شنبه, شهریور ۳۱

یک دوران نوین سازمان جاسوسی آمریکا

مخالفین جنگ تحت کنترل و گانگسترهای مافیائی مامور قتل فیدل کاسترو 

معاون رئیس جمهور آمریکا ریچارد نیکسون در روز ۱۹ آورل ۱۹۵۹ با فیدل کاسترو در واشنگتن ملاقات کرد ـ سازمان سیا طرح قتل کاسترو را می‌ریزد.

 

 

مخالفین جنگ تحت کنترل و گانگسترهای مافیائی مامور قتل فیدل کاسترو 

معاون رئیس جمهور آمریکا ریچارد نیکسون در روز ۱۹ آورل ۱۹۵۹ با فیدل کاسترو در واشنگتن ملاقات کرد ـ سازمان سیا طرح قتل کاسترو را می‌ریزد.

 

 

 

سازمان سیا مطمئناً نمی‌تواند به آنچه که اکنون انتشار یافته افتخار کند. اسناد ۷۰۲ صفحه‌ای که در روز سه شنبه در اینترنت انتشار یافت، فعالیت‌های مخفی را که در دهه ۶۰ و ۷۰ قوانین ایالات متحده آمریکا را زیر پا گزارده بود برملا کرد.  این اسناد که بسیار سری طبقه‌بندی شده تنها پرده از جنایات سازمان سیا  در درون ایالات متحده آمریکا برمی‌دارد. رسماً این سازمان جاسوسی اجازه فعالیت در درون کشور را ندارد. در خارج از کشور ولی دست و بالش برای هرنوع عمل شنیعی کاملاً باز است.

در «جواهرات خصوصی» (تیتر اسناد انتشار یافته) استراق سمع غیرقانونی و کنترل صندوق‌های پستی در سطح وسیع افشا می‌گردد. کسانی که این کنترل و تعقیب شامل حالشان مس‌شد عبارت بودند از مخالفین جنگ ویتنام، مثل هنرپیشه سینما «جین فوندا» و یا ژورنالیستهای منتقد که مهر «کمونیست بودن» برآنا اطلاق می‌شد. بهمین دلیل «جان لنون» لیدر گروه بیتلز مورد سوءظن بود، چون یک سازمان ضد جنگ ویتنام را از نظر مالی کمک کرده بود. رویهمرفته تا سال ۱۹۷۳ از طرف سازمان سیا برای بیش از ۳۰۰هزار شهروند و سازمان آمریکائی پرونده سازی شده بود.

در رابطه با فعالیتهای خارجی اکنون حداقل یک فقره از اعترافات سازمان سیا چشم‌گیر است که برنامه قتل فیدل کاسترو از طریق کپسول سمی می باشد. در این اسناد سری بطور دقیق ثبت شده که سازمان سیا چگونه در پائیز ۱۹۶۰ با ۱۵۰ هزار دلار دوتن از ۱۰ گانگستر مافیائی تحت تعقیب در ایالات متحده آمریکا به نام « سانتو ترافیکانته» و «سالواتور جیانکانا» را برای از میان برداشتن رهبر انقلاب کوبا اجیر کردند که سرانجام نافرجام باقی ماند.  این اسناد همینطور نقش سازمان سیا در قتل نخست وزیر کنگو «پاتریس لومومبا» در سال ۱۹۶۱ را برملا می‌کند. «جواهرات خصوصی» همینطور پرده از فعالیتهای تروریسم دولتی سیا برمی‌دارد.  این اسناد نشان می‌دهد که سیا به سازمانهای جاسوسی کشورهای خارجی نحوه ساختن بمب را آموزش می‌داده است.

از ترس اینکه افتضاح «واترگیت» دامنگیر وی نیز شود، رئیس وقت سازمان سیا در سال ۱۹۷۳ «جیمز شلزینجر» دستور بررسی فعالیت‌های سیا را صادرکرد و عملیات غیرقانونی این سازمان را در اسناد «جواهرات خصوصی» ثبت نمود. با این وجود بخش‌های عظیمی از اسناد منتشره سانسور شده است و آنچه که انتشار یافته حتا از سطح اطلاعات سالهای گذشته عقب تر است. مثلاً اواسط دهه ۷۰ سه کمیسیون رسمی تحقیقاتی بیش از هزار صفحه در مورد فعالیتهای غیرقانونی سیا از جمله «جواهرات خصوصی» سانسور نشده را انتشار داد.

بنا بر ایرادات رئیس سازمان سیا «مایکل هایدن» انتشار این اسناد بخشی از «قرارداد اجتماعی» سازمان سیا با انظار عمومی است. این اسناد گویا چهره « یک دوران دیگر و یک سازمان سیا دیگر» را ترسیم می‌کند و هدفش تلقین این امر است که سازمان جاسوسی ایالات متحده آمریکا امروزه فقط و فقط فعالیتهای قانونی دارد. درست است: شکنجه، آدم‌ربائی، بزنجیر کشیدن مخالفین در زندانهای مخفی بنا بر تعبیر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا جورج دبلیو بوش و وزیردادگستری این کشور قانونی است.

مجمع نمایندگان در شورای اروپا در «اشتراسبور» چهارشنبه گذشته فعالیتهای غیرقانونی سازمان سیا در اروپا به پشتیبانی آلمان و ایتالیا را شدیداً محکوم کرد. کسانی که مورد شکنجه و حبس قرارداشته‌اند بایستی که به نحو مناسبی مورد اعاده حیثیت قرار گرفته و جبران خسارت قرارگیرند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *