دوشنبه, مهر ۲

کمونیستها بسوی ایجاد نیروی سوم

 توافق بر سر شعارهای اصولی و اساسی مثل: مقاومت در مقابل انواع و اشکال مختلف سیاست نئولیبرالی، مبارزه علیه همکاری اتمی در نظر گرفته شده مابین هند و آمریکا، مبارزه در جهت منافع زحمتکشان، دوحزب کمونیست هندوستان را در جهت وحدت بیکدیگر نزدیک می‌سازد. اردن نیز شاهد همین روند است.

 

 توافق بر سر شعارهای اصولی و اساسی مثل: مقاومت در مقابل انواع و اشکال مختلف سیاست نئولیبرالی، مبارزه علیه همکاری اتمی در نظر گرفته شده مابین هند و آمریکا، مبارزه در جهت منافع زحمتکشان، دوحزب کمونیست هندوستان را در جهت وحدت بیکدیگر نزدیک می‌سازد. اردن نیز شاهد همین روند است.

 

 

تارنگاشت عدالت

نیروی سوم

۲۰مین کنگره حزب کمونیست هندوستان در حیدرآباد تشکیل شد
هاینتز اشتهر

حزب کمونیست هندوستان بیستمین کنگره خود را در تاریخ ۲۳ تا ۲۷ مارچ سال جاری در حیدرآباد تشکیل داد. قریب ۶۵۰ نماینده در مورد سیاست حزب در سه سال آینده به شور و مشورت نشستند. هدف حزب ایجاد «نیروی سوم» متشکل از حزب کمونیست هندوستان و حزب کمونیست هندوستان(مارکسیست) است. هسته اصلی برنامه‌ای این تشکل از سه بخش تشکیل می‌گردد:
• مقاومت در مقابل انواع و اشکال مختلف سیاست نئولیبرالی
• مبارزه علیه همکاری اتمی در نظر گرفته شده مابین هند و آمریکا
• مبارزه در جهت منافع زحمتکشان.
میهمانانی از ۲۹ کشور و از همه قاره‌ها در این کنگره شرکت داشتند که توانستند شادباش‌های خود را تقدیم کنگره کنند. بویژه شادباشهای نمایندگان از پاکستان، بنگلادش و سری‌لانکا نشان داد که مبارزه تحت چه شرایط متفاوتی در این منطقه صورت می‌گیرد.  منباب مثال کمونیستهای «میانمار» مجبورند بطور مخفی و غیر قانونی مبارزه کنند و یا کمونیستهای پاکستان از طرف سازمانهای ارتجاعی اسلامی این کشور مورد پیگرد قرارگرفته و یا بقتل می‌رسند. این مشکل در هندوستان نیز صادق است. گروه‌های افراطی از وضعیت استفاده کرده و دست به سوءقصد می‌زنند. علاوه برآن گروه‌های مسلح افراطی هندو‌ و مائویست نیز وجود دارند. چون حزب کمونیست و حزب کمونیست(مارکسیست) بشدت مورد حمله و تهاجم این گروه‌ها قرار دارند، قبل از آغاز کنگره اقدامات امنیتی ویژه‌ای لازم بود.
در برخی از مناطق جنبش‌های ناسیونالیستی وجود دارد که هدفش ایجاد کشورهای مستقل است. علت تضادهای موجود در این مناطق، سطح تکامل مختلف در شبه‌قاره هند است. کمونیست‌های هند از وحدت کشور دفاع می‌کند و در عین حال منافع بحق اقلیت‌ها و مناطق را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد.
بهمین دلیل فعالیت کمونیستها در سازمانهای توده‌ای و بویژه در سندیکاها بخش عمده عملکرد سیاسی حزب است. در مجلس مرکزی از ۵۲۵ کرسی، ۶۱ کرسی به احزاب چپ تعلق دارد. همین تناسب قوای پارلمانی، دفاع و تقویت جنبش خارج از پارلمان برای تحمیل اهداف سیاسی را لازم می‌سازد. قابلیت حزب برای بحرکت درآوردند توده‌ها بطور ملموسی در متینگ نهائی پایان کنگره متجلی شد که در آن تقریباً ۳۰ هزار نفر شرکت داشتند.
سند اصلی کنگره ۲۰ اعلامیه برنامه‌‌ای حزب است. دبیرکل حزب «بردهان» در سخنرانی نهائی خود  لزوم طرح یک برنامه نوین را مورد تاکید قرار داد و اشاره کردکه مقدمات آن باید هنوز فراهم گردد. جوانب ترکیب شرکت‌کنندگان در کنگره بسیار جالب بود: ۳۰۳ نفر از نمایندگان تا کنون بیش از یک ماه و ۲۶ نفر آنها بیش از ۲ سال  در بند بوده‌اند. ۱۹ نفر از نمایندگان حتا قبل از رهائی از یوغ امپریالیسم انگلیس عضو حزب بوده‌اند. ۲۵۹ نماینده برای اولین بار در کنگره حزبی شرکت داشتند. نمایندگان هم اساس سیاست حزب برای چند سال آینده و هم اعضای نوین کمیته مرکزی را به اتفاق آرا انتخاب کردند. هیات رئیسه دارای ۱۲۵ عضو است که ۱۰ نفر آنها کاندیدای عضویت هستند. ۲۶نفر از اعضای هیات رئیسه توسط مرکز پیشنهاد شده بود و ایالات بقیه پیشنهادها را آماده ساخته بودند. هیات رئیسه با یک رای مخالف انتخاب گردید.

اتحاد دو حزب کمونیست اردن

حزب کمونیست اردن و حزب کمونیست کارگری اردن تحت نام مشترک «حزب کمونیست اردن» متحد شدند. طی بیانه‌ای اعلام شد  که حزب امیدوار است از این طریق مبارزه در جهت استقرار اردنی دمکراتیک را تقویت سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *