شنبه, شهریور ۳۱

همبستگی با نیروهای رزمنده با راست افراطی در آمریکا

مهاجمین به کنگره، مانند دیگر هواداران ترامپ، ترکیبی است از کارگران سفیدپوست، ناسیونالیست‌های ناراضی، حامیان جدایی‌نژادی، دیوانه‌های هوادار کیوآنان، و شهروندانی که می‌ترسند مهاجرین حقوق و کار آن‌ها را بربایند؛ ملغمه‌ای از راست افراطی، ارازل و اوباشِ «پسران مغررو»، حاملان پرچم‌ برده‌داران، اوَنجلیست‌های خشمگین، شبه‌نطامیان «انجمن ملی تفنگ»، کشاورزان، دلالان و بورژوازی که با جهان جدیدی روبه‎رو است که در آن ایالات متحده نمی‌تواند شرایط خود را تحمیل کند؛ اینان بخش قابل‌توجهی از جمعیت آمریکای شمالی را تشکیل می‌دهند…

مهاجمین به کنگره، مانند دیگر هواداران ترامپ، ترکیبی است از کارگران سفیدپوست، ناسیونالیست‌های ناراضی، حامیان جدایی‌نژادی، دیوانه‌های هوادار کیوآنان، و شهروندانی که می‌ترسند مهاجرین حقوق و کار آن‌ها را بربایند؛ ملغمه‌ای از راست افراطی، ارازل و اوباشِ «پسران مغررو»، حاملان پرچم‌ برده‌داران، اوَنجلیست‌های خشمگین، شبه‌نطامیان «انجمن ملی تفنگ»، کشاورزان، دلالان و بورژوازی که با جهان جدیدی روبه‎رو است که در آن ایالات متحده نمی‌تواند شرایط خود را تحمیل کند؛ اینان بخش قابل‌توجهی از جمعیت آمریکای شمالی را تشکیل می‌دهند…

 

 

تارنگاشت عدالت

منبع: حزب کمونیست اسپانیا
۷ ژانویه ۲٠۲۱

 

پیرامون حمله به کنگرۀ ایالات متحده: همبستگی با نیروهایی که در ایالات متحده آمریکا علیه جناح راست افراطی می‌رزمند

حملۀ تحریک شده بوسیله ترامپ به کنگره ایالات متحده، پس از سال‌ها دروغ و دامن‌زدن به نفرت، نشان‌دادن خشم قدرت به مثابۀ غنیمت جنگی، تحقیر زندگی دیگران و خشونت پلیس، بی‌تفاوتی نسبت به جوامع سیاهان، و نخوت و غرور نسبت به باقی جهان، تازه‌ترین اقدام افراط‌گرایی خطرناک راست آمریکای شمالی است.

تلاش برای جلوگیری از تأیید بایدن به عنوان رییس‌جمهور جدید با اشغال کنگره، در شرایطی که کشور غرق در فاجعه همه‌گیری است، موجب مرگ چهار نفر شده و واشنگتن را در وضعیت فوق‌العاده قرار داده است. مسئولیت تردید‌ناپذیر ترامپ در حمله، نفرت و تهاجم دیوانه‌وار او، نمایانگر ماهیت نئوفاشیستی حکومت او و گرایش وی به اعمال زور برای تحمیل اراده خود است.

مهاجمین به کنگره، مانند دیگر هواداران ترامپ، ترکیبی است از کارگران سفیدپوست، ناسیونالیست‌های ناراضی، حامیان جدایی‌نژادی، دیوانه‌های هوادار کیوآنان (QAnon)، و شهروندانی که می‌ترسند مهاجرین حقوق و کار آن‌ها را بربایند؛ ملغمه‌ای از راست افراطی، ارازل و اوباشِ «پسران مغررو» (Proud Boys)  حاملان پرچم‌ برده‌داران، اوَنجلیست‌های خشمگین، شبه‌نطامیان «انجمن ملی تفنگ»، کشاورزان، دلالان و بورژوازی که با جهان جدیدی روبه‎رو است که در آن ایالات متحده نمی‌تواند شرایط خود را تحمیل کند؛ اینان بخش قابل‌توجهی از جمعیت آمریکای شمالی را تشکیل می‌دهند.

جدی بودن حمله به کنگره را نمی‌توان نادیده گرفت. اگرچه حمله‌ای که توسط ترامپ آغاز شد در حزب جمهوریخواه- که به دلیل حرکت و کوته‌فکری رییس‌جمهور دچار تفرقه شده- بحران آفریده است اما بذرهای نفرت، عدم تحمل، کوته‌فکری در میلیون‌های آمریکایی ریشه دوانده، و بر میهن‌دوستی وحشیانه آمریکایی که همیشه مداخلات نظامی در خارج را جشن گرفته است افزوده شده است.

ایالات متحده اکنون در حال تأمل پیرامون عواقب سیاستی است که دهه‌ها در خارج از مرزهای خود دنبال کرده است. از سوی دیگر، دستکاری در کارزارها انتخاباتی و زیر سؤال بردن روندهای انتخاباتی کاری است که ایالات متحده همیشه انجام داده است، امتناع از به رسمیت شناختن پیروزی‌های انتخاباتی که با منافع آن مطابقت نداشت و سازماندهی کودتاها و عملیات برای سرنگونی دولت‌ها، از ایتالیای پس از جنگ تا گواتمالای آربنز، از ایران مصدق تا اندونزی سوکارنو، از شیلی آلنده تا ونزوئلا چاوز، از اوکراین تا بلاروس، از جملۀ موارد بسیار مداخله می‌باشند.

امروز، آن بین‌الملل راست افراطی که در اطراف ترامپ جمع شده است و از بولسونارو، مودی، نتانیاهو، اوربان، کاچینسکی، سالوینی، لو پن، اردوغان، السیسی، دوترته و هم‌چنین نمایندگان «بُکس» در مجلس ملی اسپانیا تشکیل می‌شود، نه تنها تهدیدی برای آزادی، بلکه خطری برای همزیستی و زندگی است: نیابد از یاد برد که فالانژهای فاشیست و گروه‌های نازی در میان کوته‌فکری، نارضایتی و خشونت رشد کردند.

لیبرال دمکراسی آبرو باخته، متکی بر قدرت پول، زندانی پول‌سالاری و افراط‌گرایی حاکمان بی‌وجدان نیز تقلب و غارتی بزرگی را که بر طبقه کارگر و همه اقشار مردمی تحمیل شده است پنهان می‌کند. هیچ‌کس نباید خطر راست افراطی و نئوفاشیسم، یا خطراتی را که با آن رو‌به‌رو هستیم دست‌کم بگیرد. حمله به پارلمان، تهدید توسل به اسلحه، توسل به فاحش‌ترین دروغ‌ها، تحریک لجام‌گسیخته احساساتی که با بحران خود سرمایه‌داری تشدید شده است، ماهیت آن راست افراطی آمریکای شمالی و راست افراطی را که از راه‌های مختلف در کشورهای گوناگون قدرت گرفته است نشان می‌دهد.

حزب کمونیست اسپانیا خشنودی خود را از رفتن قطعی دولت ترامپ اعلام می‌کند، گرچه تردید دارد که ریاست جمهوری بایدن به تغییرات ژرف در سیاست خارحی و داخلی ایالات متحده بیانجامد، بنابراین:

۱- حزب کمونیست اسپانیا همبستگی خود را با نیروهای سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا که خود را سوسیالست می‌دانند، از سیاست‌های پیشرو دفاع نموده و در میدان با سازمان‌های نژادپرست و خشن راست افراطی ایالات متحده می‌رزمند اعلام می‌دارد.

۲- حزب کمونیست اسپانیا فراخوان خود را برای پیشبرد روندهای همگرایی بین‌المللی بین نیروهای سیاسی و اجتماعی دموکراتیک و چپ برای اتحاد عمل در دفاع از یک نظام بین‌المللی جدید چندجانبه، برای پایان دادن به محاصره‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه دولت‌هایی که به منافع آن تسلیم نشده‌اند و سلطه بین‌الملل نئوفاشیستی را که ترامپ و متحدین او در حال سازماندهی آن هستند به چالش می‌کشند، تجدید می‌کند.

دبیرخانه روابط بین‌الملل حزب کمونیست اسپانیا

https://www.solidnet.org/.galleries/documents/Asalto-al-Captitolio.pdf

http://www.solidnet.org/.galleries/documents/Capitols-assault.pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *