یکشنبه, مهر ۱

چراغ سبز وزارت نفت به عرضه سهام پالایشگاه‌ها

زنگنه: «وزارت نفت با ارایه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیست بلکه موافق نیز هست. در ابتدا قرار بود این سهام به صورت ETF عرضه شود سپس به عرضه بلوکی تغییر کرد. وزارت نفت با عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس با هر روشی موافق است.» امیدقائمی: «بله حمایت‌های دولتی نیز شده و این موضوع واقعیت دارد اما این حمایت‌ها به صورت معنوی و با سیاست‌گذاری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس انجام شده گاهی هم در مورد نرخ مواد خام یا عوارض شرکت‌ها صورت گرفته است.»

زنگنه: «وزارت نفت با ارایه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیست بلکه موافق نیز هست. در ابتدا قرار بود این سهام به صورت ETF عرضه شود سپس به عرضه بلوکی تغییر کرد. وزارت نفت با عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس با هر روشی موافق است.» امیدقائمی: «بله حمایت‌های دولتی نیز شده و این موضوع واقعیت دارد اما این حمایت‌ها به صورت معنوی و با سیاست‌گذاری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس انجام شده گاهی هم در مورد نرخ مواد خام یا عوارض شرکت‌ها صورت گرفته است.»

 
 
 
 
 
 
 
روزنامه اعتماد
 
 
ندا جعفری
 
 
شاخص‌های بورس همزمان با تحولات اقتصادی بازارهای غیررسمی و البته سردرگمی در عرضه‌ها، در یکی، دو روز گذشته قرمز شده‌اند. پس از حاشیه‌هایی که بر سر عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق‌های ETF ایجاد شد؛ علیرضا صالح که سال گذشته جانشین پوری حسینی به عنوان رییس در سازمان خصوصی‌سازی شده است، برای چندمین بار تاکید کرد واحدهای صندوق دارای دوم، شامل سهام شرکت‌های پالایشی در روز دوم شهریور امسال پذیره‌نویسی می‌شود. با این وجود که پالایشگاه‌ها خود را برای حضور در صندوق دوم اعلام می‌کردند اما وزارت اقتصاد در یک اقدام عجیب تصمیم خود را عوض کرد و در روز دوشنبه بیستم مردادماه حسن علایی معاون سازمان خصوصی‌سازی این خبر را تکذیب کرد و همین امر نیز موجب شد صف‌های فروش سنگین در آغاز معاملات بازار سهام در نمادهای پالایشی تشکیل شود و این موضوع کلیت بازار سرمایه را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی در این باره اعلام کرد؛ براساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ای‌تی‌اف) عرضه شود لیکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور، هیات واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز  عرضه باقیمانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان را نیز مصوب کرد؛ لذا بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد. سازمان خصوصی‌سازی مجری مصوبات هیات محترم واگذاری است و چنانچه در این خصوص مصوبه جدیدی به این سازمان ابلاغ شود بر آن اساس اقدام خواهد شد. همچنین زنگنه وزیر نفت درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر مخالفت وزارت نفت با عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس تحت عنوانETF، گفته است؛ وزارت نفت با ارایه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیست بلکه موافق نیز هست. در ابتدا قرار بود این سهام به صورت ETF عرضه شود سپس به عرضه بلوکی تغییر کرد. وزارت نفت با عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس با هر روشی موافق است.

بورس به کانال دو میلیون واحد بازگشت
انتشار این خبر اما طی روزهای گذشته موجبات نوسان شدید در بورس را فراهم آورده است و سهامداران برای خرید یا فروش سهام‌شان بلاتکلیف مانده‌اند.

پس از انتشار این خبر روز دوشنبه شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه با افت ۱۳هزار و ۴۳۷واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۱۰۸ واحد به کار خود پایان داد و روز سه‌شنبه نیز بورس منفی شد و شاخص کل بورس در این روز با ۶۵ هزار و ۷۳۶ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۹۹۹هزار واحد را ثبت کرد.

مصطفی امید قائمی، بنیانگذار و نخستین مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد در این خصوص می‌گوید: هنوز تصمیم‌گیری نهایی برای صندوق دارا دوم نشده است البته سرمایه‌گذاران در این خصوص اشتباهاتی هم دارند این موضوع را نباید فراموش کرد که صندوق دارا یکم و دارا دوم با یکدیگر متفاوت هستند. او می‌گوید: زمانی که صندوق دارا یکم تشکیل شد از لحظه‌ای که سهم‌ها انتخاب شد تا نهایی شدن قیمت‌ها و پذیره‌نویسی قیمت پرتفوی افزایش پیدا کرد و در محدوده پنج تا شش ماه با افزایش قیمتی روبرو شد و در مجموع صندوق دارا یکم با بازدهی مناسبی عرضه شد.

دارا دوم بازدهی دارا یکم را ندارد
امیدقائمی ادامه می‌دهد: این در حالی است که صندوق دارا دوم با توجه به رشد زیاد قیمت سهم در صورتی هم که تشکیل شود بازدهی دارا یکم را نخواهد داشت و نمی‌توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد بالاخره سهام بانکی با سهام پالایشگاهی تفاوت ماهوی دارد.

او می‌گوید: در حال حاضر قیمت‌ها و شرایط بسیار متفاوت هستند و در صورتی که دارا دوم تشکیل شود ملاحظاتی نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق وجود دارد و این صندوق با صندوق دارا یکم فاصله زیادی دارد.

 او در مورد ریزش‌های اخیر می‌گوید: اینکه عده‌ای از بورس خارج شوند طبیعی است زیرا قیمت برخی سهم‌ها پر شده و ممکن است از این موضوع ترسیده باشند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: همیشه این روند در بازار سرمایه وجود دارد و بالا و پایین رفتن‌های شاخص بورس جزو این فرآیند است اما این نکته هم مهم است که مردم باید با احتیاط بیشتری سرمایه‌گذاری کنند.

حجم بازار با ۱۵ سال پیش قابل مقایسه نیست
او در واکنش به این موضوع که برخی از تکرار اتفاق سال ۱۳۸۴ در بورس ابراز نگرانی می‌کنند، می‌گوید: شرایط الان بورس با شرایط ۱۵ سال پیش این بازار اصلا قابل مقایسه نیست. در حال حاضر حجم معاملات بسیار بالا رفته و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار هم بالاست، بازار سرمایه بزرگ‌تراز سال ۸۴ شده ضمن آنکه شرکت‌های بزرگی که در حال حاضر در بورس فعال هستند در آن زمان حضور نداشتند.

امیدقائمی باتاکید بر اینکه در حال حاضر بورس با میلیون‌ها سهام‌دار روبروست، می‌گوید: بازار بورس سهم خود را در اقتصاد و در بین مردم پیدا کرده است.

این فعال حوزه بورس می‌گوید: با وجود سیل تقاضایی که به سمت این بازار در حرکت است دلیلی برای نگرانی وجود ندارد البته این بازار هم ریسک‌ها و بازدهی خود را دارد.

حمایت‌های دولت از بورس
امیدقائمی در مورد حمایت‌های دولت از بورس طی ماه‌های گذشته نیز می‌گوید: بله حمایت‌های دولتی نیز شده و این موضوع واقعیت دارد اما این حمایت‌ها به صورت معنوی و با سیاست‌گذاری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس انجام شده گاهی هم در مورد نرخ مواد خام یا عوارض شرکت‌ها صورت گرفته است. نخستین مدیرعامل فرابورس ادامه می‌دهد: کمک دولت از این بازار به عنوان بازاری جایگزین سرمایه‌گذاری در بازار ارز و کالاهای دیگر بوده و باعث شده تا این بازار رونق بگیرد البته نباید نقش دولت در این بازار را بیشتر از واقعیت‌هایی که اتفاق افتاده در نظر گرفت.

او با بیان اینکه سهم‌های دولتی همیشه از استقبال خوبی برخوردار بوده است، ادامه می‌دهد: مردم موافق عرضه سهم‌های دولتی هستند و این سهم‌ها زمان عرضه قیمت‌شان به اندازه‌ای بالا می‌رود که دیگر دولت توان فروش آنها را ندارد مانند سهام پالایشگاهی‌ها که اخیرا عرضه شد و این‌قدر نرخ‌ها بالا رفت که مشتری بلوکی نداشتند و اغلب مشتری‌های خرد دارند.

 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *