها و افزایش خطر درگیری خواهیم بود. از این باید احتراز نمود. روسیه برای کار سازنده با هر کس که به بازگرداندن وضعیت از پرتگاه خطرناک علاقمند باشد، آماده است.

این یک موضوع فوری است. در صورت موافقت رهبران با برگزاری این گفت‌وگو، ما پیشنهاد می‌کنیم که وزرای امور خارجه هفت کشور پیرامون دستور کار نشست توافق نمایند، و ترتیبات لازم و برنامه یک نشست مجازی را آماده نمایند.

 
 
 
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *