سه شنبه, مهر ۳

حزب کمونیست در دانمارک و بحران کاریکاتور

در حال حاضر، اوضاع خطرناک است. فشار امپریالیستی، به ویژه بر سوریه و ایران هر روز افزایش می‌یابد و همزمان امپریالیست‌ها در صدد یافتن راه‌های جدیدی برای دخالت در امور داخلی لبنان هستند.  کاریکاتورها و تظاهرات واکنشی به آن، اکنون در خدمت این بازی‌های تجاوزکارانه قرار گرفته اند.  حزب کمونیست در دانمارک نسبت به اوضاع کنونی هشدار می‌دهد. تجاوزات امپریالیستی جدیدی، به ویژه علیه سوریه و ایران در دست طراحی است. قدرت‌های امپریالیستی با استفاده از قدرت‌های ارتجاعی محلی، در حال بهره‌برداری از تحریکات هستند. هدف ایجاد تفرقه در جمعیت و جلوگیری از اتحاد مردم علیه دشمن مشترک است.

در حال حاضر، اوضاع خطرناک است. فشار امپریالیستی، به ویژه بر سوریه و ایران هر روز افزایش می‌یابد و همزمان امپریالیست‌ها در صدد یافتن راه‌های جدیدی برای دخالت در امور داخلی لبنان هستند.  کاریکاتورها و تظاهرات واکنشی به آن، اکنون در خدمت این بازی‌های تجاوزکارانه قرار گرفته اند.  حزب کمونیست در دانمارک نسبت به اوضاع کنونی هشدار می‌دهد. تجاوزات امپریالیستی جدیدی، به ویژه علیه سوریه و ایران در دست طراحی است. قدرت‌های امپریالیستی با استفاده از قدرت‌های ارتجاعی محلی، در حال بهره‌برداری از تحریکات هستند. هدف ایجاد تفرقه در جمعیت و جلوگیری از اتحاد مردم علیه دشمن مشترک است.

تارنگاشت عدالت

 

منبع: شبکه همبستگی

برگردان: ع. سهند

 

 

 

 

در حال حاضر، اوضاع خطرناک است. فشار امپریالیستی، به ویژه بر سوریه و ایران هر روز افزایش می‌یابد و همزمان امپریالیست‌ها در صدد یافتن راه‌های جدیدی برای دخالت در امور داخلی لبنان هستند.  کاریکاتورها و تظاهرات واکنشی به آن، اکنون در خدمت این بازی‌های تجاوزکارانه قرار گرفته اند. همزمان چشم‌ها بر تجاوزات اسرائیل و اقدامات تروریستی آن علیه مردم فلسطین دوخته شده اند. دولت اسرائیل برای یافتن راه‌حلی که به خواست‌های مشروع فلسطینی‌ها احترام بگذارد، هیچ برنامه‌ای ندارد. حزب کمونیست در دانمارک نسبت به اوضاع کنونی هشدار می‌دهد. تجاوزات امپریالیستی جدیدی، به ویژه علیه سوریه و ایران در دست طراحی است. قدرت‌های امپریالیستی با استفاده از قدرت‌های ارتجاعی محلی، در حال بهره‌برداری از تحریکات هستند. هدف ایجاد تفرقه در جمعیت و جلوگیری از اتحاد مردم علیه دشمن مشترک است.

 

 

کاریکاتورهای تحریک‌آمیز منتشر شده در روزنامه دانمارکی «جیلاندز- پوستن» به آزادی بیان ارتباطی ندارند.

این ادعای آندرز فوگ راسموسن، نخست‌وزیر لیبرال دانمارک که گویا در دانمارک آزادی بیان بی حد و حصر وجود دارد، با واقعیت منطبق نیست. آزادی بیان در دانمارک، آزادی توأم با مسؤولیت است و قانون، توهین به مقدسات مذهبی را منع می‌کند. عدم توهین به باورها و نظرات مذهبی، یک اولویت اخلاقی عادی است. همین روزنامه و سیاست‌مداران دست راستی وقتی به اعمال «قوانین ضد ترور» می‌رسد، قوانینی که حمایت دانمارکی‌ها از فارک در کلمبیا و حمایت از جبهه خلق برای آزادی فلسطین را جرم تلقی می‌کنند، کم‌ترین مشکلی با محدود کردن آزادی بیان ندارند.

برای انتشار کاریکاتور‌ها و واکنش دولت دانمارک دو دلیل اصلی وجود دارد:

چندین سال است که بحث عمومی در دانمارک، به ویژه اگر مهاجرین مسلمان‌تبار موضوع آن باشند، لحن زننده و خشنی به خود گرفته است. این لحن منفی، به امر ادغام شهروندان مسلمان ما کمک نکرده است. قوانین مهاجرت و پناهندگی دانمارک یکی از سخت‌گیرترین قوانین در اروپاست.

ادغام مهاجرین و اعقاب آن‌ها در نتیجه عملکرد بازار کار، که فرصت‌های شغلی کافی در اختیار افراد غیردانمارکی قرار نمی‌دهد، دچار مشکل شده است.

ما کمونیست‌ها، انتشار کاریکاتورها و چگونگی برخورد دولت به اوضاع را موجب وخیم‌تر شدن جوّ بحث ارزیابی می‌کنیم. انتشار کاریکاتورها، بخشی از تحریکات گسترده‌تری است، که می‌خواهد در بین جمعیت دانمارک تضادهای مصنوعی ایجاد کند. با حمایت حزب به اصطلاح مردم دانمارک (یک حزب دست‌راستی افراطی) که بیگانه‌ستیزی‌اش را تشدید کرده و بعضی اوقات در بحث‌های عمومی علناً از لفاظی‌های نژادپرستانه استفاده می‌کند، اوضاع بحرانی‌تر شده است.

دولت دانمارک باید قویاً از این‌گونه لفاظی‌ها فاصله بگیرد و به جای آن، از طریق تأمین امنیت شغلی و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای همه مهاجرین، از روند ادغام کاملاً حمایت کند.

از آغاز دهه ۱٩٩۰ تاکنون، سیاست خارجی دانمارک از یک سیاست خارجی مورد احترام در سطح جهان که ریشه در سازمان ملل داشت، به یک سیاست تجاوزگرانه حامی امپریالیسم آمریکا، تغییر کرده است. این تغییر به شرکت فعال دانمارک در جنگ غیرقانونی عراق و به درگیری نظامی دانمارک در افغانستان انجامیده است.

در نتیجه این سیاست و به نحوی که در سیاست خارجی دانمارک بی‌سابقه‌ بود، نخست‌وزیر دانمارک پس از انتشار کاریکاتورها، از دیدار با نمایندگان رسمی سفارتخانه‌های شماری از کشورهای مسلمان امتناع کرد. دولت دانمارک با این اقدام منفی، بر آتش بحران نفت ریخت.

در حال حاضر، اوضاع خطرناک است. فشار امپریالیستی، به ویژه بر سوریه و ایران هر روز افزایش می‌یابد و همزمان امپریالیست‌ها در صدد یافتن راه‌های جدیدی برای دخالت در امور داخلی لبنان هستند.  کاریکاتورها و تظاهرات واکنشی به آن، اکنون در خدمت این بازی‌های تجاوزکارانه قرار گرفته اند.

همزمان چشم‌ها بر تجاوزات اسرائیل و اقدامات تروریستی آن علیه مردم فلسطین دوخته شده اند. دولت اسرائیل برای یافتن راه‌حلی که به خواست‌های مشروع فلسطینی‌ها احترام بگذارد، هیچ برنامه‌ای ندارد. 

حزب کمونیست در دانمارک، نسبت به اوضاع کنونی هشدار می‌دهد. تجاوزات امپریالیستی جدیدی، به ویژه علیه سوریه و ایران در دست طراحی است. قدرت‌های امپریالیستی با استفاده از قدرت‌های ارتجاعی محلی، در حال بهره‌برداری از تحریکات هستند. هدف ایجاد تفرقه در جمعیت و جلوگیری از اتحاد مردم علیه دشمن مشترک است.

برخلاف ادعای مرتجعین، اوضاع حاضر «برخورد تمدن‌ها» نیست. ادعای «برخورد تمدن‌ها» می‌خواهد بر تضاد رو به رشد بین منافع تنگ امپریالیسم و منافع مردم سرپوش بگذارد و همزمان در خدمت مشروعیت بخشیدن به جنگ‌های جدید و سرکوب‌های جدید قرار گیرد. در سراسر جهان، تضادهای اصلی عبارتند از تضاد بین ستمگران و ستمکشان و تضاد بین استثمار کنندگان و استثمار شوندگان.

تشکیل یک جنبش ضدامپریالیستی مردمی وسیع، تنها راه مقابله با این روند است.

اکثریت جمعیت دانمارک خواهان پایان دادن به شرکت دانمارک در فعالیت‌های نظامی در عراق است و جنبش‌های صلح و ضدجنگ در حال رشد هستند. برای پایان دادن به تحریکات و لحن زننده در بحث‌های  مربوط به موضوعات ادغام، چندین گام مبتکرانه برداشته شده است. بسیاری از شهروندان دانمارکی، بدون توجه به مواضع مذهبی و سیاسی‌شان، منجمله هم‌میهنان مسلمان ما در این ابتکارات فعالانه شرکت دارند.

حزب کمونیست در دانمارک خواهان آن است که:

 ۱- روزنامه «جیلاندز – پوستن» دلیل واقعی انتشار کاریکاتور‌ها را اعلام کند.

٢- نخست‌وزیر و دولت دانمارک باید علناً عدم ارتباط خود با این کاریکاتورها را اعلام کرده و دلیل عدم ملاقات با نمایندگان سفارتخانه‌های دولت‌های مسلمان در دانمارک را توضیح دهند. 

٣- دولت دانمارک باید قویاً از لحن زننده در بحث‌های عمومی و به ویژه از بیانیه‌های بیگانه‌ستیز حزب حامی خود، فاصله بگیرد.

۴- سیاست محدودگر دانمارک در ارتباط با مهاجرین و پناهندگان بین‌المللی باید تغییر کند. محدودیت‌ها بر حمایت اقتصادی از مهاجرین و پناهندگان باید از میان برداشته شوند و برای ادغام مثبت مهاجرین و پناهندگان در جامعه دانمارک، منابع کافی فراهم شود.

 – همه سربازان دانمارکی باید فوراً از عراق و افغانستان خارج شوند.۵

 

  http://www.solidnet.org/cgi-bin/agent?news/033kpid21feb06.doc

 

***

 

 

پیرامون بحران کاریکاتور

 

سخنرانی نماینده حزب کمونیست یونان در پارلمان اروپا

منبع: شبکه همبستگی

 

 

انتشار کاریکاتورها به انتخابات در فلسطین، به تیز شدن لبه حملات امپریالیستی علیه ایران، سوریه و کل منطقه مربوط است. آن‌هایی که ظاهراً به «آزادی مطبوعات علاقه‌مند» هستند، دانسته فراموش می‌کنند که در این کاریکاتورها محمد و جهان اسلام با تروریسم یکی معرفی شده اند و در نتیجه از این طریق، افکار عمومی را برای پذیرش جنگ‌ها و تجاوزات امپریالیستی جدید علیه کشورهای دارای جمعیت مسلمان آماده می‌کنند.

رفیق تاناسیس پافیلیس، نماینده پارلمان اروپا و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان، در روز ۱۵ فوریه در بحث پیرامون پیش‌نویس قطع‌نامه مربوط به بحران کاریکاتور، چنین گفت:

«سعی کمیسیون، شورا و گروه‌های سیاسی پارلمان اروپا در حمایت از سیاست جامعه اروپا که می‌خواهند خود را مدافعان «آزادی مطبوعات و احترام به باورهای مذهبی» نشان دهند، چیزی به جز تحریک خلق‌ها نیست. در واقع، چیزی که آن‌ها می‌خواهند پنهان کنند عبارت است از: مسؤولیت‌های سیاسی، هدف از انتشار کاریکاتور‌های پیامبر محمد، و چند و چون حمایت مطبوعات بورژوایی اروپا از آن‌ها.

این تصادفی نیست. انتشار کاریکاتورها به انتخابات در فلسطین، به تیز شدن لبه حملات امپریالیستی علیه ایران، سوریه و کل منطقه مربوط است. آن‌هایی که ظاهراً به «آزادی مطبوعات علاقه‌مند» هستند، دانسته فراموش می‌کنند که در این کاریکاتورها محمد و جهان اسلام با تروریسم یکی معرفی شده اند، و در نتیجه از این طریق، افکار عمومی را برای پذیرش جنگ‌ها و تجاوزات امپریالیستی جدید علیه کشورهای دارای جمعیت مسلمان آماده می‌کنند.

طبیعی است که چنین حرکتی با اعتراضات توده‌ای مردم روبرو شود، زیرا همین مردم هستند که با خون خود بهای سنگینی برای تجاوزات و جنگ‌های امپریالیستی آمریکا و اتحادیه اروپا پرداخته اند و هنوز می‌پردازند.

تضاد اصلی بین امپریالیسم و استثمارگران و خلق‌ها و استثمارشوندگان است، آن‌هایی که بدون توجه به مذهب، رنگ، جنسیت باید متحد شوند و  مبارزه مشترک برای سرنگونی نظام امپریالیستی را پیش ببرند.»

 

  http://www.solidnet.org/cgi-bin/agent?news/047kke17feb06.doc

 

***

 

پاسخ جهان اسلام به کاریکاتورهای که محمد را تروریست نشان می‌دهند

 

فرازهایی از بیانیه کمیته اجرایی حزب کمونیست بوهمی و موراوی

منبع: شبکه همبستگی

 

نشان دادن پیامبر مسلمانان به عنوان یک تروریست، آن‌هم در شرایطی که ملت‌های مسلمان درگیر برخورد مستقیم با برخی گروه‌های کوچک خشک‌اندیش هستند، نه تنها توهین به این ملت‌هاست، بلکه به احیای تئوری طرد شده برخورد تمدن‌ها کمک می‌کند.

پذیرش این مجادله به عنوان برخورد بین آزادی بیان، در یک سمت، و جزم‌گرایی خشک‌اندیشانه در سمت دیگر، ساده‌اندیشی و خام‌پنداری است. چنین نگرشی، به طور عینی به نیروهای ارتجاعی در دو سوی این کشمکش کمک می‌کند، نیروهایی که در درجه اول در پی منافع ژئو- استراتژیک خود هستند.

باید پرسید در جهان کنونی چه کسانی از تفرقه انداختن بین کشورهای مسلمان و اروپا، و جا انداختن این نظر که مذاکره و همکاری با مسلمانان غیرممکن است، و این‌که رویکرد آمریکا در عراق و افغانستان تنها و صحیح‌ترین رویکرد‌هاست و رسیدن به این نتیجه که تصویب هزینه‌های نظامی عظیم و  تدارک دیدن تجاوزات جدید ضرورری است، سود می‌برند؟

 

http://solidnet.org/cgi-bin/agent?news/054bohemia16feb06.doc

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *