سه شنبه, مهر ۳

چاوز صنایع سیمان را ملی کرد

 هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام کرد صنایع سیمان در ونزوئلا را ملی خواهد کرد. ملی شدن سیمان یکی از  گامهای است که در عرض دو سال گذشته در جهت بهبود توانایی ونزوئلا در پاسخ دادن به نیازهای ساختمانی، بویژه در عرصه مسکن برداشته شده است. آمار دولتی نشان می دهند که این ملت صادرکننده نفت با کمبود ۲.۷ میلیون واحد مسکونی روبرو است.

 هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام کرد صنایع سیمان در ونزوئلا را ملی خواهد کرد. ملی شدن سیمان یکی از  گامهای است که در عرض دو سال گذشته در جهت بهبود توانایی ونزوئلا در پاسخ دادن به نیازهای ساختمانی، بویژه در عرصه مسکن برداشته شده است. آمار دولتی نشان می دهند که این ملت صادرکننده نفت با کمبود ۲.۷ میلیون واحد مسکونی روبرو است.

 

 

تارنگاشت عدالت 

منبع: venezuelanalysis.com
۳ آوریل ۲۰۰۸

 

چاوز برای تخفیف مشکل مسکن صنایع سیمان را ملی کرد


 

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام کرد صنایع سیمان در ونزوئلا را ملی خواهد کرد، او گفت شرکت های خارجی سیمان را صادر می کنند، در حالیکه بازار ونزوئلا از قیمت های بالا و کمبود سیمان رنج می برد. چاوز اعلام کرد «دیگر بس است»، او اطمینان داد که به شرکت های خارحی بطور عادلانه خسارت پرداخت خواهد شد.

ملی شدن سیمان یکی از گامهای است که در عرض دو سال گذشته در جهت بهبود توانایی ونزوئلا در پاسخ دادن به نیازهای ساختمانی، بویژه در عرصه مسکن برداشته شده است. آمار دولتی نشان می دهند که این ملت صادرکننده نفت با کمبود ۲.۷ میلیون واحد مسکونی روبرو است. چاوز اعلام کرد: «اگر ثروتمندان می خواهند خانه هایشان را بسازند، می توانند، اما باید به بقیه ما احترام بگذارند.»

پرزیدنت چاوز، آخر هفته گذشته خواهان سرعت بخشیدن به برنامه های دولت برای جایگزین کردن زاغه های موسوم به «رنچوز»-که اکثر فقرای ونزوئلا در آنها زندگی می کنند- با «محلات عمومی و کمون های حقیقی شد که مردم با حداکثر راحتی ممکن در آنها زندگی کنند.»  بخشی از این برنامه این است که خانه هایی با قطعات پلاستیکی پر شده از سیمان ساخته شود، این طرح به این دلیل که با درآمدهای نفتی و با استفاده از فراوردهای نفتی اجراء می شود، «پتروکاسا» نام دارد.

در جهت تقویت صنایع سیمان ونزوئلا، دولت آن کشور در ژوئن ۲۰۰۶ موافقتنامه های اقتصادی به ارزش ۹ میلیارد دلار با ایران امضاء کرد که شامل کارخانه سیمان سِرو آزول  Cerro Azul Cement Factory می شود. در سال ۲۰۰۷، تولید سیمان نقطه کانونی موافقتنامه های اقتصادی بین ونزوئلا و کوبا و همچنین «گزینه بولیواری برای قاره آمریکا»  ALBA بود- آلبا موافقتنامه تجاری بومی عادلانه ای است که به ابتکار ونزوئلا و کوبا برای مقابله با قراردادهای تجارت آزاد تحمیلی ایالات متحده تشکیل شده است.

این طرحها در پی وعده های انتخاباتی چاوز اجراء می شوند، او از شروع دور دوم ریاست جمهوری خود در دسامبر ۲۰۰۶، گفته است «هر چه که دولت های  سابق خصوصی کرده اند را ملی خواهد کرد». او روند ملی کردن دوباره را از بخشی که «صنایع استراتژیک» می نامد-مانند نفت، سیمان و مخابرات- آغاز کرد.
چاوز قبلاً در ژوئن ۲۰۰۷ تهدید کرده بود که صنایع سیمان را ملی خواهد کرد و در اوت همانسال یکی از شرکت های کوچک وابسته به شرکت کلمبیایی سیمان آرگوس را با پرداخت غرامت ملی کرد. چاوز روز پنجشنبه گفت با ملی شدن کامل این بخش ونزوئلا قادر خواهد شد «قدرت اجتماعی را در کارخانه های سیمان» ارتقاء دهد.

بنا به گزارش روزنامه ال ناسیونال  El Nacional شرکت مکزیکی سیمکس  CEMEX که سومین تولید کننده  سیمان در جهان و تولید کننده اصلی سیمان در ونزوئلا است، از تحویل سیمان به بخش دولتی خوداری کرده است. با این وجود، مقامات مکزیکی اعلام کردند که آن دولت «برای حمایت از منافع مشروع شرکت های مکزیکی در خارج هر کاری که بتواند انجام خواهد داد.»

وزارت امورخارجه مکزیک طی یاداشتی اعلام کرد که «جهت کسب اطلاع از دامنه و ماهیت تصمیمات دولت ونزوئلا» با مقامات ونزوئلایی تماس گرفته است و برای کسب جزئیات بیشتر سفیر ونزوئلا در مکزیک را به آن وزارتخانه فراخوانده است.

شرکت فرانسوی لافارژ Lafarge که بعد از سیمکس و شرکت سوئیسی هولسیم Holcim سومین تولید کننده سیمان در ونزوئلا است تاکنون از اظهار نظر در اینمورد خوداری کرده است. کریستین لاگارد Christine Lagarde وزیر اقتصاد فرانسه به رسانه ها گفت که آن وزارتخانه «اوضاع را از نزدیک تعقیب می کند و توضیحاتی خواسته است» وزیر اقتصاد فرانسه افزود ونزوئلا و فرانسه در سال ۲۰۰۱ موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری امضاء کرده اند که در صورت ملی شدن «خسارت فوری و مناسبی را که مبلغ آن برابر با ارزش واقعی سرمایه گذاری طرفهای درگیر باشد را تضمین می کند.

پیتر گیسل Peter Gysel سخنگوی هولسیم گفت: «ما این را بسیار جدی ارزیابی می کنیم»، اما افزود شرکت هولسیم «آرام است، زیرا این اولین باری نیست که چاوز گفته است این بخش را ملی خواهد کرد» و نتیجه گرفت «ما باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاق خواهد افتاد.» دولت سوئیس هنوز در اینمورد اظهار نظر نکرده است.

بنا به گزارش ال ناسیونال، قیمت سهام هولسیم در سال ۲۰۰۷ به بالاترین سطح رسید. گیسل روز جمعه به خبرنگاران گفت سرمایه گذاری آن شرکت در ونزوئلا معادل یک درصد کل سرمایه گذاری آن و تولید آن در ونزوئلا برابر ۱.۵درصد تولید جهانی هولسیم است.

گزارش سیمکس ونزوئلا برای سه ماه سوم سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که فروش خالص آن ۳۰ درصد افزایش داشت. براساس همان گزارش «در ونزوئلا، سرمایه گذاری دولتی، همجنان موتور اصلی فعالیت های ساختمانی»، بویژه در بخش مسکن و تاسیسات زیربنایی را تشکیل می دهد.

ملی کردن صنایع سیمان در ادامه ملی کردن چند بخش دیگر-مانند بخش نیرو، بزرگترین شرکت مخابرات کشور CANTV، و چند طرح تولید نفت- صورت می گیرد. بعنوان مثال، دولت در ماه مه ۲۰۰۷ بخشی از طرحهای نفتی واقع در کمربند نفتی اورینوکو را ملی کرد. همه اینها با موافقت دوجانبه بین دولت و صاحبان آنها بر سر میزان خسارت صورت گرفته است.

http://www.venezuelanalysis.com/news/3326

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *