یکشنبه, مهر ۱

سوم دسامبر، انتخابات ونزوئلا ـ سردرگمی اپوزیسیون و …

براساس تمامی نظرسنجی‌های جدی اگر انتخابات با سلامت کامل برگزار شود، چاوز با اختلاف بسیاری نسبت به سایر کاندیداها پیروز خواهد شد. بعنوان نمونه براساس ارزیابی Universidad Complutense de Madrid(UCM)، چاوز رقمی در حدود ۸⁄۵۵ تا ۸⁄۵۷ از آراء را از آن خود خواهد ساخت. جدی‌ترین رقیب چاوز، مانوئل روزالس Manuel Rosales، رقمی در حدود ۹⁄۲۵ تا ۹⁄۲۶ در صد از آراء را کسب خواهد کرد. بر این پایه تخمین زده می‌شود که آرای چاوز بیش از دو برابر آرای رقیب اصلی وی خواهد بود.

براساس تمامی نظرسنجی‌های جدی اگر انتخابات با سلامت کامل برگزار شود، چاوز با اختلاف بسیاری نسبت به سایر کاندیداها پیروز خواهد شد. بعنوان نمونه براساس ارزیابی Universidad Complutense de Madrid(UCM)، چاوز رقمی در حدود ۸⁄۵۵ تا ۸⁄۵۷ از آراء را از آن خود خواهد ساخت. جدی‌ترین رقیب چاوز، مانوئل روزالس Manuel Rosales، رقمی در حدود ۹⁄۲۵ تا ۹⁄۲۶ در صد از آراء را کسب خواهد کرد. بر این پایه تخمین زده می‌شود که آرای چاوز بیش از دو برابر آرای رقیب اصلی وی خواهد بود.

تارنگاشت عدالت

 

 

سوم دسامبر، انتخابات ونزوئلا ـ سردرگمی اپوزیسیون و دسیسه‌های آمریکا

منبع: عصر ما، ارگان حزب کمونیست آلمان، شماره ۴۷، ۲۴ نوامبر ۲۰۰۶

برگردان و تلخیص: ا. آرش

۹ آذر ۱۳۸۵

 

هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در تاریخ دهم ژانویه در مراسم معرفی دانیل اورتگا به عنوان رئیس‌جمهور نیکاراگوئه شرکت خواهد کرد. این خبر در نشریه Resumen Latinoamericano به نقل از سفیر ونزوئلا در ماناگوا درج شده است. میگوئل گومز Miguel Gomes، سفیر ونزوئلا همچنین اشاره کرده است که سفر خارجی چاوز ابتدا می‌باید به تصویب مجمع عمومی ونزوئلا برسد. سفیر ونزوئلا می‌توانست همچنان اضافه کند که چاوز در ابتدا می‌باید در انتخابات ریاست جمهوری در سوم دسامبر به پیروزی دست یابد. براساس تمامی نظرسنجی‌های جدی اگر انتخابات با سلامت کامل برگزار شود، چاوز با اختلاف بسیاری نسبت به سایر کاندیداها پیروز خواهد شد. بعنوان نمونه براساس ارزیابی Universidad Complutense de Madrid(UCM)، چاوز رقمی در حدود ۸⁄۵۵ تا ۸⁄۵۷ از آراء را از آن خود خواهد ساخت. جدی‌ترین رقیب چاوز، مانوئل روزالس Manuel Rosales، رقمی در حدود ۹⁄۲۵ تا ۹⁄۲۶ در صد از آراء را کسب خواهد کرد. بر این پایه تخمین زده می‌شود که آرای چاوز بیش از دو برابر آرای رقیب اصلی وی خواهد بود.

در یک روزنامه متعلق به اپوزیسیون به نام «۲۰۰۱» نتایج نظرسنجی‌ها  به طرز مخدوشی چنین اعلام می‌شود: «اگر پاسخ‌های کیفی را در نظر بگیریم، چاوز ۵۹ و روزالس ۴۹ درصد از آراء را از آن خود خواهند ساخت» مبارزه انتخاباتی با شرکت ۱۰۸ درصد از انتخاب‌کنندگان؟

جای شگفتی نیست که اپوزیسیون توان محاسباتی خویش را از دست داده و بازی شریرانه‌ای را در پیش گرفته است. موسسه آمریکایی Evens/McDonough، آرای چاوز را در حدود ۵۷ درصد و آرای روزالس را در حدود ۳۵ درصد تخمین می‌زند. حتی در نظرسنجی‌هایی که آرای چاوز در پایین‌ترین حد ممکن تخمین زده می‌شود، کماکان وی در حدود ۲۰ درصد بیش از «جدی‌ترین رقیب» خود آرای انتخاب‌کنندگان را از آن خود ساخته است. برای نمونه براساس یک نظرسنجی که در روزنامه El Mundo در السالوادور انتشار یافته است، ۴۵ درصد از آرای اکتسابی برای چاوز و برای رقیب او تنها ۲۵ درصد آراء پیش‌بینی شده است. گفتنی است که این نظرخواهی تنها از طریق گفت‌و‌گوی تلفنی انجام یافته است. باید توجه داشت که بخش کثیری از زحمتکشان ونزوئلا که حامیان اصلی چاوز را تشکیل می‌دهند، در محل سکونت خود از امکان تماس تلفنی برخوردار نمی‌باشند. همچنین یک انستیتوی مخالف دولت ونزوئلا به نام Datanalisis، ۶۰ درصد از آراء را برای جاوز و ۴۰ درصد را برای روزالس پیش‌بینی می‌کند. اعدادی که مطابق با نتایج انتخابات سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ و نیز رفراندوم سال ۲۰۰۴ می‌باشند.

با توجه به چنین نتایجی است که رسانه‌های اپوزیسیون با شعف خبر از نظرسنجی‌های جدیدی می‌دهند که به ناگهان روزالس آرای زیادی را به خود اختصاص داده است. غفلتا اعلام می‌شود که ۴۲ درصد از انتخاب‌کنندگان به روزالس رأی می‌دهند. در نتیجه آرای روزالس تنها ۶ درصد کمتر از چاوز می‌باشد. فرستنده مخالف دولت ونزوئلا Globovision، Miami Herald و تمامی نشریات اپوزیسیون با شادمانی اعلام می‌کنند که: «روزالس و چاوز تنها ۶ درصد اختلاف دارند.» تنها روزنامه «۲۰۰۱» با احتیاط اعلام می‌کند که این چگونه انستیتویی است که چنین آماری را منتشر می‌کند. دفاتر اصلی Penn Shoen and Berlaud در نیویورک و واشنگتن مستقر می‌باشند. کارفرمایان این انستیتو، کسانی از قبیل بیل کلینتون Bill Clinton، سیلویو برلوسکونی Silvio Berlusconi، و نخست‌وزیر اسرائیل Ehud Olmert می‌باشند. این انستیتو که اعلام نمی‌کند که چه کسانی هزینه‌های این همه‌پرسی‌ها را تأمین می‌کنند، در جریان رفراندوم اگوست سال ۲۰۰۴ آرای چاوز و رقیب او را هم‌تراز تخمین می‌زد. گفتنی است که چاوز در آن زمان ۵۹ درصد از آراء را به خود اختصاص داد. به عبارتی با فاصله‌ای بیش از ۱۹ درصد از آراء.

یک وکیل ونزوئلایی‌ـ‌آمریکایی به نام Eva Golinger به افشای دخالت‌های گسترده امریکا در انتخابات ونزوئلا می‌پردازد. Golinger توضیح می‌دهد که آمریکا از سه طریق در صدد تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات در ونزوئلا می‌باشد: ۱ـ حمایت مالی از نیروهای ارتجاعی اپوزیسیون، از جمله تأمین مالی روزالس؛ ۲ـ ترور دیپلماتیک از طریق سوءاستفاده از ارگان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد؛ ۳ـ جنگ روانی. دولت بوش، رئیس‌جمهور ونزوئلا را در سراسر دنیا بعنوان «دیکتاتوری که متحد تروریست‌ها است و تمامی آمریکای لاتین را به سمت بی‌ثباتی هدایت می‌کند» معرفی می‌کند. آمریکا از طریق براه انداختن جنگ روانی در پی دست‌یابی به این هدف است که مردم ونزوئلا از هراس درگیری احتمالی با آمریکا و تمامی دنیا، آرای خود را به نفع چاوز به صندوق‌های رأی نیاندازند.

Golinger همچنین به دمکرات‌ها که در انتخابات اخیر پارلمانی آمریکا اکثریت را از آن خود ساخته‌اند، امیدی ندارد. وی بر این نکته تأکید می‌کند که رئیس فعلی کنگره آمریکا، Nancy Pelosi از حزب دمکرات، نخستین سیاستمدار آمریکایی بود که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چاوز را مورد حمله قرار داد و او را یک دیکتاتور مبتذل نامید.

اما در این میان هوگو چاوز دچار تشویش نمی‌شود. او یک خط متروی جدید، و به همراه رئیس‌جمهور برزیل Lula da Silva یک پل عظیم بروی Orinoco را افتتاح می‌کنند. اقداماتی که در فردای انتخابات اهمیت خود را نشان خواهند داد.

 

*تیتر مطلب از مترجم است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *