یکشنبه, مهر ۱

ستایش پزشکان آمریکایی از طب ملی در کوبا

هشت دانشجوی پزشکی آمریکایی فارغ‌التحصیل «مدرسه پزشکی آمریکای لاتین»(Latin American School of Medicine -ELAM)  در کوبا گفتند تحصیل و آموزش آن‌ها از نقطه نظر تحصیلی و انسانی تجربه خارق‌العاده‌ای بود. فارغ‌التحصیلان طی بیانیه‌ای خطاب به مطبوعات ملی و خارجی گفتند: «این رؤیایی است که تحقق یافته، رؤیای پزشک شدن و کمک به مردم محتاج، کمک به آن‌هایی که مثل خود ما پول کافی برای دسترسی به خدمات مراقبت درمانی ندارند.»

هشت دانشجوی پزشکی آمریکایی فارغ‌التحصیل «مدرسه پزشکی آمریکای لاتین»(Latin American School of Medicine -ELAM)  در کوبا گفتند تحصیل و آموزش آن‌ها از نقطه نظر تحصیلی و انسانی تجربه خارق‌العاده‌ای بود. فارغ‌التحصیلان طی بیانیه‌ای خطاب به مطبوعات ملی و خارجی گفتند: «این رؤیایی است که تحقق یافته، رؤیای پزشک شدن و کمک به مردم محتاج، کمک به آن‌هایی که مثل خود ما پول کافی برای دسترسی به خدمات مراقبت درمانی ندارند.»

تارنگاشت عدالت

 

منبع: گرانما

 

 

هاوانا، ٢۴ ژوئیه- هشت دانشجوی پزشکی آمریکایی فارغ‌التحصیل «مدرسه پزشکی آمریکای لاتین»(Latin American School of Medicine -ELAM)  در کوبا گفتند تحصیل و آموزش آن‌ها از نقطه نظر تحصیلی و انسانی تجربه خارق‌العاده‌ای بود. فارغ‌التحصیلان طی بیانیه‌ای خطاب به مطبوعات ملی و خارجی گفتند: «این رؤیایی است که تحقق یافته، رؤیای پزشک شدن و کمک به مردم محتاج، کمک به آن‌هایی که مثل خود ما پول کافی برای دسترسی به خدمات مراقبت درمانی ندارند.»

آن‌ها توضیح دادند که تحصیل طب در ایالات متحده ٢٠٠ هزار دلار هزینه دارد، و آن‌ها به علت تعلق به اقلیت‌های نژادی مجبور به تحمل تبعیض بودند. در حالی که در کوبا، آموزش نه فقط عالی، بلکه رایگان هم هست. آن‌ها گفتند: «بعد از بازگشت به کشورمان، ما برای نشان دادن توانایی‌هایمان جهت شروع برنامه‌های رزیدنسی(residency)  باید آزمون‌های لازم را بگذرانیم، و بعد از سه سال قادر به ورود به نظام درمانی خواهیم بود. فارغ‌التحصیلان کوبا به علت سطح بالای آموزشی که در جزیره می‌بیند، معمولاً مورد استقبال واقع می‌شوند.»

پدر روحانی لوسیوس واکر سرپرست «کشیشان برای صلح بنیاد بین‌المذاهب» به تلاش‌هایی که از طرف وزارت بهداری کوبا و ELAM برای آموزش و تعلیم جوانان بیش از ٢٠ کشور از آنجمله ایالات متحده، آمریکای لاتین، کارائیب، آفریقا و آسیا صورت می‌گیرد، اشاره نمود. واکر یادآور شد که اعضای «کشیشان برای صلح» به خاطر بورس‌های تحصیلی که کوبا در اختیار افراد کم‌درآمد قرار می‌دهد مفتخر و سپاسگزارند.

پدر روحانی گفت در حال حاضر ١٠٠ دانشجوی آمریکایی در ELAM مشغول تحصیل هستند و ١٨ نفر دیگر در ماه اوت برای شرکت در این برنامه خارق‌العاده که دولت کوبا طراحی نموده است به کوبا خواهند آمد.

واکر امکان اقدام تلافی‌جویانه دولت آمریکا علیه پزشکان فارغ‌التحصیل از کوبا را رد کرد و افزود این برنامه از طرف کنگره آمریکا و وزارت آموزش آن کشور که بر فارغ‌التحصیلان خارج از آمریکا نظارت می‌کند، تأیید می‌شود.

بیست و هشتمین کاروان کشیشان برای صلح سه‌شنبه گذشته وارد هاوانا شد. این بار کاروان فعالیت‌های خود را به سالمندان کوبا اختصاص داده است و برای آن‌ها ٩٠ تن کمک شامل مواد و وسایل جراحی، تجهیزات و دستگاه‌های اشعه ایکس، عصا و وسایل دیگر همراه آورده است.

 

http://www.granma.cubaweb.cu/english/news/art56.html

 

***

 

فارغ‌التحصیلانی برای انسانیت

 

گرانما بین‌المللی

 

خوزه رامون بالاگوئر، وزیر بهداری طی مراسمی که در آن ٢١٨٨ فارغ التحصیل مدرک خود را از مؤسسه عالی علوم پزشکی هاوانا دریافت کردند گفت: همان‌طور که [خوزه] مارتی آرزو داشت این کلاس فارغ‌التحصیلان، برای آمریکای ما است. مارتی گفت میهن انسانیت است. و این فارغ‌التحصیلان برای انسانیت اند، مردان و زنانی که تحت احساس همبستگی انسانی برای آن‌که جهان متفاوت باشد مبارزه خواهند کرد.

پدر روحانی لوسیوس واکر، سرپرست «کشیشان برای صلح» ضمن اشاره به «مدرسه پزشکی آمریکای لاتین» گفت کوبا با هدف انقلابی کردن خدمات درمانی برای کسانی که دیگر امیدی ندارند، قلب، منابع و مؤسسات آموزشی منحصر به فرد خود را گشوده است.

واکر هم‌چنین توضیح داد که چگونه لازم شد ٢٨ نماینده کنگره آمریکا برای آن‌که دانشجویان آمریکایی بتوانند [علی‌رغم مخالفت دولت بوش] بخشی از برنامه باشند، دخالت کنند. او افزود: تنها چیزی که کوبا خواست این بود که فارغ‌التحصیلان تعهد خود به فقرا را حفظ کرده و به محلاتی که از آن بیرون آمده اند، بازگردند.

پدر روحانی بر نقش فارغ‌التحصیلان ELAM  در ارتقای سطح مراقبت درمانی تقریباً در سراسر جهان، با استفاده از برنامه مراقبت درمانی که ارزش‌ها و ایده‌های گوناگونی را در هم آمیخته است، اشاره نمود و گفت: «شما چهره حقیقتاً انسانی کوبا را به جهان معرفی خواهید کرد.»

تعداد کل کادرهای درمانی جدید کوبا ٨٨٨۴ نفر است. طی مراسمی که در تئاتر کارل مارکس برگزار شد، ١٢٢٠ دانشجوی پزشکی، ١١٨ دانشجوی دندانپزشکی، ٢٠۴ دانشجوی پرستاری و ۶۴۶ تکنیسین درمانی مدارک فارغ‌التحصیلی خود را دریافت داشتند.

در این مراسم، خوزه رامون ماچادو ونچورا، کارلوس لاگا و کانسپسیون کامپا، اعضای دفتر سیاسی و دیگر اعضای دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و اعضای شوراهای حکومتی و وزرا حضور داشتند.

 

http://www.granma.cu/ingles/2007/julio/mier25/A-graduating-class-for-humanity.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *