یکشنبه, مهر ۱

بیانیه پایانی ابتکار بیت‌المقدس

به دعوت حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست اسرائیل، یک کنفرانس بین‌المللی به مناسبت چهلمین سالگرد اشغال اراضی فلسطینی از طرف اسرائیل، و شصتمین سالگرد طرح ١٩۴٧ سازمان ملل برای تقسیم فلسطین، در روزهای ۲ تا ۴ ژوئن ٢٠٠٧ در شرق بیت‌المقدس برگزار شد.

به دعوت حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست اسرائیل، یک کنفرانس بین‌المللی به مناسبت چهلمین سالگرد اشغال اراضی فلسطینی از طرف اسرائیل، و شصتمین سالگرد طرح ١٩۴٧ سازمان ملل برای تقسیم فلسطین، در روزهای ۲ تا ۴ ژوئن ٢٠٠٧ در شرق بیت‌المقدس برگزار شد.

تارنگاشت عدالت

 

منبع: شیکه همبستگی

 

 

ابتکار بیت‌المقدس برای صلح عادلانه بر پایه دو دولت: اسرائیل و فلسطین

 

به دعوت حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست اسرائیل، یک کنفرانس بین‌المللی به مناسبت چهلمین سالگرد اشغال اراضی فلسطینی از طرف اسرائیل، و شصتمین سالگرد طرح ١٩۴٧ سازمان ملل برای تقسیم فلسطین، در روزهای ۲ تا ۴ ژوئن ٢٠٠٧ در شرق بیت‌المقدس برگزار شد.

بیست و پنج هیأت نمایندگی بین‌المللی و عضو پارلمان از ١۲ کشور جهان- نروژ، ایتالیا، یونان، پرتغال، فرانسه، قبرس، آلمان، استرالیا، بریتانیا، هند، دانمارک و ایالات متحده آمریکا- در کنفرانس شرکت کردند. آن‌ها ۲٠ سازمان سیاسی و اجتماعی گوناگون را نمایندگی می‌کردند.

در روز اول، هیأت‌های نمایندگی طی توری، از دیوار آپارتاید که بر دور بیت‌المقدس و محلات اطراف آن کشیده شده است، دیدن کردند. آن‌ها با نمایندگان کمیته‌های مردمی و شوراهای محلی در حومه بیت‌المقدس دیدار کردند و هم‌چنین با فعالین صلح اسرائیلی در بیت‌المقدس ملاقات داشتند.

در روز دوم، هیأت‌های نمایندگی به رام‌الله رفتند و از آرامگاه پرزیدنت فقید یاسر عرفات دیدار کردند. آن‌ها هم‌چنین با فراکسیون‌های گوناگون شورای قانونگذاری فلسطین ملاقات کردند. هیأت‌های نمایندگی، بعدازظهر آن روز با چهره‌های ملی و اجتماعی ملاقات کردند، و در غروب از شرق بیت‌المقدس بازدید نمودند.

در روز سوم، یک نشست غیرعلنی با شرکت هیأت‌های نمایندگی و نماینگان حزب مردم فلسطین، حزب کمونیست اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین برگزار شد. در راستای تقویت و تحکیم همبستگی با مردم فلسطین و شروع یک کارزار بین‌المللی برای تحقق این هدف غایی، بحث‌های طولانی و عمیقی صورت گرفت.

طی این نشست، شرکت کنندگان بر اهمیت برگزاری چنین فعالیتی حداقل یک بار در سال در بیت‌المقدس، و سازماندهی فعالیت‌های مشابه در دیگر کشورهای جهان- از آنجمله برگزاری روز جهانی علیه دیوار آپارتاید- تأکید کردند. در همبستگی با مردم فلسطین و برای برقراری یک صلح عادلانه برپایه خروج کامل اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اجرای کامل قطع‌نامه‌های سازمان ملل در باره مناطق فلسطینی، بیانیه مشترکی صادر شد.

در بعدازظهر، جلسه عمومی در هتل «نوتردام» در شرق بیت‌المقدس برگزار شد. انتخاب این محل به دلیل قرار داشتن آن در خط مرزی بین بیت‌المقدس شرقی و غرب بود. چندین سخنرانی و تحلیل از طرف چهره‌های ملی و اجتماعی ایراد شد. هیأت‌های نمایندگی هم‌چنین فرصت یافتند به طور مستقیم حضار فلسطینی و اسرائیلی را مورد خطاب قرار دهند.

کنفرانس تعداد زیادی نامه همبستگی از چندین حزب جهان در یافت کرد. متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه

ما، شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی بیت المقدس، همبستگی خود را با مردم فلسطین، با تمام نیروهای صلح‌دوست، ضد- اشغال و ضد- شهرک‌های یهودی‌نشین در اسرائیل و سراسر جهان در مبارزه‌شان برای صلح عادلانه بین اسرائیل- فلسطین بر پایه خاتمه دادن به اشغال و تشکیل یک دولت مستقل فلسطین در کل اراضی اشغال شده در سال ۱٩۶٧، اعلام می‌کنیم.

ما خواهان آن هستیم که اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، جامعه اروپا و تمام دولت‌هایی که به طور ناعادلانه فلسطین را محاصره کرده اند، فوراً به محاصره خود پایان دهند. این محاصره شرایط مردم فلسطین را بدتر و وخیم‌تر کرده است، پی‌آمدهای فاجعه‌باری بر اقتصاد فلسطین بر جای گذاشته، فلسطینی‌ها را از غذا و دارو محروم نموده، موجب بیکاری و فقر گسترده شده، و مانع هر نوع توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است؛ نهایتاً چشم‌انداز تشکیل یک دولت مستقل فلسطین را نابود می‌کند.

ما از حق مردم فلسطین برای انتخاب دولت و تمام نهادهای خود بدون هر نوع دخالت خارجی، قویاً حمایت می‌کنیم.

ما از تمام دولت‌ها می‌خواهیم دولت وحدت ملی فلسطین را به رسمیت شناخته و روابط عادی با آن برقرار نموده و اجازه بدهند آن دولت در خدمت منافع مردم فلسطین عمل کند.

ما طرح ایجاد یک دولت فلسطینی در داخل مرزهای موقت را طرد کرده و آن را تلاش مخرب دیگری برای به تعویق انداختن موافقت‌نامه نهایی جهت خاتمه دادن به ادامه اشغال اراضی فلسطینی از ژوئن ۱٩۶٧ به دست اسرائیل، ارزیابی می‌کنیم.

ما بر مسؤولیت اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای دیگر در تضمین اجرای قوانین بین‌المللی و تمام قطع‌نامه‌های سازمان ملل از طرف اسرائیل، تأکید می‌کنیم.

«پیشنهاد صلح عربی» که از طرف تمام دولت‌های عرب تدیید شده است- اگر همان طور که هست عملی شود- در برگیرنده عناصر اصلی یک صلح همه‌جانبه در خاورمیانه و بین اسرائیل و تمام دولت‌های عربی است.

ما شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی بیت‌المقدس، به تلاش‌های خود برای فشار بر دولت اسرائیل برای مذاکره با سازمان آزادی‌بخش فلسطین در جهت رسیدن به یک موافقت‌نامه صلح همه‌جانبه و عادلانه بر اساس اصول زیر ادامه می‌دهیم:

● پایان دادن به اشغال اسرائیلی

● برچیدن کامل شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی

● برداشتن دیوار آپارتاید

● ایجاد مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به عنوان مرز صلح بین دولت اسزائیل و دولت فلسطین

● بیت‌المقدش شرقی پایتخت دولت فلسطین است

● هم‌زیستی پایتخت‌های اسرائیل و فلسطین در بیت‌المقدس

● آزادی تمام زندانیان سیاسی فلسطینی

● و حل مشکل پناهندگان بر اساس قطع‌نامه شماره ۱٩۴ سازمان ملل.

این طرح صلح، طی دهه‌ها، طرح صلح مشترک حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست اسرائیل بوده است، و سازمان ملل، جامعه عرب و جامعه جهانی آن را پذیرفته اند. این طرحی است که علی‌رغم این واقعیت که اصل دو دولت ۶٠ سال پیش از طرف مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد- تاکنون به عمل در نیامده است. این طرح صلح، امید به خاتمه دادن به سرکوب و خونریزی، و آغاز دوران صلح پایدار را نمایندگی می‌کند.

حزب مردم فلسطین

حزب کمونیست اسرائیل

حزب کمونیست یونان

حزب کمونیست هند (مارکسیست)

حزب احیای کمونیستی (ایتالیا)

حزب کمونیست بریتانیا

حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا

چشم‌انداز اجتماعی دمکراتیک (استرالیا)

حزب چپ اروپا

حزب کمونیست فرانسه

حزب کمونیست‌های ایتالیا

حزب کمونیست پرتغال

حزب مترقی زحمتکشان قبرس (آکل)

ائتلاف سرخ- سبز دانمارک

حزب سوسیالیست چپ نروژ

 

سازمان‌های بین‌المللی

فدراسیون زنان یونان

اتحادیه کارگری سراسری هند

جنبش اجتماعی ایتالیا

جنبش زنان قبرس

انجمن سازمان‌های غیر- دولتی نروژ

شورای صلح پرتغال

شورای جهانی صلح

 

اعضای پارلمان

آگوت واله، عضو پارلمان نروژ

جورجیوس توساس، عضو پارلمان اروپا

جورج ماچادو، عضو پارلمان پرتغال

مایکل لوترت، عضو پارلمان آلمان

سیتارام یچوری، عضو پارلمان هند

از طرف حزب مردم فلسطین (یکشنبه ١٠ ژوئن ۲٠٠٧)

http://www.palpeople.org

 mailto:shaab@palpeople.org

 

http://www.solidnet.org/cgi-bin/agent?news/026palestinianpp11jun07.doc
 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *