شنبه, مهر ۷

آیات عظام در مورد معضلات گرانی و تورم

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز در انتقادی همسو با سایر روحانیون بلند پایه ایران در مورد موج رو به گسترش گرانی ها در این کشور، در جمع اعضای کمیته امداد گفت:«گرانی اخیر، احساسی و شعاری نیست بلکه یک واقعیت همه فهم است و اگر در گذشته عده ای گرانی را می فهمیدند، امروز همه اقشار جامعه آن را لمس می کنند.»

آیت الله یزدی: فقر با تغییرات بوجود آمده در زندگی مردم نیز تغییر یافته اگر در گذشته معنی فقر گرسنگی و برهنگی بود امروز به نداشتن پوشاک و ماشین و تلویزیون رنگی بدل شده است.

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز در انتقادی همسو با سایر روحانیون بلند پایه ایران در مورد موج رو به گسترش گرانی ها در این کشور، در جمع اعضای کمیته امداد گفت:«گرانی اخیر، احساسی و شعاری نیست بلکه یک واقعیت همه فهم است و اگر در گذشته عده ای گرانی را می فهمیدند، امروز همه اقشار جامعه آن را لمس می کنند.»

آیت الله یزدی: فقر با تغییرات بوجود آمده در زندگی مردم نیز تغییر یافته اگر در گذشته معنی فقر گرسنگی و برهنگی بود امروز به نداشتن پوشاک و ماشین و تلویزیون رنگی بدل شده است.

مراجع تقلید: گرانی ها غوغا می کند

خبرگزاری آفتاب

امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه این هفته  زنجان در حالی گرانی‌ها به ویژه در بخش مسکن را ساختگی و سیاسی خواند که طی هفته های گذشته برخی مراجع و علما نسبت به تورم و گرانی فزاینده اعتراض داشتند.

سخنان حجت‌الاسلام "محمدتقی واعظی" درعین حال حاوی اظهارات حمایت آمیزی از محمود احمدی نژاد نیز بود. وی در سخنان خود گفت: عده‌ای تلاش دارند با دامن زدن به گرانی‌های کاذب بویژه در بخش مسکن، زمینه‌ی نگرانی مردم را فراهم ساخته و عرصه را بر زندگی مردم تنگ کنند.

حجت‌الاسلام "محمدتقی واعظی" ، بابیان اینکه یک عده آدم‌های بی‌فرهنگ، تلاش می‌کنند با انحاء مختلف به دولت آقای احمدی‌نژاد، ضربه بزنند گفت: در کجای جهان دیده‌اید، رییس جمهوری را انتخاب و سپس در مقابل او کارشکنی کنند، که این جای تاسف است.

خطیب جمعه‌زنجان، با ابراز اطمینان نسبت به‌حل مشکل مسکن افزود: امیدوارم تشکیلات قضایی، بازرسی و اطلاعات، حلقوم کسانی‌را که هیچ‌وقت سیر نشده و حساب جاری‌شان پر نمی‌شود را بگیرند.

حجت‌الاسلام واعظی، با تاکید براینکه حرف‌های من بوی سیاسی ندارد ، خطاب به نمازگزاران‌جمعه گفت: قدر دکتر احمدی‌نژاد را بدانید، چراکه او رییس جمهوری مردمی است و اجازه ندهید عده‌ای مزدور و خائن، جایگاه ایشان‌را تضعیف کنند.

این سخنان در حالی بیان شد که در همان ایام برخی مراجع چون آیات عظام موسوی اردبیلی و مکارم شیرازی و آیت اله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز نسبت به گرانی ها و تورم انتقاد و اعتراض داشته اند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با اعضای کمیته امداد امام خمینی ، با انتقاد از سیاستهای دولت نهم در بخش مسکن گفت:«از گوشه و کنار کشور درباره وضع گرانی و تورم به ما شکایت می شود و در این میان مسئله مسکن غوغا می کند.»

به گفته وی، انتقاد مراجع از وضعیت گرانی ها نه تنها تضعیف دولت نیست، بلکه در راستای کمک به آن است.

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز در انتقادی همسو با سایر روحانیون بلند پایه ایران در مورد موج رو به گسترش گرانی ها در این کشور، در جمع اعضای کمیته امداد گفت:«گرانی اخیر، احساسی و شعاری نیست بلکه یک واقعیت همه فهم است و اگر در گذشته عده ای گرانی را می فهمیدند، امروز همه اقشار جامعه آن را لمس می کنند.»

انتقاد از سیاست های اقتصادی محمود احمدی نژاد از سوی مراجع تقلید در حالی فزونی یافته است که آیت الله مهدوی کنی هفته گذشته دوبار به انتقاد از این سیاست ها پرداخته است.

نشست سالانه عسکر اولادی و آیات عظام

خبرگزاری مهر

اظهار نگرانی علما و آیات عظام از عدم کنترل قیمت ها، گرانی و تورم موجود در کشور

علما و آیات عظام در دیدار اعضای شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) نسبت به عدم کنترل قیمت ها، گرانی و تورم موجود در کشور اظهار نگرانی کردند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با سال نو که از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی به عنوان سال نو آوری و شکوفایی مزین گشته است و در استمرار کسب فیض از محضر مراجع عظام تقلید و علمای اعلام و بر اساس سنت همه ساله، حبیب الله عسگر اولادی نماینده ولی فقیه در کمیته امداد ، حسین انواری سرپرست، سید رضا نیری، ابوالفضل حاجی حیدری و حمید رضا ترقی اعضای شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی در شهر قم به دیدار آیات عظام و علمای اعلام شرفیاب شدند.

آیت الله نوری همدانی نیز در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) شاخه ای از شجره طیبه انقلاب اسلامی است و کار شما بسیار کار مفید ومقدسی است و قدمهای شما برای مردم بسیار موثر است.

وی افزود: باید احسان و کمک و مساعدت به دیگران به صورت فرهنگ در آید.

آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گرانی و تورم موجود در کشور یادآور شد: دولت و مجلس باید فکری به حال تورم وگرانی بکنند و در کنار آن برای تثبیت قیمت ها نیز گام موثری در کشور بردارند.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: کمک به بندگان خدا از بهترین و با فضیت ترین خدمات است به ویژه کمک به نیازمندان که شیعه و از دوستداران حضرت ولی عصر (عج) هستند و چه خدمتی بالاتر به غائله حضرت ولی عصر (عج) که هم وجود مقدس حضرتش را خرسند می کند و هم موجب رضای خداوند متعال است.

وی افزود: مردم در سختی زندگی می کنند و این تورم و گرانی و مشکل ازدواج و مسکن و نظایر آن مطلبی است که نیاز به همکاری همه آحاد ملت دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: احیا سنتهای دینی امر مهمی است باید مقید باشد و سنتهای دیگر را هم مانند سنت حسنه انفاق و احسان موردتوجه و دقت قرار دهید.

آیت الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار اظهار داشت: کمیته امداد یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و تا کنون مشکلات زیادی از خانواده های محروم را حل کرده است هر چند هنوز مشکلات زیادی باقی مانده است که در حیطه ضوابط و وظایف کمیته امداد نمی گنجد.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: توصیه می کنم در شرایط پذیرش کمیته امداد امام خمینی (ره) بازنگری شود تا محرومان واقعی مشمول کمک های امداد شوند.

وی یادآور شد: آموزش اشتغال و کار فرهنگی بسیار مهم است بسیاری از انواع فقر واقعی نیست و فرقی است که بر اثر ضعف شخصیت یاعدم اعتماد به نفس در افراد ایجاد می شود که اگر آموزش فرهنگی مناسبی داده شود انسان به کار و تلاش ترغیب می شود واعتماد به نفس می یابد.

وی تصریح کرد: مجموعه کمیته امداد ارتقاء مناسبی پیداکرده است و ازکمک صرف به نیازمندان به یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده است که باید این بخش را پر رنگ تر کرد و آموزش های فرهنگی و کلاسیک را در این نهاد تقویت کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کمیته امداد امام خمینی ارتباط تنگاتنگی با وضع اقتصادی کشور دارد هر چه وضع کشور بهتر شود بار امداد سبکتر می شود وهر چه وضع بدتر باشد مسئولیت امداد سنگین تر می شود لذا با توجه به مسئله تورم، مسکن و گرانی باید کمک کرد تا دولت بتواند بر مشکلات فائق آید.

وی تاکید کرد: مسئولین برای حل مشکل تورم باید تعصب بر فکر و سلیقه خود نداشته بانشد و در اعلام تجدید نظر پیرامون برنامه های خود شجاعت لازم را داشته باشند.

آیت الله شبیری زنجانی نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی کمیته امداد در سخنانی گفت: برخی امور واضح و روشن است و خوبی و بدی کار پیداست خدمت شما در کمیته امداد بین الرشد است و هیچ نیازی به توضیح و تفسیر ندارد کسانی که این کار را تصدی می کنند اجرشان نزد خداوند ارزنده است. در سیر سلوک هم آنچه اهمیت دارد رفع نیاز محرومان و خدمت به خلق خدا به ویژه شیعیان اثنی عشری است.

وی افزود: اساس کار کمیته امداد مورد رضای خداوند متعال است شما باید به جنبه های اعتقادی و فرهنگی کارتان توجه کنید اگر خانواده ها معتقدند و مومن باشند برخی مشکلات وگرفتاری ها را با توکل تحمل می کنند لذا تربیت دینی و اخلاقی برای خانواده ها در کنار مساعدت های کمیته امداد ضروری است.

آیت الله موسوی اردبیلی نیز در این دیدار گفت: جمع امداد گران کمیته امداد مجمع خوبان است سابقه ذهنی من از کار کمیته امداد از اول انقلاب تا کنون این است که هیچ کس به کار کمیته امداد ایرادی نگرفته است حتی کسانی که مغرض و خیلی نظر خالص نداشته اند آنها هم اشکالی به کار کمیته امداد وارد ندانسته اند.

وی افزود: مردم هم به طرف خوبی ونیکی گرایش دارند زیرا فطرت انسان به سوی نیکی و کمک و خیرات است من امیدوارم در نتیجه اقدامات شما به جایی برسیم که در مملکت گرسنه ای، بی پناه و بی لباسی نباشد و شما تنها به کار فرهنگی بپردازید.

آیت الله موسوی اردبیلی با اشاره به گرانی و تورم موجود در کشور گفت: گرانی واقعی است شعار نیست اگر سابقا عده ای گرانی را می فهمیدند حالا همه آن را احساس می کنند باید برای از بین بردن این مشکل کار اساسی صورت بگیرد.

حضرت آیت الله یزدی نیز در این دیدار سخنانی اظهار داشت: دیدار با آیات عظام و علمای اعلام موجب برکت است وانسان را به وظایف شرعی خود نزدیک و آگاه می کند حتی اگر این دیدار به صورت بسیار کوتاه و در حد احوالپرسی باشد.

وی افزود: برخی کارهای مفید وقتی رنگ معنویت خود را می بازد به تدریج منشاء برخی تحولات و دگرگونی های نامناسب می شود لذا باید آموزش های عملی و اخلاقی در مسائل امداد وجود داشته باشد.

وی با اشاره به صحبت های روزمره درباره گرانی وتورم ومبارزه با فساد اقتصادی یادآور شد در درجه اول بازشناسی وضعیت مردم در استانهای مختلف کشور باید انجام شود وآمار دقیقی از نوع زندگی و فرهنگهای مردمی بدست آید تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

وی افزود: فقر با تغییرات بوجود آمده در زندگی مردم نیز تغییر یافته اگر در گذشته معنی فقر گرسنگی و برهنگی بود امروز به نداشتن پوشاک و ماشین و تلویزیون رنگی بدل شده است.

وی تصریح کرد: ارزش واعتبار کار کمیته امداد مقدس ترین کار و ارزشمندترین کارها است به خصوص اقدامات این نهاد در جهت توانمند سازی خانواده های تحت حمایت که آنان را به استقلال مالی می رساند.

حضرت آیت الله استادی نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی کمیته امداد گفت: فعالیت های کمیته امداد بسیار زیاد و گسترده است و اگر نبود خدمات کمیته امداد امروز مشکلات ومسائل زیادی در کشور وجود داشت.

وی گفت: از اعتماد نظام، مردم علما و مسئولان به کمیته امداد حفاظت کنید واین اعتماد را ریشه یابی کنید و در تقویت این ریشه ها بکوشید این اعتماد سرمایه مهمی برای کمیته امداد است.

آیت الله استادی با اشاره به گسترش خدمات کمیته امداد افزود: افرادی که پایه گزار کمیته امداد بوده اند موردقبول بوده و هستند وامام و رهبری نیز این نهاد را همیشه مورد تایید قرار داده اند و مهمترین مسئله در گسترش کار کمیته امداد درستی کار بوده وامداد بر اساس درستی عمل کارگزاران آن توانسته است این مقدار رشد و توسعه پیدا کند.

وی افزود: شکی نیست که کار کمیته امداد از بدو تاسیس تاکنون عبادت بوده است و این جنبه الهی آن است که نباید فراموش شود و درستی کار نیز در سایه همین خلوص و عبادت حفظ شده است لذا باید این خدمات ادامه داشته باشد به صورتی که فقیری در کشور وجود نداشته باشد.

حضرت آیت الله مصباح یزدی نیز در این دیدار اظهار داشت: کمیته امداد یکی از بهترین یادگارهای امام راحل و یکی از برکات ماندگار آن حضرت است و بحمدالله این نهاد در جامعه برخوردار از نعمیت است که دیگر سازمان ها و نهادها از این نعمت بهره کمتری دارند زیرا کمیته امداد از افراد مخلص تشکیل شده است وکسانی که بدون هیچ چشم داشتی از آغاز انقلاب و حتی پیش از پیروزی انقلاب در آن مشغول به فعالیت بوده اند.

وی تصریح کرد: یکی ازنهادهایی که نظیرش راکم داریم و شاید نظیر ندارد کمیته امداد امام خمینی است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به موضوع حسن فعل و حسن فاعل گفت: توجه داشته باشید تاثیر همه این افعال بستگی به اخلاص دارد که بحمدالله درکمیته امداد موجود است.

وی یادآور شد : هر نهادی برای پیشرفت باید موقعیت خود را بشناسد، وظایفش را بداند وجایگاه خود را مشخص کند تا بتواند بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشد.

حضرت آیت الله امینی نیز در این دیدار گفت: مقام شما به عنوان یک امداد گر مقام رفیعی است که هر کسی این مقام را پیدا نمی کند لذا باید شاکر این خدمتی باشید که خدا به شما محول کرده است. شما خدمت به بندگان مخلص خدا می کنید و خدا عیال خود را دوست دارد اما توجه داشته باشید این مقدار که کمک میکنید مقدارقابل توجه و کافی نیست لذا دولت و مجلس باید کمکهای بیشتری بکنند و مردم نیز احساس مسئولیت کنند اگر متمکنین بدانند که مستمری امداد چه میزان است و آیا این میزان کفاف زندگی محرومان صفر الکف رامی کند یا خیر کمک های خود را بیشتر خواهد کرد اما بهترین روش جلوگیری از تورم است تا مردم عادی متضرر نشوند.

آیت الله امینی خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل طبقه محروم مسکن واجاره مسکن است خرید مسکن برای برخی افراد به صورت رویا و آرزو در آمده که باید آن را به گور ببرند. مردم خیلی گرفتارند امیدوارم دولت و مجلس در آینده موفق به مهار تورم و گرانی باشد.

حضرت آیت الله وافی یزدی نیز در دیدار بااعضای شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: مسئولان کمیته امداد را از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می شناسم آنها در هر کجا بوده اند حالت احسان و امداد را داشته اند.

وی افزود: کار کمیته امداد کار بسیار بزرگ و با فضیلتی است شما صدق حدیث و تطابق گفتار و رفتار وادای امانت راتوامان دارید و این توفیقی است که خداوند بزرگ به شما عنایت دارد. و امانتی راکه نظام و اسلام به شما سپرده تا کنونبه خوبی حفظ کرده اید.

وی گفت: برای اجر گذاری طول عمل وسنگینی عمل ملاک نیست بلکه ملاک فضیلت عمل نیست و اخلاص انسان است که بحمدالله در کمیته امداد وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه قم نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی کمیته امداد گفت: شما از عهده وظیفه ای که دارید به خوبی بر آمده اید واحساس مسئولیت می کنید ما روز به روز شاهد شکوفایی کمیته امداد و کارهای این نهاد بوده ایم.

وی بااشاره به چالش های سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و نظامی کشورمان در صحنه های جهانی گفت کمیته امداد در دو عرصه فرهنگی و اعتقادی و اقتصادی به عنوان شخصیتی مطرحو ریشه دار می تواند مسائل را تجزیه و تحلیل نموده و طرح های مناسبی ارائه کند.

بوشهری افزود: دایره فعالیت کمیته امداد در دورترین نقاط کشور است و شبکه عظیمی در سراسر کشور دارد و می تواند این شبکه را به یک شبکه اطلاع رسانی مناسب تبدیل کند ومسائل فرهنگی و اعتقادی را به سراسر کشور منتقل نماید.

وی تصریح کرد: به منظور هماهنگی هر چه بیشتر در زمینه مصرف برخی وجوه شرعی در کشور باید هماهنگی مناسبی همچون گذشته بین کمیته امداد و علمای اعلام وجود داشته باشد.

وی گفت: کار کمیته امداد سامان یافته هدف دار و تنظیم شده است و کمک های مردم رابه مستحقین واقعی می رساند.

حجت الاسلام شهرستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی طی سخنانی اظهار داشت: امدادگری توفیق بزرگی است و شما باید شکر گذار خدا در این نعمتی که نصیبتان شده است باشد.

وی افزود: بدانید که شعیان دنیا و مسلمانان جهان چشم امیدشان به ایران اسلامی است وشما نیز به عنوان یکی از دستگاه های نظام قدمهای خوبی را در خاریج از کشور به ویژه افغانستان، تاجیکستان، عراق،آذربایجان، کومور و دیگر نقاط برداشته اید واین بهترین راه ارتباط با دیگر کشورهاست.

حجت الاسلام شهرستانی با اشاره به فقر و محرومیت در آفریقابه ویژه در کشور ساح عاج، تانزانیا، گانا از مسئولان کمیته امداد امام خمینی درخواست کرد تا در صورت امکان خدماتی دراین کشورها با بهره گیری ازامکانات بومی همان کشورها دایر نماید.

وی تصریح کرد: شما در کارتان موفق هستید و در عراق نیز مشکلات عدیده ای از محرومان را حل کرده اید بیگانگان نیز باروش های گوناگون سعی در تبلیغ مرام و مسلک خود در سایر بلاد دارند و بیشتر از روش های درمانی وحمایتی استفاده می کنند چه خوب است کمیته امداد که در این زمینه های تجربه و تخصص لازم را دارد در مناطق محروم جهان شروع به فعالیت نموده و موجب گسترش اسلام در اقصی نقاط جهان شود.

در این دیدارحبیب الله عسگر اولادی نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات دولت نهم و مجلس هشتم در جهت خدمت به محرومان و نیازمندان وتلاش در جهت کاهش فقر و رفع مشکل تورم وگرانی اظهار داشت: با وجود استمرار توطئه های دشمنان و تصویب چندین قطعنامه بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بروز برخی تحولات اقتصادی و افزایش قیمت های جهانی وجود تورم امری اجتناب ناپذیر است اما برای رفع این مشکل باید همه اندیشمندان حوزه های علمیه دانشگاه ها،مجلس، دولت برنامه ریزی و همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در ابتدای این دیدار ها گزارشی از خدمات وفعالیت های این نهاد مقدس ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *