شنبه, شهریور ۳۱

بررسی ابعاد «صید ترال» در مجلس

سمیه رفیعی: از ابتدای تشکیل دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، بحث صید ترال را به‌صورت جدی و علمی در فراکسیون محیط زیست مورد بررسی قرار دادیم. در جلساتی، دیدگاه‌ها و نظرات تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با موضوع، از جمله مسئولان سازمان شیلات، ذینفعان و بهره‌برداران، صیادان بومی، اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات شیلات ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و در نهایت به جمع‌بندی‌‌هایی رسیدیم.

سمیه رفیعی: از ابتدای تشکیل دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، بحث صید ترال را به‌صورت جدی و علمی در فراکسیون محیط زیست مورد بررسی قرار دادیم. در جلساتی، دیدگاه‌ها و نظرات تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با موضوع، از جمله مسئولان سازمان شیلات، ذینفعان و بهره‌برداران، صیادان بومی، اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات شیلات ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و در نهایت به جمع‌بندی‌‌هایی رسیدیم.

 
 
 
 
 
 
تسنیم
٢٢ مهر ١٣۹۹
 
 
    

تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد «صید ترال» در مجلس با حضور بیش از ۵ وزارتخانه و نهاد
 
 
 
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از تشکیل کارگروه ویژه در این فراکسیون برای بررسی ابعاد "صید ترال" خبر داد از همه نهادهای مرتبط اعم از قوه‌ قضائیه، سپاه پاسداران، سازمان شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات شیلات ایران درخواست حضور نماینده کرده‌ایم.

سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به آخرین اقدام انجام شده در این فراکسیون برای مقابله با صید ترال اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، بحث صید ترال را به‌صورت جدی و علمی در فراکسیون محیط زیست مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: در جلساتی، دیدگاه‌ها و نظرات تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با موضوع، از جمله مسئولان سازمان شیلات، ذینفعان و بهره‌برداران، صیادان بومی، اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات شیلات ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و در نهایت به جمع‌بندی‌‌هایی رسیدیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به جزئیاتی از جلسات این فراکسیون با مسئولان مرتبط با صید ترال متذکر شد: در سلسله نشست‌هایی که درباره صید ترال داشتیم، به جمع‌بندی‌‌هایی رسیدیم و قرار بر این شد که کارگروهی ویژه ذیل فراکسیون محیط زیست برای بررسی ابعاد صید ترال و خسارات آن و نیز اقدامات برای مقابله با آن، تشکیل و موارد به‌صورت علمی و دقیق در این کارگروه پیگیری شود.

رفیعی تصریح کرد: طی مکاتباتی که داشتیم از همه نهادهای مرتبط با صید ترال، اعم از قوه‌ قضائیه، سپاه پاسداران، سازمان شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات شیلات ایران، درخواست کرده‌ایم تا نمایندگان‌شان را برای عضویت در این کارگروه ویژه، برای بررسی‌های جامع‌تر موضوع، به ما معرفی کنند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع صید ترال و تمامی ابعاد آن از سوی فراکسیون محیط زیست مجلس در حال پیگیری است، یادآور شد: نخستین جلسه کارگروه ویژه بررسی ابعاد صید ترال به تازگی تشکیل و در نهایت مقرر شد که با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده و صیدهایی که به‌صورت ترال صورت گرفته، حتماً آیشی اتفاق بیفتد و استراحتی به دریا بدهیم که توان زیستی خودش را بازیابی کند البته ضوابط و شرایط دیگری نیز تعیین کردیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: موضوع استراحت دریا و تعیین زمانبندی‌هایی برای آن در نشست اخیر کارگروه ویژه نهایی شده که پس از امضا کردن صورتجلسه از سوی نمایندگان دستگاه‌های عضو این کارگروه ویژه، مصوبات نهایی شود، پس از تأیید طرح کلی پیرامون اقدامات قابل انجام درباره صید ترال، جزئیات آن را به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

رفیعی خاطرنشان کرد: نکته‌ قابل توجه در حوزه جلوگیری از صید ترال وجود دارد، این است که در حال حاضر حفاظت از ذخایر طبیعی دریا و توجه به ظرفیت بازیابی آن، تضمین صید مردم بومی و محلی و صیادان بومی از اولویت ویژه و مهمی برخوردار است، صیادان صنعتی به روش صیدِ مخرب ترال تاکنون منافع زیادی را کسب کرده‌اند و ما باید تضمین‌کننده نفع حداکثری مردم بومی باشیم.

صید ترال چیست به صیدی گفته می‌شود که در آن با استفاده از توری قیف شکل، آبزیان عمق دریا کف‌روبی می‌شوند؛ اعتراض به این نوع صید به این دلیل است که استفاده از تورهای بزرگ عمقی موجب صید بی‌رویه شده و ذخایر آبی را به خطر می‌اندازد.

 
 
*****
 
١٠۵ کارخانه کنسرو ماهی تعطیل شدند
 
 
رجانیوز
١ شهریور ١٣۹۹
 
 
نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران گفت: از ۱۳۵ کارخانه کنسرو ماهی کمتر از ۳۰ کارخانه فعال هستند و آنهایی که فعالیت دارند، با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

 مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران در نشستی خبری گفت: کنسرو ماهی یکی از سالم‌ترین محصولات غذایی است، چرا که تولید آن از ماهی است و در تولید آن از هیچ‌گونه ماده نگهدارنده استفاده نمی‌شود، از سوی دیگر مصرف کننده این محصولات بیشتر اقشار متوسط و فرودست جامعه هستند.

به گفته وی، ظرفیت اشتغال در این صنعت بسیار بالا است و از آنجایی که کار پاک سازی ماهی در این کارخانه‌ها با دست انجام می‌شود، این صنایع بیشتر در مناطق کم برخوردار دایر هستند.

بختیاری افزود: از ۱۳۵ کارخانه کمتر از ۳۰ کارخانه فعال هستند و آنهایی که کار می‌کنند با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، این در حالی است که مصرف سرانه ماهی در کشور ما کمتر از نصف میانگین جهانی است و ما در رده صدم از نظر مصرف ماهی و رده چهارم از نظر مصرف تُن ماهی هستیم.

به گفته وی، این بحران در کشور به دلیل عدم حمایت دولت، عدم اختصاص ارز برای واردات ماهی تُن وکافی نبودن صید داخل آغاز شده، به طوری که با افزایش قیمت تمام شده در داخل قیمت‌های داخلی رشد نداشتند و همه اینها باعث شد که بخش زیادی از فعالان این حوزه کار خود را تعطیل کنند.

نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران تصریح کرد: پس از اینکه ارز دولتی برای و اردات این نوع ماهی‌ها حذف شد، افرادی که ماهی وارد کردند ارز نیمایی هم به آنها ندادند و همه اینها فشار را بر تولید کنندگان افزایش داد.

وی اظهارداشت: سازمان شیلات سوخت یارانه‌ای بر مبنای ۲۰۰ هزار تن صید را در اختیار صیادان قرار می‌دهد، در حالی که کل صید داخلی حدود ۷۰ هزار تن است.

به گفته بختیاری، در شرایطی که صید داخلی بسیار کمتر است، میزان واردات هم از ۵۰ هزار تن به ۲۰ هزار تن کاهش یافته است و اگر دولت واردات را به رقم قبلی برگرداند، وضعیت تولید کارخانه‌ها بهتر خواهد شد.

در ادامه، سید جلال الدین بنی هاشمی فعال دیگر حوزه کنسر ماهی گفت: سه ماه پیش ۳۰۰ هزارتن واردات ماهی تُن از چین داشتیم و در این مدت نتوانستیم از گمرک ترخیص کنیم و بیش از دو میلیارد تومان هم هزینه دموراژ دادیم.

بنی هاشمی تصریح کرد: یا نباید مجوز واردات ماهی تن می‌دادند یا اینکه اگر مجوز داده‌اند باید بانک مرکزی ارز آن را تخصیص دهد. چه کسی باید پاسخگوی این ضرر و زیان تولید کنندگان باشد.

در ادامه این نشست، لطفی یکی دیگر از تولید کنندگان کنسرو ماهی گفت: طی سالهای گذشته میزان واردات تن ماهی یک شرکتی از ۱۵ هزار تن به کمتر از ۵ هزار تن رسیده و امسال هم کمتر از ۵۰۰ تن وارد شده، در حالی که میزان صید داخل هم به شدت کم شده و در طی سال‌ها به نصف رسیده است، بنابراین کارخانه‌ها به شدت کمبود مواد اولیه برای تولید کنسرو تُن ماهی دارند.

وی تصریح کرد: محصولات وارداتی در گمرک گیر کرده و بانک مرکزی ارز نمی‌دهد، در حالی که این کانتینرها که در گمرک است هزینه بسیار زیادی برای تولید کننده ها دارد، از سوی دیگر آنها فساد پذیر هستند.

لطفی اظهارداشت: ما در بروکراسی بانک مرکزی و وزارت صمت گرفتار شده‌ایم. آنها نه تنها ارز نمی‌دهند، بلکه موانع مختلفی هم سر راه ما ایجاد می‌کنند.

 
 
*****
 
سازمان شیلات هنوز به سیاست غلط خود در حمایت از "صید ترال" ادامه می‌دهد!
 
تسنیم
۵ مهر ١٣۹۹

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از تدوین طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت صید ترال خبر داد و گفت: سازمان شیلات با وجود تذکرات و پیگیری‌های مکرر نمایندگان مجلس، هنوز به سیاست غلط گذشته خود مبنی بر حمایت از صید ترال ادامه می‌دهد.

معین‌الدین سعیدی؛ عضو فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با انتقاد از وضعیت صید ترال انواع ماهی‌ها و  آبزیان در خلیج فارس اظهار کرد: این نوع صد، لطمات جدی به صیادان و نسل آبزیان وارد کرده که باید به طور جدی با آن برخورد شود.

وی بر ضرورت ورود جدی قوه‌قضائیه به موضوع صید ترال اشاره و تصریح کرد: صید ترال مشکلات عدیده‌‌ای برای بهره‌برداران از منابع آبی و همین طور صیادان منطقه ایجاد کرده که باید با اقدامات قضایی با آن مقابله شود.

عضو فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه سازمان شیلات با وجود تذکرات و پیگیری‌های مکرر نمایندگان مجلس، هنوز به سیاست غلط گذشته خود مبنی بر حمایت از صید ترال ادامه می‌دهد که با این سیاست آسیب‌های جدی هم به محیط زیست منطقه وارد شده و از طرف دیگر لطمات اقتصادی نیز به صیادان وارد شده است.

سعیدی متذکر شد: طرح سؤالی از آقای خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت صید ترال تهیه و تدوین شده که به‌زودی تقدیم کمیسیون کشاورزی  مجلس خواهد شد.

به گزارش تسنیم، یکی از روش‌های صید "تور ترال کفی" است که با وجود داشتن مضرات و اثرات زیست‌شناختی و فیزیکی و زیست‌محیطی بر بوم‌سازگان، به دلیل ترکیب صید بالا کاربرد وسیعی دارد؛ آب‌های ساحلی استان خوزستان از ویژه‌ترین مناطق خلیج فارس با توان تولید بالاست و تحت اثر انواع روش‌های ماهیگیری و صنایع و بهره‌برداری‌های مختلف است.

در تحقیقی که از دی ماه ۱۳۸۵ تا آذر ۱۳۸۶ در منطقه ذکر شده انجام شد، جمعا حدود ۲۹۰۰۰  قطعه ماهی توسط طور ترال کف صید شد و مورد شناسایی و زیست‌سنجی طولی و وزنی قرار گرفت. ماهیان بررسی شده ۶۴ گونه از ۴٠ خانواده و میگوها ۳ گونه از یک خانواده بودند؛ اکثر گونه‌ها از ماهیان غیراقتصادی و غیرهدف بوده در گروه‌های طولی و وزنی پایین و نابالغ بودند!

فشار صیادی بالا و حذف ماهیان درشت از جمعیت ذخایر و آثار متعدد دیگر روی جمعیت ماهیان هدف و غیرهدف در مجموع نشان‌دهنده آسیب جدی به محیط زیست دریایی منطقه است؛ برای ترمیم آسیب‌های ناشی از صید ترال اصلاحات فنی در تور و روش‌های قاطع مدیریتی ضروری است.

 
 
****
توقیف ۴ کشتی صید ترال در بندرعباس و دستگیری ۸ تبعه بیگانه
 
تسنیم
٢۵ اردیبهشت ١٣۹۹

علی صالحی اعلام کرد: مأموران دریابانی هرمزگان ۴ فروند کشتی صید ترال را در آبهای بندرعباس توقیف کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: مأموران دریابانی استان۴۴ فروند کشتی صید ترال را در آبهای بندرعباس توقیف کردند.

وی یادآور شد: در این خصوص،  ۸ نفر از اتباع بیگانه که با  تور‌های کف‌کش به شیوه ترال اقدام به صیادی غیرقانونی می‌کردند دستگیر شده اند.

صالحی تصریح کرد‌: برای متهمان به منظور تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل دادرسی پرونده قضایی تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد: در بازرسی از  این شناور‌ها ۴٠ تن انواع ماهی به ارزش تقریبی بیش از ۶٠ میلیارد ریال کشف شد.

 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *