یکشنبه, مهر ۱

جبهه وسیع مبارزه علیه طرح‌های آمریکا

«کنفرانس جهانی در حمایت از مقاومت لبنان» مشترکاً از طرف حزب‌الله، حزب کمونیست لبنان، پلاتفرم اتحاد ملی، جنبش مردم و جنبش سامیدون برگزار شد. حزب کمونیست لبنان طی حملات اسرائیل از حزب‌الله حمایت کرد و در یک جبهه با آن علیه اشغالگران جنگید. در این عرصه حزب‌الله حل یک مشکل ملی را هدف قرار داده بود و حزب کمونیست لبنان در این مورد نزدیک حزب‌الله ایستاد. حزب کمونیست لبنان نه تنها از حزب‌الله، بلکه از همه نوع تلاش در کشور برای حل موضوعات ملی، حمایت می‌کند.»

«کنفرانس جهانی در حمایت از مقاومت لبنان» مشترکاً از طرف حزب‌الله، حزب کمونیست لبنان، پلاتفرم اتحاد ملی، جنبش مردم و جنبش سامیدون برگزار شد. حزب کمونیست لبنان طی حملات اسرائیل از حزب‌الله حمایت کرد و در یک جبهه با آن علیه اشغالگران جنگید. در این عرصه حزب‌الله حل یک مشکل ملی را هدف قرار داده بود و حزب کمونیست لبنان در این مورد نزدیک حزب‌الله ایستاد. حزب کمونیست لبنان نه تنها از حزب‌الله، بلکه از همه نوع تلاش در کشور برای حل موضوعات ملی، حمایت می‌کند.»

 

تارنگاشت عدالت

منبع: شیکه همبستگی

   

مصاحبه سیهان سلیک، نماینده حزب کارگر ترکیه با سرپرست دبیرخانه روابط بین‌الملل حزب کمونیست لبنان (۲۱ دسامبر ۲٠٠۶)
 

علاوه بر حزب‌الله، بعضی سازمان‌های دیگر لبنان نیز در برابر اسرائیل، که ربودن سربازانش را بهانه کرده بود، مقاومت کردند. گرچه نقش حزب‌الله برجسته‌تر بود، اما یکی از آن‌هایی که شانه به شانه چریک‌های حزب‌الله علیه سربازان اسرائیلی جنگید، حزب کمونیست لبنان بود.  حزب کمونیست لبنان، بلافاصله بعد از حملات، کادرهای خود را به «مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران» فراخواند و حدود ٢٠ عضو آن طی مقاومتی که به رهبری حزب‌الله در مقابل اسرائیل صورت گرفت، کشته شدند. دکتر «مفید کوتیس» عضو دفتر سیاسی و سرپرست دبیرخانه روابط بین‌الملل تأکید کرد که آن‌ها باید مشترکاً با دیگر نیروهای ضد- اشغال پیرامون موضوعات ملی در کشور مبارزه کنند و گرچه نقطه نظرات متفاوتی دارند، اما نباید با هم بجنگند.

 
پرسش: شرکت‌کنندگان بسیاری به نمایندگی از گروه‌های مختلف از لبنان و دیگر کشورها در «کنفرانس جهانی در حمایت از مقاومت لبنان» شرکت دارند. دمکرات‌ها، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها، برخی سازمان‌های اسلامی منجمله برگزارکنندگان آن، پیرامون یک پلاتفرم مشترک گرد آمده اند. شما به عنوان یکی از مروجین این کنفرانس آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: «کنفرانس جهانی در حمایت از مقاومت لبنان» مشترکاً از طرف حزب‌الله، حزب کمونیست لبنان، پلاتفرم اتحاد ملی، جنبش مردم و جنبش سامیدون برگزار شد. حزب کمونیست لبنان طی حملات اسرائیل از حزب‌الله حمایت کرد و در یک جبهه با آن علیه اشغالگران جنگید. در این عرصه حزب‌الله حل یک مشکل ملی را هدف قرار داده بود و حزب کمونیست لبنان در این مورد نزدیک حزب‌الله ایستاد. حزب کمونیست لبنان نه تنها از حزب‌الله، بلکه از همه نوع تلاش در کشور برای حل موضوعات ملی، حمایت می‌کند.

در ارتباط با عرصه‌های دیگر، به نظر ما نگرش حزب‌الله به ویژه در مورد موضوعات اجتماعی- اقتصادی ناکافی است. اما ما انتظار داریم این سازمان که بر شالوده مذهب تشکیل شده است، موضع خود در باره چنان موضوعاتی را تغییر داده و بهبود بخشد. به عنوان مثال، در حال حاضر دولت لبنان به سیاست نئولیبرالی تسلیم شده است، اما حزب‌الله هنوز موضع روشنی درباره خصوصی‌سازی نگرفته است. این سازمان باید علناً اعلام کند مخالف خصوصی‌سازی است. همین طور که می‌بینید، ما با حزب‌الله پیرامون آن موضوعات عدم تشابهاتی داریم.

با این وصف، همانطور که حزب‌الله در تمام مواقع گفته است، سازمان بر این تأکید دارد که تمام نیروهای لبنانی، بدون توجه به نوعشان، باید متحداً علیه اشغالگران مبارزه کنند. حزب کمونیست لبنان این موضع را تصویب نموده و از آن حمایت کرده است. در این تردیدی نیست که ما عدم شباهت‌های عمیقی با حزب‌الله داریم. بعضی از این تضادها آنچنان ژرف است که از بین بردن آن‌ها غیرممکن است. اما تا آنجا که به فرمول قابل توجه و مهم ما مربوط می‌شود، ما نباید با هم بجنگیم و باید به رغم این واقعیت که نقطه نظرات گوناگونی داریم، برای موضوعات ملی متحداً مبارزه کنیم.

از طرف دیگر، این شرایط هم برای حزب کمونیست لبنان و هم برای حزب‌الله تجربه جدیدی است. ما می‌دانیم که راه طولانی در پیش داریم و در این مسیر ممکن است گام‌های مشترکی با حزب‌الله برداریم. در حال حاضر، رهبری حزب‌الله و گروهی در مرکز فعالین حزب‌الله، از روابط متقابل استقبال می‌کنند و خواهان گسترش آن هستند. بدون تردید، در سازمان کسانی هم وجود دارند که نسبت به این رابطه راغب نیستند.

اما نظر مشترک در میان رهبری حزب‌الله به سمت همکاری است، زیرا آن‌ها می‌دانند راه دیگری به غیر از همکاری با نیروهای حامی مقاومت ندارند. ما، به عنوان کمونیست، محدودیت‌های معینی در ارتباط با همکاری با حزب‌الله داریم. خوب، این محدودیت‌ها کدامند؟ همانطور که پیش‌تر گفتم، ما می‌دانیم که رویکرد حزب‌الله به بعضی موضوعات ناکافی است.

ما هم‌چنین علاقه‌مندیم که حزب‌الله خوب پی ببرد که طرح‌های آمریکا و حملات امپریالیستی به منطقه، در بلندمدت چه معنی می‌دهند. هدف نهایی آمریکا این است که منطقه را از نقطه‌نظر اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی در چاچوب سیاست‌های نئولیبرالی کاملاً محاصره کند. در نتیجه، به نظر ما کافی نیست که اسرائیل از مزارع شباع بیرون رانده شود یا در برابر اسرائیل مقاومت صورت گیرد. یک مبارزه بر شالوده‌ای وسیع باید پیش برده شود و  یک جبهه گسترده مبارزه، که حملات امپریالیستی در منطقه را به عقب خواهد راند، باید تشکیل شود.
 

پرسش: پیشنهاد حزب کمونیست لبنان برای غلبه بر آخرین بحران دولتی در لبنان چیست؟

پاسخ: برای درک بحران امروز، ما باید تحولات را از آخرین انتخابات بررسی کنیم. در انتخابات گذشته، ما قاطعانه با اتئلاف‌های سکتاریستی در کشور مخالفت کردیم، زیرا آن را برای مقاومت مضر می‌دانستیم. اما در یک طرف حزب‌الله و امل و در سمت دیگر ولید جنبلاط رهبر دروزها و حریری متحد شدند. ائتلاف جنبلاط-حریری در مجلس اکثریت را به دست آورد. بعد از انتخابات، تضاد بین این دو اردوگاه عمیق‌تر شد. بعداً، ائتلاف موسوم به «جنبش ١۴ مارس» به رهبری جنبلاط و حریری از برخی از قول‌های انتخاباتی خود، که اولین و مهم‌ترین آن‌ها موضوع دفاع از مقاومت بود، عقب نشستند.

در پی این تحولات، اختلاف‌نظر بر سر ریاست جمهوری پیش آمد و «جنبش ١۴ مارس» اعلام کرد پرزیدنت امیل لحود را که از طرف حزب‌الله و متحدان آن حمایت می‌شد، قبول ندارد. البته به علت این درگیری‌ها، فعالیت ریاست جمهوری و دولت مختل نشده است. در این فاصله حزب‌الله پیشنهاد افزایش تعداد وزیران را مطرح کرد، از این طریق می‌خواست به اکثریت در دولت دست یابد. اما از این پیشنهاد حمایت نشد. به موجب قانون اساسی لبنان، دولت باید تمام اقلیت‌های قومی را در بر بگیرد. اما در حال حاضر، شیعیان در دولت نیستند. به این دلیل بود که پرزیدنت لحود عنوان کرد، که دولت مشروعیتش را از دست داده است.

اکنون، انتخابات ریاست جمهوری که قرار است حدود ۶- ٧ ماه دیگر برگزار شود، به مشکل اصلی مبدل شده است. به نظر نمی‌رسد انتخابات ریاست جمعهوری برگزار شود، زیرا به موجب قانون اساسی رأی ۸۶ نماینده مجلس برای انتخاب رییس‌جمهور لازم است. اگر اکثریت بر سر میشل آوون، رهبر مسیحی که مورد حمایت حزب‌الله و متحدان آن است به توافق نرسد، انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌توان برگزار کرد و فواد سینیوره، نخست‌وزیر سنی، رییس‌جمهور موقت خواهد شد. در این صورت سینیوره کنترل خود بر دولت را از دست خواهد داد و انتخاب وی به ریاست جمهوری، مسیحیان مارورنی را نگران خواهد کرد، زیرا به موجب قانون اساسی ریاست جمهوری به مسیحیان تعلق دارد.

تحت این شرایط، افزایش تعداد وزیران یا استعفای تمام وزیران راه‌حل نیست. ما پیشنهاد کرده ایم دولت موقت تشکیل شود و این دولت کشور را برای یک انتخابات دمکراتیک مبتنی بر نمایندگی متناسب با آرا، آماده کند. مجلسی که در نتیجه این انتخابات تشکیل خواهد شد باید رییس‌جمهوری جدید را انتخاب نموده و دولت جدید را تشکیل دهد. راه دیگری به غیر از این برای لبنان وجود ندارد.
 

پرسش: نتایج چنان انتخاباتی چگونه خواهد بود؟

پاسخ: نتایج احتمالاً در سمت مقابل موازنه کنونی در مجلس خواهد بود. اگر انتخابات بر طبق قانون نمایندگی متناسب با آرا برگزار شود، حزب کمونیست لبنان نیز حداقل ١٠- ١٢ کرسی در پارلمان خواهد داشت. قانون نمایندگی متناسب با آرا در اکثر حوزه‌های انتخاباتی اعمال خواهد شد و گروه‌های اپوزیسیون در رهبری حزب‌الله در مجلس جدید اکثریت را به دست خواهند آورد. با در نظر گرفتن تمام شرایط، اپوزیسیون موضعی قوی‌تر از آنچه را که اکنون دارد، به دست خواهد آورد.
 

پرسش: ائتلاف بین رهبر مسیحی، مشیل آوون و حزب‌الله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: اگر اوضاع لبنان را در نظر بگیریم، ائتلاف بین آوون و حزب‌الله روند مثبتی است، زیرا احتمال درگیری بین مسیحیان- مسلمانان را محدود می‌کند. به طور کلی، پیشنهادهای آوون پیشنهادات دمکراتیکی هستند.
 

پرسش: ارزیابی حزب کمونیست لبنان از نیروی سازمان ملل، یونیفیل، چیست؟

پاسخ: ما کاملاً مخالف اسقرار یونیفل در لبنان هستیم. به نظر ما، این نیرو یک ضربه سیاسی به لبنان و مقاومت مردم لبنان است. قطع‌نامه ١٧٠١ سازمان ملل در پی انجام کاری است که نیروهای اشغالگر اسرائیلی قادر به انجام آن نبودند. چرا این نیرو (یونیفیل) فقط در مرزهای لبنان مستقر شده است؟ چرا در اسرائیل مستقر نشده است؟ به موجب تصمیم سازمان ملل، یونیفیل باید به ارتش لبنان کمک کند. آن‌ها مؤظف شده اند هر وقت که ارتش لبنان درخواست کرد به آن کمک کنند. اما در حال حاضر، ما شاهد تعبیر  مختلف این نیرو از این تصمیم هستیم. به عنوان مثال، آلمان از این نیرو به عنوان تأمین کننده امنیت اسرائیل حرف می‌زند و فرانسه از کنترل حریم هوایی لبنان صحبت می‌کند. هم‌چنین بعضی دیگر استقرار نیروها در مرز لبنان- سوریه را پیشنهاد می‌کنند.

ما انتظار داریم رفقای ما که در کشورهای شرکت‌کننده در این نیرو زندگی می‌کنند، برای جلب حمایت از مقاومت لبنان علیه این نیرو تلاش نموده و اجازه ندهند این نیرو علیه حزب‌الله، مقاومت و مردم لبنان به کار گرفته شود.

 
پرسش: در پایان می‌توانید مبارزات کارگران در لبنان را خلاصه کنید؟

پاسخ: ما نمی‌توانیم از دید مارکسیسم  از فرماسیونی که صنعت و از طبقه‌ای که طبقه کارگر نامیده می‌شود در لبنان صحبت کنیم. کارخانه‌های تولیدی در زاغه‌های جنوب و در شمال لبنان تماماً واحدهای کوچک هستند. آن‌ها واحدهای کوچکی اند که از ۵- ١٠ کارگر تشکیل می‌شوند. بنابراین، واقعیت موجب فعل و انفعال محدودی بین کارگران می‌شود. حتا در بزرگ‌ترین کارخانه‌های لبنان، که روی‌هم‌رفته می‌توان گفت ۵ کارخانه بزرگ در کشور ما وجود دارد، بین ۵٠ تا ١٠٠ کارگر وجود دارند. صنایع کوچک و تجارت در لبنان ما را مجبور کرده است با تمام گروه‌های کوچک روابط جداگانه‌ای برقرار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *