دوشنبه, مهر ۲

با شریک صهیونیست‌مان در جاده ابریشم نوین چه کنیم؟

 در دهۀ ۱۹۳۰، دیوید بن- گوریون گفت چین در آینده یکی از قدرت‌های بزرگ جهان خواهد شد. بن- گوریون گرچه آینده‌نگر بود اما نتوانست در سال‌های اولیه دوستی چین را به دست آورد. یک عدم‌توافق عمده بین دو کشور بر سر ایران است. چین یک شریک تجاری عمده بوده است و با تحریم‌‌های تحمیل شده طی مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران مخالف بوده است. اسرائیل مادام که ایران تمایل خود را برای تولید سلاح‌های اتمی کنار نگذاشته است، خواهان کاهش چشم‌گیر -اگر نه پایان- رابطه تجاری چین با ایران است.

 در دهۀ ۱۹۳۰، دیوید بن- گوریون گفت چین در آینده یکی از قدرت‌های بزرگ جهان خواهد شد. بن- گوریون گرچه آینده‌نگر بود اما نتوانست در سال‌های اولیه دوستی چین را به دست آورد. یک عدم‌توافق عمده بین دو کشور بر سر ایران است. چین یک شریک تجاری عمده بوده است و با تحریم‌‌های تحمیل شده طی مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران مخالف بوده است. اسرائیل مادام که ایران تمایل خود را برای تولید سلاح‌های اتمی کنار نگذاشته است، خواهان کاهش چشم‌گیر -اگر نه پایان- رابطه تجاری چین با ایران است.

 
 
 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
ع. سهند
۲۸ تیر ۱۳۹۹
 
 
 
● «چه نوع روحیه‌ای است که یک خارجی را به پذیرش فداکارانه آرمان رهایی خلق چین به مثابۀ آرمان خود می‌رساند؟ این روحیه انترناسیونالیسم است، روحیه کمونیسم است، که هر چینی باید از آن بیاموزد… ما پیش از آن‌که سرنگونی سرمایه‌داری ممکن شود، برای رهایی ملت و خلق خود، و برای رهایی دیگر ملت‌ها و خلق‌های جهان باید با پرولتاریای همه کشورهای سرمایه‌داری، با پرولتاریای ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده، آلمان، ایتالیا و همه کشورهای سرمایه‌داری دیگر متحد شویم. این انترناسیونالیسم ما است، انترناسیونالیسمی که هم با ملی‌گرایی تنگ‌نظرانه و هم با میهن‌دوستی تنگ‌نظرانه مخالف است.» (مائو تسه تونگ، «به یاد نورمن بتهون»، ۲۱ دسامبر ۱۹۳۹، منتخب آثار، جلد ۲، ص. ۳۳۷).

● «خلق تحت ستم در نبرد برای رهایی کامل خود قبل از هر چیز بر مبارزه خود، و پس از آن، و فقط پس از آن، بر کمک بین‌المللی تکیه می‌کند. خلقی که در انقلاب خود پیروز شده است باید به آن‌هایی‌که هنوز برای رهایی مبارزه می‌کنند کمک کند. این وظیفۀ انترناسیونالیستی ما است.» (مائو تسه تونگ، «گفت‌وگو با دوستان آفریقایی»، ۸ اوت ۱۹۶۳).

● «جنبش "بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل" که به جنبش (BDS) موسوم است جنبشی است که از سال ۲۰۰۵ به عنوان یک جنبش جهانی شکل گرفت. این کمپین از روش مبارزه سیاهپوستان با آپارتاید الگو می‌گیرد که ایجاد فشار از طریق تحریم‌های اقتصادی است؛ طوری که هدف این کمپین از بین‌بردن قدرت رژیم صهیونیستی، پایان دادن به اشغال و استعمار سرزمین‌های فلسطین اشغالی و به رسمیت شناختن حقوق اساسی شهروندان فلسطینی است. این جنبش که ۱۰ سال پیش با کمک ۱۷۱سازمان غیر دولتی فلسطینی به وجود آمد در حال حاضر حامیانی از چهره‌های دانشگاهی، اعضای اتحادیه‌های کارگری و احزاب سیاسی دارد.» («جنبش بین‌المللی تحریم‌کالاهای اسرائیلی»، خبرگزاری مهر، ۴ مرداد ۱۳۹۵).

● «در واقع شباهت‌های بسیاری مابین سیستم آپارتاید اسرائیل و آفریقای جنوبی موجود است. با این وجود این شباهت‌ها دلیلی برای خشنودی و امید است. من سازوکار بایکوت – طرد – تحریم (BDS)  را که در سال ١۹۵۹ در لندن آغاز شد خوب به خاطر می‌آورم. این سازوکار در عرض ۳٠ سال جهش‌وار رشد یافت و کمک کرد که آپارتاید سرنگون شود. این روند سازوکار کنونی (BDS) علیه اسرائیل را در سطح جهان روح بخشید و به حرکت درآورد. فراخوانی که در ژوئیه ٢٠٠۵، یعنی ۶ سال پیش اعلام شد با سرعت بسیار زیادی در حرکت است . درست مانند جنبش آنتی‌آپارتاید علیه آفریقای جنوبی نژادپرست، این سازو کار نیز می‌تواند مسبب تغییرات عظیمی گردد و سرانجام به صلحی که بر پایه آزادی و عدالت برای همه در سرزمین مقدس استقرار یافته، بیانجامد.» («اسرائیل نسخۀ مشابه آپارتاید»، تارنگاشت عدالت، ۱۲ مرداد ۱۳۹۰).

 

*****
 
روابط بین‌المللی اسرائیل: روابط اسرائیل-چین
 
 
کتابخانه مجازی یهود
 
 
در دهۀ ۱۹۳۰، دیوید بن- گوریون گفت چین در آینده یکی از قدرت‌های بزرگ جهان خواهد شد. بن- گوریون گرچه آینده‌نگر بود اما نتوانست در سال‌های اولیه دوستی چین را به دست آورد. در سال ۱۹۴۷، چین در رأی [سازمان ملل] برای تقسیم شرکت نکرد و بعداً حمایت از فلسطینی‌ها را ابراز کرد.

تا دهۀ ۱۹۸۰، چین از دادن ویزا به اسرائیلی‌ها خودداری می‌کرد مگر این‌که تابعیت دوگانه می‌داشتند و با گذرنامه کشوری دیگری غیر از اسرائیل سفر می‌کردند. {styleboxjp}در پی شکاف چین- شوروی، و برقراری روابط دیپلماتیک چین با ایالات متحده در سال ۱۹۷۹، چین و اسرائیل مخفیانه ایجاد یپوندهای نظامی را آغاز کردند. هر دو کشور به مجاهدین افغان که با شوروی‌های می‌جنگیدند اسلحه می‌دادند {/styleboxjp}.

چین محدودیت‌ها بر سفر را کاهش داد، و اسرائیل کنسولگری خود را در هنگ کنگ (که در آن زمات تحت ادارۀ بریتانیا) بود دوباره باز کرد، که به نقطه اصلی برای تماس دیپلماتیک و اقتصادی مبدل شد.

در سال ۱۹۸۷، نخست‌وزیر شیمون پرز، به آموس یودان مأموریت داد نخستین شرکت رسمی متعلق به دولت را برای ایجاد و تقویت فعالیت‌های تجاری بین شرکت‌ها در چین و اسرائیل تأسیس نماید. این شرکت تا سال ۱۹۹۲ فعال بود.

اسرائیل و چین پیش از برقراری روابط دیپلماتیک کامل، دفاتر نمایندگی در پکن و تل آویو داشتند که به مثابۀ سفارت‌‌خانه‌های غیررسمی عمل می‌کردند. دفتر اسرائیل در پکن در گذشته «دفتر رابط آکادمی علوم و علوم انسانی اسرائیل» نامیده می‌شد. این دفتر در ژوئن ۱۹۹۰ افتتاح شد. چین به وسیله یک شعبه از «سرویس مسافرت بین‌المللی چین» که آن‌هم در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد، نمایندگی می‌شد.

روابط دیپلماتیک
اسرائیل و چین برای نخستین بار در ژانویه ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک برقرار کردند. آن‌ها از آن به بعد روابط خود را، که نقطه عطف آن سفر جیانگ زمین رییس‌حمهور چین به اسرائیل در سال ۲۰۰۰ بود، پیوسته گسترش داده اند.

چهار رییس‌جمهور و سه نخست‌وزیر اسرائیل، سفر‌های دیپلماتیک و تجاری به چین داشته اند، که آخرین مورد سفر نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در مارس ۲۰۱۷ بود. پذیرفتن محبت‌آمیز و دوستانه چین از مردم یهود بخشاً بر تحسین آن‌ها از کمک یهودیان به بشریت، توانایی آن‌ها برای بقاء، سهیم بودن در ارزش‌های چینی مانند خانواده، قناعت، سخت‌کوشی، و آموزش و محصول تمدن‌های باستانی بودن، قرار دارد.
 
یک دلیل بیش‌تر سیاسی نیز برای علاقه چین به بهبود روابطش با اسرائیل وجود دارد. متان وینلی، سفیر پیشین اسرائیل در چین توضیح داد: «ما برای آن‌ها [چین] مهم هستیم، زیرا آن‌ها به ما به مثابۀ پلی به آمریکا نگاه می‌کنند.» چینی‌ها «متقاعد شده اند که ما می‌توانیم در درون ایالات متحده بر چیزهایی که بر تجارت چین خدمت خواهند کرد تأثیر بگذاریم.»

چین اکنون سومین شریک تجاری اسرائیل در جهان و بزرگ‌ترین شریک تجاری آن در شرق آسیا است. حجم تجارت از ۵۰ میلیون در سال ۱۹۹۲ به ۱۳٫۱ میلیارد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.

{styleboxjp}صادرات از اسرائیل به چین در مقایسه با صادرات از اسرائیل به اتحادیۀ اروپایی/ایالات متحده هنوز ناچیز است {/styleboxjp}. اسرائیل در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۶ میلیارد دلار کالا به اتحادیۀ اروپایی و ایالات متحده صادر کرد، در حالی‌که در همان دوره ۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشت.

سرمایه‌گذاری چین در شرکت‌های نوپای اسرائیل (Startups) در فاصله زمانی ۲۰۱۵-۲۰۱۲ سه برابر شد و سرمایه‌گذاری چین در بخش فن‌آوری طی سال ۲۰۱۶، با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپای پزشکی، اینترنتی و امنیت اینرنتی (cybersecurity) اسرائیلی بالغ بر ۱۶٫۵ میلیاد دلار شد.

ژو هوی، وابستۀ اقتصادی و تجاری پیشین چین در اسرائیل، در سال ۲۰۰۸ تأیید کرد که دولت او شرکت‌های چینی را به آمدن به چین تشویق می‌کند. در آن سال، «شرکت مهندسی راه‌وساختمان چین» قرارداد حفر «تونل کارمل» در حیفا و جنبه مهندسی راه‌آهن سبک تل آویو را، که پتا تکوا را به بت یام متصل می‌کند، دریافت کرد. در همان سال، شنهوا، یک سازنده جرثقیل و تجیهزات فولادی چینی، مناقصه تأمین هفت جرثقیل برای بندر حیفا را بُرد.

در مه ۳۰۱۳، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در دومین سفر خود به پکن بر امضای یک توافق‌نامه تجاری ۴۰۰ میلیون دلاری نظارت کرد. بعداً، عالیجناب گائو یانپینگ سفیر چین در اسرائیل نوشت: «با وابستگی متقابل بین کشورهایی که در دنیای جهانی‌شده  غوطه‌ور هستند، چین و اسرائیل سرنوشت مشترکی دارند. همکاری ما هر چه نزدیک‌تر باشد، به همان نسبت منفعت‌های بیش‌تر برای مردم هر دوی ما انباشت خواهد شد، و سهمی که ما در تأمین ثبات منطقه‌ای، صلح جهانی و سعادت جهانی خواهیم داشت، بیش‌تر خواهد بود.»

در دسامبر ۲۰۱۳، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در یک سفر تجاری برای «دنبال کردن همکاری نیرومندتر بین دو کشور ما» به اسرائیل رفت. وی به نتانیاهو گفت اقتصاد چین و اسرائیل «بسیار مکمل یکدیگرند، و همکاری متقابلاً سودمند بین ما از آینده روشنی برخوردار است.»

در سال ۲۰۱۵، شرکت اسرائیلی [امنیت سایبری] رادور (Radware) به راه‌آهن چین کمک کرد یک سیستم اینترنتی را برای تعیین دسترسی به صندلی و گزینه‌های قیمت ایجاد کند. «گروه تونل راه‌آهن چین» قرارداد پروژۀ ۷۵۰‌میلیون دلاری متروی تل آویو (NTA Mass Transit System) را برای ساختن یک خط مترو در تل آویو به دست آورد.

{styleboxjp}مقامات اسرائیلی و چینی در ژانویه ۲۰۱۶ با هدف گسترش همکاری در عرصه‌های پژوهش فن‌آوری انرژی و توسعه و منابع انرژی تجدیدپذیر یک قرارداد امضاء کردند {/styleboxjp}.

هم‌چنین در سال ۲۰۱۶، مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین پل کف-شیشه‌ای جهان افتتاح شد. این پل ۳۰۴٫۸ متر بالای یک دره عمیق در پارک ملی ژانگچیانی در استان هونان چین قرار دارد. پل ۳٫۴ میلیون دلار هزینه داشت و به وسیله حیم دوتان، معمار اسرائیلی طراحی شد. دو شرکت چینی مستقر در استان شاندونگ در ژوئیه ۲۰۱۷ استخدام ۶۰۰۰ آهنگر، نجار، کاشی‌کار و رنگ‌کار را برای فرستادن به اسرائیل برای کار در پروژه‌های ساختمانی اعلام کردند. در اواخر همان سال، مقامات اسرائیلی و چینی یک توافق‌نامه تجاری به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار امضاء کردند که صادرات فن‌آوری‌های کشاورزی سازگار با محیط زیست و انرژی را به چین افزایش خواهد داد.

چهارمین اجلاس سالانه سرمایه‌گذاری چین – اسرائیل در سال ۲۰۱۸ در استان گوانگ‌دونگ در جنوب چین برگزار شد. بیش از ۱۴۰ شرکت اسرائیلی و ۸۰۰ شرکت چینی در همایش‌ها پیرامون تولید هوشمند، زیست‌پزشکی، شهرهای هوشمند، زیست‌دارویی، اقتصاد دیجیتال، و مراقبت بهداشتی شرکت کردند.

شرکت‌های فن‌آوری چینی، مانند علی‌بابا، سرمایه‌گذاری‌ها خود را در اسرائیل افزایش می‌دهند. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۰ شرکت چینی در تأمین مالی شرکت‌های فن‌آوری اسرائیلی شرکت کردند. دفاتر نمایندگی بسیاری از شهرها و استان‌های چین برای «حمایت از فعالیت‌های تجاری بین ناحیه‌های خود و اسرائیل، جذب منابع جدید سرمایه چینی و کمک به شرکت‌های اسرائیلی برای آغاز فعالیت‌ در چین» افتتاح می‌شوند.

در اواخر مارس ۲۰۲۰، با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اسرائیل، شرکت اسرائیلی آزمایش‌های تبارشناسی و ژنیتک- «میراث‌من» (MyHeritage) اعلام کرد که برای ایجاد یک آزمایشگاه برای شناسایی ویروس کرونا در اسرائیل با «مؤسسۀ ژنومیک پکن» (Beijing Genomics Institute) همکاری خواهد کرد.

همکاری آکادمیک
در سال ۲۰۱۲، «شورای آموزش عالی اسرائیل» یک برنامه برای اعطای کمک‌های مالی برای پژوهش مشترک از طریق «بنیاد علوم اسرائیل» و «بنیاد علوم طبیعی چین» ایجاد کرد. بیش از ۱۰۰۰ بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان و پژوهشگران فوق دکترای چینی قرار گرفته است.

در سپتامبر ۲۰۱۳، پرفسور ژوزف کلفر رییس دانشگاه تل آویو، و پرفسور ژانگ ژی رییس دانشگاه جیائو تانگ در شانگهای یک توافق‌نامه برای تأسیس یک مرکز پژوهشی برای «مطالعات اسرائیلی» در دانشگاه چین امضاء کردند. این مرکز پژوهشی که در نوع خود در چین بی‌سابقه است، به موضوعات معاصر در خاورمیانه و اسرائیل خواهد پرداخت.

در اکتبر ۲۰۱۳، لی کا- شینگ [سرمایه‌دار و میلیاردر چینی که مجله فوربز در مارس همان‌ سال ثروت او را ۳۱ میلیارد دلار تخمین ‌زد]، مبلغ ۱۳۰‌میلیون دلار به مثابۀ یک طرح مشترک با «دانشگاه شانتو» برای تأسیس «مؤسسه فن‌آوری تخنیون- گوآن‌دونگ» به «مؤسسه فن‌آوری تخنیون» اسرائیل هدیه داد. هدیه یکی از بزرگ‌ترین جوایزی بود که یک دانشگاه اسرائیلی تاکنون دریافت کرده است و هم‌چنین نخستین باری بود که از یک دانشگاه از یک کشور دیگر برای تأسیس یک دانشکده آکادمیک جدید در چین دعوت می‌شد. مؤسسه خلاقیت و همکاری بین دو ملت را ارتقاء خواهد داد، و انتظار می‌رود طلیعۀ دوران نوینی از همکاری در فن‌آوری کشاورزی و مصرفی باشد.

در مه ۲۰۱۴، دانشگاه تل آویو مشارکت با دانشگاه چینهوای پکن را برای ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای ایجاد «مرکز پژوهشی ژین» اعلام کرد؛ این مرکز بر تحقیقات پیرامون فن‌آوری‌های اولیه و پیشرفته در بیوتکنولوژی، انرژی خورشیدی، آب و محیط زیست تمرکز خواهد نمود.
 
در سال ۲۰۱۶، دانشگاه بن- گوریون و دانشگاه جی‌لین- بزرگ‌ترین دانشگاه چین- یک توافق‌نامه همکاری برای ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه مشترک برای کارآفرینی و نوآوری امضاء کردند.
 
{styleboxjp}تعداد دانشجویان چینی در دانشگاه‌های اسرائیل افزایش چشم‌گیری داشته است {/styleboxjp}. تعداد دانشجویان چینی در دانشگاه حیفا که در سال ۲۰۱۳ بیست نفر بود در سال ۲۰۱۶ به ۲۰۰‌ نفر افزایش یافت. اکثر این دانشجویان از برنامه‌های مبادله با «دانشگاه نورمال شرق چین در شانگهای» هستند که شهر خواهر حیفا در چین است. در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶، «مؤسسه فن‌آوری تختیون اسرائیل» ۱۱۷ دانشجوی تمام‌وقت و ۱۱۷ دانشجو در برنامه مهندسی تابستانی خود از چین داشت.

در ۱۳ مه ۲۰۱۹، یک سمینار با عنوان «تقویت همکاری آموزش عالی بین چین و اسرائیل» در دانشگاه عبری بیت‌المقدس با یک نمایشگاه پیرامون آموزش عالی چین برگزار شد. یک نمایشگاه دوم نیز در دانشگاه حیفا برگزار شد. نمایندگان ۲۷ دانشگاه چین در آن شرکت کردند. این نخستین باری بود که نمایشگاه‌ها در اسرائیل برگزار می‌شد. هر دو برنامه با همکاری مشترک «انجمن آموزش چین برای مبادلات بین‌المللی» و «شورای آموزش عالی اسرائیل» برگزار شد.

شرکت‌کنندگان تلاش‌ها برای ارتقای بیش‌تر مبادلۀ دانشجویی و همکاری پیرامون پژوهش علمی با همتایان خود را در هفت دانشگاه اسرائیل بررسی کردند. امید این است که دانشجویان بیش‌تری در هر یک از دو کشور تحصیل نمایند. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰۰ دانشجوی چینی در اسرائیل و حدود ۵۰۰ دانشجوی اسرائیلی در چین تحصیل می‌کردند.

یافا زیلبرشات سرپرست «کمیتۀ برنامه‌ریزی و بودجه شورای آموزش عالی اسرائیل» گفت «این برنامه‌ها روابط نزدیک بین دانشگاه‌های چین و اسرائیل و سطح بالای علاقه به تقویت این روابط را نشان می‌دهند.»

«کمیتۀ برنامه‌ریزی و بودجه» هم‌چنین یک توافق‌نامه با استان سیچوان در جنوب غرب چین امضاء کرد که برای تحصیل در برنامه‌های تابستانی در آن استان چین به دانشجویان اسرائیلی بورس تحصیلی می‌دهد.

گردشگری و فرهنگ
{styleboxjp}در سال ۲۰۱۷، چین به مثابۀ یک منبع گردشگری برای اسرائیل سریع‌ترین رشد را داشت. در آن سال برای نخستین بار تعداد گردشگران چینی از ۱۰۰ هزار گذشت و دو برابر تعداد سال ۲۰۱۵ شد {/styleboxjp}.

وزارت گردشگری اسرائیل در نوامبر ۲۰۱۷ برای ۴۰ راهنمای تور گردشگری چینی، پس از فارغ‌النحصیل شدن آن‌ها از نخستین دورۀ آموزش برای راهنماهای ماندارین‌زبان، پروانه کار صادر کرد. رهبران تور از آژانس‌های مسافرتی از پکن، شانگهای، گوانگژو و چنگدو در این دورۀ آموزشی شرکت کردند. این دوره به دلیل کمبود راهنمای تور پس از افزایش گردشگری از چین اراده شد.

«مرکز فرهنگی اسرائیل- چین» در نوامبر ۲۰۱۷ با اهداف تقویت معرفی بیش‌تر فرهنگ چینی به اسرائیلی‌ها، تسهیل همکاری فرهنگی، و ارایه یک مکان استقبال از گردشگران چینی در کشور، افتتاح شد. این مرکز که با ۱۰۰۰ متر مربع زیربنا در منطقه تجاری تل آویو واقع شده، از یک تالار چندمنظوره، اتاق‌های متعدد برای ملاقات/آموزش، یک کتابخانه، و یک اتاق چندرسانه‌ای تشکیل می‌شود. در این تأسیسات برنامه‌های هنری، نمایشگاه‌های فرهنگی، سمینارهای آکادمیک، و برنامه‌های احتماعی برگزار خواهد شد.

همکاری نظامی
{styleboxjp}چین و اسرائیل پیوندهای استراتژیک نظامی نزدیکی با یکدیگر ایجاد کرد‌ه اند. روابط نظامی دوجانبه از سیاست اولیه چین برای پیوندهای مخفی غیررسمی به مشارکت استراتژیک نزدیک فراروییده است {/styleboxjp}.

اسرائیل کمک نظامی، تخصص و فن‌آوری در اختیار چین قرار داده است. بنا به گزارشی از «کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی ایالات متحده-چین»، «اسرائیل به مثابۀ تأمین‌کننده سامانه تسلیحاتی برای چین و به مثابۀ یک مجرای فن‌آوری نظامی پیچیده و پیشرفته پس از روسیه در رتبه دوم قرار دارد، فرانسه و آلمان در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.»

اسرائیل در دهۀ ۱۹۸۰ برای به‌روز کردن تانک‌ها و هواپیماهای چین، فن‌آوری به آن فروخت. هواپیمای «لاوی» ساخت صنایع هواپیمایی اسرائیل و فن‌آوری پهپادی آن ممکن است به چین فروخته شده باشند. تخصص در مجهز نمودن سخت‌افزارهای ساخت شوروی به تجهیزات غربی، به مدرن‌سازی ارتش و نیروی هوایی چین کمک کرد، از این راه مدرن‌سازی دفاع چین مکمل نیاز اسرائیل به پول نقد برای تأمین بودجۀ برنامه‌های تولید تسلیحات پیشرفته داخلی آن بود.

{styleboxjp}ایالات متحده نگران است که چین ممکن است فن‌آوری‌های دفاعی پپشرفته اسرائیلی را برای فروش مجدد آن به رقبای آمریکا و ملت‌های متخاصم با آن در سراسر جهان، از نو بسته‌بندی کند {/styleboxjp}. در نتیجه، ایالات متحده به اسرائیل فشار وارد کرده است که تجهیزات و فن‌آوری پیچیده به چین نفروشد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۰ اسرائیل آماده بود سامانه رادار هشدار‌دهنده هوابرد «فالکن» را به چین بفروشد، تا این که ایالات متحده آن‌را به لغو معامله مجبور نمود، و میلیاردها دلار به اسرائیل زیان وارد کرد.

در ۱۹-۲۰۱۸، درگیری دیگری بر سر تصمیم اسرائیل برای دادن مدیریت بندر حیفا به یک شرکت چینی پیش آمد. اسرائیل در سال ۲۰۱۵ یک توافق‌نامه با «گروه بندری بین‌المللی شانگهای»- شرکتی که دولت چین اکثریت سهام آن‌را دارد- برای به‌روز کردن و مدیریت بندر در حیفا امضاء کرد. {styleboxjp}ناوگان ششم ایالات متحده و دیگر کشتی‌ها مرتباً از این بندر استفاده می‌کنند و واشنگتن نگران است که چین از دسترسی خود برای جمع‌آوری اطلاعات درباره کشتی‌های آمریکایی و دیگر منافع منطقه‌ای استفاده نماید. ایالات متحده برای لغو معامله به اسرائیل فشار وارد می‌کرد {/styleboxjp}.

برخی از اسرائیلی‌ها فکر کردند که موضع ایالات متحده غیرمنصفانه و ساده‌انگارانه بود. یک منتقد گفت چینی‌ها با اجاره کردن یک آپارتمان نزدیک بندر می‌توانند آن نوع جاسوسی را که آمریکایی‌ها از آن می‌ترسند، انجام دهند. دیگران از این نگرانند که چین فن‌آوری اسرائیل را بدزدد و به جاسوسی صنعتی بپردازد. به عنوان مثال، ماتان ویلانی، سفیر پیشین اسرائیل در چین و معاون پیشین وزیر دفاع به این دلیل از آن انتقاد کرد که ممکن است موجب تنش با ایالات متحده شود و امنیت اسرائیل را نیز تهدید کند. وی گفت همکاری اسرائیل با چین پیرامون طرح‌های زیرساختی قابل پذیرش است «تا جایی که به منافع امنیتی اسرائیل برسد، و نمونه کلاسیک این بندر حیفا است، زیرا این یک دارایی امنیت ملی است.»

موضوعات منطقه‌ای
{styleboxjp}دو کشور پیرامون آینده روابط بین اسرائیل و فلسطینی‌ها اتفاق‌نظر ندارند. چین تاریخاٌ از موضع فلسطینی‌ها حمایت کرده است {/styleboxjp}، همان‌طور که سخنرانی رییس‌جمهور ژی جین‌پینگ در جامعه عرب در سال ۲۰۱۶ منعکس بود و در آن خواهان تشکیل یک دولت فلسطینی با بیت‌المقدس شرقی به مثابه پایتخت آن شد.

چین هم‌چنین از ساختمان شهرک‌ها و حایل امنیتی انتقاد کرده است. چین پس از پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶ فلسطین، علی‌رغم مخالفت اسرائیل و ایالات متحده، حماس را به عنوان منتخب سیاسی قانونی در نوار غزه به رسمیت شناخت.

یک عدم‌توافق عمده بین دو کشور بر سر ایران است. چین یک شریک تجاری عمده بوده است و با تحریم‌‌های تحمیل شده طی مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران مخالف بوده است. {styleboxjp}اسرائیل مادام که ایران تمایل خود را برای تولید سلاح‌های اتمی کنار نگذاشته است، خواهان کاهش چشم‌گیر -اگر نه پایان- رابطه تجاری چین با ایران است {/styleboxjp}.

مقابله با کووید-۱۹
پرواز‌های حامل لوازم پزشکی از چین برای کمک به اسرائیل در نبرد با ویروس کرونا در اوایل آوریل آغاز شد. نخستین محموله، از ۲۰ تُن تجهیزات پزشکی، از جمله ۹۰۰ هزار ماسک جراحی و نیم میلیون پوشش حفاظتی تشکیل می‌شد.

کمک‌های نقدی از ثروتمندان چین، از شهرهای چین و مردمی که اسرائیل را دوست دارند، می‌رسد. یوسی بن شریتیت، مشاور استراتژیک کنسولگری اسرائیل در شانگهای گفت که مردم نمایندگی دیپلماتیک را با اقلام پزشکی برای ارسال به تل آویو اشباع کرده اند. یک محموله از پوشش‌های حفاظتی، سپرهای صورت، عینک‌های حفاظتی، ماسک‌های ان-۹۵ و ماسک‌های جراحی که پول آن‌را فارغ‌التحصیلان چینی- عمدتاً کسانی که پس از پایان دوره پسا-دکترا در اسرائیل شغل دانشگاهی دارند- پرداخته بودند به «دانشگاه بار ایلان» فرستاده شد.

فشار ایالات متحده بر اسرائیل
در تازه‌ترین مورد از فشار ایالات متحده به اسرائیل برای محدود کردن پیوندها با چین، {styleboxjp}مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در ۱۳ مه ۲۰۲۰ در نخستین سفر خارجی خود پس از شروع ویروس کرونا، به بیت‌المقدس پرواز کرد تا این پیام را تحویل دهد که اسرائیل باید همه سرمایه‌گذاری‌های چین را در اسرائیل، چه در شرکت‌های فن‌آوری پیشرفته چه در زیرساخت‌ها، متوقف کند {/styleboxjp}. بنا به گزارش سایت اخبار صنایع دفاعی (Breaking Defense) مقامات اسرائیلی گفتند پومپئو به اسرائیل اخطار داد «هر عملی که حزب کمونیست چین را تقویت می‌کند، متوقف نماید، حتا اگر این به معنی لغو پروژه‌های برنامه‌ریزی شده باشد.»

پمپئو در یک مصاحبه گفت: «ما نمی‌خواهیم حزب کمونیست چین به زیرساخت‌های اسرائیل و به سیستم‌های مخابراتی اسرائیل-همه چیزهایی که شهروندان اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهند- دسترسی داشته باشد… ما فکر می‌کنیم این خطرات بسیار جدی هستند، و ما در این مورد اطلاعات را در میان گذاشته ایم.»

همان سایت گزارش داد که «تشکیلات ملی اسرائیل برای حراست از داده‌ها» «چین را از ساختن هر نوع  زیرساخت‌ مخابراتی در کشور منع کرده است، و شرکت‌های مخابراتی اسرائیلی نباید از قطعات چینی در تجهیزات مخابراتی خود استفاده کنند.»

چین هنوز در پروژه‌های حساس، از جمله در ساختمان در بنادر حیفا و اشدود درگیر است. ایالات متحده پیش از این مخالفت خود را با پروژه نخست اعلام کرده است. به گفته « Breaking Defense» مقامات امنیتی اسرائیل هم‌چنین از نقش چین در ساختمان قطار سبک در تل آویو که از مقابل ستاد ارتش اسرائیل عبور خواهد کرد نگران هستند.

{styleboxjp}در پاسخ به اخطارهای پومپئو، وانگ یونگچون سخنگوی سفارت چین در اسرائیل گفت که «تا پایان سال ۲۰۱۸، سرمایه‌گذاری چین در اسرائیل فقط ۰٫۴ درصد سرمایه‌گذاری چین در سراسر جهان و ۳ درصد سرمایه خارجی بود که داخل اسرائیل شد {/styleboxjp}.» وی هم‌چنین تصریح نمود که «طی ۵ سال گذشته، فقط ۴ درصد سرمایه‌گذاری در صنابع فن‌آوری پیشرفته اسرائیل از چین بوده، و فقط ۳ درصد معاملات ادغام و خرید دارایی‌های شرکت‌های نوپای اسرائیلی با شرکت‌های چینی بوده است.» یونگجون با کنایه پرسید: «با این سرمایه‌گذاری محدود، اسرائیل چگونه می‌توند به چین وابسته شود؟ و چگونه چین می‌‌تواند اسرائیل را بخرد؟»

در پی فشار ایالات متحده علیه اجازه دادن به مشارکت چین در پروژه‌های زیرساختی، اسرائیل تصمیم گرفت قرارداد ساختمان بزرگ‌ترین واحد نمک‌زدایی از آب دریا در جهان را به یک گروه اسرائیلی واگذار کند.

 
 
 
 
*****
 
چین ۶۰۰۰ کارگر ساختمانی به اسرائیل می‌فرستد
شین‌هوا
 
۱۳ ژوئن ۲۰۱۷

جینان- ۱۳ ژوئن (شین‌هوا)- مقامات محلی روز سه‌شنبه گفتند دو شرکت در استان شاندونگ در شرق چین ۶۰۰۰ کارگر ساختمانی را برای فرستادن به اسرائیل استخدام خواهند کرد.

طبق کنفرانس مطبوعاتی اداره تجارت استان شاندونگ، این کارگران به عنوان آهنگر، نجار، کاشی‌کار و نقاش در پروژه‌های ساختمانی اسرائیل خدمت خواهند کرد.
 
کارزار استخدام پس از آن آغاز شد که دولت اسرائیل از کارگران ساختمانی چینی برای کمک به حل مشکل کمبود کارگر در داخل استقبال کرد.

حداقل دستمزد ماهانه برای کارگران ۵۲۰۰ شیکل جدید (۱۴۶۸ دلار آمریکا)، به علاوۀ  یک مبلغ ویژه به میزان بیش از ۷۲۰ شیکل جدید خواهد بود. به گفته یکی از مقامات در کنفرانس، بابت اضافه‌کار و تعطیلات هم پرداخت خواهد شد.

مزایای دیگر، مانند مسکن و بیمه درمانی نیز به کارگران که باید از سلامت برخوردار باشند و بین ۲۵ و ۴۵ سال سن داشته باشند، نیز پرداخت خواهد شد.

«گروه همکاری اقتصادی و فنی بین‌المللی شاندونگ چین با مسؤولیت محدود» و «شرکت همکاری اقتصادی و فنی بین‌المللی ویهای با مسؤولیت محدود» استخدام و سفر کارگران به اسرائیل را ترتیب خواهند داد.
 
شاندونگ بیش از هر استان دیگر چین کارگر به خارج می‌فرستد. سال گذشته شاندونگ ۶۹ هزار کارگر به خارج فرستاد.

https://www.jpost.com/Israel-News/Benjamin-Netanyahu/After-Saudi-King-visit-China-steps-up-Mideast-engagement-with-Netanyahu-484679

 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *