یکشنبه, مهر ۱

اهمیت استراتژیک انتخابات بلاروس

 بلاروس در روز یک‌شنبه ۹ اوت به پای صندوق‌های رأی می‌رود، و رییس‌جمهور الکساندر لوکاشنکو با وجود این‌ که با چالش بی‌سایقه‌ای روبه‌رو بوده است، در موقعیت خوبی قرار دارد. این کشور کوچک همسایه روسیه به یک جبهه کلیدی در مبارزه سیاسی بین روسیه و غرب مبدل شده است. یک موضوع کلیدی حرکت در جهت اجرای «پیمان ایجاد یک دولت متحد از روسیه و بلاروس» است که در سال ۱۹۹۹ به امضاء رسید.

 بلاروس در روز یک‌شنبه ۹ اوت به پای صندوق‌های رأی می‌رود، و رییس‌جمهور الکساندر لوکاشنکو با وجود این‌ که با چالش بی‌سایقه‌ای روبه‌رو بوده است، در موقعیت خوبی قرار دارد. این کشور کوچک همسایه روسیه به یک جبهه کلیدی در مبارزه سیاسی بین روسیه و غرب مبدل شده است. یک موضوع کلیدی حرکت در جهت اجرای «پیمان ایجاد یک دولت متحد از روسیه و بلاروس» است که در سال ۱۹۹۹ به امضاء رسید.

 
 
 
 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
منبع: پیام مردم
۸ اوت ۲۰۲۰
 
 
انتخابات بلاروس ممکن است یک لحظه کلیدی در ژئوپلیتیک اروپایی باشد
 
 
بلاروس در روز یک‌شنبه ۹ اوت به پای صندوق‌های رأی می‌رود، و رییس‌جمهور الکساندر لوکاشنکو با وجود این‌ که با چالش بی‌سایقه‌ای روبه‌رو بوده است، در موقعیت خوبی قرار دارد. این کشور کوچک همسایه روسیه به یک جبهه کلیدی در مبارزه سیاسی بین روسیه و غرب مبدل شده است.

بلاروس، با حدود ۹٫۵ میلیون جمعیت، از نظر اقتصادی بسیار به روسیه نزدیک است و روسیه منافع استراتژیک زیادی در به قدرت ماندن متحد خود دارد. لوکاشنکو در چند سال گذشته، با وجود این‌که غرب دیرزمانی است برای تضمین برکناری او تلاش کرده است، از روابط هم با روسیه و هم با قدرت‌های غربی استقبال کرده است. در انتخابات یک‌شنبه، لوکاشنکو در برابر سوتلانا تیخانووسکایاسوتلانا (همسر سرگئی تیخانووسکایاسوتلانا، وبلاگ‌نویس زندانی که قرار بود نامزد انتخابات شود)، هانا کاناپاتسکایا از «حزب مدنی متحد»، سیارهی چراچن از «انجمن سوسیال دمکراتیک بلاروس» و آندره دمیتریف از «جنبش حقیقت را بگو» قرار دارد. {styleboxjp}در حالی‌که رسانه‌های هوادار اتحادیۀ اروپایی در منطقه خواهان پایان دادن به ۲۶ سال حکومت لوکاشنکو بوده اند، رییس‌جمهور کنونی از نبود نامزدهای جدی و نبود اتحاد اپوزیسیون مطمئن است{/styleboxjp}.

یک موضوع کلیدی حرکت در جهت اجرای «پیمان ایجاد یک دولت متحد از روسیه و بلاروس» است که در سال ۱۹۹۹ به امضاء رسید. روسیه به نحو فزاینده‌ای برای اجرای پیمان فشار وارد می‌کند، در حالی‌که لوکاشنکو نسبت به آن کم‌اشتیاق است. ام. ک. بهادراکوما، سفیر پیشین هند می‌نویسد که «مقاومت لوکاشنکو در برابر فشار روسیه هم‌چنین افکار عمومی در بلاروس را منعکس می‌کند که مخالف ادغام با روسیه است (امری که حاکمیت ملی آن‌را به میزان چشم‌گیری تضعیف خواهد کرد.) اما معضل میان‌مدت او این است که بخش بزرگی از صنعت بلاروس بخشی از زنجیرۀ ارزش به ارث مانده از اقتصاد یکپارچه شوروی را تشکیل می‌دهد و به انرژی از روسیه و صادرات به روسیه وابسته است.»

وی می‌افزاید که لوکاشنکو ممکن است در انتخابات پیروز شود، اما پرسش این است که آیا این می‌تواند موجب اعتراضات بزرگ، و حتا مداخله سازمان‌های جاسوسی غربی شبیه اعتراضات «میدان» در سال ۲۰۱۴ در اوکرائین یشود.

در عین‌حال، «حزب کمونیست بلاروس» مجدداً بر حمایت خود از لوکاشنکو تأکید کرده است. {styleboxjp}در سیزدهمین کنگره حزب کمونیست بلاروس که در ۱۱ ژوئیه در مینسک برگزار شد، رهبری حزب اعلام کرد که اپوزیسیون در صدد است یک الگوی نولیبرالی و سرمایه‌داری را بر بلاروس تحمیل کند{/styleboxjp}. حزب گفت که دولت در زمان لوکاشنکو یک نظام تضمین‌های قوی برای کودکان، خانواده‌های جوان، ناتوانان، بازنشستگان نیروهای نظامی و مردم دارای درآمد‌های پایین را حفظ کرده است. «لیگ جوانان کمونیست در بلاروس» نیز حمایت خود را از لوکاشنکو تمدید نمود.

در سوی دیگر، در اوایل ژوئیه، حزب چپ بلاروس، به نام «یک جهان عادلانه»، از نامزدهای اپوزیسیون خواست نامزدی خود را پس بگیرند و در اعتراض به سرکوب دگراندیشی در کشور، انتخابات را تحریم کنند. حزب هم‌چنین گفت که در حال حاضر شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه وجود ندارد.

 
 
 
 
—————————————————————
عدالت: لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آراء در انتخابات روز یک‌شنبه پیروز اعلام شد. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، لهستان در روز دوشنبه خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیۀ اروپایی پیرامون وضعیت در لهستان شد. ماتئوش موراویه‌تسکی نخست‌وزیر لهستان طی بیانیه‌ای گفت: «مقامات علیه شهروندان خود، که خواهان تغییر در کشور هستند، از قهر استفاده کرده اند. ما باید از مردم بلاروس در تلاش‌شان برای آزادی حمایت کنیم.»
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *