چهارشنبه, مهر ۴

تشنج دوباره در آبهای خلیج فارس

رییس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که این برای بار دوم است که چنین اتفاقی می افتد و پس از آن جوسازی های رسانه هایشان آغاز می شود، واکنش ایران به چنین اقداماتی در صورت استمرار چه خواهد بود؟ آیا بهتر نیست با کشورهای همسایه که به ناوگان نظامی آمریکا اجازه ورود به این منطقه را می دهند و از سرزمین آن ها استفاده می شود مذاکره و یا هشدار داده شود؟ گفت: «هیچکدام از این کشورهای منطقه اختیاری از خود ندارند تا درباره مساله حضور ناوگان نظامی آمریکا حرفی بزنند.»

رییس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که این برای بار دوم است که چنین اتفاقی می افتد و پس از آن جوسازی های رسانه هایشان آغاز می شود، واکنش ایران به چنین اقداماتی در صورت استمرار چه خواهد بود؟ آیا بهتر نیست با کشورهای همسایه که به ناوگان نظامی آمریکا اجازه ورود به این منطقه را می دهند و از سرزمین آن ها استفاده می شود مذاکره و یا هشدار داده شود؟ گفت: «هیچکدام از این کشورهای منطقه اختیاری از خود ندارند تا درباره مساله حضور ناوگان نظامی آمریکا حرفی بزنند.»

سرمایه – ایسنا

آمریکا عمده قوای نظامی خود را در خلیج فارس متمرکز کرده است

رییس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «حضور واحدهای گشت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه طبیعی است، آنچه غیرطبیعی است حضور ناوگان نظامی آمریکاست که بدون خواست کشورهای ساحلی منطقه در آن حضور پیدا کرده اند و انتظار دارند تعیین کننده وضعیت منطقه باشند.»
سردار حسین علایی با اشاره به جوسازی اخیر رسانه های غربی درباره درگیری لفظی یک قایق ایرانی با یک ناو آمریکایی در خلیج فارس گفت: «آمریکا ادعا کرده قایق های ایرانی به ناو آمریکایی نزدیک و از او مقصدش را سوال کرده اند.
بر فرض که این خبر درست باشد باید گفت که ایرانی ها باید در منطقه خلیج فارس از آب های آن حفاظت کنند، همچنین از آب های ساحلی و فلات قاره خود و نیز آب های بین المللی؛ چرا که مرزهای ایران نزدیک ترین فاصله را به این آب ها دارند.»
رییس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: «از نظر منطقی حضور واحدهای گشت ایران در تمام مناطق خلیج فارس طبیعی است.»
وی در ادامه تصریح کرد: «آمریکایی ها در شرایط بدی قرار دارند. عمده قوای نظامی خود را به خلیج فارس و منطقه آورده و با تمرکز قوای خود در این منطقه در شرایط ناامنی به سر می برند.»
وی در پاسخ به این سوال که این برای بار دوم است که چنین اتفاقی می افتد و پس از آن جوسازی های رسانه هایشان آغاز می شود، واکنش ایران به چنین اقداماتی در صورت استمرار چه خواهد بود؟ آیا بهتر نیست با کشورهای همسایه که به ناوگان نظامی آمریکا اجازه ورود به این منطقه را می دهند و از سرزمین آن ها استفاده می شود مذاکره و یا هشدار داده شود؟ گفت: «هیچکدام از این کشورهای منطقه اختیاری از خود ندارند تا درباره مساله حضور ناوگان نظامی آمریکا حرفی بزنند.»

تکذیب نزدیک شدن قایق های تندروی ایرانی با ناو آمریکایی

 نیروی دریایی آمریکا مجددا از نزدیک شدن سه قایق ایرانی به ناو آمریکایی یو.اس.اس تایفون در خلیج فارس خبر داد.
مقامات نیروی دریایی آمریکا پنجشنبه پیش مدعی شدند که سه قایق تندرو ایرانی تا ۲۰۰ متری ناو کشتی آمریکایی پیش رفته اند. نیروی دریایی ایالات متحده سه ماه پیش و در دی ماه سال گذشته همزمان با سفر رییس جمهوری آمریکا به منطقه، نیز اقدام به پخش تصاویری از قایق های نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز کرد که به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس نزدیک می شدند. هنوز مقامات رسمی ایران نسبت به ادعای جدید نیروی دریایی ایالات متحده واکنش نشان نداده است همزمان، مقامات آمریکایی گفته اند این حادثه را جدی تلقی نمی کنند.

تنها واکنش ایران به ادعای مقامات آمریکا که نخستین بار از سوی شبکه تلویزیونی سی ان ان منتشر شد، تکذیب غیررسمی یک مقام آگاه در گفت وگو با شبکه خبری العالم است. این مقام مطلع که نامی از او برده نشده دیروز با تکذیب ادعای جدید نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه برخورد غیرطبیعی با ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس را تکذیب می کند.»
این مقام مطلع گفت: «هیچ برخورد غیرطبیعی بین قایق گشتی ایرانی و ناو آمریکایی روی نداده و موضع گیری شبکه سی.ان.ان آمریکا تعجب برانگیز است.» وی ادامه داد: «پنجشنبه پیش طبق روال معمول، قایق های گشتی مرزبان ایرانی رزم ناو آمریکایی که در حال عبور از آب راه خلیج فارس بود، سوالاتی معمولی را که ویژه آبراه منطقه است، مطرح کردند و ناو آمریکایی نیز پس از پاسخ به سوالات قایق های گشتی ایران به مسیر عادی خود ادامه داد.»
این در حالی است که مقام های آمریکایی مدعی اند تماس رادیویی ناو این کشور با قایق های ایرانی برای متوقف کردن آن ها به نتیجه نرسیده اما به محض شلیک منور توسط یو اس اس تایفون، قایق های ایرانی مسیر خود را تغییر داده و از دید گشتی آمریکا خارج شده اند.
در همین راستا بی سی سی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محل وقوع این حادثه را خارج از آب های ایران گزارش کرد و به نقل از یک مقام نیروی دریایی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده است یکی از این سه قایق تا فاصله تقریبی ۱۸۰ متری ناو آمریکایی نزدیک شد.
به گزارش بی سی سی، گفته می شود که این قایق ها حامل پرچم ایران با علامت دیگر نبوده اند، اما مقام های ناوگان پنجم ارتش آمریکا در بحرین معتقدند این قایق ها ایرانی بوده اند. پیش از این نیز در اوایل دی ماه سال گذشته حادثه مشابهی در تنگه هرمز روی داد که محل کشمکش و چالش مقامات ایرانی و آمریکایی قرار گرفت.
در آن زمان منابع نیروی دریایی آمریکا مدعی شدند که قایق های نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز با ناوهای آمریکایی مواجه شدند و در یک تماس رادیویی آن ها را مورد تهدید قرار دادند.
به دنبال این حادثه جورج بوش و کاندولیزا رایس، رییس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا ایران را به دست زدن به اقدامی خطرناک و تحریک آمیز تهدید کردند و مقامات ایران نیز با تاکید بر این که واقعه برخوردی عادی بین گشتی های ساحلی ایران و گشتی های عبوری است منکر ارسال پیام تهدیدآمیز شدند.
پس از بالا گرفتن کشمکش مقامات ایرانی و آمریکایی، نیروی دریایی آمریکا نوار ویدیویی را که گفته می شد مربوط به واقعه برخورد ناوها در تنگه هرمز است، منتشر کرد که در آن کلمات تهدیدآمیزی علیه ناوهای آمریکایی ضبط شده بود اما در مقابل سپاه پاسداران نوار مشابهی را منتشر کرد که سخنی از تهدید علیه ناوهای آمریکایی به گوش نمی رسید. این امر باعث شد ایران آمریکا را متهم کند که سعی داشته در آستانه سفر بوش به منطقه کشورهای منطقه را نسبت به ایران بدبین کند.
اگرچه هنوز صحت ادعای نیروی دریایی آمریکا از سوی مقامات رسمی کشور تکذیب و یا تایید نشده است اما آن چه که در شرایط حاضر روشن و قابل بررسی است، سیاست آمریکا در قبال فعالیت های هسته ای ایران و خطرناک نشان دادن سیاست های ایران به کشورهای منطقه توجیهی برای اقدامات آتی واشنگتن علیه ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *