شنبه, شهریور ۳۱

قلب رئوف رسانه‌های آمریکا

 فالوجا، گورستان آمریکائیها" روی تابلوئی در دست پسربچه عراقی که نزدیک اجساد سوخته و تکه تکه شده دونفر "غیرنظامی" آمریکائی، که به نرده پل رودخانه فرات آویزان بودند، بچشم میخورد.

 

 

 

 فالوجا، گورستان آمریکائیها" روی تابلوئی در دست پسربچه عراقی که نزدیک اجساد سوخته و تکه تکه شده دونفر "غیرنظامی" آمریکائی، که به نرده پل رودخانه فرات آویزان بودند، بچشم میخورد.

 

 

 

تارنگاشت عدالت

منبع: عصر ما نهم آوریل
برگردان: س. فردین

"فالوجا، گورستان آمریکائیها" روی تابلوئی در دست پسربچه عراقی که نزدیک اجساد سوخته و تکه تکه شده دونفر "غیرنظامی" آمریکائی، که به نرده پل رودخانه فرات آویزان بودند، بچشم میخورد. این دو نفر همراه دونفر همکار دیگر خود در حین عبور از شهر گرفتار مبارزین عراقی شده، زخمی گردیده و سرانجام سوزانده شده بودند. بنا بر اطلاعات "نیویورک تایمز" این دونفر در گذشته عضو یکانهای ضربتی ویژه ارتش بوده‌اند که اکنون بعنوان مزدور در شرکت "حفاظتی" خصوصی "بلک واتر سکیوریتی" برای پنتاگون در عراق بکارهای مسلحانه‌ای که ارتش بدلایلی نمی‌تواند، اشتغال داشتند. بعلت وضعیت بحرانی موجود در "فالوجا" ارتش آمریکا جرات نکرد که اجساد بنمایش گذارده مقتولین را از نرده پائین کشد و اجساد تا شب هنگام در معرض دید مردم و خبرنگاران قرار داشت.

تیم‌های تله‌ویزیونی مختلفی از اتفاقات "فالوجا" فیلم و گزارش تهیه کردند. این گزارشات تداعی وقایعی را می‌نمود که در سال ۱۹۹۳ در "موگادیشو" رخ داده و سرانجام به عقب نشینی نیروهای آمریکائی در بهار ۱۹۹۴ رسیده بود. شک و تردید مردم آمریکا در مورد جنگ بوش در عراق روبه افزایش است و دستگاه سیاسی این کشور هراس دارد که اینگونه تصاویر به تشدید نارضایتی مردم بیانجامد زیرا که هم برای جمهوری‌خواهان و هم دمکراتها علاقه‌ای به از دست دادن این غنیمت پربها، عراق نیستند.  این مطلب را کاندیدای ریاست جمهوری دمکراتها، آقای "کری" تاکید کرد. اگر وی رئیس جمهور باشد تنها نحوه کلام دیگری انتخاب خواهد شد و کوشش خواهد گردید تا نظر هم‌پیمانان آمریکا بیشتر در سیاست این کشور مورد ملاحظه قرار گیرد. و در این دوران بحرانی رسانه‌های گروهی بزرگ آمریکا  نقش اصلی خود، یعنی ارائه سیاست طبقه حاکم آمریکا را بخوبی ایفا می کند.

برعکس سال ۱۹۹۳آنها برای جلوگیری از "واکنش موگادیشو" ،  تصاویر "فالوجا"  را بخاطر "در نظرگرفتن" احساسات بینندگان، یا کوتاه کردند و یا اصلاً به نمایش نگذاردند. آنچه که تاکنون اشاعه یافته مدیون وجود اینترنت است.

با اینکه شمارسربازان کشته شده آمریکائی تا کنون بیش ار ۶۰۰ نفر و شمار سربازانی که به "دلایل پزشکی" به آمریکا بازگردانده شده‌اند بیش از ۱۸۰۰۰ نفر است باز رسانه‌های جمعی  همانند اکو، شعارهای استقامت کاخ سفید را تکرار می‌کنند.

نیویورک تایمز روز اول آوریل برای تلقین این نظر که اکثریت مردم آمریکا با ادامه جنگ موافق است، دست بچاپ نظرات مختلف مردم زده و به این نتیجه رسیده که" با وجود تلفات دردناک ولی اجتناب ناپذیر… ما باید آنجا (عراق) بمانیم…برای مدت درازی.. مدت بسیار درازی… چون ما بدلایل انساندوستانه آنجائیم…" و بعد از قول یک مهندس برق از "دنور" می‌نویسد " ما دلیل بسیار خوبی برای این جنگ داشتیم و بایستی که کاری را که آغاز کرده‌ایم به پایان بریم و کشور آنها را بازسازی کنیم. ما اکنون نمی‌توانیم بسادگی آنجا را ترک کنیم." 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *