شنبه, شهریور ۳۱

بحران برنج در آسیا

 کامبوج تازه‌ترین کشوری است که بر صادرات برنج، که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان است، مالیات وضع کرده است. اوایل ماه جاری، افزایش قیمت برنج موجب تظاهرات خیابانی در جاکارتا، پایتخت اندونزی شد. و اخیراً فیلیپین، بزرگ‌ترین واردکننده برنج از ویتنام، یعنی دومین صادرکننده برنج، خواست صادرات برنج به آن کشور را تضمین نماید.

 کامبوج تازه‌ترین کشوری است که بر صادرات برنج، که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان است، مالیات وضع کرده است. اوایل ماه جاری، افزایش قیمت برنج موجب تظاهرات خیابانی در جاکارتا، پایتخت اندونزی شد. و اخیراً فیلیپین، بزرگ‌ترین واردکننده برنج از ویتنام، یعنی دومین صادرکننده برنج، خواست صادرات برنج به آن کشور را تضمین نماید.

 

تارنگاشت عدالت

شبکه الجزیره (٢۸ مارس ۲۰۰۸)
هانا بلچر

بحران برنج در آسیا

 

کامبوج تازه‌ترین کشوری است که بر صادرات برنج، که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان است، مالیات وضع کرده است. دولت کامبوج روز پنجشنیه برای تضمین «امنیت غذایی» کشور، صادرات برنج را به مدت دو ماه ممنوع اعلام کرد و افزایش تقاضا در جهان، به ویژه در آفریقا و خاورمیانه، را دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت برنج اعلام نمود.
افزایش تقاضای جهانی برای برنج موجب کاهش ذخیره آن به پایین‌ترین سطح طی سه دهه گذشته شده، و متوسط قیمت آن طی ۵ سال گذشته دوبرابر شده است. دبیرکل سازمان ملل در اوایل این ماه [مارس] نسبت به کاهش ذخیره غذا در جهان به پایین سطح آن، افزایش قیمت‌ها و تهدید میلیون‌ها نفر به گرسنگی هشدار داد. این امر دولت‌ها را نگران کرده است، به ویژه ملت‌های فقیر آسیا را که در آن‌ها افزایش حتا چندصدم دلار در قیمت برنج برای میلیون‌ها نفر تفاوت بین بقا و  از گرسنگی مردن است.
اوایل ماه جاری، افزایش قیمت برنج موجب تظاهرات خیابانی در جاکارتا، پایتخت اندونزی شد. و اخیراً فیلیپین، بزرگ‌ترین واردکننده برنج از ویتنام، یعنی دومین صادرکننده برنج، خواست صادرات برنج به آن کشور را تضمین نماید.

تشویش فزاینده
این تقاضای غیرعادی بود و به عنوان نشانه تشویش فزاینده بسیاری از ملت‌ها در مورد این‌که چگونه غذای مردم خود را تأمین خواهند کرد، تعبیر شده است. در حال حاضر بسیاری از برنجکاران فیلیپین دقت بیش‌تری در شیوه‌های کشت خود به خرج می‌دهند و می‌گویند نمی‌توانند نبست به از دست دادن حتا یک دانه برنج بی‌تفاوت باشند.
دولت سعی می‌کند مشکل را کوچک نشان دهد، اما کشاورزان می‌گویند کشور با یک بحران جدی در عرضه برنج روبه‌رو است. جیمی تادو، از شورای ملی برنجکاران فیلیپین به الجزیره گفت: «جمعیت فیلیپین در حال رشد است، و در حال حاضر ۸۷ تا ۹۰ میلیون نفر است.»
در فیلیپین مانند بسیاری از کشورهای آسیایی، برنج خوراک اصلی مردم است. در رستوران‌ها و کافه تریا‌ها مقدار وافر به مشتری داده می‌شود، ولی بخشی از آن ضایع می‌شود. اکنون وزارت کشاورزی فیلیپین به صاحیان رستوران‌ها دستور داده است که پُرس کوچک‌تری به مشتریان خود بدهند.

بار سنگین
مردم فیلیپین سالانه حدود ١۲ میلیون تُن برنج مصرف می‌کنند، اما «اداره ملی غذا» می‌گوید هر چه بیش‌تر منابع تأمین عرضه آن را دشوارتر می‌یابد. دولت این هفته قرارداد خرید ١٫۵ میلیون تُن برنج را با ویتنام امضاء کرد. گلورطا آرویو، رییس‌جمهور فیلیپین گفت: «قیمت برنج ممکن است بالا برود، اما ما کمبودی نداریم.» او قول داد قیمت انواع مشخص برنج کنترل شده و برای خانواده‌های فقیر قابل خرید باقی خواهند ماند. اما شمار بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌گویند قیمت برنج هنوز خیلی بالا است. خریداری در مانیل، پایتخت فیلیپین به الجزیره گفت: «خیلی زیاد است، و بار سنگینی بر بودجه ما است. برنج، الان خیلی گران است.»
صنعت برنج فیلیپین می‌گوید بحران جهانی بخشی از مشکل است. عوامل مهم دیگر عبارتند از: کاهش تولید داخلی و فساد در زنجیر توزیع. دولت تجار بازار سیاه را باعث افزایش قیمت برنج معرفی می‌کند و می‌گوید با هر کس که به طور مصنوعی قیمت‌ها را بالا ببرد برخورد قانونی خواهد کرد. آرتور یاپ، وزیر کشاورزی فیلیپین به الجزیره گفت: «تجاری وجود دارند که از وضعیت سوءاستفاده می‌کنند. از اینرو ما از اداره ملی غذا خواسته ایم قاطعانه‌تر برخورد کند.»
در گذشته کمبود برنج سیاسی شده است و دوباره می‌تواند سیاسی شود. دولت فیلیپین برای کاهش بحران طرحی را معرفی کرده است که براساس آن طی فصل بارانی آینده یک میلیون هکتار بر اراضی زیر کشت برنج اضافه خواهد شد.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/CB6E8E48-C288-4066-90B8-8F23DFDCDFEE.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *