شنبه, مهر ۷

پیشنهاد واگذاری سهام کل شرکت ملی گاز در بورس

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: پیشنهاد جدیدی در وزارتخانه مطرح شده که با توجه به مشکلات برخی از شرکت‌های استانی که سودده نیستند، کل شرکت گاز به عنوان شرکت مادر تخصصی در بورس عرضه شود.

محمد نهاوندیان در بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی با سرعت خوبی وارد حوزه انرژی کشور شده و باید فضا را برای حضور فعالتر آن فراهم کرد، تا آنجا که فعالان اقتصادی این بخش احساس کنند فرصتها برای آنها نیز فراهم شده است.
 

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: پیشنهاد جدیدی در وزارتخانه مطرح شده که با توجه به مشکلات برخی از شرکت‌های استانی که سودده نیستند، کل شرکت گاز به عنوان شرکت مادر تخصصی در بورس عرضه شود.

محمد نهاوندیان در بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی با سرعت خوبی وارد حوزه انرژی کشور شده و باید فضا را برای حضور فعالتر آن فراهم کرد، تا آنجا که فعالان اقتصادی این بخش احساس کنند فرصتها برای آنها نیز فراهم شده است.
 

خبرگزاری فارس

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: پیشنهاد جدیدی در وزارتخانه مطرح شده که با توجه به مشکلات برخی از شرکت‌های استانی که سودده نیستند، کل شرکت گاز به عنوان شرکت مادر تخصصی در بورس عرضه شود.
    

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا کسایی زاده در نشست خبری با خبرنگاران در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۰۰ روستا گازدار شدند که با این احتساب ۶۵۹ شهر و ۵۷۰۰ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی افزود: سال گذشته در کشور حدود ۱۲۹ میلیارد مکعب گاز طبیعی مصرف شد که بالاترین میزان مصرف مربوط به دی ماه با متوسط ۳۷۵ میلیون مکعب در روز بود.
به گفته وی، ۵۲ درصد گاز طبیعی کشور در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع جزء و ۲۷ درصد گاز در بخش نیروگاهی، ۱۲ درصد صنایع عمده و ۴ درصد به خارج کشور صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز یادآور شد: رشد مصرف گاز در سال گذشته نسبت به سال ۸۵ حدود ۳/۱۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به عملکرد شرکت ملی گاز طی سه سال گذشته افزود: در این مدت ۸/۶۶ میلیون متر مکعب گاز به تولید و پالایش کشور افزوده شد، خطوط سوم،‌ چهارم سراسری گاز و نیز خط سوم آذربایجان تکمیل، عملیات فیزیکی خطوط پنجم و ششم سراسری گاز به اتمام رسید که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته وی، بخش‌هایی از خطوط لوله هفتم و هشتم سراسری نیز تکمیل شد، قسمت اعظم عملیات لوله‌گذاری خط لوله شمال – شمال شرق از پارچین به خراسان امسال به اتمام خواهد رسید. به طور کلی در این مدت ۸ هزار کیلومتر خطوط فشار قوی احداث شد که در حال حاضر طول این خطوط ۲۷ هزار کیلومتر می‌باشد.

کسایی زاده گفت: از ۵۲ ایستگاه تقویت فشار موجود ۱۸ ایستگاه طی سه سال گذشته احداث شد. در این مدت ۴۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز و بیش از ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار مشترک جدید به مشترکین این شرکت افزوده شد.
به گفته وی، در این سه سال ۱۴۰ شهر و ۳۶۸۰ روستا گازدار شدند و ۱۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت که این شرکت در این مدت موفق به انعقاد ۱۳۳ هزار میلیارد ریال قرارداد شد.
معاون وزیر نفت گفت: در سال ۸۶ نیز حدود ۳۹۰۰ میلیارد ریال جذب سرمایه در این شرکت محقق شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری اظهار داشت: در سال ۸۷ حدود ۶۱ هزار میلیارد ریال منابع نیاز داریم که از این رقم حدود ۲۹ هزار میلیارد آن از طریق وام و مابقی از محل منابع داخلی تامین خواهد شد. رویکرد شرکت ملی گاز در سال جاری صرفا توجه به زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های زیربنایی و پرهیز از توسعه شبکه گاز‌رسانی می‌باشد.
به گفته وی، امسال ۷۵ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید روزانه گاز کشور افزوده خواهد شد.
کسایی زاده گفت:‌ رویکرد وزارت نفت در سال ۸۶ احداث جایگاه‌های CNG با کمک بخش خصوصی است که حمایت‌های لازم را نیز در این زمینه به عمل خواهد آورد. هم اکنون ۴۰۲ جایگاه CNG در کشور احداث شده که روزانه در حال حاضر ۲ جایگاه احداث می‌شود.

به گفته وی، در مورد استفاده از کمپرسورهای گاز خانگی این اجازه به بخش خصوصی داده می‌شود تا این کمپرسورها در اختیار مردم گذاشته تا مردم با استفاده از گاز طبیعی منازل برای شارژ خودروهای گازسوز خود اقدام نمایند که این کار هم از طریق کنتورهای موجود و یا نسب کنتورهای جدید امکان پذیر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز یادآور شد: قیمت فعلی گاز برای ترغیب بخش خصوصی در جهت احداث جایگاه‌های CNG مناسب نیست و باید تعدیل شود. براساس قانون نیز قیمت هر متر مکعب گاز در جایگاه‌ها باید ۴۰ درصد قیمت بنزین باشد که حدود ۴۰ تومان می‌شود.

کسایی زاده یادآور شد: تمامی شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز در قالب اصل ۴۴ باید به بخش خصوصی واگذار شوند اخیرا نیز پیشنهاد جدیدی در وزارتخانه مطرح کردیم که با توجه به مشکلات برخی از این شرکت‌های استانی که سود ده نیستند کل شرکت گاز به عنوان شرکت مادر سهام آن در بورس عرضه شود که به این ترتیب سهام شرکت مادر و شرکت‌های زیر مجموعه یکجا واگذار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برخی تسهیلات برای خانوارهایی که در زمستان گذشته با قطع گاز مواجه شده‌اند گفت: تصمیم بر آن شده است که به تعداد روزهای قطع گاز معادل قیمت سوخت مایعی که در اختیار آنها قرار گرفته از قیمت گاز مصرفی آنها در ماه‌های بعد کسر شود که حدود ۴۰۰ تومان خواهد شد.
به گفته وی،‌ این بحث در اولین قبض گاز ارسالی این خانوارها لحاظ خواهد شد.

کسایی زاده افزود: اخیرا مصارف گاز نیروگاه‌ها افزایش یافته که علت آن خشکسالی است. بر این اساس وزارت نیرو به سمت استفاده بیشتر از نیروگاه‌های حرارتی و استفاده کمتر از نیروگاه‌های آبی حرکت کرده است.
وی یادآور شد: در زمستان امسال حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کشور است که سعی شده موارد احتمالی کمبود گاز با سوخت‌های مایع جایگزین شود. بر این اساس استان‌های مختلف باید تلاش کنند در جهت متنوع سازی استفاده از سوخت‌های مختلف و استفاده از سوخت دوم به جای گاز حرکت نمایند.
 

فضا برای واگذاری شرکتهای اصل ۴۴ فراهم است

خبرگزاری مهر

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران فضای کنونی کشور را برای واگذاری شرکتهای مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی مناسب دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران، محمد نهاوندیان در بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی با سرعت خوبی وارد حوزه انرژی کشور شده و باید فضا را برای حضور فعالتر آن فراهم کرد، تا آنجا که فعالان اقتصادی این بخش احساس کنند فرصتها برای آنها نیز فراهم شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه در حال حاضر فضای مناسب برای واگذاری ‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور فراهم شده، افزود: در این راستا باید امکان ارتباط با سرمایه‌ گذاران و فعالان اقتصادی خارج از کشور نیز مهیا شود تا فرصتهای ارتباط با خارج از کشور برای بخش خصوصی از دست نرود.

وی از اتاق بازرگانی به عنوان سخنگوی بخش خصوصی یاد و تصریح کرد: اتاق بازرگانی فراهم کننده زمینه‌ های همکاری برای فعالان این حوزه است و با تاسیس دفاتر بازرگانی در خارج از کشور، امکان تماس شرکتهای ایرانی را با خارج به وجود می ‌آورد.

نهاوندیان همچنین به قانون ایجاد فضای مساعد برای کسب و کار اشاره و خاطرنشان کرد: در قانون ایجاد فضای مساعد برای کسب و کار با فراخوان گسترده ‌ای از فعالان اقتصادی برای همکاری دعوت شده است.

وی در خصوص وضعیت عرضه سوخت نیز یادآور شد: باید در بخش سوخت کشور فضا را رقابتی کرد تا از ضایعات ناشی از کمبود کارآیی جلوگیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد:با ایجاد فضای رقابتی، پایین ‌ترین قیمت برای عرضه سوخت تعیین می ‌شود.

وی برپایی نمایشگاه را فرصت خوبی برای حضور بخش خصوصی قلمداد کرد و گفت: با برگزاری نمایشگاه فرصت ابراز نظرات فراهم می ‌شود و بهره ‌وری بالا می ‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *