یکشنبه, مهر ۱

به یاد نینا الکساندرونا آندریوا

 نینا آندریوا که به تازگی درگذشت، مدتی در مرکز مبارزه در حزب کمونیست اتحاد شوروی علیه تلاش‌های محفل گورباچف برای برچیدن سوسیالیسم در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی قرار داشت. این ادعا که «مردم شوروی از سوسیالیسم دفاع نکردند» هنوز در میان اغلب مفسرین آمریکایی رایج است. آن‌ها برای سوسیالیسم نبرد کردند، و هیچ‌کس سرسختانه‌تر از نینا آندریوار نبرد نکرد. در زیر بیانیه رفقای حزبی نینا آندریوا به مناسبت درگذشت وی، به اختصار منتشر می‌شود.

 نینا آندریوا که به تازگی درگذشت، مدتی در مرکز مبارزه در حزب کمونیست اتحاد شوروی علیه تلاش‌های محفل گورباچف برای برچیدن سوسیالیسم در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی قرار داشت. این ادعا که «مردم شوروی از سوسیالیسم دفاع نکردند» هنوز در میان اغلب مفسرین آمریکایی رایج است. آن‌ها برای سوسیالیسم نبرد کردند، و هیچ‌کس سرسختانه‌تر از نینا آندریوار نبرد نکرد. در زیر بیانیه رفقای حزبی نینا آندریوا به مناسبت درگذشت وی، به اختصار منتشر می‌شود.

 
 
 
 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
منبع: مارکسیسم-لنینیسم امروز
۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰
 
 
به یاد نینا الکساندرونا آندریوا
 
 
یاداشت تحریریه: نینا آندریوا (Nina Alexandrovna Andreyeva) که به تازگی درگذشت، مدتی در مرکز مبارزه در حزب کمونیست اتحاد شوروی علیه تلاش‌های محفل گورباچف برای برچیدن سوسیالیسم در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی قرار داشت. این ادعا که «مردم شوروی از سوسیالیسم دفاع نکردند» هنوز در میان اغلب مفسرین آمریکایی رایج است. آن‌ها برای سوسیالیسم نبرد کردند، و هیچ‌کس سرسختانه‌تر از نینا آندریوار نبرد نکرد. در زیر بیانیه رفقای حزبی نینا آندریوا به مناسبت درگذشت وی، به اختصار منتشر می‌شود.
 
 
******
 
جنبش شورایی و کمونیستی و کارگری جهان ضایعه سنگین و جبران‌ناپذیری متحمل شد. در ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰، نینا الکساندرونا آندریوا، دبیر کل کمیتۀ مرکزی «حزب کمونیست بلشویک‌های تمام اتحادیه»، در پی یک بیماری سخت، در لنینگراد درگذشت. قلب یک میهن‌دوست سرسخت میهن شوروی، یک سیاستمدار نافذ، یک بلشویک تسلیم‌ناپذیر، یک رزمنده علیه اپورتونیسم و رویزیونیسم در همه شکل‌های آن در جنیش کمونیستی، یک رهبر برجسته جنبش کمونیستی جهانی، یک زن شجاع، دوست و رفیق عزیر ما از طپش ایستاده است.
 
نینا الکساندرونا در ۱۲ اکتبر ۱۹۳۸ در یک خانواده کارگری در لنینگراد به دنیا آمد. در ۱۹۴۱، مانند بسیاری از هم‌سالان خود، پدر خود را که در جبهه کشته شد، از دست داد. او با مدال طلا از دبیرستان، با رتبه اول از مؤسسۀ تکنولوژی لنینگراد، با عنوان نامزد علوم فنی فارغ‌التحصیل شد. او در ۱۹۶۶ به حزب کمونیست اتحاد شوروی پیوست. او به مثابۀ یک عضو صادق حزب همیشه یک موضع اصولی استوار اتخاد می‌نمود. به این دلیل، آن‌ها دو بار سعی کردند او را از کارت عضویت در حزب محروم کنند. به علاوه، این‌ها کسانی بودند که طی سال‌های پرسترویکا کارت‌های عضویت خود را در حزب بیرون انداختند.

{styleboxjp}در میان پروسترویکای گورباچف، زمانی که خائنین به میهن حمله به شالوده‌های سوسیالیسم را آغاز کردند، نینا الکساندرونا با انتشار نامه معروف «من نمی‌توانم اصول خود را زیر پا بگذارم» در ۱۳ مارس ۱۹۸۸ در روزنامه «روسیه شوروی » (Sovietskaya Rossiya)، شخصیت بلشویکی استوار خود را نشان داد{/styleboxjp}. نینا الکساندرونا در سراسر اتحاد شوروی و فراتر از آن معروف شد. نامه، سیاست خائنانه گورباچف را از منظر اصولیت افشاء نمود. انتشار آن چنان غریوی به پا کرد که کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی به درخواست گورباچف استدلال‌های آندریوا را در نشست ویژه برای دو روز مورد بحث قرار داد. نامه به وسیله دشمنان ایدئولوژیک وی به یک پیگرد ددمنشانه علیه او و همسرش مبدل شد. این نامه جامعه را به دو اردو – جانبداران حفظ سوسیالیسم و کسانی که تصمیم گرفتند هر چیزی مرتبط با دورۀ شوروی را نابود کنند- تقسیم کرد. نامه موجب یک مناظره عمومی وسیع شد و در ۸۰۰ نشریه منطقه‌ای و محلی بازانتشار یافت.

۱۳ مارس ۱۹۸۸، به روز زایش دوبارۀ بلشویسم مبدل شد. سخنان استالین اصول زندگی آندریوا بود: «یک گام هم عقب نمی‌رویم! این باید شعار اصلی ما باشد. ما باید سرسختانه تا آخرین قطرۀ خون، از هر موضع دفاع کنیم… میهن ما روزهای دشواری را سپری می‌کند. ما باید بایستیم و سپس هر طور که شده، دشمن را عقب برانیم و شکست دهیم.»

از ۱۸ تا ۲۰ مه ۱۹۸۹، یک کنفرانس مؤسس در مسکو برگزار شد، که در آن انجمن تمام اتحادیه «اتحاد برای لنینیسم و ایده‌ال‌های کمونیستی» تحت رهبری آندریوا تشکیل شد. وی فقط اصول را اعلام نکرد، او برای آن‌ها رزمید، به تنهایی، برای انسجام توده‌هایی که به سوسیالیسم وفادار ماندند، و از مواضع اصولی مارکسیستی-لنینیستی دفاع نمودند، رزمید.

در ۸ نوامبر ۱۹۹۱، کنگره مؤسسان «حزب کمونیست بلشویک‌های تمام اتحادیه» در لنینگراد برگزار شد.

بیش از ۳۰ سال از آغاز زایش دوبارۀ بلشویسم گذشته است. {styleboxjp}نینا الکساندرونا که از ۸ نوامبر ۱۹۹۱ رهبری «حزب کمونیست بلشویک‌های تمام اتحادیه» را عهده‌دار بود، با وفاداری خود به مارکسیسم-لنینیسم احترام نه فقط کارگران اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، بلکه کل جنبش کمونیستی و کارگری بین‌المللی را نیز به دست آورد{/styleboxjp}.
 
همه کسانی که فرصت دیدار شخصی و صحبت با نینا الکساندرونا آندریوا را داشتند، متوجه  آرامش همیشگی او، مهربانی او نسبت به همه، روشنی و اطمنیان در قضاوت‌های او، و ژرفای شناخت او از اوضاع می‌شدند. همه ما فقدان این شخص فوق‌العاده را که ذهنی استثنایی و فراستی ظریف داشت و یک سخنور و سیاستمداری تابناک بود، احساس خواهیم کرد. ما مفتخریم که سرنوشت به ما فرصت داد تحت رهبری الکساندرونا آندریوا برای سوسیالیسم مبارزه کنیم.

{styleboxjp}ما کاری را که نینا الکساندرونا دهه‌های بسیاری از زندگی خود را وقف آن نمود- مبارزه برای زایش دوبارۀ میهن شورایی ما- اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی- تا پیروزی ادامه خواهیم داد{/styleboxjp}.

ما به مناسبت درگذشت این شخص فوق‌العاده، تسلیت‌های صمیمانه خود را به همه خانواده و دوستان نینا الکساندرونا آندریوا ابراز می‌داریم.

 
 
 
یاد نینا الکساندرونا همیشه در قلب‌های ما خواهد ماند!
 
 
 
دبیرخانه «حزب کمونیست بلشویک‌های تمام اتحادیه»
۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰
 
 
 
 
 
 
———————————————
* هم‌چنین نگاه کنید به:
۱- « نینا الکساندرونا، زنی که در برابر پرسترویکای گورباچف ایستاد، در ۸۱ سالگی درگذشت»

۲- «من نمی‌تواتم اصول خود را زیر پا بگذارم»

http://www.vkpb.ru/ideologiya-ekonomika-politika/60-ne-mogu-postupatsya-printsipami-nandreeva.html

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *